Den officiella Canyon-tråden

gubbtant

Ny medlem
Är det så att canyons aluminiumramar är opålitliga när det kommer till att spricka eller är det främst äldre modeller av spectralen det gäller?

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Såvitt jag känner till så gäller det främst äldre modeller av Spectral. Canyon verkar ha lärt sig sin läxa.
Jag har läst nånstans här på Happy att det har varit några kolfiberramar av senaste modellerna som spruckit i infästningen av vevlager (vet ej om det gällt en och samma sida), dock sannolikt inte i större utsträckning än andra modeller.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Jag har läst nånstans här på Happy att det har varit några kolfiberramar av senaste modellerna som spruckit i infästningen av vevlager (vet ej om det gällt en och samma sida), dock sannolikt inte i större utsträckning än andra modeller.
Jo, det stämmer nog. Men där brukar det, som du även nämner, spricka på andra hojar eller någonstans där baksvingen o bakre dämparen går ihop.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Jo, det stämmer nog. Men där brukar det, som du även nämner, spricka på andra hojar eller någonstans där baksvingen o bakre dämparen går ihop.
Vilka andra hojar brukar det spricka på?
Det kanske vore bra om vi passar oss för att skapa nån sorts sanning här utan något faktiskt underlag.

Jag vet ingenting om gamla spectralen och om det var både aluminium och kolfiber bland de som hade problem.
Sprickor i kolfiber kanske dessutom oftare är relaterat till cyklisten än cykeln i sig.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Om jag minns rätt var det främst kedjestaget på både alu o kol-varianterna av Spectral som gick av. 2018 var det t om ngn form av recall p g a bl a detta. Det är omöjligt att få en exakt siffra på hur vanligt det var, det enda som man som konsument verkar kunna göra är att läsa forum-inlägg och försöka bilda sig en uppfattning.

Andra kända exempel är väl t ex Specialized Enduro som kan spricka i dämparinfästningen på kol-ramen. Vet inte om det är så jättevanligt dock men detta är ju en hoj som körs ganska hårt oxå.

Spruckna kol-fälgar från Bontrager var ju oxå vanligt för ett tag sedan men det verkar som att även det är fixat.

Edit: Hade inte Orbea Rise problem med kedjestaget oxå när hojen introducerades? Tror det vart ngn förändring i designen där efter ett kort tag.

purre

Medlem
Har tittat på en Neuron ett tag och nu med prissänkningen, kanske slå till.
Egentligen mer sugen på en Spectral 125, men känns som för mycket cykel för mina platta stigar här hemma.

Kommer bli en blandning av xc och stigcykling och har tänkt köra några lopp framöver.
Svårt och se riktigt vart Neuron passar in? 140 slag 67ha och 453 reach i L.
Lux ligger ju på 480 reach.

Så funkar den för både xc/trail?

Flestavat

Aktiv medlem
Har tittat på en Neuron ett tag och nu med prissänkningen, kanske slå till.
Egentligen mer sugen på en Spectral 125, men känns som för mycket cykel för mina platta stigar här hemma.

Kommer bli en blandning av xc och stigcykling och har tänkt köra några lopp framöver.
Svårt och se riktigt vart Neuron passar in? 140 slag 67ha och 453 reach i L.
Lux ligger ju på 480 reach.

Så funkar den för både xc/trail?

Jag har en 7a från 2022 i L. 183cm lång, sitter riktigt bra på den. Jag kör mest rätt lätta stigar och mycket långa dagar i sadeln. Väldigt nöjd än så länge. Men den är helt klart mer åt xc när det gäller stigcyklar.

andreeas

Ny medlem
Slog till på en Grand Canyon:ON 7 på rean trots att jag var inne på en neuron:ON.. kommer mest använda den för att hänga med barnen och kanske pendla till jobbet ibland så jag har egentligen ingen användning för full suspension, men det känns inte helt rätt. Är inte speciellt glad trots att jag precis köpt en rätt ball cykel

Jag antar det är 30 dagars retur om det skulle kännas alldeles för fel. Tråkigt också att vi blir rövade i Sverige. Samma cykel är 2k billigare i euro

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Slog till på en Grand Canyon:ON 7 på rean trots att jag var inne på en neuron:ON.. kommer mest använda den för att hänga med barnen och kanske pendla till jobbet ibland så jag har egentligen ingen användning för full suspension, men det känns inte helt rätt. Är inte speciellt glad trots att jag precis köpt en rätt ball cykel

Jag antar det är 30 dagars retur om det skulle kännas alldeles för fel
Det kommer bli bra ska du se. För sporadisk pendling så känns ju hardtail bättre. Sen kommer barnen snart köra ifrån dig oavsett om du åker fullgung eller inte. 🤪

andreeas

Ny medlem
Det kommer bli bra ska du se. För sporadisk pendling så känns ju hardtail bättre. Sen kommer barnen snart köra ifrån dig oavsett om du åker fullgung eller inte. 🤪
Ja, du har säkert rätt, men det är inte lika coolt. Måste släpa cykeln upp och ner för tre trappor också, plus att det inte finns fäste för cykelstöd vilket vägde in en del i beslutet, utöver priset förstås.

Ett tag till ska jag nog kunna hålla undan då den äldsta precis fick en cykel med stödhjul 😅 men det blir smidigt att dra runt på dem i cykelvagnen med nya motorn gissar jag 😎

NickPick

Aktiv medlem
Ja, du har säkert rätt, men det är inte lika coolt. Måste släpa cykeln upp och ner för tre trappor också, plus att det inte finns fäste för cykelstöd vilket vägde in en del i beslutet, utöver priset förstås.

Ett tag till ska jag nog kunna hålla undan då den äldsta precis fick en cykel med stödhjul 😅 men det blir smidigt att dra runt på dem i cykelvagnen med nya motorn gissar jag 😎
Avboka den kanske går innan den är sänd?

Höjdskräck

Aktiv medlem
Har inte kört Crand Canyon:ON men väl Neruon:ON 8. Kontentan från Neuron:ON 8 är att den faktiskt är en ganska kompetent trail-hoj med väldigt bra komponenter för pengarna. Det är en riktig mountain bike för stora äventyr.

Jag gissar att Grand Canyon:ON funkar kalas till pendling, grusväg och sporadiskt skogsåka så ur det perspektivet är den säkert helt ok. Den funkar nog bättre i vardagen. Man slipper ju även serva bakändan vilket ju är en kostnad. Men Neuron:ON är mycket mer MTB om det är den biten man är ute efter.

Senast ändrad:

Flestavat

Aktiv medlem
canyon1.jpg

Från en kall tur i helgen.

Precis fått på kolfiberstyre från Nukeproof med ESI grepp. Väldigt nöjd det lilla jag kört men tänkte testa en 40mm styrstam från den 50mm jag har nu.

Slog även till på en Wahoo Element Roam som jag är mycket nöjd med.

gubbtant

Ny medlem
Tänkte byta gaffel på min stoic men jag är ju rätt grön på det här med cykelmek.
Det lutar åt en marzocchi bomber z2, men hur ligger det till med axeln? Blir direkt osäker på om den som hänger med funkar med mina hjul.

Flestavat

Aktiv medlem
Tänkte byta gaffel på min stoic men jag är ju rätt grön på det här med cykelmek.
Det lutar åt en marzocchi bomber z2, men hur ligger det till med axeln? Blir direkt osäker på om den som hänger med funkar med mina hjul.

Den passar

ed1

Ny medlem
Har invigt våren med att köpa en begagnad Spectral AL 6 2018

Skall byta till en ny kassett/kedja och då fanns det bara 10-52 hemma ist för 10-50 som satt på (original?)

Det uppkom en fråga hos mekanikern efter montering om att kedjelinjen inte blev så jättebra på det stora drevet och att den skulle hoppa av enkelt (det sitter 32 fram (original?) och han föreslår som lösning att beställa ett drev med en annan offset (6mm) istället för den som är nu (3mm).

Är detta optimalt, eller funkar 10-52 helt enkelt inte på spectral?
Någon som har erfarenhet av detta ?

Vikdork

Aktiv medlem

Skall byta till en ny kassett/kedja och då fanns det bara 10-52 hemma ist för 10-50 som satt på (original?)

Det uppkom en fråga hos mekanikern efter montering om att kedjelinjen inte blev så jättebra på det stora drevet och att den skulle hoppa av enkelt (det sitter 32 fram (original?) och han föreslår som lösning att beställa ett drev med en annan offset (6mm) istället för den som är nu (3mm).

Ingen erfarenhet, men om ni ändå ska börja beställa hem saker varför inte beställa hem en 10-50 kassett så får ni en beprövad uppsättning och mindre kostnader och färre saker att byta?

Berk

Aktiv medlem

Det låter konstigt. En annan kassett med samma bredde kräver inte en annan kedjelinje. Hoppar kedjan av när du trampar framåt eller bakåt?

Officiellt funkar gamla Eagle bakväxeln inte med 52t som största drevet, men jag vet inte om det funkar i praktiken.

EDIT: om det funkar skulle det troligtvis kräva justering av b-skruven.

Senast ändrad:

BuTTuS

Aktiv medlem
Det låter konstigt. En annan kassett med samma bredde kräver inte en annan kedjelinje. Hoppar kedjan av när du trampar framåt eller bakåt?

Officiellt funkar gamla Eagle bakväxeln inte med 52t som största drevet, men jag vet inte om det funkar i praktiken.

EDIT: om det funkar skulle det troligtvis kräva justering av b-skruven.
Jag kör en 52a (från Garbaruk) med min gamla Eagle GX utan problem (fast på stel hoj)

ed1

Ny medlem
Tack för svar allihopa!
Det är ju klart ett bra alternativ (att beställa original 10-50). Skall kolla garbaruk också samtidigt.
Växeln i sig på min är tydligen den nya varianten som ska passa både 10-50 och 10-52 iaf har jag förstått) det så!

Om man ändå beställer 10-52, så undrar jag om 6mm ist för 3mm (är 3mm original som satt på 2018?) då förbättrar växling till största drevet?
Får man försämrad växling på de normala dreven om 6mm sätts på eller märks det ingen skillnad alls?

Jag kollade lite igår på recensioner av 2018-års modell och där står det specat: Truvativ Descendant 6K Eagle 30. På min sitter det ju 32. Kan någon bekräfta att det skall sitta 30 som original??

Vikdork

Aktiv medlem
Jag hade tidigare en spectral 2018 al5/6 den hade dubbla drev fram när jag köpte den. Jag singlekonverterade den och minns att jag fick shimsa ett par brickor för att få till en bra kedjelinje. Det funkade bra med övriga växlar. Jag körde en sunrace kassett 11-50 och gx växel. Men bytte sen till shimano slx/deore när det släpptes 10-50.

Lassla

Medlem
Tack för svar allihopa!
Det är ju klart ett bra alternativ (att beställa original 10-50). Skall kolla garbaruk också samtidigt.
Växeln i sig på min är tydligen den nya varianten som ska passa både 10-50 och 10-52 iaf har jag förstått) det så!

Om man ändå beställer 10-52, så undrar jag om 6mm ist för 3mm (är 3mm original som satt på 2018?) då förbättrar växling till största drevet?
Får man försämrad växling på de normala dreven om 6mm sätts på eller märks det ingen skillnad alls?

Jag kollade lite igår på recensioner av 2018-års modell och där står det specat: Truvativ Descendant 6K Eagle 30. På min sitter det ju 32. Kan någon bekräfta att det skall sitta 30 som original??
Hej, Jag har kollat lite på olika forum. På 21my och nyare så byter dem plats på distanserna (höger och vänster sida) in mot lagret, men det är BSA lager på dessa. Tänkte att det kanse är något du kan prova.

ed1

Ny medlem
Tack, det blev 10-52 till slut ändå, med 30T fram (6mm offset). Det fungerar bra efter finjustering och testturer i skogen, även på det jätttestora drevet.

En annan sak jag upptäckt på mitt begagnade "fynd", är att bakdämparen strular.

Det lilla blå reglaget går att flytta till låst läge och stannar där, men är väldigt sladdrigt och dämparen verkar inte låsas alls.

Nu kommer frågan:

Antar att en service/reparation lär bli kostsam, råder ni mig då att leta efter en begagnad av samma modell på ebay, eller uppgradera till något (isåfall till vad?)
Dämparen är en RockShox Deluxe RT, 210x60, som jag antar är original som satt på (?)

claess

Medlem
När vi ändå är inne på dämparinställningar på canyoncyklar… sitter en fox float x dämpare på en cykel jag fått låna för att prova mtb med hunden (är en spectral nånting). Finns en spak som det står ”firm” på och en skruv där man ställer in om rebound är snabb eller långsam. Vad kan tänkas vara lämpliga inställningar för att köra relativt platta stigar, typ xc-bana? Som det är nu bottnar jag dämparen ganska lätt och känns inte rätt?

Mback72

Aktiv medlem
När vi ändå är inne på dämparinställningar på canyoncyklar… sitter en fox float x dämpare på en cykel jag fått låna för att prova mtb med hunden (är en spectral nånting). Finns en spak som det står ”firm” på och en skruv där man ställer in om rebound är snabb eller långsam. Vad kan tänkas vara lämpliga inställningar för att köra relativt platta stigar, typ xc-bana? Som det är nu bottnar jag dämparen ganska lätt och känns inte rätt?
Du behöver nog ställa in lufttrycket (SAG) efter din vikt. Kolla in den här videon för en enkel genomgång om hur du ställer in både fram- och bakfjädringen grovt. Brukar bli ganska bra.

ed1

Ny medlem
RT står för Rebound och Threshold, så någon låsning handlar det inte om. Mera en stabil plattform för att minska pedalgung.
Aha! Tack för förklaringen. Men man borde väl ialla fall känna stor skillnad på lägena? (som jag inte gör) Är den där blåa "flirpen" känd för att bli slapp eller skall den vara stadig med två distinkta lägen om den är hel?

Mback72

Aktiv medlem
Aha! Tack för förklaringen. Men man borde väl ialla fall känna stor skillnad på lägena? (som jag inte gör) Är den där blåa "flirpen" känd för att bli slapp eller skall den vara stadig med två distinkta lägen om den är hel?
Vet faktiskt inte. Har ingen större erfarenhet av Rockshox. Håller mig till Fox om jag kan.

Nito

Aktiv medlem
Är sugen på att uppgradera min Endurace Allroad med power meter och passa på att byta till 165mm vevarmar då jag tror det kommer göra gott för min position på cykeln och minska min impingement i höger höft.

Lite osäker på om den är kompatibel med min ram eller om det finns olika standarder likt "boost" även för vägcyklarna? Hittar inga tydliga mått på Canyons hemsida och är inte så sugen på att skruva isär vevpartiet innan det behöver bytas och grovrengöras.

Vevpartiet jag spanat in.

Lite nojig att jag kommer få slut på växlar i nedförsbacke då jag i så fall skulle gå från 48 till 46t på största drevet i kombination med övergång från 175mm till 165mm vevarmslängd. Gör det stor skillnad i vilka hastigheter jag kan kräma ut i runt 90-100rpm? Har 10t baktill.

Edit: svarar på min sista fråga själv. Verkar vara försumbart med övergång till 46t. Kommer nog kunna hålla mig runt 50 km/h i nedförsbackar enligt kalkylatorer på nätet, vilket känns rimligt för någon som fått mer och mer konsekvenstänk genom åren...

Senast ändrad:
Topp