Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

Berk

Aktiv medlem
Nu är den här och premiären avklarad. Väldigt cool känsla att kunna köra normal Stig med rötter och mindre stenar. Känns som att 20” däcket är största begränsningen i skogen. Hade varit coolt med en 29” variant, men det skulle väl skapa andra problem.
En reflektion är hur otroligt mycket mindre den märks bakom cykeln jämfört med en Thule. Så till den som inte behöver Thule andra funktioner och bagageutrymme kan klart överväga denna även för asfalt.

Mötte för några månader sen en familj som körde med den i Hellasgården (med e-bikes ...). Mötte dom tyvärr inte på stigen, så har inte det den i action. Var imponerad att man kan köra stökig stig med den, både för cyklisten och för barnet.

jonte987

Aktiv medlem
Jag har dragit 20'' påhängscykel på stig och känner att största begränsningen är barnets överlevnad. På den punkten har nog en vagn både plus och minus.

Laan84

Aktiv medlem
Mötte för några månader sen en familj som körde med den i Hellasgården (med e-bikes ...). Mötte dom tyvärr inte på stigen, så har inte det den i action. Var imponerad att man kan köra stökig stig med den, både för cyklisten och för barnet.
Det som fungerar bäst är stig med relativt få större saker. Om det är något varje, varannan meter så blir det ändå lite väl skakigt. Att tex köra i hög fart utför en rejäl trottoarkant gungar till lite och tvååringen tycker bara att det är kul. Men en rotmatta var inte lika uppskattat 😁

Laan84

Aktiv medlem

jonte987

Aktiv medlem

en sådan? Är sugen på det som nästa steg.
Nä, en enkel skrothög men det är inte det som är problemet. Gäller att ta det lugnt så man har koll på var barnets huvud är när man själv tex passerat tex ett träd. Försökte köra på lite men blev rätt läskigt i svängarna.
Tar man det försiktigt är det bra och man får jobba lite för att hängs med de större barnen.

attbresinhand

Aktiv medlem
Åkte på en nit i vanligt ordning när man köper begagnat... Mitt Thule jogging kit 2 jag precis köpte saknar caps till hjulet... Vet någon dimensioner eller om man kan få tag på nya?
Det är till ett 16" hjul där fram och som reservdel är det komplett hjul 1100 svenska kronor.

Hatar begagnat.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Förstår inte riktigt vilken del du menar - men kolla här om den inte finns som reservdel:

De har ett mycket större utbud än vad som finns tillgängligt i Sverige.

attbresinhand

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt vilken del du menar - men kolla här om den inte finns som reservdel:

De har ett mycket större utbud än vad som finns tillgängligt i Sverige.
End caps! Ska kolla mer noga när jag kommer hem...

Bilagor

• thule-joggare-kit-2-silver-svart-447317-2-l~2.jpg
    thule-joggare-kit-2-silver-svart-447317-2-l~2.jpg
    24.1 KB · Besök: 21

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ah. Hjulet till vår gamla CX-vagn har inte löstagbara sådana. Men det borde ju gå att klura ut vad det är för nav och köpa lösa för dig. Hittade inte löphjulet alls hos Holland Bike Shop.

Ragnvald

Aktiv medlem
Åkte på en nit i vanligt ordning när man köper begagnat... Mitt Thule jogging kit 2 jag precis köpte saknar caps till hjulet... Vet någon dimensioner eller om man kan få tag på nya?
Det är till ett 16" hjul där fram och som reservdel är det komplett hjul 1100 svenska kronor.

Hatar begagnat.

Jag tror jag har ett sprillans nytt Thulehjul i källaren, till joggingkit. Garantiersttning då jag påpekade att det vi fick först var kasst byggt och gav ojämn gång. Ska kolla om det finns, finns iaf i Malmö. Om ni det har endcapsen på plats.

Ragnvald

Aktiv medlem
End caps! Ska kolla mer noga när jag kommer hem...
Är det detta du saknar? Muttern längst ut?
Den ser ut som en standard flänsmutter M10 och det är det inget märkvärdigt att få på en välassorterad skruvbutik (Sifvert i Stockholm) eller Tools kanske Hornbach. Kanske till och med Biltema. Jag har annars ett extra hjul. PM om det är intressant.

Edit: M10, inte M8.
Edit 2: Mutterns mått matchar DIN6923. Om du däremot saknar hela axeln blir det
Lite svårare. Den är custom. Se sista bilden.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    409.8 KB · Besök: 12
  • image.jpg
    image.jpg
    378.4 KB · Besök: 14
  • image.jpg
    image.jpg
    333.3 KB · Besök: 13
  • image.jpg
    image.jpg
    1 MB · Besök: 13
Senast ändrad:

attbresinhand

Aktiv medlem
Hela axeln saknas. Enligt säljaren kostade den 99 men det är bara själva QRen... Typiskt...

Tack för all hjälp. Hur gör man nu tro?

Bilagor

• 20210908_063111.jpg
    20210908_063111.jpg
    412.2 KB · Besök: 11

Ragnvald

Aktiv medlem
Hela axeln saknas. Enligt säljaren kostade den 99 men det är bara själva QRen... Typiskt...

Tack för all hjälp. Hur gör man nu tro?

Ring Thulebutiken i Malmö - de är trevliga och serviceinstllda. De kanske kan skaka fram en Axel. Finns även en sån i Stockholm men där har jag inte testat servicen än.
Annars får du gärna ta över mitt hjul eller axeln till det. Jag har ingen större nytta av det ändå. Har bara hjulet, inte fästbyglarna, extra.
Jag har dessutom svarv på jobbet så det kan ju bli ett kul projekt att fixa specialaxel nån dag om du bara vill ha axeln.

bearthefear

Aktiv medlem
Någon som kör med Hamax och Thruaxle? Funkar det utan att köpa en ny axel, eller måste jag likt Thule byta axel?
Svarar mig själv efter att ha blivit med en outback i veckan. Gick alldeles utmärkt med den axeln som satt på cykeln, då den var några gängor för lång från början. Satt bättre med hamax-fästet monterat!

SRAGNOBB

Ny medlem
Funderar på att köpa ett skid-kit till vår Chariot Sport 1 - men jag skulle uppskatta om någon har någon erfarenhet av att dra Chariot vagnen på skidor alternativt rullskidor?
Stabilitet?
Manövrering?
Glid?
Rullskidor, inbromsning?

Andra inputs?

Berk

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ett skid-kit till vår Chariot Sport 1 - men jag skulle uppskatta om någon har någon erfarenhet av att dra Chariot vagnen på skidor alternativt rullskidor?
Stabilitet?
Manövrering?
Glid?
Rullskidor, inbromsning?

Andra inputs?

Vi hade en skid-kit till Chariot Cougar 1. Den funkar riktigt bra. Mycket trevligare att drar än en fjellpulken. Barnet sitter också högre och ser mer. Jag tycker att den funkar bäst vid skejt och dåligast vid diagonalåking. Funkar också bra med turskidor. Vi har använt den på branter och skrå och den är stabilt. Enda minuspoäng var dåliga kvalitet av skidorna. Dom behövde vallas ofta. Vet inte om det har blivit bättre.

Har ingen erfarenheter av rullskidor.

Axie

Ny medlem
Vi hade en skid-kit till Chariot Cougar 1. Den funkar riktigt bra. Mycket trevligare att drar än en fjellpulken. Barnet sitter också högre och ser mer. Jag tycker att den funkar bäst vid skejt och dåligast vid diagonalåking. Funkar också bra med turskidor. Vi har använt den på branter och skrå och den är stabilt. Enda minuspoäng var dåliga kvalitet av skidorna. Dom behövde vallas ofta. Vet inte om det har blivit bättre.

Instämmer angående skidåkning. Vi har en Chariot corsaire 2.
Har själv funderat på rullskidor men har ej vågat. Tycker det är nog att få stopp på mig själv…

perzzon

Aktiv medlem

plus 1 på allt.
När jag var ovan åkare var det VÄLDIGT ryckigt för barnet i bak. Numer går det bättre. Långsamt i backarna så klart men bra tävling.
Har vält med vagnen en gång men det var mitt ute i spenaten där typ ingen skulle åkt med längdskidor. Barnen satt fast och blev knappt rädda. Värre för pappan.

Berk

Aktiv medlem
plus 1 på allt.
När jag var ovan åkare var det VÄLDIGT ryckigt för barnet i bak. Numer går det bättre. Långsamt i backarna så klart men bra tävling.
Har vält med vagnen en gång men det var mitt ute i spenaten där typ ingen skulle åkt med längdskidor. Barnen satt fast och blev knappt rädda. Värre för pappan.

Vi har aldrig vält. På sistone satt sonen därför inte längre fast. Värsta jag var med om var på en riktigt blåsigt dag på fjällen där det hade varit bättre att stanna i dalen. På fjällen blåste vi nästan omkull. En skida av vagnen hakade runt en stock, men ingen skador. När vi kunde åka ned från fjällen fanns det is ovanpå snön. En av mina skidor gick genom isen och fastnade. Då stannade equipaget plötsligt. Sonen ramlade framåt med ansiktet mot stålkanten på baksidan av min skida som stack en halv meter upp i luften.

Moral: använd alltid bälte (och åk inte på fjällen när hård vind förväntas (visste jag, men i kaoset tog vi fel väg))

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Stabilitet?
Manövrering?
Glid?
Rullskidor, inbromsning?

Andra inputs?
På skidor går den relativt lätt, jag blev ca 15-25% långsammare (beroende på före) med kärran bakom. Följer med fint, är stabil och ser dessutom ut väldigt komfortabel. Jag körde med en åkpåse klädd i fårull. Skate är tekniken att föredra, både vid stakning och diagonal tyckte jag det blev lite för ryckigt.

perzzon

Aktiv medlem
Vi har aldrig vält. På sistone satt sonen därför inte längre fast. Värsta jag var med om var på en riktigt blåsigt dag på fjällen där det hade varit bättre att stanna i dalen. På fjällen blåste vi nästan omkull. En skida av vagnen hakade runt en stock, men ingen skador. När vi kunde åka ned från fjällen fanns det is ovanpå snön. En av mina skidor gick genom isen och fastnade. Då stannade equipaget plötsligt. Sonen ramlade framåt med ansiktet mot stålkanten på baksidan av min skida som stack en halv meter upp i luften.

Moral: använd alltid bälte (och åk inte på fjällen när hård vind förväntas (visste jag, men i kaoset tog vi fel väg))
Ja bälte är ett måste tyvärr. Vi åker nästan alltid med några rätt branta backar på rundan och där vill man inte vurpa med obältade barn. Bältade känns det dock som om skaderisken både för draggjur och barn är minimal.

Berk

Aktiv medlem
Ja bälte är ett måste tyvärr. Vi åker nästan alltid med några rätt branta backar på rundan och där vill man inte vurpa med obältade barn. Bältade känns det dock som om skaderisken både för draggjur och barn är minimal.

Vi kör också rätt branta backar. Men jag är feg och åker alltid långsamt nedför (på turskidor, på skejt vågar jag mer). Därför trodde jag att bälte inte behövdes. Förra året när sonen var 7 år fick sonen egna turskidor med stålkant, så han kan nu själva åka snabbt nedför branta backar.

Akronym

Aktiv medlem
När har ni slutat köra barnen i era vagnar?
Mina är 2 och 4 nu och det börjar ju bli trångt nu på vintern och det tjivas en del.
Har 5km till förskolan så att den äldsta skulle cykla på egen cykel är nog svårt än så länge.
Ska man köra 1 i vagn och 1 i stol kanske?

Laan84

Aktiv medlem
När har ni slutat köra barnen i era vagnar?
Mina är 2 och 4 nu och det börjar ju bli trångt nu på vintern och det tjivas en del.
Har 5km till förskolan så att den äldsta skulle cykla på egen cykel är nog svårt än så länge.
Ska man köra 1 i vagn och 1 i stol kanske?
Exakt i den ålder faktiskt 😁

n3wton

Aktiv medlem
Mina var nog 5,5 och 4. Det kivades en hel del, och trångt var det. Men det är svårt att göra så mycket åt det. Jag slutade cykla med dom när äldsta barnet började förskoleklass och bytte skola, och jag inte längre kunde motivera att åka hem, byta om, ta fram cykel och sen hämta dom när skola och förskola ändå låg på vägen hem då det tog för lång tid i förhållande till vad det gav i frisk luft etc (cykeltur på 4 km totalt).

Jag provade lite olika lösningar. Ett barn i kärran och ett på cykel, som jag putte uppför backarna om det behövdes. Ett barn i barnstol och andra barnet bogserat i en FollowMe-trailer bakom på egen cykel. Det första gick inte yngre barnet med på då han inte förstod varför inte han fick cykla. Det andra var det ungefär likadan reaktion på, och dessutom ganska bökigt.

Min senaste plan, innan ärendet typ las ned, var att skaffa en bra lastcykel med plats för ett barn och packning fram och det andra barnet bak i barnstol. Smidigt ekipage plus distans mellan barnen. Tror fortfarande att det hade varit den allra bästa lösningen, men 50-60 000 kr i investering gjorde det inte rimligt för 15 minuters cykling per dag...☹️

Detta var cykeln jag hade i åtanke. En Hase Pino. Dåligt utbud i övrigt då typ allt är eldrivet..

85CE3E9B-67AA-4E4C-A695-4F1F81917C42.jpeg

Med packmöjlighet fram (bortse från icke önskvärd eldrift)

BA0D3F68-0BE7-4A91-911B-CF967087EE73.jpeg

Jag började väldigt tidigt att låta barnen cykla själva, så de är grymt starka och cyklar ganska långt. Det är en fördel då utflyktsradien från hemmet är ganska rejäl trots små barn (de är idag 5,5 och 7). Men trots det är det för tufft att sätta dom på cykeln varje dag och cykla uppför en jäkla massa backar på morgonen..

IM

Aktiv medlem
Mina var nog 5,5 och 4. Det kivades en hel del, och trångt var det. Men det är svårt att göra så mycket åt det. Jag slutade cykla med dom när äldsta barnet började förskoleklass och bytte skola, och jag inte längre kunde motivera att åka hem, byta om, ta fram cykel och sen hämta dom när skola och förskola ändå låg på vägen hem då det tog för lång tid i förhållande till vad det gav i frisk luft etc (cykeltur på 4 km totalt).

Jag provade lite olika lösningar. Ett barn i kärran och ett på cykel, som jag putte uppför backarna om det behövdes. Ett barn i barnstol och andra barnet bogserat i en FollowMe-trailer bakom på egen cykel. Det första gick inte yngre barnet med på då han inte förstod varför inte han fick cykla. Det andra var det ungefär likadan reaktion på, och dessutom ganska bökigt.

Min senaste plan, innan ärendet typ las ned, var att skaffa en bra lastcykel med plats för ett barn och packning fram och det andra barnet bak i barnstol. Smidigt ekipage plus distans mellan barnen. Tror fortfarande att det hade varit den allra bästa lösningen, men 50-60 000 kr i investering gjorde det inte rimligt för 15 minuters cykling per dag...☹️

Detta var cykeln jag hade i åtanke. En Hase Pino. Dåligt utbud i övrigt då typ allt är eldrivet..

Visa bilaga 527162

Med packmöjlighet fram (bortse från icke önskvärd eldrift)

Visa bilaga 527163

Jag började väldigt tidigt att låta barnen cykla själva, så de är grymt starka och cyklar ganska långt. Det är en fördel då utflyktsradien från hemmet är ganska rejäl trots små barn (de är idag 5,5 och 7). Men trots det är det för tufft att sätta dom på cykeln varje dag och cykla uppför en jäkla massa backar på morgonen..
De där hojarna får ju till och med mig att överväga det där med ungar.

Vad är vitsen med de dubbla pedalparet fram på den sista hojen? Är det för att tillåta längre ben hos dem som sitter fram?

n3wton

Aktiv medlem
De där hojarna får ju till och med mig att överväga det där med ungar.

Vad är vitsen med de dubbla pedalparet fram på den sista hojen? Är det för att tillåta längre ben hos dem som sitter fram?
Ja exakt så. Cykeln är främst tänkt som tandem till vuxna, och tillvalslistan är helt enorm. Man kan bland annat välja dubbla vevpartier, och vill minnas att det fanns någon form av "snabbkoppling" eller manöver som man vidtog för att snabbt få barn-vevarna ur vägen när en vuxen skulle cykla.

Finns en återförsäljare i Göteborg faktiskt. Har provsuttit en Pino på en mässa en gång. Ska provcykla en den dagen jag har 50-85 (!) 000 kr över (såg att de var lite dyrare idag än när jag tittade senast...).

Man kan ju åka på rejäla äventyr med fru eller med äldre barn eller vad som helst. Man måste nog ha en Pino helt enkelt!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det finns ju lösningar men frågan är vad som är vettigt. Med trehjuliga lastcyklar typ Cargobike är det snarast vikten som sätter gränsen i, jag har kört fyra 8-åringar i den vi hade utan problem. Får lasta 100 kg på flaket. Men trist att cykla, det är ungefär som att köra lastbil istället för personbil.

Tvåhjulig lastcykel har normalt sett mindre låda som man kan få ner två lite mindre barn i bekvämt, jag kör tre ungar på Bulliten ibland genom att ha de två minsta i lådan och den stora står bakom styret. Funkar för kortare sträckor men normalt sett cyklar den störste själv.

NickPick

Aktiv medlem
Såg två sånna där cyklar med en "barntandem" på i somras. Det var en familj på cykelsemester såg det ut som.

För övrigt köpte jag en Thor Hushovd kid racer twin på jättebra rea. Den är väldigt genomtänkt motför en Thule, men den saknar också några grejer som Thule har.

n3wton

Aktiv medlem
Det finns ju lösningar men frågan är vad som är vettigt. Med trehjuliga lastcyklar typ Cargobike är det snarast vikten som sätter gränsen i, jag har kört fyra 8-åringar i den vi hade utan problem. Får lasta 100 kg på flaket. Men trist att cykla, det är ungefär som att köra lastbil istället för personbil.

Tvåhjulig lastcykel har normalt sett mindre låda som man kan få ner två lite mindre barn i bekvämt, jag kör tre ungar på Bulliten ibland genom att ha de två minsta i lådan och den stora står bakom styret. Funkar för kortare sträckor men normalt sett cyklar den störste själv.
Instämmer, utan att ha någon vidare praktisk erfarenhet förvisso. Jag skulle vilja ha en riktigt stor tvåhjulig lastcykel utan elassistans, men det finns nog inte. Trehjuling ser och känns helt meningslöst som "cykel" sett, då kan man lika gärna ha en liten eldriven mopedbil eller något i den stilen...

IM

Aktiv medlem
Man kan ju åka på rejäla äventyr med fru eller med äldre barn eller vad som helst. Man måste nog ha en Pino helt enkelt!

Jag har som sagt aldrig riktigt tänkt tanken (cykelkärran jag förfogar över är tänkt för mathandling den dagen kåken är inflyttningsklar - jycken får jag nog sheriff till att åka cykelkärra. 😁). Med det sagt: du har givetvis helt rätt. Den har sin givna plats bredvid den framtida velomobilen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer