Den officiella Crescent Tråden

Judarn

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Snyggt! Ja det är väl vad jag kommer använda min till. Kommer inte ligga och nöta landsväg. Vart köpte du styret, Ø?
En annan variant är att vända bocksyret och sätta sågen i det... En "gratis" variant av bullhorn.
 

Bilagor

  • Single speed.jpg
    Single speed.jpg
    1,001.4 KB · Besök: 67

CCS

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Såg något unikt idag och tipsar här om någon vill bli ägare till en oanvänd klassiker som stått på lager sedan ny. Ett stycke svensk kvalitet som inte tillverkas längre.


Screenshot_20220315-134003-088.png
 

MagerValp

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Kul objekt men lite optimistiskt utropspris väl? Och kunde man inte bemödat sig med att lägga in lite högupplösta foton om man ska sälja något man tror är värt 15-20000?
 

PeterSoffan

Ny medlem
Den officiella Crescent Tråden
Jag har vad jag tror är en gammal Crescent aluram sedan tidigt 90:tal hängandes i garaget.
Har nu tänkt bygga en billig vintercykel med stel gaffel att eventuellt trampa lite vinterväg med.

Jag tror att den såldes med en Tioga gaffel med minimalt med fjädringsväg när det begavs sig.
Nån som har en aning om vad cykeln hette?

Visa bilaga 187417
Tror bestämt att det du har där är en DBS INTRUDER 3000XT.. Såldes ny 98/99 med Marzocci XC700 -luftfjädrad- gaffel, kostade nästan 30ax... Då... Vet detta för jag har en exakt likadan... ;)
 

atorger

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Ville ha en cykel för att kunna cykla runt i stan utan att vara livrädd för att den ska bli stulen hela tiden. Men ändå nåt lite kul och hyfsat praktisk. Köpte denna Crescent från 1986 i vintras av originalägaren för 750 kr, eller rättare sagt, jag "prutade" till 800 kr för jag hade inte jämna slantar och säljaren var inte av Swish-generationen. Så vitt jag kan bedöma var allt på den var original, dynamo och framlampa saknades dock.

Jag hade en sån här cykel när jag var barn, men har inte cyklat på en sedan dess. Fantastiskt usla bromsar (även med nya bromsklossar), det enda de gör är att polera fälgarna, som förvisso är blanka och fina. Man brukar ju numera säga att stålramar är bekväma ramar med lite skön flex, men då snackar man modernt finstål, inte en sån här som är typ sammanfogade stålspett (cykeln väger för övrigt 17 kg). I originalutförande tämligen oskön att cykla på (jag har en Colnago Master i fin-stål, och ja, det märks skillnad). Sadeln när man fixar till vinkeln är faktiskt inte så illa som jag trodde den skulle vara, så den fick vara kvar.

Styrlindan från den tiden var ungefär som ett blankt presentsnöre, blankt, tunt och halkigt. Den har jag bytt ut mot modernt konstläder, och silikonpads under för lite extra komfort. Ergonomin på styret är som det är, men på en glida-runt-cykel med händerna på toppen är det helt okej. Och det finns ju bromshandtag åtkomliga från toppen (som för övrigt tar bort ytterligare 50% av den nästintill obefintliga bromsförmågan genom sitt flex). Blir rätt tjorvigt att byta till nåt modernt så känns inte riktigt värt, och det är ju kul att ha kvar originalgrejer för lookens skull också.

Jag har emellertid sabbat looken lite genom att byta ut pedalerna från såna vassa blanka plåtpedaler till Looks jättestora citypedaler (Geo City Grip), men de är ack så praktiska för en som gillar att gå omkring i breda barfotaskor. Funkar också finfint för kostymskor med lädersula, ett par bildexempel på det.

Den viktigaste uppgraderingen som fullständigt transformerat cykeln från stötig tortyrmaskin från förr till skön glidarhoj är däcken: bytt ut originaldäcken (nåt slags Nokia 30 mm med 150 gram cykelslang i), till Challenge Strada Bianca 36 mm som jag kör med 25 psi fram och 28 bak (på 67 kg kroppsvikt), dvs rätt så lågt tryck. Jag försökte ha Revoloop-TPU-slang och lyckades installera det på bakhjulet, men efter ha wastat två 250-kronorsslangar på misslyckad installation i framhjulet offrade 1 watt i rullmotstånd och satte i lättviktsbutyl där istället. 80-talsfälgar, supertajta däck och ultra-tunn TPU-slang är en mycket knepig kombo visade det sig. Ville inte använda latex som jag har på mina racers för vill inte pumpa den här cykeln varje gång jag ska ut.

Det gamla block-ramlåset är superpraktiskt, cykeln låst och upplåst på en sekund. Antagligen den tid en professionell tjuv skulle behöva för att öppna den också, men 80-talscykel har inte så bra värde på andrahandsmarknaden så om nån tänker stjäla den är det nån ungdom som behöver cykla hem på fyllan, och då kan nog ett ramlås från 80-talet duga som avskräckning.

Jag har bytt kedja och tvättat bort gammal olja och kör med vaxbaserad smorning (Smoove), betydligt lättare att hålla rent och snyggt tycker jag. En del av den höga vikten kommer från pakethållare och skärmar i metall, men de är funktionella och stabila, vilket inte alltid är fallet för moderna dito. Luleå där jag bor är platt för det mesta så det gör inte så mycket att man har en tung cykel.

Däcken kostar mer än cykeln, men ändå totalt sett har jag inte lagt ut allt för mycket i uppgraderingar, 2 - 3 tusenlappar. Skulle vara tråkigt att få den stulen, men ingen katastrof. Den är också rätt bekväm och praktisk med pakethållare, skärmar, ramlås, däck med bra rull, och bockstyre för motvind. Mission accomplished.

signal-2022-06-19-171935_001.jpeg

signal-2022-06-19-171935_004.jpeg
signal-2022-06-19-171935_002.jpeg

signal-2022-06-19-171935_003.jpeg
 

aben

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Ville ha en cykel för att kunna cykla runt i stan utan att vara livrädd för att den ska bli stulen hela tiden. Men ändå nåt lite kul och hyfsat praktisk. Köpte denna Crescent från 1986 i vintras av originalägaren för 750 kr, eller rättare sagt, jag "prutade" till 800 kr för jag hade inte jämna slantar och säljaren var inte av Swish-generationen. Så vitt jag kan bedöma var allt på den var original, dynamo och framlampa saknades dock.

Jag hade en sån här cykel när jag var barn, men har inte cyklat på en sedan dess. Fantastiskt usla bromsar (även med nya bromsklossar), det enda de gör är att polera fälgarna, som förvisso är blanka och fina. Man brukar ju numera säga att stålramar är bekväma ramar med lite skön flex, men då snackar man modernt finstål, inte en sån här som är typ sammanfogade stålspett (cykeln väger för övrigt 17 kg). I originalutförande tämligen oskön att cykla på (jag har en Colnago Master i fin-stål, och ja, det märks skillnad). Sadeln när man fixar till vinkeln är faktiskt inte så illa som jag trodde den skulle vara, så den fick vara kvar.

Styrlindan från den tiden var ungefär som ett blankt presentsnöre, blankt, tunt och halkigt. Den har jag bytt ut mot modernt konstläder, och silikonpads under för lite extra komfort. Ergonomin på styret är som det är, men på en glida-runt-cykel med händerna på toppen är det helt okej. Och det finns ju bromshandtag åtkomliga från toppen (som för övrigt tar bort ytterligare 50% av den nästintill obefintliga bromsförmågan genom sitt flex). Blir rätt tjorvigt att byta till nåt modernt så känns inte riktigt värt, och det är ju kul att ha kvar originalgrejer för lookens skull också.

Jag har emellertid sabbat looken lite genom att byta ut pedalerna från såna vassa blanka plåtpedaler till Looks jättestora citypedaler (Geo City Grip), men de är ack så praktiska för en som gillar att gå omkring i breda barfotaskor. Funkar också finfint för kostymskor med lädersula, ett par bildexempel på det.

Den viktigaste uppgraderingen som fullständigt transformerat cykeln från stötig tortyrmaskin från förr till skön glidarhoj är däcken: bytt ut originaldäcken (nåt slags Nokia 30 mm med 150 gram cykelslang i), till Challenge Strada Bianca 36 mm som jag kör med 25 psi fram och 28 bak (på 67 kg kroppsvikt), dvs rätt så lågt tryck. Jag försökte ha Revoloop-TPU-slang och lyckades installera det på bakhjulet, men efter ha wastat två 250-kronorsslangar på misslyckad installation i framhjulet offrade 1 watt i rullmotstånd och satte i lättviktsbutyl där istället. 80-talsfälgar, supertajta däck och ultra-tunn TPU-slang är en mycket knepig kombo visade det sig. Ville inte använda latex som jag har på mina racers för vill inte pumpa den här cykeln varje gång jag ska ut.

Det gamla block-ramlåset är superpraktiskt, cykeln låst och upplåst på en sekund. Antagligen den tid en professionell tjuv skulle behöva för att öppna den också, men 80-talscykel har inte så bra värde på andrahandsmarknaden så om nån tänker stjäla den är det nån ungdom som behöver cykla hem på fyllan, och då kan nog ett ramlås från 80-talet duga som avskräckning.

Jag har bytt kedja och tvättat bort gammal olja och kör med vaxbaserad smorning (Smoove), betydligt lättare att hålla rent och snyggt tycker jag. En del av den höga vikten kommer från pakethållare och skärmar i metall, men de är funktionella och stabila, vilket inte alltid är fallet för moderna dito. Luleå där jag bor är platt för det mesta så det gör inte så mycket att man har en tung cykel.

Däcken kostar mer än cykeln, men ändå totalt sett har jag inte lagt ut allt för mycket i uppgraderingar, 2 - 3 tusenlappar. Skulle vara tråkigt att få den stulen, men ingen katastrof. Den är också rätt bekväm och praktisk med pakethållare, skärmar, ramlås, däck med bra rull, och bockstyre för motvind. Mission accomplished.

Visa bilaga 562207
Visa bilaga 562204 Visa bilaga 562206
Visa bilaga 562205
Ser ut som ny! Jag har en likadan fast i Monark-tappning (MCB - Monark Crescent Bolagen) har den numera främst som brukscykel, till att cykla och handla (5 mil) och sådär. Har också gjort som du och satt på bredare däck, Schwalbe Marathon 40 mm, men har aldrig upplevt cykeln som stötig, den har styva oreducerade ramrör vilket gör att den flexar mindre när man trampar men geometrin gör den behaglig att cykla på, lite sävlig kanske men det är både plus och minus.

sSzXzOr.jpg
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Min Giga, från fel håll, innan hon fick sina nya hjul. Kan någon hjälpa mig att identifiera årsmodell?
ncUayO2bIvTgcze0rEqcKOgUg3WwcesNdN8rWt-IvfA-2048x1536.jpg
Hmm.... jag hade en 2014, den var mer kantig i linjerna. Sedan var de så några år fram så jag tror äldre än 2014.
Sökte för skojs skull på 2013 och fann denna nedan, rätt lik va?!
 

planetx

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Sedan i somras men, löve it anyway. Ultima med stel carbongaffel, carbonhjul, stolpe och styre.

En liten kul detalj är att på nya crescents värsting har de valt och lacka styrhuvudet i svart med flakes, det insåg jag efter att jag bättrat på min ultima på typ samma vis.
 

Bilagor

  • 20220502_085030.jpg
    20220502_085030.jpg
    632.1 KB · Besök: 49

Skruff

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Crescent Chess.. Var stod den i ordningen av alla dessa Crescent modeller? Det står att den har dubbelreducerade tange rör, så kan inte vart helt fy skam eller?
 

aben

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Crescent Chess.. Var stod den i ordningen av alla dessa Crescent modeller? Det står att den har dubbelreducerade tange rör, så kan inte vart helt fy skam eller?
Nog den bästa årgången av Crescents motionsracer, i vanliga fall hade de modellerna Hi-Ten ramar men Chess-årgången fick en finare ram av Tanges Cr-Mo rör.

Kommer ihåg det för cykelhandlaren hade en osåld ny sådan stående när jag köpte cykel ett antal år efter den kom. Chess-cykeln var dyrare än årets modeller trots att modellen var flera år gammal kommer jag ihåg
 
Senast ändrad:

Skruff

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Nog den bästa årgången av Crescents motionsracer, i vanliga fall hade de modellerna Hi-Ten ramar men Chess-årgången fick en finare ram av Tanges Cr-Mo rör.

Kommer ihåg det för cykelhandlaren hade en osåld ny sådan stående när jag köpte cykel ett antal år efter den kom. Chess-cykeln var dyrare än årets modeller trots att modellen var flera år gammal kommer jag ihåg
Spännande.
Tack för info.
Ska provcykla just en sådan med orginalkomponenter ändå inpå sadel och styrlinda. ☺️
 

Mange Campa

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Lyckades hitta en nästan helt oanvänd 80-tals original-cykel till min son. Kostade 2.500 kr! 307, tror jag den heter... Med positron-växlar. Inte bäst, men det funkar iallafall...
Jag har även lyckats skrämma liv i två gamla Crescent-ramar med nya och begagnade delar...
Den orangea från 70-talet och den röda också från 80-talet. Sköna att cykla på, och det beror naturligtvis mest på att båda har ny Campagnolo-drivlina och nya hjul...

Finns byggtrådar här:

 

Bilagor

  • 20210815_064144.jpg
    20210815_064144.jpg
    1 MB · Besök: 38
  • 20220305_142441.jpg
    20220305_142441.jpg
    1.1 MB · Besök: 38
  • 20220806_150104.jpg
    20220806_150104.jpg
    1.3 MB · Besök: 39
Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Lyckades hitta en nästan helt oanvänd 80-tals original-cykel till min son. Kostade 2.500 kr! 317, tror jag den heter... Med positron-växlar. Inte bäst, men det funkar iallafall...
Med bättre däck är det en mycket bra brukscykel. Jag har Monarkvarianten och använder den till mycket av nyttocyklingen, som till att cykla och handla i stan, frakta saker med och mycket annat, var iväg på en sexmilare senast i morse med den men den klarar mycket längre sträckor än så och riktigt tung last också utan klaga :)
 

Tob

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Blir mer och mer sugen på att bygga en typ Neo retro på en äldre Crescent.
Tänker att ha Campagnoloväxlar.
10 eller 11 delat. Gärna Ultra Torque vevlager.
Har förstått att det är bekymmer med äldre som har Faubersystemet.
Ni som kan Crescent...
Finns det och vilka årsmodeller ska man sikta in sig på för att det ska funka?
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Blir mer och mer sugen på att bygga en typ Neo retro på en äldre Crescent.
Tänker att ha Campagnoloväxlar.
10 eller 11 delat. Gärna Ultra Torque vevlager.
Har förstått att det är bekymmer med äldre som har Faubersystemet.
Ni som kan Crescent...
Finns det och vilka årsmodeller ska man sikta in sig på för att det ska funka?

Gamla Crescent- och Monarkracers med Fauberparti (typ, det är egentligen inte Fauber eftersom infästningen av kedjedrevet ser annorlunda ut, Fauber satt bara på standardhojarna, men skit i det) är lite krångliga. Gängorna är speciella för smidda vevar och är varken BSA, franska, italienska eller schweiziska. De har däremot en smart gängning som är samma som pedaler: högergängat på drivsidan, vänstergängat på vänstersidan.

Det finns två vägar runt detta om man vill byta till ett konventionellt parti med lösa armar:
1. Plundra en 80-talshoj på det fyrkantslager med Faubergängor som MCB hade då, eller
2. Köp den legendariska, finsktillverkade adapter som låter dig sätta ett BSA-gängat lager i vevhuset.

Crescenthojar byggda för vanliga vevar är franskgängade fram till 90-talet någonstans.
 

Mange Campa

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Som sagt, hittar du ram med BSA-nav så är det mycket enkelt att bygga med Campa Ultra-torque-skålar. Annars gör du som jag gjorde; köpte Fauber till BSA-adapter från Finland och tryckte i den orangea cykeln tidigare i tråden. Jag byggde den med Campa fyrkantslager, men UT hade förmodligen funkat bra! Lycka till. Roligast om du kan hitta en riktigt fin ram med fin lack. Oavsett nav-gänga så går det att lösa/ konvertera till Ultra-torque!
 

Mange Campa

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Finnarna, Velobia, har även liknande adapter för Fauber till Italiensk gänga och den är ännu enklare att bygga med. Italienska lagerskålar för Campa UT finns också att köpa! Man får googla lite bara.
Bilden visar min BSA-adapter, men ITA ser nästan likadan ut...
BSA-adaptern har inga gängor in i fauber-navet utan man pressar in och skruvar ihop adapter-halvorna i varandra. ITA skruvas direkt in i fauber-gängorna. Därav blir det lite enklare konvertering.
 

Bilagor

  • 20210520_172806.jpg
    20210520_172806.jpg
    275.5 KB · Besök: 9
  • 20210523_130222.jpg
    20210523_130222.jpg
    304.1 KB · Besök: 9
Senast ändrad:

Mange Campa

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Blir mer och mer sugen på att bygga en typ Neo retro på en äldre Crescent.
Tänker att ha Campagnoloväxlar.
10 eller 11 delat. Gärna Ultra Torque vevlager.
Har förstått att det är bekymmer med äldre som har Faubersystemet.
Ni som kan Crescent...
Finns det och vilka årsmodeller ska man sikta in sig på för att det ska funka?
Jag ser mig inte som Crescent-expert, med det går att lösa oavsett vilket nav du hittar i ramen. Jag har även byggt en Campa UT-cykel med fransk gänga, men då blir det lite bökigare... Men återkom så finns det alltid någon här som gjort nån konstig specialanpassning. Det var det som gjorde att jag "vågade" bygga min cykel. Det är utmaningen i bygget som gör den färdiga cykeln lite roligare att köra med sen! :D
 

Mange Campa

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Gamla Crescent- och Monarkracers med Fauberparti (typ, det är egentligen inte Fauber eftersom infästningen av kedjedrevet ser annorlunda ut, Fauber satt bara på standardhojarna, men skit i det) är lite krångliga. Gängorna är speciella för smidda vevar och är varken BSA, franska, italienska eller schweiziska. De har däremot en smart gängning som är samma som pedaler: högergängat på drivsidan, vänstergängat på vänstersidan.
...
Det är många olika namn hit å dit...
Här finns en liten gäng-lista:
De saknar fauber som är M46x1 högergänga på höger sida och vänster på vänster, som Kashmir skriver.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Det är många olika namn hit å dit...
Här finns en liten gäng-lista:
De saknar fauber som är M46x1 högergänga på höger sida och vänster på vänster, som Kashmir skriver.

Vad jag menade var att alla smidda vevpartier inte är av Faubertyp.

Äldre racers från Monark och Crescent har smidda partier där kedjedrevet passas in i veven med hjälp av två kilformade fästen/klackar.

Fauber (eller ”Fauber Special” som det heter egentligen, har jag för mig) har istället den klassiska stoppklacken med ett motsvarande hål i kedjedrevet (klingan).
 

Tob

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Tackar för er input.
Det får bli att plugga på och googla lite.
Målet kommer vara att hitta en ram med BSA. En Crescent eller nåt annat roligt.
Tanken är även att få plats med moderna hjul 130mm utan att behöva bygga om så det måste nog ändå vara en nyare ram.
 

aben

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Tackar för er input.
Det får bli att plugga på och googla lite.
Målet kommer vara att hitta en ram med BSA. En Crescent eller nåt annat roligt.
Tanken är även att få plats med moderna hjul 130mm utan att behöva bygga om så det måste nog ändå vara en nyare ram.
130 mm blir nog en nittiotals, finns en del riktigt, riktigt fina stålramar från den perioden som t.ex. Crescent Eddy Meckx MX-Leader :)
 

Mange Campa

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Tackar för er input.
Det får bli att plugga på och googla lite.
Målet kommer vara att hitta en ram med BSA. En Crescent eller nåt annat roligt.
...
Gör gärna en detaljerad byggtråd sedan med mycket bilder på detaljlösningar! Kul att läsa sen! Speciellt hur du löser Ultra-torque-navet. Kan ju bli jätteenkelt (BSA) eller klurigt (fransk eller fauber)...
😉
Lycka till!
 
Senast ändrad:

Mange Campa

Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Vad jag menade var att alla smidda vevpartier inte är av Faubertyp.

Äldre racers från Monark och Crescent har smidda partier där kedjedrevet passas in i veven med hjälp av två kilformade fästen/klackar.

Fauber (eller ”Fauber Special” som det heter egentligen, har jag för mig) har istället den klassiska stoppklacken med ett motsvarande hål i kedjedrevet (klingan).
Här är iallafall ett faubernav med japansk, JIS, fyrkantsaxel. Original på sonens 307. (Campagnolo använder s.k. ISO-fyrkant istället) Man kanske skulle kunna montera ett nytt Shimano-drevpaket om man vill det. Men jag reserverar mig för bredden, dvs längden på denna axel med nytt drev måste passa ihop...
 

Bilagor

  • 20221022_140406.jpg
    20221022_140406.jpg
    351.6 KB · Besök: 9
  • 20221022_140426.jpg
    20221022_140426.jpg
    523.5 KB · Besök: 10
  • 20221022_140444.jpg
    20221022_140444.jpg
    234.8 KB · Besök: 11

Köp & Sälj

Topp