Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

Jotunn

Medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
En svagt cykelkärra-relaterad fråga. Jag har en canyon neuron al från 2019 och hoppades dra kärran men den men blir inte klok på vilken av alla thules axlar man ska ha. Hjulet är boost 148x12, men axeln hittar jag inget om. Kan är det bara att mäta med ett skjutmått?
 

discovery

Medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
En svagt cykelkärra-relaterad fråga. Jag har en canyon neuron al från 2019 och hoppades dra kärran men den men blir inte klok på vilken av alla thules axlar man ska ha. Hjulet är boost 148x12, men axeln hittar jag inget om. Kan är det bara att mäta med ett skjutmått?
Kolla om toppen på axeln är plan eller konisk där den ligger an mot ramen. Mät sen längden med skjutmått, även stigningen på gängan. Där finns det många olika.
Tips är att mäta över flera varv på gängan.

Hittade efter två försök rätt axel till min pole.
 

Bilagor

  • B49A9C18-5F55-4158-9C40-4FE1FD9CCE3F.jpeg
    B49A9C18-5F55-4158-9C40-4FE1FD9CCE3F.jpeg
    974.4 KB · Besök: 63

LarsM

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Har jag förstått rätt: ezHitch-fästet är samma oberoende om jag har traditionell QR eller Thules Thru axle?
Ingår det när jag köper vagnen?
 

Ragnvald

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Och lås mellan kärra och cykel (Thule Lock Kit) -bra eller onödigt?
Det var den första grejen jag plockade bort från vår vagn iaf. Bara i vägen och vill man stjäla vagnen så plockar man ur axeln. Eller klipper gummikulan. Eller skruvar loss en m5-mutter.
Enda fördelen är att den säkerställer att pinnen som håller kulan i inte trillar ut med en mekanism snarare än gummispännet som kan spricka. Vårt sprack efter 3 år, och kostade hutlösa 20kr (tjugo) att ersätta.

Har du en Cross så sitter heller inte armen fast i vagnen så då promenerar man iväg med den hur lätt som helst.
 

LarsM

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Det var den första grejen jag plockade bort från vår vagn iaf. Bara i vägen och vill man stjäla vagnen så plockar man ur axeln. Eller klipper gummikulan. Eller skruvar loss en m5-mutter.
Enda fördelen är att den säkerställer att pinnen som håller kulan i inte trillar ut med en mekanism snarare än gummispännet som kan spricka. Vårt sprack efter 3 år, och kostade hutlösa 20kr (tjugo) att ersätta.

Har du en Cross så sitter heller inte armen fast i vagnen så då promenerar man iväg med den hur lätt som helst.
Tack för svar -sparar 500:- 🙂
 

Jotunn

Medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Kolla om toppen på axeln är plan eller konisk där den ligger an mot ramen. Mät sen längden med skjutmått, även stigningen på gängan. Där finns det många olika.
Tips är att mäta över flera varv på gängan.

Hittade efter två försök rätt axel till min pole.
Tack för hjälpen. Lyckades beställa rätt på första försöket. Dock så råkade jag chabbla bort brickan som gjorde den konisk istället för plan. Någon här i tråden som har en M12 bricka över till sin axel? 😅

Får annars försöka kontakta kundtjänst eller betala för en ny, men svider ju lite med klanttaxan.
 

Jotunn

Medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Tack för hjälpen. Lyckades beställa rätt på första försöket. Dock så råkade jag chabbla bort brickan som gjorde den konisk istället för plan. Någon här i tråden som har en M12 bricka över till sin axel? 😅

Får annars försöka kontakta kundtjänst eller betala för en ny, men svider ju lite med klanttaxan.
Om någon annan stöter på samma problem så kan man beställa bara spacers direkt från tillverkaren https://robertaxleproject.com/product/axle-spacers/
6mm tapered var den jag behövde, men kostar 2$ styck med 150kr i frakt så är rimligt att ta någon extra för säkerhets skull
 

jonteq

Medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Någon mer än jag som upplever att det stänker in smuts/damm i kärran? Har en thule cougar 1. Något tips (förutom längre skärmar)?
 

Jotunn

Medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Jag tycker det funkar bra med att köra med nätet som finns om det är asfalt, och sen ta över plasten/regnskyddet ifall jag kör grus ¯\_(ツ)_/¯
 

perzzon

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Nä. Men allvarligt. Med plasten nere går det så klart att köra i nästan vilket väder som helst men allt, precis allt blir ju skitigt. Mest störande är handtaget tycker jag.
 

ptrk

Medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Jag tycker det funkar rätt bra med plasten nere, har en cx2.
Visst blir det lite skitigt men inte så illa tycker jag!
 

Laan84

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Ger ett tips på min egen annons för den som vill cykla med barnen på stigar och i skogen.


Har kört Thule för landsväg då den är bra när man kan använda den som vanlig vagn också men Tout Terrain för skogskörning.

En video som visar lite prestanda..
Någon annan som har erfarenheter av denna? Jagar en sådan beg nu tänkte jag till nästa år.
 

hanek082

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Min är såld men den var riktigt bra att cykla med, har även en Thule cx2 och touten var bättre för cykling men thulen var mer allround och det är rätt praktiskt att kunna ha den som barnvagn när man cyklat någonstans.

det går att cykla vanlig single track med touten men den kan slå i om det blir för smalt med stenar och liknande intill stigen. Bra benträningen i uppförsbackarna då den fortfarande väger en del. Håller värdet bra på andrahandsmarknaden
 

SRAGNOBB

Ny medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Ni som har erfarenhet av en motsvarande tvåsitsvagn - skulle ni säga att det skiljer sig i stabilitet?
Vi får första barnet nu och dividerar om vi ska köpa en tvåvagns direkt, oavsett om det kommer en bebis till eller inte ser jag större lastmöjligheter för dagsutflykter med en tvåsitsig…
 

Jotunn

Medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Ni som har erfarenhet av en motsvarande tvåsitsvagn - skulle ni säga att det skiljer sig i stabilitet?
Vi får första barnet nu och dividerar om vi ska köpa en tvåvagns direkt, oavsett om det kommer en bebis till eller inte ser jag större lastmöjligheter för dagsutflykter med en tvåsitsig…
Har en tvåsitts thule cross2 och en ensits CX1 och tycker de är rätt likvärdiga i en/två utförande annat än att tvåan rymmer mer men är mindre smidig då i typ vissa smala butiker.
 

Laan84

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Ni som har erfarenhet av en motsvarande tvåsitsvagn - skulle ni säga att det skiljer sig i stabilitet?
Vi får första barnet nu och dividerar om vi ska köpa en tvåvagns direkt, oavsett om det kommer en bebis till eller inte ser jag större lastmöjligheter för dagsutflykter med en tvåsitsig…
Har/har haft både cx1 och 2. En situation som skulle avgöra för mig är om du tänker åka längdskidor med den eller ej. Har åkt längdskidor på fjället med en cx1 och det var tillräckligt jobbigt 😁
För vanliga cykelutflykter och till förskolan osv är det nog knappt märkbar skillnad. Om det inte är rejäl motvind så klart.
 

Berk

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Har/har haft både cx1 och 2. En situation som skulle avgöra för mig är om du tänker åka längdskidor med den eller ej. Har åkt längdskidor på fjället med en cx1 och det var tillräckligt jobbigt 😁
För vanliga cykelutflykter och till förskolan osv är det nog knappt märkbar skillnad. Om det inte är rejäl motvind så klart.

Jag har åkt mycket turskidor på fjället i spår och utanför spår med en Thule Chariot Cougar 1 och det funkade jättebra! Har aldrig haft problem.

EDIT: kanske har man med cx2 mindre problem att en skida hakar i spåret. Men cx1 är bättre när det inte finns mycket utrymme bredvid spåret.
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Jag har också haft en 1:a och en 2:a. De två är väldigt liknande att springa och cykla med, men 2:an är helt klart mer otymplig om du använder den som barnvagn, typ om du ska ta vagnen på bussen. Sen kan det vara problem med förvaring etc, lite beroende på var du bor såklart. Exvis så var jag tvungen att ta av ena hjulet på 2:an för att få in den i Brf:ens cykelförvaringsrum. Det var sådär kul de gånger man hade två trötta och bråkande skitungar i vagnen.

Hade jag gjort detta igen hade jag gjort exakt samma: köpt en begagnad 1:a som jag använde fram till barn nr 2 är på väg, just pga enklare hantering. Sen säljer man den till ungefär samma pris när man byter upp sig till en 2:a.
 

perzzon

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Jag har åkt mycket turskidor på fjället i spår och utanför spår med en Thule Chariot Cougar 1 och det funkade jättebra! Har aldrig haft problem.

EDIT: kanske har man med cx2 mindre problem att en skida hakar i spåret. Men cx1 är bättre när det inte finns mycket utrymme bredvid spåret.
Upplever 2an som trevligare när det är ordentligt spårat pga mindre hakande i spåren. Men med två barn plus fika i är ju uppförsbackarna en "utmaning" för oss amatörer.
I övrigt är jag nöjd att vi hade en etta först pga täckte våra behov och är smidigare och trevligare i motvind. Men det hade inte varit någon katastrof direkt om vi haft en 2a från början.
 

Laan84

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Någon annan som har erfarenheter av denna? Jagar en sådan beg nu tänkte jag till nästa år.
Nu är Thulen såld och en fin lätt beg tout terrain singeltrailer är inköpt. Dock hos släkting i Tyskland pga enormt mycket bättre utbud, så test dröjer lite.. lär återkomma här med intryck senast till våren.
 

supreeme

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Jag var inne på Thule butiken nu i veckan och fick hjälp med att hitta en axel till min grushoj. Visst ser detta rätt ut (bortsett från att själva fästet inte är åtdraget)? Fick använda distansen för att inte gängan skulle sticka ut, vilket de också sade i butiken jag skulle behöva göra.
Det som gör mig lite konfunderad är att Thule säger att axeln (och fästet) skall dras med 12 Nm och axeln jag fick med cykeln anger 5 Nm, vad skall man gå på?
Cykeln i fråga är en Carbonada 696 (kolfiber), om det nu är intressant. Jag är bara lite nervös för att över-dra och paja ramen... Men vill ju inte tappa vagnen heller.

IMG_20210821_101114.jpg
IMG_20210821_101117.jpg
IMG_20210821_101134.jpg
 

Ragnvald

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Jag var inne på Thule butiken nu i veckan och fick hjälp med att hitta en axel till min grushoj. Visst ser detta rätt ut (bortsett från att själva fästet inte är åtdraget)? Fick använda distansen för att inte gängan skulle sticka ut, vilket de också sade i butiken jag skulle behöva göra.
Det som gör mig lite konfunderad är att Thule säger att axeln (och fästet) skall dras med 12 Nm och axeln jag fick med cykeln anger 5 Nm, vad skall man gå på?
Cykeln i fråga är en Carbonada 696 (kolfiber), om det nu är intressant. Jag är bara lite nervös för att över-dra och paja ramen... Men vill ju inte tappa vagnen heller.

Visa bilaga 507687
Visa bilaga 507688
Visa bilaga 507689

Jag har begränsad erfarenhet av ThruAxle, men jag antar den sticka in från höger sida, drivsidan.

Du kan ju dra axeln med 5Nm i ramen och hålla emot med 12Nm när du drar fästet fast i axeln. Det ska så att säga spännas på andra hållet.

Dvs, montera axeln i ramen enl ramens instruktioner. Sedan när du drar åt muttern för fästet så ska ju den dras på andra hållet och vill försöka lossa axeln från ramen igen (antar jag, man pysslar väl inte med vänstergängor här va? )

Så för att dra fast fästet kommer du ”försöka” skruva loss axeln, så du får ändå hålla emot, och då med 12Nm minus gängfriktionen. Så sätt momentnyckeln jag antar du använder på fästessidan, och håll emot på drivsidan i axeln med en insexnyckel så blir det nog frid och fröjd.

Jag ser iofs att din Axel kanske inte behöver hållas emot, någon säkerhetsskruv verkar sitta där och låsa. Stämmer det?
 

supreeme

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Jag har begränsad erfarenhet av ThruAxle, men jag antar den sticka in från höger sida, drivsidan.

Du kan ju dra axeln med 5Nm i ramen och hålla emot med 12Nm när du drar fästet fast i axeln. Det ska så att säga spännas på andra hållet.

Dvs, montera axeln i ramen enl ramens instruktioner. Sedan när du drar åt muttern för fästet så ska ju den dras på andra hållet och vill försöka lossa axeln från ramen igen (antar jag, man pysslar väl inte med vänstergängor här va? )

Så för att dra fast fästet kommer du ”försöka” skruva loss axeln, så du får ändå hålla emot, och då med 12Nm minus gängfriktionen. Så sätt momentnyckeln jag antar du använder på fästessidan, och håll emot på drivsidan i axeln med en insexnyckel så blir det nog frid och fröjd.

Jag ser iofs att din Axel kanske inte behöver hållas emot, någon säkerhetsskruv verkar sitta där och låsa. Stämmer det?
Själva fästanordningen är ju på vänster sida i färdriktningen, samma som QR-axlarna.
Nej de är båda högergängade. Men att dra åt axeln först till 5-6 Nm (det är insex), så det känns bra i magen är ju inga problem. Sen kan jag ju teoretiskt hålla emot när jag drar muttern till 12 Nm, men då måste jag skaffa en annan momentnyckel för att komma åt att hålla emot själva axeln samtidigt (funkar ju inte med en hylsa och insex samtidigt).
Muttern är någon typ av nyloc/nylon med låsfunktion gissar jag.
 

supreeme

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Gängan ska ju gå in eller igenom nylonlåsningen som sitter längst ut inne i muttern, annars försvinner ju nyttan med att ha en låsmutter.
Absolut! Men nu är det inte åtdraget på bilden. Ville först få lite feedback på vilka moment ni anser man bör dra med innan jag skruvar ihop skiten. 5 till 12 Nm är ju ganska stor skillnad..
 

Ragnvald

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Själva fästanordningen är ju på vänster sida i färdriktningen, samma som QR-axlarna.
Nej de är båda högergängade. Men att dra åt axeln först till 5-6 Nm (det är insex), så det känns bra i magen är ju inga problem. Sen kan jag ju teoretiskt hålla emot när jag drar muttern till 12 Nm, men då måste jag skaffa en annan momentnyckel för att komma åt att hålla emot själva axeln samtidigt (funkar ju inte med en hylsa och insex samtidigt).
Muttern är någon typ av nyloc/nylon med låsfunktion gissar jag.

Okej då fattar jag kanske. Axeln sticks alltså in från vänster. Där var min tankevurpa. Nåt annat hade gjort det svårt med hjulbyten i fält såklart. My bad. Märkligt av Thule att inte förse axeln med mothåll man kommer åt..

Funkar din momentnyckel på båda håll? I så fall kan du göra som följer!
Köp en insexbit som passar på din momentnyckel och i axeln. 6 eller 8mm krafthylsa med insex får man på Biltema.


1. Montera axeln i cykeln och markera på den vad som är rakt upp.
2. Ta loss Axeln igen.
3. Montera fästet på axeln så det hänger rätt relativt vad som blir upp/ned färdigmonterat på axeln. Dra åt med insex på momentnyckel och vanlig skiftnyckel.
4. Montera axeln i ram med insex.
5. Cykla!

Jag har även haft sån tur en gång att när jag råkade ut för liknande problem med torx så kunde jag komma åt att hålla emot från baksidan, dvs genom axeln från drivsidan. Jag tror dock det är sällsynt med insex att hålet är större men axeln är ju ihålig så testa. Om indexen inte bottnar från vänstersidan utan glider genom så borde du kunna nå den från andra hållet.
 

supreeme

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Okej då fattar jag kanske. Axeln sticks alltså in från vänster. Där var min tankevurpa. Nåt annat hade gjort det svårt med hjulbyten i fält såklart. My bad. Märkligt av Thule att inte förse axeln med mothåll man kommer åt..

Funkar din momentnyckel på båda håll? I så fall kan du göra som följer!
Köp en insexbit som passar på din momentnyckel och i axeln. 6 eller 8mm krafthylsa med insex får man på Biltema.


1. Montera axeln i cykeln och markera på den vad som är rakt upp.
2. Ta loss Axeln igen.
3. Montera fästet på axeln så det hänger rätt relativt vad som blir upp/ned färdigmonterat på axeln. Dra åt med insex på momentnyckel och vanlig skiftnyckel.
4. Montera axeln i ram med insex.
5. Cykla!

Jag har även haft sån tur en gång att när jag råkade ut för liknande problem med torx så kunde jag komma åt att hålla emot från baksidan, dvs genom axeln från drivsidan. Jag tror dock det är sällsynt med insex att hålet är större men axeln är ju ihålig så testa. Om indexen inte bottnar från vänstersidan utan glider genom så borde du kunna nå den från andra hållet.
Googlat och funderat lite, om jag först drar axeln med moment, så bör jag rimligen kunna använda något liknande https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/verktygssatser/krakfotsats-2000030999 för att komma åt att hålla emot axeln samtidigt som jag drar moment på muttern. Borde väl gå bra?
Då kan jag dra axeln 5 Nm och muttern/fästet med 12 Nm om jag inte tänker helt fel?
 

Ragnvald

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Googlat och funderat lite, om jag först drar axeln med moment, så bör jag rimligen kunna använda något liknande https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/verktygssatser/krakfotsats-2000030999 för att komma åt att hålla emot axeln samtidigt som jag drar moment på muttern. Borde väl gå bra?
Då kan jag dra axeln 5 Nm och muttern/fästet med 12 Nm om jag inte tänker helt fel?

Jo men det verkar vettigt. Du behöver inte dra fast axeln i cykeln heller. för att vara säker på att inte dra den för hårt hade jag nog spänt fast fästet innan axeln sitter i cykeln. Lätt hänt att man med mothåll i fäst Axel inte håller tillräckligt emot och man drar lite i axeln också. Men å andra sidan ser du ju om du roterar axeln i processen (spänner den hårdare).
 

supreeme

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Jo men det verkar vettigt. Du behöver inte dra fast axeln i cykeln heller. för att vara säker på att inte dra den för hårt hade jag nog spänt fast fästet innan axeln sitter i cykeln. Lätt hänt att man med mothåll i fäst Axel inte håller tillräckligt emot och man drar lite i axeln också. Men å andra sidan ser du ju om du roterar axeln i processen (spänner den hårdare).
Jo, har jag bara en lång hävarm i mothållet så tänker jag att jag bör se det rätt lätt. Provar nog såhär. Känns som ett rimligt inköp när allt annat redan finns hemma. Möjligt att axeln får sitta kvar permanent, men att ha kvar klumpen/fästet utan vagnen kopplad vet jag inte om jag vill. Kärran lär bara hänga med någon gång ibland.
 

Akronym

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Jo, har jag bara en lång hävarm i mothållet så tänker jag att jag bör se det rätt lätt. Provar nog såhär. Känns som ett rimligt inköp när allt annat redan finns hemma. Möjligt att axeln får sitta kvar permanent, men att ha kvar klumpen/fästet utan vagnen kopplad vet jag inte om jag vill. Kärran lär bara hänga med någon gång ibland.
Jag har en cykel där jag växlar mellan axeln som följde med cykeln och Thules axel.
Upplever det som otroligt mycket enklare att byta hela axeln än att hålla på att ta loss muttern.
Tar man loss muttern så måste du hålla på med mothåll för att få allt rakt.
Med fästet och muttern draget ordentligt i thule-axeln så kan du byta axel utan verktyg, med fästet som handtag.
Och eftersom fäster sitter ordentligt draget så vet jag att när det börjar bli motstånd så ska jag dra tills fäster pekar rakt ner = ingen momentnyckel behövs vid återmontering
 

Ragnvald

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Jag har en cykel där jag växlar mellan axeln som följde med cykeln och Thules axel.
Upplever det som otroligt mycket enklare att byta hela axeln än att hålla på att ta loss muttern.
Tar man loss muttern så måste du hålla på med mothåll för att få allt rakt.
Med fästet och muttern draget ordentligt i thule-axeln så kan du byta axel utan verktyg, med fästet som handtag.
Och eftersom fäster sitter ordentligt draget så vet jag att när det börjar bli motstånd så ska jag dra tills fäster pekar rakt ner = ingen momentnyckel behövs vid återmontering

Lysande insikt kring axelbytet där! Tar den med mig tills nästa cykelköp (första med TA). Med lite flyt kan man ju även byta mellan cyklar (fast det är nog utopisk önsketänkning att tro att gängorna på olika cyklar sitter lika så att momentet blir rätt med fästet neråt på båda…)
 

freddag

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
min burley flex connector gick av efter bara två år. tråkig utgift om jag måste köpa ny vartannat år, och lätt att glömma att kolla efter sprickor.

123279-01-d-208655.jpg


är thules "lollipop" bättre kvalitet, eller är det samma utbytesintervall där?

s-l500.jpg
 

Laan84

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

Snuten

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
The Framtiden - skulle ngn våga sätta sina ungar i en Trailer Duck?
 

Laan84

Aktiv medlem
Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden
Nu är Thulen såld och en fin lätt beg tout terrain singeltrailer är inköpt. Dock hos släkting i Tyskland pga enormt mycket bättre utbud, så test dröjer lite.. lär återkomma här med intryck senast till våren.
Nu är den här och premiären avklarad. Väldigt cool känsla att kunna köra normal Stig med rötter och mindre stenar. Känns som att 20” däcket är största begränsningen i skogen. Hade varit coolt med en 29” variant, men det skulle väl skapa andra problem.
En reflektion är hur otroligt mycket mindre den märks bakom cykeln jämfört med en Thule. Så till den som inte behöver Thule andra funktioner och bagageutrymme kan klart överväga denna även för asfalt.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer