Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden

Sixten Fors

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
Den översta lilla svarta kom i 3-pack varav två gick av för många år sedan, vet inte varför jag sparat den sista.
De långa svarta är de jag använder i verkstaden hela tiden, funkar riktigt bra och tål mycket våld innan de knäcks. Rekommenderas! Köps här för 20 kr/st https://www.rosebikes.se/xtreme-lon...?product_shape=standard&article_size=Standard
SKS är den modell jag tar med i fält: billiga, lätta, tar ingen plats, gör jobbet till normalsvåra däck.
 

Bilagor

glitch

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
Vad olika man kan uppfatta någonting - när jag skulle montera ett lite knepigare däck med de orange a sks var de böjda 90 grader och handen började nästan blöda utan att däckfan gick på 😂

@UrTomas - fast när man kommit så långt att båda är under däcket och man bänder däcket övee fälgkanten är man ju redan i mål, då behöver man ju inte längre kroka i dem i ekrarna. Använder aldrig fler än två avtagare så det finns ingen vits med att kroka av båda? Är både över är det bara dra runt däcket.
 
Senast ändrad:

Sixten Fors

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
glitch sa:
Vad olika man kan uppfatta någonting - när jag skulle montera ett lite knepigare däck med de orange a sks var de böjda 90 grader och handen började nästan blöda utan att däckfan gick på
Jag har aldrig testat att vålda med SKS då jag har bättre alternativ (ROSE Extreme) till knepiga däck.
 

UrTomas

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
glitch sa:
Vad olika man kan uppfatta någonting - när jag skulle montera ett lite knepigare däck med de orange a sks var de böjda 90 grader och handen började nästan blöda utan att däckfan gick på 😂

@UrTomas - fast när man kommit så långt att båda är under däcket och man bänder däcket övee fälgkanten är man ju redan i mål, då behöver man ju inte längre kroka i dem i ekrarna. Använder aldrig fler än två avtagare så det finns ingen vits med att kroka av båda? Är både över är det bara dra runt däcket.
Inte på riktigt tighta fälg/däck-kombinationer. Då måste man (om man inte vill vålda sönder saker) sätta avtagarna närmare varandra, och då måste man i vissa fall flytta efter den första.
Det är i alla fall min erfarenhet, men man använder olika tekniker så det kanske inte funkar för alla :)
 

Aron

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
En liten anekdot om krångliga däckkombos. För några år sedan arrangerade jag en liten däckkrängartävling på ett yardsale i Stockholm. Det var Stans Crest och Specialized Purgatory i ena ringhörnan och alla cykelnördar i den andra. Gubbarna svettades och rev upp händerna. Blod och tårar sprutade. Först försökte alla så klart på klassiskt vis med fälgbana i mitten etc. Efter en stund bad samtliga om att få däckkrängare. Mina medtagna däckavtagare knäcktes ett efter ett. Det enda som överlevde var moppejärnet i verktygsstål. Om jag minns rätt så var det bara en person som fick på däcket, det tog kring tolv minuter och han var inte stolt efteråt, bara arg och frustrerad.

Hade tävlingen arrangerats på Internet och inte i verkliga världen hade utfallet så klart blivit ett annat.
 

glitch

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
UrTomas sa:
glitch sa:
Vad olika man kan uppfatta någonting - när jag skulle montera ett lite knepigare däck med de orange a sks var de böjda 90 grader och handen började nästan blöda utan att däckfan gick på 😂

@UrTomas - fast när man kommit så långt att båda är under däcket och man bänder däcket övee fälgkanten är man ju redan i mål, då behöver man ju inte längre kroka i dem i ekrarna. Använder aldrig fler än två avtagare så det finns ingen vits med att kroka av båda? Är både över är det bara dra runt däcket.
Inte på riktigt tighta fälg/däck-kombinationer. Då måste man (om man inte vill vålda sönder saker) sätta avtagarna närmare varandra, och då måste man i vissa fall flytta efter den första.
Det är i alla fall min erfarenhet, men man använder olika tekniker så det kanske inte funkar för alla :)
Haha ja jävlar, såna kombinationer försöker jag undvika :)
 

UrTomas

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
glitch sa:
UrTomas sa:
glitch sa:
Vad olika man kan uppfatta någonting - när jag skulle montera ett lite knepigare däck med de orange a sks var de böjda 90 grader och handen började nästan blöda utan att däckfan gick på 😂

@UrTomas - fast när man kommit så långt att båda är under däcket och man bänder däcket övee fälgkanten är man ju redan i mål, då behöver man ju inte längre kroka i dem i ekrarna. Använder aldrig fler än två avtagare så det finns ingen vits med att kroka av båda? Är både över är det bara dra runt däcket.
Inte på riktigt tighta fälg/däck-kombinationer. Då måste man (om man inte vill vålda sönder saker) sätta avtagarna närmare varandra, och då måste man i vissa fall flytta efter den första.
Det är i alla fall min erfarenhet, men man använder olika tekniker så det kanske inte funkar för alla :)
Haha ja jävlar, såna kombinationer försöker jag undvika :)
Hehe, ja det är inget jag kör på just nu :)
Men hade några dubbdäck förut som var riktigt jobbiga. Kanske därför jag inte kör dubbdäck längre? ;)

För att återgå till topic så är jag nöjd med mina Pedros till cykeldäck. Till bilarna kör jag med maskin och till traktorn är det stora spettet som gäller. Grävmaskinen har stållarver och de har som tur är inte behövts krängas än...
 

glitch

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
Haha det måste ju vara en helt ny dimension att försöka kränga traktordäck, jag blir alldels kallsvettig av blotta tanken =P
 

Berk

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
Aron sa:
En liten anekdot om krångliga däckkombos. För några år sedan arrangerade jag en liten däckkrängartävling på ett yardsale i Stockholm. Det var Stans Crest och Specialized Purgatory i ena ringhörnan och alla cykelnördar i den andra. Gubbarna svettades och rev upp händerna. Blod och tårar sprutade. Först försökte alla så klart på klassiskt vis med fälgbana i mitten etc. Efter en stund bad samtliga om att få däckkrängare. Mina medtagna däckavtagare knäcktes ett efter ett. Det enda som överlevde var moppejärnet i verktygsstål. Om jag minns rätt så var det bara en person som fick på däcket, det tog kring tolv minuter och han var inte stolt efteråt, bara arg och frustrerad.

Hade tävlingen arrangerats på Internet och inte i verkliga världen hade utfallet så klart blivit ett annat.
Haha!
Googlade lite och hittade många (gamla) problem med avtagning av tubeless däck på Crest gjörde för att köra vanliga däck tubeless.

Har själva inte haft någon problem med Purgatory på tre olika tubeless ready fälgar.
 

qma

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
Aron sa:
En liten anekdot om krångliga däckkombos. För några år sedan arrangerade jag en liten däckkrängartävling på ett yardsale i Stockholm. Det var Stans Crest och Specialized Purgatory i ena ringhörnan och alla cykelnördar i den andra. Gubbarna svettades och rev upp händerna. Blod och tårar sprutade. Först försökte alla så klart på klassiskt vis med fälgbana i mitten etc. Efter en stund bad samtliga om att få däckkrängare. Mina medtagna däckavtagare knäcktes ett efter ett. Det enda som överlevde var moppejärnet i verktygsstål. Om jag minns rätt så var det bara en person som fick på däcket, det tog kring tolv minuter och han var inte stolt efteråt, bara arg och frustrerad.

Hade tävlingen arrangerats på Internet och inte i verkliga världen hade utfallet så klart blivit ett annat.
Hahaha... Detta skulle filmats!
 

kais01

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
länge hade jag med ett metalljärn i tillägg till de skonsammare i plast. men som jag upplevde inte hade tillräckligt kraft parat dels med en klumpighet som medförde svårigheter att komma under däckkanten. de gick också av med ojämna mellanrum

provade vid tillfälle birzman däckavtagare. firman hade ingett förtroende genom mikrosmå dämparpumpar med och utan tryckmätare som inte läcker när man skruvar av dem. en sån utan tryckmätare ligger alltid i ryggan.

blev sedan även nöjd med deras däckavtagare....


-sidokurva på spetsen som följer fälgen

-detta tillsammans med låg höjd ger bra åtkomlighet och förmåga ta sig under däckkanten

-bra brytstyrka. ingen har gått av:)

-kant på undersidan av spetsen som hävlar mot fälgkanten

-smidigt stapelbar. och fästet utformat så man kan lufta bilventiler, vilket råkar finnas på vissa av familjens cyklar.
.
 

Bilagor

dnleriksson

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
glitch sa:
Haha det måste ju vara en helt ny dimension att försöka kränga traktordäck, jag blir alldels kallsvettig av blotta tanken =P
Traktordäck är så stora (oftast nuförtiden) och ganska mjuka så de är inte så svåra utan bara jävligt otympliga. Tillräckligt otympliga för att man ska lämna in dem ändå för däcket ska ju oftast lagas också vilket däckverkstan gör bättre. Sen att se ett däck som är 2.15m högt åka av på två sekunder i en maskin är en fröjd för ögat 👌🏼
Lastbilsdäck är betyyydligt värre då de är stenhårda... Har använt traktorgrävare för att trycka ner dem i mittskåran 😄
Ska vara ontopic när det är varmare och jag orkar hämta däckavtagarna i förrådet!
 

Aron

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
qma sa:
Hahaha... Detta skulle filmats!
Spektaklet finns bevarat till eftervärlden någonstans i mitt filmarkiv. När jag blir pensionär ska jag leta fram det och dela med några väl valda ord om att däcken minsann var tuffare förr i tiden, de också.
 

Atakua

Medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
Min senaste tillökning till min däckjärnskollektion hittade jag liggandes på stigen i mörkret. Någon stackars stigcyklist tappade ett par. Anledningen till att jag råkade vara på stigen var dock att jag långsamt traskade längst den och letade efter min mobiltelefon som jag hade tappat på samma stig en halvtimme tidigare. Stäng ordentligt era fickor innan ni ger sig av på stök, folk!

Just nu ligger samtliga mina däckavtagare distribuerade på alla mina cyklar, i olika ramväskor, ryggsäckar, verktygslådor, inne i multiverktyg osv så att det väl blir jobbigt att redovisa dem i helhet, ens att ta ett familjefoto. Jag kommer ihåg att av dem som inte är ihjältorterade finns det ett par noname ovannämnda upphittade, en trea utförda i franska flaggas färger av en okänd tillverkare, en trea tjocka blåa av Decathlon, en sådan metallisk sittande i Topeaks multiverktyg, och kanske en hopfällbar som kom med däckplåster.
 
Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
Traktordäck är lite värre än cykel. Bytte alla fyra på min Massey Ferguson 35, gjorde allt ensam och med handverktyg. Värst var att få bort de gamla hårda bakdäcken. På cykel är det oftast möjligt av få av och på GP4k2 - Maxxis DHR utan verktyg. Favvoavtagaren är annars en modell från PRO som ligger i stora satsen. Helt övertygad om att det finns hopplösa kombinationer av däck och fälg. Elsparken är kämpig första gången.
 

glitch

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
Tycker den där Pro med stålkärna ser fin ut. Hur ser baksidan på läppen ut? Ingen risk att man repar fälgarna?
 

anco

Ny medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
Aron sa:
En liten anekdot om krångliga däckkombos. För några år sedan arrangerade jag en liten däckkrängartävling på ett yardsale i Stockholm. Det var Stans Crest och Specialized Purgatory i ena ringhörnan och alla cykelnördar i den andra. Gubbarna svettades och rev upp händerna. Blod och tårar sprutade. Först försökte alla så klart på klassiskt vis med fälgbana i mitten etc. Efter en stund bad samtliga om att få däckkrängare. Mina medtagna däckavtagare knäcktes ett efter ett. Det enda som överlevde var moppejärnet i verktygsstål. Om jag minns rätt så var det bara en person som fick på däcket, det tog kring tolv minuter och han var inte stolt efteråt, bara arg och frustrerad.

Hade tävlingen arrangerats på Internet och inte i verkliga världen hade utfallet så klart blivit ett annat.
+1. Denna text borde förenklas och skickas till landets grundskolor. Internet och verkligheten är påfallande ofta olika saker
 

Berk

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
anco sa:
Aron sa:
En liten anekdot om krångliga däckkombos. För några år sedan arrangerade jag en liten däckkrängartävling på ett yardsale i Stockholm. Det var Stans Crest och Specialized Purgatory i ena ringhörnan och alla cykelnördar i den andra. Gubbarna svettades och rev upp händerna. Blod och tårar sprutade. Först försökte alla så klart på klassiskt vis med fälgbana i mitten etc. Efter en stund bad samtliga om att få däckkrängare. Mina medtagna däckavtagare knäcktes ett efter ett. Det enda som överlevde var moppejärnet i verktygsstål. Om jag minns rätt så var det bara en person som fick på däcket, det tog kring tolv minuter och han var inte stolt efteråt, bara arg och frustrerad.

Hade tävlingen arrangerats på Internet och inte i verkliga världen hade utfallet så klart blivit ett annat.
+1. Denna text borde förenklas och skickas till landets grundskolor. Internet och verkligheten är påfallande ofta olika saker
Vill påstå att Happy är nyanserad. Tyvärr kan vi inte prova internetavtagningen nu för att virkliga resultatet redan är postad. Det finns ofta några inlägg i tråderna med mer extrema påståenden, men flesta talar klart om egen erfarenheten och man hittar ofta olika uppfattningar och erfarenheter. Den här tråden är en bra exempel. Ingen här påstår att kan man ta av alla MTB däck utan avtagare. Men flera har erfarenhet att en avtagare inte behövs vid många moderna MTB däck/fälg kombinationer, men t.ex. DH däck kan vara mer problematiska.
 
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
UrTomas sa:
Angående Pedros:
Du vet att det är garanti, va? Om jag inte minns fel, livstid dessutom. Jag knäckte ett och skickade bild på det till Pedros och fick två nya skickade. Sjukt bra! Både däckavtagarna och servicen.
Så, den som vill får gärna skicka sina knäckta Pedros till mig, så ska jag kolla om garantin fortfarande gäller!
;-)
 

AX3L

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
Som en parentes har ju äntligen tillverkarna enats om en standard för storlek på däck och fälg av respektive storlek, så kniviga däck är förhoppningsvis snart ett mindre problem.
 

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
De större märkta med Extreme som Sixten har med på sin bild är bra för hemmameck. Rejäla och bättre, längre hävstång som är lättare att få bra grepp runt med hela handen.
 

velovin

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
Aron sa:
En liten anekdot om krångliga däckkombos. För några år sedan arrangerade jag en liten däckkrängartävling på ett yardsale i Stockholm. Det var Stans Crest och Specialized Purgatory i ena ringhörnan och alla cykelnördar i den andra. Gubbarna svettades och rev upp händerna. Blod och tårar sprutade. Först försökte alla så klart på klassiskt vis med fälgbana i mitten etc. Efter en stund bad samtliga om att få däckkrängare. Mina medtagna däckavtagare knäcktes ett efter ett. Det enda som överlevde var moppejärnet i verktygsstål. Om jag minns rätt så var det bara en person som fick på däcket, det tog kring tolv minuter och han var inte stolt efteråt, bara arg och frustrerad.

Hade tävlingen arrangerats på Internet och inte i verkliga världen hade utfallet så klart blivit ett annat.
För några år sedan jobbade jag som cykelmek i staterna, där var Kool Stops Tire Bead Jack en självklarhet i varje verkstad. Smått genialiskt verktyg i all sin enkelhet, övervinner alla däck/fälgkombos till det ringa priset av din egen stolthet.

Här är en cykeltomte som demonstrerar det hela:

 

katten

Medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
velovin sa:
För några år sedan jobbade jag som cykelmek i staterna, där var Kool Stops Tire Bead Jack en självklarhet i varje verkstad. Smått genialiskt verktyg i all sin enkelhet, övervinner alla däck/fälgkombos till det ringa priset av din egen stolthet.

Här är en cykeltomte som demonstrerar det hela:


En sådan har jag också hemma. Framme varje år när vinterdäck skall på vardagscyklarna.

Min manlighet tar stryk men däcken hamnar på plats med mkt mindre frustration.

/A
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
Bra, då får du sätta på Schwalbe Winter på min Brompton när det är dags.. det är en vidrig kombo, enda jag haft problem med men drar mig alltid för att göra det.
 

zodah

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
Så där, nu är jag Happy approved. Väldigt kraftiga doningar jämfört andra jag provat
96822E35-0A71-4CCF-A000-FE40002846D8.jpeg
 

gandhi

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
Nu har jag använt den.

Det gick lätt som en plätt! Alla andra "konventionella" däckjärn är hästlängder efter när det gäller att kränga ett däck. Och obefintlig risk att nypa slangen.

Att ta av ett däck klarar den inte.

Beställde från cykelgear.se


gandhi sa:
Blev en beställning på BBB Easy Tire
 
Senast ändrad:

velovin

Aktiv medlem
Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden
Tummen upp!

Visst är det märkligt att det inte talas mer om det här verktyget? En större revolution för cyklingen än dropper :)
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer