Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

Gushem

Aktiv medlem
Överväger att köpa en chariot lite med infsnt sling, men! Hur eländigt är det på grusväg utan stötdämpare egentligen? Hur bra funkar det att kompensera med lägre tryck? Hur Feta däck får man plats med?

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Överväger att köpa en chariot lite med infsnt sling, men! Hur eländigt är det på grusväg utan stötdämpare egentligen? Hur bra funkar det att kompensera med lägre tryck? Hur Feta däck får man plats med?
Våran cougar fjädrade inte så himla mycket när barnet vägde så lite så det är nog hugget som stucket.
Jag skulle beskriva färd längs grusväg som måttliga till kraftiga vibrationer och att man bör undvika det så länge barnet är så litet att det behöver ligga i infant sling.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Infant Slingen ska man inte cykla med enligt instruktionsboken, sen gör man väl som man vill. Iaf inte enligt gamla Chariot-instruktionerna. Fjädringen tar mest större grejer skulle jag påstå, inte småvibrationer. Det är bladfjädring..

perzzon

Aktiv medlem
Rätt säker på att det är samma eller hårdare rek i nya manualen. Vi brydde oss måttligt om det iofs. och barnen verkar ha överlevt :)
Som Jomper säger så är fjädringen mer för potthål än grus.
(Stötdämpare är det inte på någon av vagnarna. Bara fjädring)
Ps Den där enhjuliga som macaskill gjorde en video med har väl iofs en riktigt dämpare :)

Gushem

Aktiv medlem
Okej, får se hur fröken ställer sig till att frångå thule rekommendationer.. Nu till axlar, på hennes cykel är det hederlig 135mm qr och på min 142 på ena och boost på andra.. Hur har ni löst det? Köpt thule egna axlar eller köpt cykel med 135mm qr?!

bjrnn

Medlem
jag köpte schwalbe supermoto x 2.4 till våran vagn, jättenöjd sånär som på att det är lite trångt att fälla ned handtaget vid ihopfällning av vagnen.

men jag skulle nog inte vilja vara utan dämpning och fällbara ryggar på vagnen trots ballongdäck.

E9C63434-8569-44A6-B959-A2B1A4901CC5.jpeg

3A921C26-DC7E-4C78-9FEF-D1DDC88F38AA.jpeg

mzi

Aktiv medlem
Hur har ni löst det? Köpt thule egna axlar eller köpt cykel med 135mm qr?!
Thule är (eller var?) lite knasiga när det kommer till sina fästpunkter. För att få hållaren till kulan som man fäster på axeln så behöver man deras QR-sats. Sedan kan du köpa axeln från Roberts Axle Project, Thule eller någon återförsäljare av bägge. Men det följer som sagt inte med någon kulhållare ens med Thules egna axlar.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Går att köpa löst från Holland Bike Shop, eller gick förut i alla fall. Men de har ganska dyr frakt.

Jacke89

Aktiv medlem
Tänkte att det kanske skulle fungera att sova ändå, tack för tipsen. Får gå och klämma och känna lite, och testa lägga ner 1-åringen.
Ser att flertalet skriver att deras barn sover bra utan fällbart säte. I mitt fall med mina barn så har huvudet blivit hängandes framåt har gällt både dottern och grabben, vagnen en äldre thule chariot. Så skulle jag handlat idag hade jag absolut prioriterat fällbart säte.

sil

Ny medlem
Hej!

Jag går och velar mellan att köpa en Cougar och en Outback och fastnar hela tiden vid att det är en viktskillnad på 4 kg mellan dom. Hur mycket hatar man det i uppförsbackar? Gillar specsen på Outback mycket mer och den verkar skönare för barnet, men vi har mycket backar runt oss och kommer pendla dagligen. Hur har ni tänkt på vikten på kärran?

Bonicon

Aktiv medlem
Jag köpte en Robert Axle Project, har funkat perfekt:

Min kärra är för hunden (drygt 35kg Golden) och jag åker mycket grusväg...premiärturen gick bra, däcken som kom med vagnen ska dock bytas till Maxxis Hookworm eller Schwalbe Supermoto...med 20-tummare finns det ju mycket att välja på (standard BMX). Med mer volym och lägre lufttryck kommer komforten att bli bättre, och jag ser inget behov av någon annan dämpning, speciellt inte med relativt stora 20-tummare.

Bonicon-Bootzipper650bXL-76-DogTrailer-09.04.21.jpg

desmo

Aktiv medlem
Hej!

Jag går och velar mellan att köpa en Cougar och en Outback och fastnar hela tiden vid att det är en viktskillnad på 4 kg mellan dom. Hur mycket hatar man det i uppförsbackar? Gillar specsen på Outback mycket mer och den verkar skönare för barnet, men vi har mycket backar runt oss och kommer pendla dagligen. Hur har ni tänkt på vikten på kärran?
Det går tungt med kärra, det är det enda jag kan säga om det.

Vi har en Hamax Outback. Den har varit bra, men under sommaren fick vi bekymmer med dragkedjan efter en dag med regn och grus. Jag har försökt kontakta Hamax för att få veta om det går att laga/byta dragkedja men de har ingen direktkommunikation med kunder. Återförsäljaren har såklart ingen kunskap och vill bara stänga mitt ärende. Jag har bett återförsäljaren att kontakta Hamax så de kan kontakta mig. Men det är tyst. Så supporten på Hamax är.. bristfällig. Jag har alltså inga krav på Hamax att lösa mitt bekymmer, men det vore fint om det hade någon information om hur man kan gå till väga.
Så ska du använda vagnen dagligen i alla väder så kan jag tyvärr inte rekommendera den pga konstruktionen med dragkedja.

Jacke89

Aktiv medlem
Hej!

Vagn är tungt oavsett om det sen väger 4kg mer hit eller dit är inte hela världen låt inte det fälla avgörandet.

Jotunn

Medlem
Okej, får se hur fröken ställer sig till att frångå thule rekommendationer.
Jag och min fru cyklade med våran 4 månaders i infant sling rätt långt (2 mil som mest) men i stort sätt bara cykelbana/skiljt från bilar. Kändes säkert i slingen och har svårt att se att det skulle vara så mycket osäkrare än en 6 månaders utan sling. Men är ju bra om ungen fått lite stadga i kroppen innan man börjar cykla om man t.ex. skulle råka köra in i något med vagnen.

Bromic

Medlem
Fråg

Premiärturen med Cross 1. Har haft en Lite 1 innan.

Korgen baktill, vill inte fällas upp igen. Ser att stålbågen går i skåror på sidan, som den ”klickar ner i”. Böjer upp men den sitter hårt. Behöver jag vara mer resolut eller är det nån teknik?

Vill inte bryta sönder nåt.

Ragnvald

Aktiv medlem
Fråg

Premiärturen med Cross 1. Har haft en Lite 1 innan.

Korgen baktill, vill inte fällas upp igen. Ser att stålbågen går i skåror på sidan, som den ”klickar ner i”. Böjer upp men den sitter hårt. Behöver jag vara mer resolut eller är det nån teknik?

Vill inte bryta sönder nåt.

På vår sport1 är det bara att rycka upp den. Rätt tight fjäder så det kräver ett litet ryck, men då kommer den också ganska lätt.
Vi har enfrågeparti 2018 tror inte de har ändrat just den detaljen sen dess.

Jag ska inte utesluta att vi gör fel, men den har inte tagit skada än på tre-fyra år.

Bromic

Medlem
På vår sport1 är det bara att rycka upp den. Rätt tight fjäder så det kräver ett litet ryck, men då kommer den också ganska lätt.
Vi har enfrågeparti 2018 tror inte de har ändrat just den detaljen sen dess.

Jag ska inte utesluta att vi gör fel, men den har inte tagit skada än på tre-fyra år.
Slog Thule en signal och de kunde bekräfta. Man måste vara lite resolut och rycka till. En del sitter lite hårdare (som min).

NickPick

Aktiv medlem
Ungen fyller två år i höst. Om jag vill dra runt han med en thru axle mtb och han ska sitta bra, vad ska jag ha? Antar att han är lite för gammal för löpvagn?? Annars hade det också varit fint.

hanek082

Aktiv medlem
Ungen fyller två år i höst. Om jag vill dra runt han med en thru axle mtb och han ska sitta bra, vad ska jag ha? Antar att han är lite för gammal för löpvagn?? Annars hade det också varit fint.
Tout terrain om du ska ut på något mer stökigt än en grusväg. Sitter i sadelstolpen så slipper bekymmer med att fästa i axeln.

mzi

Aktiv medlem
Annars en Thule, med lite fjädring. Ska du springa mycket i kuperad terräng kan det vara najs med handbroms. Men om du ska ha den som cykelvagn är det inte nödvändigt. Funkar bra på alla "grusvägar" på Gotland, upp till kattskallar. Men det är fortfarande breda vägar.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Handbromsen är sjukt praktisk men jag har bara använt den för att kunna låsa så att vagnen står stilla utan att behöva böja mig. Har en Thule Coaster också och den känns jättejobbig att låsa :-)

NickPick

Aktiv medlem
Det verkar som att man måste lägga en förmögenhet så det lutar åt en chariot cross 2. Sjunker dom mer än 9499 tro?

perzzon

Aktiv medlem
Kolla prishistorik på prisjakt för att få en rimlig bild. Vi köpte för mindre än så men det var lång jävla bevakning innan det råkade trilla in ett bra pris.

desmo

Aktiv medlem
Jag fick svar från Hamax via återförsäljaren att det inte går att byta ut den trasiga dragkedjan på vår Outback. Det känns som en riktigt dåligt konstruktion faktiskt! Och nu känns vagnen svåranvänd. Trist att funktionen försvinner när en (utsatt) dragkedja slutar fungera.
Någon som vet någon "officiell" kanal mot Hamax? Vore intressant hur de skulle svara "offentligt" på detta bekymret. Just nu sitter de tryggt bakom sin återförsäljare.

IMG_7592.JPG

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Går det inte ens att köpa hela tyget som reservdel? Det vet jag gick för Chariotvagnarna innan Thule kom in i bilden iaf. Annars lär du ju kunna lämna det till en kapellmakare, de gör inte annat än lagar trasiga dragkedjor på kapell hela dagarna och det där är ju ungefär samma sak.

desmo

Aktiv medlem
Går det inte ens att köpa hela tyget som reservdel? Det vet jag gick för Chariotvagnarna innan Thule kom in i bilden iaf. Annars lär du ju kunna lämna det till en kapellmakare, de gör inte annat än lagar trasiga dragkedjor på kapell hela dagarna och det där är ju ungefär samma sak.
Jag vet inte om det syns på bilden, men tyget är liksom klämt in i den vita profilen och går inte att ta loss. Så inget jag kan byta själv. Klarar en kapellmakare det?
Alternativet är att köpa deras regnskydd och alltid använda det. Men det känns bara fel.

Jotunn

Medlem
Det verkar som att man måste lägga en förmögenhet så det lutar åt en chariot cross 2. Sjunker dom mer än 9499 tro?
När jag köpte min cross 2 så väntade jag tills jag fick en 20% kod på outnorth och slog till då. Kostade då 10500 hos dom då så med rabatten blev det rejält billigare än konkurrenterna.

hanek082

Aktiv medlem
När jag köpte min cross 2 så väntade jag tills jag fick en 20% kod på outnorth och slog till då. Kostade då 10500 hos dom då så med rabatten blev det rejält billigare än konkurrenterna.
Vi körde också på denna men ibland så har de inte med Thule i 20%. Men känner ni någon som inte handlar där så får man 20% på första köpet om man skriver upp sig på nyhetsbrevet. Eller var så iaf när vi köpte vår Thule..

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det brukar löna sig att kolla på historiska priserna och sen lägga in en bevakning på Prisjakt. Det verkar finnas marginaler för att köra bra kampanjer ibland.

Jag är i tagen att sälja vår cx2 på köp och sälj med nästan alla tillbehör som finns till. Är någon ute efter skidsett som knappt är använt kan jag eventuellt sälja det separat.

NickPick

Aktiv medlem
Lockar ju inte att köpa något 8 år gammalt när man får nytt för 300 spänn till exklusive tillbehör då. Missar jag något?

Jag har märkt att en chariot ska ligga runt 6k för att försvinna snabbt, men det finns även de för 3k på blocket.

Lockar ju inte att köpa något 8 år gammalt när man får nytt för 300 spänn till exklusive tillbehör då. Missar jag något?

Jag har märkt att en chariot ska ligga runt 6k för att försvinna snabbt, men det finns även de för 3k på blocket.
Ber om ursäkt om det blir lite av en annons. Priset är nog nästan halva nypriset och skicket är utmärkt. Tror du jämför med felmodell. Tillbehören är dyra så vagnen är i min mening värd ca6000. Men marknaden brstämmer. Ditt exempel är dock helt fel.
Nypris 12000 vagn+1000 löphjul,3500skidset,1000 infantslig,600 stänkskärmar. Vad värdet är idag vet jag ej.

Senast ändrad:

estiswe

Medlem
Tips kan vara att bli medlem i STF, då får man 10-20% på Outnorth, jag köpte vår Cross 2a med 20% rabatt för några månader sedan.

NickPick

Aktiv medlem
Tips kan vara att bli medlem i STF, då får man 10-20% på Outnorth, jag köpte vår Cross 2a med 20% rabatt för några månader sedan.
Mailade och frågade Outnorth, den är ej inplanerad att komma in i lager igen, så det var nog lite därför det gick att köpa den med 20-off ett tag.

@SafeSurfer , fick du begärd summa för din chariot? Missade själv en cross 2 för 6k i min hemstad förra veckan :(

Mailade och frågade Outnorth, den är ej inplanerad att komma in i lager igen, så det var nog lite därför det gick att köpa den med 20-off ett tag.

@SafeSurfer , fick du begärd summa för din chariot? Missade själv en cross 2 för 6k i min hemstad förra veckan :(
Nej har inte fått sålt den än. Testar att sälja för 6500 med alla tillbehör utan skidkittet, och 8000 inklusive skidkittet som paket. Du får kolla anonnsen. Värt att poängtera är att cougar som säljs billigt skiljer sig rätt mycket från cx2, broms ventilation sitsar tex. På foton kan de verka snarlika. Men vad som är mest värt beror på vad man behöver för funktioner.

estiswe

Medlem

Nu hängde jag nog inte med på vad du menade, men den går iaf att köpa med 20% rabatt på ordinarie pris nu.

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    17.1 KB · Besök: 30

NickPick

Aktiv medlem
Nu hängde jag nog inte med på vad du menade, men den går iaf att köpa med 20% rabatt på ordinarie pris nu.
Där ser man.
Hållit koll på blocket och chariot cx2 verkar inte bli såld för ungefär 5k på blocket i angränsande län till mig. Jakten pågår...

Bilagor

• Screenshot_20210524-213453_Gmail.jpg
    Screenshot_20210524-213453_Gmail.jpg
    195.2 KB · Besök: 28
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer