Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

Foss

Aktiv medlem
jomper sa:
Nu vet jag att alla inte håller med mig, men jag tycker strollerkitet är värdelöst. Det skramlar, det studsar och det svänger hit och dit. Enda fördelen är att vagnen blir ett par decimeter kortare.

Om jag ska ha vagnen inne i stan, åka massa buss och gå i affärer så skulle jag möjligen kunna tänka mig att använda det. Och kanske om jag skulle köra efter cykel och vill ha nödhjul med för barnvagnsbruk (men vi släpade med löpkitet på två veckors cykeltur i somras..) Hade det inte varit för att jag tror att det kan höja andrahandsvärdet en aning hade jag gärna gett bort det :)

Vi använder alltid jogginghjulet, både till promenader och löpning. Till löpning vore strollerkitet helt kasst eftersom du måste lägga massa energi på att passa riktningen istället för att justera då och då.

Dessutom, jag fick "renovera" strollerhjulen med det medföljande kitet med fett och nya o-ringar tämligen omgående men de började skramla friskt igen rätt fort.

+1

gurraen

Ny medlem
Det låter bra det ,då till nästa dilemma en cx2 eller cougar. är väll till 90% cykling det är tänkt för men jag kan nog få marathon ambitioner i framtiden.

Blir man gladare med en cx2a även fast prissklinnaden är relativt stor för så lite lite mera lyx.

Peter_K

Ny medlem
Vi köpte Cougar eftersom:

* Den väger flera kilo mindre än CX.
* Vi har inte tänkt springa i branta nerförsbackar (mest för att det saknas sådana häromkring) så vi klarar oss utan handbroms.
* Den är klart billigare.

Arsozath

Aktiv medlem
gurraen sa:
finurligt med skärmarna sådär, hur ser modden ut i en närmare bild?
Det är ett orginaltillbehör. Finns inte specat på thules hemsida men finns att köpa på webshoppar bland annat här: https://www.bikeshophub.com/trailers/chariot-bike-trailer-fender-kit-p-1525.html (har ingen aning om det är en bra webshop, då jag inte har handlat just där)
Rent funktionsmässigt så hade jag gärna sett att det täckte mycket mer av hjulet och att det inte gled så jäkla lätt i sidled. Men lite nytta gör det nog när man sladdar omkring på blöta grusvägar. Har även det extra regnskyddet på fast det hänger mest med. Använder det inte jätteofta.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Extra regnskyddet har jag inte heller fattat behovet av. Normalt regn är aldrig några problem och vi har cyklar flera mil i riktigt hällregn. Lite droppade det kanske in, men det var ingen som klagade :-)

Arsozath

Aktiv medlem
Det är mest när jag kör blöt grusväg som det är bra. Blir en brun rand i mitten på vagnen annars. Och lite extra skyddar den allt.

Beror nog på vilken typ av kärra det är. Har bara erfarenhet av Thule chariot och med dessa föjler det med en längre QR som du använder istället för original om du har 9mm QR orignial. Har funkat kanon på min med Deoreväxlar.
På fruns Skeppshult elcykel (alfine di2)var det en genomgående axel (tror jag) och då tog LBS och satte dit en längre axel och det har funkat utmärkt. Finns adaptrar för 12 mm thruaxle har jag för mig att jag sett också.

Det som kan vara meckigt är om du har ett stöd som sitter på bakaxeln. På hennes sitter det på kedjestaget och det fungerar bra.
Vi har både skivbromsar på cyklarna och har inte testat nåt annat men det finns säkert de som testat och kan ge input om detta. Fick rådet från LBS att skivor kan vara att föredra om man ska cykla mycket i backar då det kan slita en del.

edit " vet ej hur det är med kolfiberramar". Vi kör alu och stål.

Senast ändrad:

jimboyummin

Ny medlem
Hej.

Var och kikade på en cykel idag som jag är sugen på, en Scott Sub 30 - hybridhoj. Problemet är att butikssäljaren jag pratade med och hennes kollega säger att man inte kan fästa en cykelkärra (cykelkärra för barn då) på bakaxeln på cykeln, Det blir för trångt på någe vis.. De flesta vagnar jag känner till använder sig ju av den typen av fästen. Men, jag har googlat lite och sett bilder på cykelkärror som dras av allt från mtb:s, racers och cykelcrossar så nog borde man kunna få det att funka. Nån som vet en lösning man kan använda sig av för att få det att funka?
Bifogar en bild på bakre navet (navets vänstra sida, det är väl på den sidan man sätter kärrans snabbfäste?).

image1.JPG

Peth

Aktiv medlem
jimboyummin sa:
Hej.

Var och kikade på en cykel idag som jag är sugen på, en Scott Sub 30 - hybridhoj. Problemet är att butikssäljaren jag pratade med och hennes kollega säger att man inte kan fästa en cykelkärra (cykelkärra för barn då) på bakaxeln på cykeln, Det blir för trångt på någe vis.. De flesta vagnar jag känner till använder sig ju av den typen av fästen. Men, jag har googlat lite och sett bilder på cykelkärror som dras av allt från mtb:s, racers och cykelcrossar så nog borde man kunna få det att funka. Nån som vet en lösning man kan använda sig av för att få det att funka?
Bifogar en bild på bakre navet (navets vänstra sida, det är väl på den sidan man sätter kärrans snabbfäste?).
Går det inte att få prova ett fäste? Ser inte omöjligt ut. Kan det vara lite tajt att få runt säkerhetslinan?

Aron

Aktiv medlem
Det finns en "förlängare" som flyttar ut fästet ca 2 cm. Då kommer man utanför de flesta egenheter i ramen.

JensB

Ny medlem
Är det någon som satt en kärra på En Canyon Nerve?
Jag har en ny Nerve och en ny Nordic Cab.
Det ser omöjligt ut att sätta dragörat på navet.

juantino

Ny medlem
Postade detta i en annan tråd men den här kanske är mer rätt – jo, vi var och kollade på Thule Chariot Cougar 2 och Nordic Cab Explorer 2016 årsmodell i helgen. NC verkade bättre på många punkter, tex priset och utrymmet, MEN den inte har fjädring. Gör fjädringen på Thule stor skillnad? Vi kommer mest gå och cykla i skog och grusvägar. Tacksam för all input!

ceel

Aktiv medlem
juantino sa:
Postade detta i en annan tråd men den här kanske är mer rätt – jo, vi var och kollade på Thule Chariot Cougar 2 och Nordic Cab Explorer 2016 årsmodell i helgen. NC verkade bättre på många punkter, tex priset och utrymmet, MEN den inte har fjädring. Gör fjädringen på Thule stor skillnad? Vi kommer mest gå och cykla i skog och grusvägar. Tacksam för all input!
Tidigare hade NC stötdämpare som tillbehör. När jag frågade dom på friluftsmässan om varför de slutat sälja stötdämparna så sa dom att de inte behövdes. 20" däck och bra säten gör att mina ungar inte klagat iaf. :)

svpe

Aktiv medlem
Gör fjädringen på Thule stor skillnad?

Ja, den gör stor skillnad. Jag är imponerad över hur väl Thules/Chariots fjädring fungerar och skulle inte vilja vara utan den på Luleås ojämna GC-vägar.
Skulle säkerligen köra betydligt långsammare med en vagn utan fjädring för att inte skaka sönder mina barn.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Håller med, det är stor skillnad. Har en med och en utan.

För promenad går det nog utan dock.

Dede

Ny medlem
Nu har jag försökt läsa hela tråden men är fortfarande villrådig.
Var idag och kikade på
Thule Cheetah 2
Thule Coaster XT
Burley HoneyBee.
Även funderat på en NordicCab explorer 2i1.

Vi har två killar som snart är 1.5 år gamla.
Den kommer till största delen användas till dagis (ca 2km) men även till lite utflykter inom någon/några mils radie.
Mestadels på hyfsade vägar men givetvis blir det en del grusvägar (bor på landet).
Någon enstaka gång kanske den kommer rulla i stan men extremt sällan.
Frugan har en elhoj (Batavus Genova) och jag tänkte koppla den på min gamla Radon HT (9mm QR).
Vi har idag en tvillingvagn (Emmaljunga double viking) men tanken är att kunna använda denna lite som vagn också.
Har även en smidigare tvillingvagn i strollermodell så helt utan vagn blir vi inte.
Kommer inte användas till löpning, efter hund eller på snö.
Så fokus ligger på cykel och till viss del som vagn.
Helst ganska smidig att fälla och få in i en V70 då vi tänkte åka iväg lite längre ibland och ta med den och våra cyklar.

Ni som har någon av modellerna eller någon vi inte kikat på än, vad har ni upptäckt för nackdelar och fördelar?

Cheetah2 har ju sina fördelar med strollerhjulen som monteras upp och ned i samma fäste och alltid är med. Dock är det inte mycket man verkar få med i packning på den. Dessutom var handtaget inte helt smidigt att ta av (om man nu gör det när man använder den som cykelkärra).
De båda andra har ju nackdelen att strollerhjulen sitter på samma arm som man fäster på cykeln = de blir långa. De har dock mycket större lastutrymme samt att Burleyn var relativt enkel att fälla samt hade ett smidigt handtag.
Nordic Cab explorer 2i1 har ju helgjuten plastbotten vilket i min värld håller bättre samt verkar ganska smart.

Vilka fler modeller och tillverkare ska vi titta på?

torkildliden

Ny medlem
NC är smidig att fälla ihop, plastbotten är bra om en skall forcera en snövall vid något tillfälle.. Har ingen erfarenhet av den nya modellen, men min(2013)modell har varit klockren till våra två barn. Gott om plats för bagage och solid byggt, hade nog valgt den igen då den är primärt användt som cykel/promenadvagn.

svpe

Aktiv medlem
Kolla in Thules Corseaire 2. Den är betydligt rymligare än Cheetah och Cougar. Stor, lätt och hopfällbar.
Hette tidigare Chariot Corseaire XL och kan funnas begagnade på blocket.

KJS

Medlem
juantino sa:
Säger som både jomper och svpe stötdämpningen gör skillnad. Redan får junior satt i infant-sling har den gjort skillnad. Jag skulle inte vilja vara utan den ifall jag tänkt cykla annat än väldigt fin asfalt. (Var man nu hittar längre sträckor sådan)

Foss

Aktiv medlem
Vi har CX1 och är vansinnigt nöjda. Kör med infant sling just nu även om jag tror den skulle gå att fimpa. Lillen har varit med på både löpning, stavgång, skidåkning och nu cykling och trivs som en fisk där bak. Idag blev det 6 mil med en hyrd cykel som lämnade en del att önska. Alla tittar stort och är väldigt nyfikna här nere när vi kommer. Konstigt eftersom Mallorca ju är en så populär cykel-ö. Har sett flera andra vagnar men då i form av löpvagn eller promenadvagn-mode. Det går rätt bra att klättra med den också faktiskt. En bra grej är att man kan ha med promenadhjulen så när man kommer dit man ska tar man av cykel-bommen och fäster den på sidan av vagnen och promenerar iväg. Den lastar som en häst också, vi har ingen bil här nere men använder vagnen för storhandling.

Bilagor

j3n5

Medlem
juantino sa:
Jag har haft min CX1 till löpning, pendling och cykling på grusväg/bättre stig. Jag skulle inte välja utan fjädring, den gör ett förvånansvärt bra jobb. Jag är dock sugen att sätta på fetare däck för ännu bättre komfort och bättre flyt över sten..

Lejon

Aktiv medlem
Min erfarenhet: Kort transport till dagis och liknande: billig vagn utan fjädring funkar tillräckligt bra. Cyklandet i sig är marginell skillnad. Komfort i låg fart likaså.
Om man prioriterar vagnfunktionen och valmöjligheterna är Thule/Chariot grymt bra.
Körde Chariot som enda vagn i 2-3 år, sålde den för 3-4 tusen mindre än nyinköpspriset sedan så ekonomiskt var det riktigt prisvärt.

Med andra ord: om du inte har extremt tajt budget eller vill kunna lämna den ute på dagis eller liknande utan allt för stor stöldrisk skulle jag rekommendera Thule med fjädring. Lätt värt de små extra pengarna.

Akoa

Aktiv medlem
Har säkert varit uppe i någon tråd tidigare men när började ni använd vagnarna? Jag har hört allt från 6månader till ett år. Jag har en tvåmånaders och antar att det dröjer till nästa vår innan det är aktuellt?

rikard

Ny medlem
Akoa sa:
Har säkert varit uppe i någon tråd tidigare men när började ni använd vagnarna? Jag har hört allt från 6månader till ett år. Jag har en tvåmånaders och antar att det dröjer till nästa vår innan det är aktuellt?
Vi började cykla med vår första i en infant sling när hon var över 65 cm lång. Då passar de inte längre i ligginsatsen utan sitter väl fastspända. Hon var nog 4-5 månader då.

Jag har f.ö. kvar en infant sling till en äldre CX1 men har sålt vagnen. Skänkes till den som hämtar.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tror de fästs på samma sätt oavsett årsmodell? Vår CX1 är av nyare modellen, dvs samma som säljs i dag. Har för mig att man fäster den i två d-ringar längst fram och i säkerhetsbältets fästen i bakkant? D-ringarna minns jag inte om de satt där från start eller om man fick dem med hängmattan..

sih

Medlem
Har precis börjar cykla med dottern, elva månader gammal. Det funkar bra och hade nog gått tidigare. Dock sitter hjälmen väldigt dåligt så jag kanske måste hitta en mindre.

jonpon

Ny medlem
Det där med hjälmen är ett stort mörker...
Jag har hört, från en tyska, att i tyskland så behöver barn inte ha hjälm i cykelvagn. Dom sitter ju så skyddade ändå, med rullbur och allt.
Men vi har kört med hjälm, även om det är svårt att hitta en bra hjälm när dom är små.

rikard: Jag tar gärna den där infant sling om den fortfarande finns kvar. Skickar även ett PM.

sih

Medlem
Från http://www.ntf.se/konsument/default.asp?fragor_RecID=1794&katID=27: "Det innebär att det faktiskt inte är lag på att använda hjälm i cykelkärran, men självklart rekommenderas det för barnens säkerhet!"

Det har väl diskuterats här eller i en annan tråd.

Jag tycker dock det viktigaste är att barnen ska lära sig att alltid ha hjälm. Och om det minsta inte behöver kommer ju knappast storebror vilja ha hjälm.

wobblie

Aktiv medlem
Någon som har tips om logistiken med cykelvagn? Har man allt riggat i garaget går det säkert lätt, men som det är nu hinner dottern bli både less och ledsen på mina förehavanden när jag ska släpa fram cykeln ur förrådet, få henne på plats i vagnen, förbereda vagnen och koppla på allt... Lite klumpigt med en CX2 också som just precis går genom dörren i rät vinkel, vilket blir svårt då det är trångt om plats vid ingången från parkeringsgaraget.

Nackdelen med lägenhet...

Appel

Aktiv medlem
wobblie sa:
Någon som har tips om logistiken med cykelvagn? Har man allt riggat i garaget går det säkert lätt, men som det är nu hinner dottern bli både less och ledsen på mina förehavanden när jag ska släpa fram cykeln ur förrådet, få henne på plats i vagnen, förbereda vagnen och koppla på allt... Lite klumpigt med en CX2 också som just precis går genom dörren i rät vinkel, vilket blir svårt då det är trångt om plats vid ingången från parkeringsgaraget.

Inga tips, men delar din erfarenhet (och jag bor i ett radhus). Det måste vara tokenkelt för att det ska bli av liksom...
Jag sköter numer all familjetransport med bil. Om jag hade haft garage skulle jag haft lastcykel för längesen.

Arsozath

Aktiv medlem
Har ni hjälm på barnen i bilen? Om nej, varför då in cykelvagnen? Det innebär bara mer massa som barnets nacke måste absorbera om man kör vält. Har svårt att tänka mig att barnet skulle slå i huvudet när det sitter fast i fempunktsbälte. Särskilt imponerad blir jag när jag möter ekipage där den cyklande föräldeldern saknar hjälm, men barnen i vagnen har det.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Se till att spänna fast bältet ordentligt istället, hjälm i vagnen är inte bekvämt och då kommer barnet inte gilla att åka vagn. Cyklar du inte fortare än du springer så är det inte heller farligare, skulle jag säga.

Något som är farligt på riktigt är att helt strunta i att spänna fast, något som jag ser exempel på ibland, eller helt enkelt tro att bältet gör någon nytta trots att det hänger väldigt löst.

Hos oss är det hjälm på vid framfart på tvåhjuling, antingen egen eller i barnsadel. Med trehjuling har vi inget hjälmtvång, och inte i cykelkärran heller. Ser inte hur det skulle påverka ev syskons syn på hjälmandet.

Snuten

Aktiv medlem
Appel sa:
wobblie sa:

Inga tips, men delar din erfarenhet (och jag bor i ett radhus). Det måste vara tokenkelt för att det ska bli av liksom...
Jag sköter numer all familjetransport med bil. Om jag hade haft garage skulle jag haft lastcykel för längesen.
Det där är sant. Drt finns mycket att göra om man har politiska ambitioner att göra en stad till en "cykelstad". Tex kunde allmännyttan och större hyresbolag jobba för att bygga cykelgarage i markplan där det finns behov. Tror nog att fler och fler skulle vara beredda att betala för det. Dessutom kunde det öka stöldsäkerheten. En modern lådcykel med elassist kan ju kosta 20-30 tusen, lätt.

Peter_K

Ny medlem
Appel sa:
wobblie sa:
Någon som har tips om logistiken med cykelvagn?
Vi bor också i radhus och hittills har det funkat finfint att förvara vagnen fastlåst utomhus i anslutning till cyklarna. Ett av Julas överdrag för förvaring av snöslungor utomhus passar för övrigt rätt bra även på en Cougar 1 (och kostar om jag minns rätt ungefär en tiondel jämfört med Thules officiella överdrag). Av med överdraget, sätt ner lillan i vagnen, spänn bältet, lås upp lås till vagn och cykel, haka på vagnen på cykeln, åk. Det tar några minuter men det brukar inte bli några allvarliga protester.

Foss

Aktiv medlem
Om nån någon gång skulle få för sig att flyga med sin CX1 kan jag berätta att en Airshell för dubbelvagn fungerar finfint att packa i. Utöver tillbehören för cykel/promenad/löpning fick vi även ned en del andra prylar, bland annat en sulky.

Så nu vet ni det.

h.g.j

Aktiv medlem
Ni som köpt från Robert Axle Project tidigare, hur har leveranstiderna sett ut?

Beställde axlar för två veckor sedan, men fick jag tag på en vagn nu så man blir ju lite nyfiken att prova... :) känns ju trist att skaka liv i en gammcykel bara för en testrunda.

Sista uppdateringen var "Departed USPS Facility", LA den 22/5...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer