Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck

VanGarg

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Makten, du har väl testat ett ganska bra antal däck vid det här laget. Vad skulle krävas för någon form av review/jämförelse/allmänt tyckande om diverse däck i någon form av sammanställnkng/artikel?
Någon form av ersättning borde väl kunna frambringas tycker jag för exempelvis en liten test-artikel
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
De ser ut att ha fina enduro- och DH-däck, men inte så mycket stigmässigt om man tittar på vikterna.

Imorrn ska jag prova DHR 2,4 Maxxgrip utan CC, vilket jag inte gjort än. Ska bli intressant att se om det är tillräckligt bekvämt som det är. 😊 Ska vara 12°varmt också så nåt problem med greppet lär det inte vara i alla fall.👌
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Makten, du har väl testat ett ganska bra antal däck vid det här laget. Vad skulle krävas för någon form av review/jämförelse/allmänt tyckande om diverse däck i någon form av sammanställnkng/artikel?
Någon form av ersättning borde väl kunna frambringas tycker jag för exempelvis en liten test-artikel
Jag tror att mitt användningsområde är för snävt för att det skulle röna nåt större intresse. Dessutom cyklar jag inte så aggressivt att jag gör däcken jag använder rättvisa. Och det är väl därför jag letar efter däck som är mer "lagom" än köttiga endurodäck eller flimsiga lättdäck.

Att bara försöka förklara konceptet med dämpning för nån som aldrig ens reflekterat över det, lär vara ganska svårt. Jag undrade själv länge varför i helvete det liksom vibrerade om hela cykeln med vissa däck, men inte med andra, vid likvärdiga tryck. Till slut kom jag i alla fall på det.
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Just det! Jag hade ju CC-XC i bakdäcket idag. Jag märkte det knappt alls, men vid något tillfälle där jag hade väntat mig att däcket skulle bete sig lite stabbigt och kanske får genomslag, så kände jag faktiskt att det blev små nätta "tjoff" istället. Men då var däcket så att säga mer eller mindre bottnat. Inlägget gör inte så mycket där nere vid fälgen förrän marken närmar sig fälgen betänkligt, eller vad man ska säga.
 

LDG

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Jag tror att mitt användningsområde är för snävt för att det skulle röna nåt större intresse. Dessutom cyklar jag inte så aggressivt att jag gör däcken jag använder rättvisa. Och det är väl därför jag letar efter däck som är mer "lagom" än köttiga endurodäck eller flimsiga lättdäck.

Att bara försöka förklara konceptet med dämpning för nån som aldrig ens reflekterat över det, lär vara ganska svårt. Jag undrade själv länge varför i helvete det liksom vibrerade om hela cykeln med vissa däck, men inte med andra, vid likvärdiga tryck. Till slut kom jag i alla fall på det.
+1
Jag har själv insett att jag vill ha olika däck och däcktryck nästan varje år i min cykling hittils för att jag har utveckats som cyklist och cyklar annorlunda.
Dessutom hade jag kunnat köra på extremt olika setups för stökigt men långsamt aka Hellas eller fjällcykling, endurocykling eller fin skogssingletrack.
Om jag kör aggressivt på sina ställen behöver jag både däck och däcktryck likt endurocykling även om det är långsam cykling.

Menar helt enkelt att det är så extremt olika cykelstil, däcktryck och terräng att ett test av en person som cyklar på ett specifikt ställe bara säger så mkt.
Var det inte någon som idag på forumet nämnde att hen inte gillade rampade dobbar på bakdäck vilket jag håller med om till 100% eftersom klättergreppet blir sämre men det kommer ingen ta hänsyn till för ett enduro/dh-däck i en recension.
 

Berk

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Jag tror att mitt användningsområde är för snävt för att det skulle röna nåt större intresse. Dessutom cyklar jag inte så aggressivt att jag gör däcken jag använder rättvisa. Och det är väl därför jag letar efter däck som är mer "lagom" än köttiga endurodäck eller flimsiga lättdäck.

Att bara försöka förklara konceptet med dämpning för nån som aldrig ens reflekterat över det, lär vara ganska svårt. Jag undrade själv länge varför i helvete det liksom vibrerade om hela cykeln med vissa däck, men inte med andra, vid likvärdiga tryck. Till slut kom jag i alla fall på det.
Tror jag har samma användningsområde som dig och jag möter många som är inte snabbare än jag, så det skulle kunna vara fler som är intresserade. Men tror att de flesta i den kategori bryr sig inte mycket om däckvalet.

Har själva redan tänkt på en mentala karta på däck som du (och några som jag) har testad på olika scalar: styvheten casing, dämping casing, hårdhet gummiblandning, dämpning gummiblandning (verkar stark korrelerad med hårdheten) och grepp av gummiblandning (och vid kylan). Sen har man också standard test saker som mönstret, punka skydd, rullmotstandet ...
 

Der Kaiser

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Just det! Jag hade ju CC-XC i bakdäcket idag. Jag märkte det knappt alls, men vid något tillfälle där jag hade väntat mig att däcket skulle bete sig lite stabbigt och kanske får genomslag, så kände jag faktiskt att det blev små nätta "tjoff" istället. Men då var däcket så att säga mer eller mindre bottnat. Inlägget gör inte så mycket där nere vid fälgen förrän marken närmar sig fälgen betänkligt, eller vad man ska säga.
Så det funkade som ett Huck Norris med burp-skydd....
Tror jag fortsätter med mina Pepis tyre noodles eller liknande, de börjar dämpa en stund innan de behövs som genomslagsskydd.
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Idag körde jag med DHR II 2,4 EXO MaxxGrip fram på fälg med 25 mm innerbredd och utan CC. Det kändes riktigt väldämpat och fint! Mycket, mycket bättre än Michelin-skräpet med CC. :oops: Och därmed är jag helt klart nere i en utståbar vikt (1000 gram däck + 400 gram fälg) som faktiskt funkar bra. Visst, samma däck med CC känns ännu bättre men då är det för tungt.

Det skulle säkert gå att göra ett 800-gramsdäck med vettig gummiblandning och trevlig karaktäristik som funkar bra med CC, men det verkar ingen tillverkare intresserad av. Lätta däck ska tydligen bara rulla bra och finns i princip aldrig i annat än rätt så hårt gummi. Varför skulle den som inte cyklar väldigt aggressivt inte vilja ha bra grepp? :cautious:
Jag tror att DHR II 2,3 EXO MaxxTerra kommer närmast med sina 825 gram och det är nog vad jag kommer köra när det blir varmare igen. Med eller utan CC. Nu får det bli den tyngre varianten tills det blir för kallt.

I övrigt fick jag ett redigt hårt genomslag bak, så CC-XC verkar inte räcka riktigt. Tror nästan mer på Anaconda då (bak i alla fall) som fjädrar från större höjd så att säga, men den dämpar å andra sidan inte ett skvatt.
 

Berk

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Ja, jag är riktigt nöjd med min DHR II 2,3 EXO MaxxTerra. Valde den för att den har ok vikt för ett däck med grovt mönster och MaxxTerra är fin. Men märkte ett konstigt, rattlande ljud av dobbarna när jag körde på min FS igen på måndag. Kanske en tecken att det hade blivit för kalt för gummin?
 

Gordon

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
DHR 2 i maxgrip rullar mycket dåligt på grus. I skogen är känslan (känslan jag får) att det rullar rätt bra.
 

jij

Medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Jag tror att DHR II 2,3 EXO MaxxTerra kommer närmast med sina 825 gram och det är nog vad jag kommer köra när det blir varmare igen. Med eller utan CC. Nu får det bli den tyngre varianten tills det blir för kallt.
Väger det bara 825g? Mitt vägde 913g som nytt och nu 970g med en massa intorkad gucka.
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Ja, jag är riktigt nöjd med min DHR II 2,3 EXO MaxxTerra. Valde den för att den har ok vikt för ett däck med grovt mönster och MaxxTerra är fin. Men märkte ett konstigt, rattlande ljud av dobbarna när jag körde på min FS igen på måndag. Kanske en tecken att det hade blivit för kalt för gummin?
Du kanske har klumpar av torkad gucka i däcket? Det brukar "skramla" en aning.

Rullar inte maxgripp kalas-dåligt? Eller är det primärt på asfalt o grus?
På asfalt rullar det riktigt segt, men som framdäck i skogen tycker jag inte det märks över huvud taget. Men det kanske främst är för att jag varit tvungen att cykla långsammare med ett mer lättrullat däck som ger mindre kontroll. 😁

Väger det bara 825g? Mitt vägde 913g som nytt och nu 970g med en massa intorkad gucka.
Åfan. Jag kanske har haft tur, men alla mina Maxxisdäck jag köpt senaste åren har vägt nästan på grammet precis vad de bör enligt specifikationen. Oftare något under än över till och med.
DHF 2,3 däremot väger 100 gram mer. Det var inte det du hade, tro?
 

jij

Medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Åfan. Jag kanske har haft tur, men alla mina Maxxisdäck jag köpt senaste åren har vägt nästan på grammet precis vad de bör enligt specifikationen. Oftare något under än över till och med.
DHF 2,3 däremot väger 100 gram mer. Det var inte det du hade, tro?
Nope, mitt är ett DHR II 2.3" 3C MaxTerra. Jag var också förvånad och lite småsur eftersom vikten på Maxxis inte brukar avvika så mycket. Jag hade fått byta det om jag hade orkat skicka tillbaka det (fast de ville inte väga åt mig utan föreslog att jag skulle beställa 10st, väga själv och skicka tillbaka de 9 jag inte ville ha). Det positiva är att det inte märktes så stor skillnad på vikten att byta till DHR II 2.4 MaxxGrip :)
 

jolov

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Idag körde jag med DHR II 2,4 EXO MaxxGrip fram på fälg med 25 mm innerbredd och utan CC. Det kändes riktigt väldämpat och fint! Mycket, mycket bättre än Michelin-skräpet med CC. :oops: Och därmed är jag helt klart nere i en utståbar vikt (1000 gram däck + 400 gram fälg) som faktiskt funkar bra. Visst, samma däck med CC känns ännu bättre men då är det för tungt.

Det skulle säkert gå att göra ett 800-gramsdäck med vettig gummiblandning och trevlig karaktäristik som funkar bra med CC, men det verkar ingen tillverkare intresserad av. Lätta däck ska tydligen bara rulla bra och finns i princip aldrig i annat än rätt så hårt gummi. Varför skulle den som inte cyklar väldigt aggressivt inte vilja ha bra grepp? :cautious:
Jag tror att DHR II 2,3 EXO MaxxTerra kommer närmast med sina 825 gram och det är nog vad jag kommer köra när det blir varmare igen. Med eller utan CC. Nu får det bli den tyngre varianten tills det blir för kallt.

I övrigt fick jag ett redigt hårt genomslag bak, så CC-XC verkar inte räcka riktigt. Tror nästan mer på Anaconda då (bak i alla fall) som fjädrar från större höjd så att säga, men den dämpar å andra sidan inte ett skvatt.

25mm? Har fått för mig att du föredrar bredare fälgar än så. Ingen tendens alls till att det blev svajigt i sidleds?

Har velat alldeles för länge nu över nästa hjulpar. Väljer mellan Newmen SL XA25 eller SLA30. Ska sitta på en helstel 29" Tänker att 2.3-2.4" däck skulle räcka och bli över då jag har ett par 27.5"+ hjul att slänga på om jag ska bikepacka eller liknande
 

n3wton

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
25mm? Har fått för mig att du föredrar bredare fälgar än så. Ingen tendens alls till att det blev svajigt i sidleds?

Har velat alldeles för länge nu över nästa hjulpar. Väljer mellan Newmen SL XA25 eller SLA30. Ska sitta på en helstel 29" Tänker att 2.3-2.4" däck skulle räcka och bli över då jag har ett par 27.5"+ hjul att slänga på om jag ska bikepacka eller liknande
Vet inte hur värdefullt mitt bidrag är, men har iallafall kört helstel cykel med 30 mm innerbredd för att sedan byta till 25 mm innerbredd. Helt fruktansvärt och knappt cykelbart i jämförelse, så jag hade garanterat tittat på de med 30 mm innerbredd.
 

UprightCitizen

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Halt i sicklaskiftet idag. Under min korta karriär på cykel i skogen har jag lärt mig att det nog inte är någon idé att hitta däck som passar för blöta rötter och hällar täckta med lav, det bästa man kan göra för att inte halka är att hålla högre hastighet.
 

Gordon

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
25mm? Har fått för mig att du föredrar bredare fälgar än så. Ingen tendens alls till att det blev svajigt i sidleds?

Har velat alldeles för länge nu över nästa hjulpar. Väljer mellan Newmen SL XA25 eller SLA30. Ska sitta på en helstel 29" Tänker att 2.3-2.4" däck skulle räcka och bli över då jag har ett par 27.5"+ hjul att slänga på om jag ska bikepacka eller liknande
Jag kör på 25mm id fälg (ej hookless som newmen) med ett dhr 2 maxgrip 2.4 med CC i fram och upplever att det blir vobbligt om jag går ner under 20psi. Jag väger dock 95kg.
jag kommer byta till bredare fälgar både fram och bak vad det lider. Med dhr 2 2.3 maxterra funkar det dock bra upplever jag.
 

AX3L

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Halt i sicklaskiftet idag. Under min korta karriär på cykel i skogen har jag lärt mig att det nog inte är någon idé att hitta däck som passar för blöta rötter och hällar täckta med lav, det bästa man kan göra för att inte halka är att hålla högre hastighet.
Det som skiljer mellan olika däck där är snarare hur förutsägbara de är innan de släpper. Men ja, blöta rötter kallas ju "black snakes" i legoang av en anledning, de rycker liksom undan däcken ganska oförutsägbart oavsett.
 

UprightCitizen

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Det som skiljer mellan olika däck där är snarare hur förutsägbara de är innan de släpper. Men ja, blöta rötter kallas ju "black snakes" i legoang av en anledning, de rycker liksom undan däcken ganska oförutsägbart oavsett.
Det hjälper ju såklart inte att hålla högre hastighet i kurvor, iaf inte om radien är någolunda liten. MEN, iaf min erfarenhet av nackaskogarna är att det inte är så mycket knepiga höghastighetskurvor som det bara är strösdlat med rötter och sten över partier som går något sånär rakt. Det som får en att halka är ju då ekipagets kraft rakt nedåt som förvandlar roten till en kana. Mindre tid på rot - kortare längd drift i sidled.
 

Berk

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Det som skiljer mellan olika däck där är snarare hur förutsägbara de är innan de släpper. Men ja, blöta rötter kallas ju "black snakes" i legoang av en anledning, de rycker liksom undan däcken ganska oförutsägbart oavsett.
Håller inte med. Efter att jag har stigcyklat några höst är glid på blöta rötter helt förutsägbart. Glid berör på hur mycket vinkeln mellan rött och cykelriktning skiljer sig från 90 grad, både i horiontale planet och i skra. Problemet är att man inte kan göra mycket åt det. Framhjulet måste man entlasta så kraften av rötter blir små. Bakhjulet kan glida en half meter I sidled, det är t.o.m. roligt när man har förutsagt det. Storsta risk är att man inte ser en farligt rot. Hände mig för ett hälft år sen, då gled framhjulet en meter åt sidan i en snabb tagen kurva. Hade tur att jag kunde sätta ner en fot tillräckligt snabbt.
 

UprightCitizen

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Håller inte med. Efter att jag har stigcyklat några höst är glid på böta rötter helt förutsägbart. Glid berör på hur mycket vinkeln mellan rött och cykelriktning skiljer sig från 90 grad, både i horiontale planet och i skra. Problemet är att man inte kan göra mycket åt det. Framhjulet måste man entlasta så kraften av rötter blir små. Bakhjulet kan glida en half meter I sidled, det är t.o.m. roligt när man har förutsagt det. Storsta risk är att man inte ser en farligt rot. Hände mig för ett hälft år sen, då gled framhjulet en meter åt sidan i en snabb tagen kurva. Hade tur att jag kunde sätta ner en fot tillräckligt snabbt.
Helt riktigt, när du väl börjar glida känns dock greppet mycket som en av/på historia. Att kontrollera vinkeln mot varenda rot är svårlöst, dom tenderar inte att växa i sektioner med enhetliga riktningar o horisontalplansvinklar
 

Berk

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Helt riktigt, när du väl börjar glida känns dock greppet mycket som en av/på historia. Att kontrollera vinkeln mot varenda rot är svårlöst, dom tenderar inte att växa i sektioner med enhetliga riktningar o horisontalplansvinklar
Grepp finns inte när man glider på blöta rötter.

Men det finns ofta en kvadratmeter här och där där rötterna är parallellt. Dom är viktiga, för att man inte kan rulla och avlasta framhjulet hela tiden. Då är utmaningen att ändra fartriktningen lite så den blir rakt mot rötterna så man kan trampa igen och öka farten. Första hösten gick jag över blöta röttmattor, men sedan jag för ett år hade förstod hur man måste köra på dom tycker jag faktisk om det, en fin utmaning!
 

UprightCitizen

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Grepp finns inte när man glider på blöta rötter.

Men det finns ofta en kvadratmeter här och där där rötterna är parallellt. Dom är viktiga, för att man inte kan rulla och avlasta framhjulet hela tiden. Då är utmaningen att ändra fartriktningen lite så den blir rakt mot rötterna så man kan trampa igen och öka farten. Första hösten gick jag över blöta röttmattor, men sedan jag för ett år hade förstod hur man måste köra på dom tycker jag faktisk om det, en fin utmaning!
Eller så kör man bara över dom så fort att man inte hinner glida så mkt alt kan poppa över? :) Knepigare taktik när det lutar uppåt förstås, eller i snäva kurvor. Nu är ju jag nybörjare och ingen speed demon, men idag var det så jävla halt att jag tänkte testa att hålla lite högre hastighet än jag gjort tidigare när det varit blött. Och jag tycker att det funkade rätt bra, blev bara kallsvettig ett par gånger.
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
25mm? Har fått för mig att du föredrar bredare fälgar än så. Ingen tendens alls till att det blev svajigt i sidleds?

Har velat alldeles för länge nu över nästa hjulpar. Väljer mellan Newmen SL XA25 eller SLA30. Ska sitta på en helstel 29" Tänker att 2.3-2.4" däck skulle räcka och bli över då jag har ett par 27.5"+ hjul att slänga på om jag ska bikepacka eller liknande
Jo, jag föredrar helt klart bredare fälgar. Det är Newmen SL XA25 jag kör (bara fram) och den köpte jag dock med åtanken att köra med Cush Core, och då spelar det inte så stor roll. Det funkade bra med ~15 psi även utan CC dock, vilket dels beror på att jag cyklar rätt "mjukt" och dels på att däcket är hyfsat stadigt. Bak hade det tveklöst varit värre däremot. Jag väger ungefär 80-85 kilo för referens.

Halt i sicklaskiftet idag. Under min korta karriär på cykel i skogen har jag lärt mig att det nog inte är någon idé att hitta däck som passar för blöta rötter och hällar täckta med lav, det bästa man kan göra för att inte halka är att hålla högre hastighet.
Jag tycker att det kan göra enorm skillnad med olika däck även på snorhala rötter. Och en hel del av det tror jag beror på just den dämpning som tråden handlar om. Om däcket inte fjångar iväg dig på baksidan av roten utan fortsätter följa marken så blir det förutsägbart och greppet blir bättre. Mjuk gummiblandning gör också att det går från icke hanterbart halt till grepp lite här och där åtminstone. Skillnaden mellan att känna att man har kontroll och att man inte har det är hårfin, så varje uns hjälp man kan få är värdefullt.

Det absolut viktigaste är dock att inte köra onödigt högt tryck. Får du inte genomslag och om däcken inte kränger, sänk mer! Har själv inga problem att cykla runt med långt under 1 bar i framdäcket, ens i hyfsat tempo.

Edit: Och visst har teknik och fart stor betydelse. Det jobbiga med att cykla fort som fan när det är halt, är att när det väl går åt helvete så gör det det med besked. 😂 Man får planera framåt och titta efter ställen med grepp liksom. Och låta cykeln halka lite utan att försöka spjärna emot, för då blir det bara värre.
 

pennan

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Varför rekomenderar däckstillverkare alltid så högt tryck?
Brukar vara FRÅN 1,7bar.
 

UprightCitizen

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Jag tycker att det kan göra enorm skillnad med olika däck även på snorhala rötter. Och en hel del av det tror jag beror på just den dämpning som tråden handlar om. Om däcket inte fjångar iväg dig på baksidan av roten utan fortsätter följa marken så blir det förutsägbart och greppet blir bättre. Mjuk gummiblandning gör också att det går från icke hanterbart halt till grepp lite här och där åtminstone. Skillnaden mellan att känna att man har kontroll och att man inte har det är hårfin, så varje uns hjälp man kan få är värdefullt.

Det absolut viktigaste är dock att inte köra onödigt högt tryck. Får du inte genomslag och om däcken inte kränger, sänk mer! Har själv inga problem att cykla runt med långt under 1 bar i framdäcket, ens i hyfsat tempo.

Edit: Och visst har teknik och fart stor betydelse. Det jobbiga med att cykla fort som fan när det är halt, är att när det väl går åt helvete så gör det det med besked. 😂 Man får planera framåt och titta efter ställen med grepp liksom. Och låta cykeln halka lite utan att försöka spjärna emot, för då blir det bara värre.
Ja ok, jag har ju inte testat massa olika däck. Drog slutsatsen efter att ha läst här, kändes som att du gjort hästgörat och testat ungf varenda däck och ratat samtliga :) Men det är klart, det finns ju grader i helvetet. Jag kör rätt höga tryck jmf mot många här, men tycker att bakdäparen tar hand om det rätt fint. Men man är väl ingen finsmakare så att säga. Sen väger jag gissningsvis lite mer än genomsnittet här också pga min längd, och det är ju högst relevant. Gillar inte känslan av att slå igenom eller när däcket inte hänger med i kurvor.
Och som du säger, när man väl voltar så gör man ju hellre det med lite lägre fart!
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Varför rekomenderar däckstillverkare alltid så högt tryck?
Brukar vara FRÅN 1,7bar.
Antagligen för att det annars kan orsaka INJURY OR DEATH och leda till att bolaget stäms och går bankrutt om nån idiot i USA skyller på däcket när de vurpade och skadade sig.

Ja ok, jag har ju inte testat massa olika däck. Drog slutsatsen efter att ha läst här, kändes som att du gjort hästgörat och testat ungf varenda däck och ratat samtliga :) Men det är klart, det finns ju grader i helvetet. Jag kör rätt höga tryck jmf mot många här, men tycker att bakdäparen tar hand om det rätt fint. Men man är väl ingen finsmakare så att säga. Sen väger jag gissningsvis lite mer än genomsnittet här också pga min längd, och det är ju högst relevant. Gillar inte känslan av att slå igenom eller när däcket inte hänger med i kurvor.
Och som du säger, när man väl voltar så gör man ju hellre det med lite lägre fart!
Även om fjädringen såklart hjälper till så kommer den aldrig kunna ta hand om så små variationer i underlaget som rötter innebär, lika bra som ett däck med lågt tryck. Tänk dig att hela hjulets massa måste hinna förflytta sig uppåt, jämfört med att en liten skvätt av däcket istället flyttar sig.
Det är bland annat därför CC är så magiskt. Man kan köra skitlågt tryck utan att få (hårda) genomslag, plus att inlägget trycker mot en ganska stor del av däckets sida och därmed dämpar ovälkomna svängningar i stommen. Kör man in i lite större saker så bottnar däcket mot CC:n som fortfarande är bra mycket mjukare än fälgen, och det blir som att däcket är hårdare bara på slutet av dess användbara "slaglängd". Men så väger det därefter också.
 

UprightCitizen

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Antagligen för att det annars kan orsaka INJURY OR DEATH och leda till att bolaget stäms och går bankrutt om nån idiot i USA skyller på däcket när de vurpade och skadade sig.


Även om fjädringen såklart hjälper till så kommer den aldrig kunna ta hand om så små variationer i underlaget som rötter innebär, lika bra som ett däck med lågt tryck. Tänk dig att hela hjulets massa måste hinna förflytta sig uppåt, jämfört med att en liten skvätt av däcket istället flyttar sig.
Det är bland annat därför CC är så magiskt. Man kan köra skitlågt tryck utan att få (hårda) genomslag, plus att inlägget trycker mot en ganska stor del av däckets sida och därmed dämpar ovälkomna svängningar i stommen. Kör man in i lite större saker så bottnar däcket mot CC:n som fortfarande är bra mycket mjukare än fälgen, och det blir som att däcket är hårdare bara på slutet av dess användbara "slaglängd". Men så väger det därefter också.
Det här gjorde mig sugen på att dra igång matlab och rota fram boken i klassisk fysik. Men mekanik är inte mitt område, så jag tror jag överlåter det till gänget på fox och litar på vad du säger :)
 

LDG

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
För er som ogillar hala rötter rekommenderas On-One Chunky Monkey i Trail extreme. Mina vägde 925g. Är motsvarande exo casing och maxxterra då de är gjorda av Maxxis.
Verkar inte säljs men trimate har i endurogummit.
De klistrar sig kring rötterna 😀 men rullar som en traktor på grus och asfalt.
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
För er som ogillar hala rötter rekommenderas On-One Chunky Monkey i Trail extreme. Mina vägde 925g. Är motsvarande exo casing och maxxterra då de är gjorda av Maxxis.
Verkar inte säljs men trimate har i endurogummit.
De klistrar sig kring rötterna 😀 men rullar som en traktor på grus och asfalt.
De är väldigt lika DHF/DHR i samma storlek fast med sämre kantdobbar och sämre rull, troligen på grund av det "vassa" mönstret. 😉 Så visst, man kan få mycket liknande egenskaper till väldigt mycket lägre pris än Maxxis, men med ett mönster som inte är lika bra, tycker i alla fall jag.
 

LDG

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
De är väldigt lika DHF/DHR i samma storlek fast med sämre kantdobbar och sämre rull, troligen på grund av det "vassa" mönstret. 😉 Så visst, man kan få mycket liknande egenskaper till väldigt mycket lägre pris än Maxxis, men med ett mönster som inte är lika bra, tycker i alla fall jag.
Sämre kantdobb men mkt greppigare mittdobb. Ser ut att vara gjorda för att rulla dåligt med greppa på typ rötter ju!
Är det såpahalt lägger du väl ändå inte ner cykeln så mkt?
image_9f0e8e7c-5fe0-48e0-8d0c-fbb810db3965_grande.jpg
 

jolov

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Jag kör på 25mm id fälg (ej hookless som newmen) med ett dhr 2 maxgrip 2.4 med CC i fram och upplever att det blir vobbligt om jag går ner under 20psi. Jag väger dock 95kg.
jag kommer byta till bredare fälgar både fram och bak vad det lider. Med dhr 2 2.3 maxterra funkar det dock bra upplever jag.
Jo, jag föredrar helt klart bredare fälgar. Det är Newmen SL XA25 jag kör (bara fram) och den köpte jag dock med åtanken att köra med Cush Core, och då spelar det inte så stor roll. Det funkade bra med ~15 psi även utan CC dock, vilket dels beror på att jag cyklar rätt "mjukt" och dels på att däcket är hyfsat stadigt. Bak hade det tveklöst varit värre däremot. Jag väger ungefär 80-85 kilo för referens.

Det får bli Newmen 30mm fälgarna. Tycker dom verkar vara ett bra alternativ för mig på 100kg :)
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Sämre kantdobb men mkt greppigare mittdobb. Ser ut att vara gjorda för att rulla dåligt med greppa på typ rötter ju!
Är det såpahalt lägger du väl ändå inte ner cykeln så mkt?
Visa bilaga 449967
Fast det är ju lite tvärtom; att med låga kantdobbar måste man lägga ner cykeln mer för att få grepp när man svänger. 😉 Jag tycker bilden visar ganska tydligt varför det är ett tveksamt däck, men jag håller med om att det är greppigt som fan på allehanda underlag så länge det inte är på skrå eller man svänger ordentligt. Vet inte om det är mönstret som gör att det rullar dåligt. Kan vara likvärdigt med liknande Maxxisdäck bara att folk (och jag) fått för sig nåt annat. Det är grymt svårt att avgöra rullmotstånd om det inte är helt uppenbart, eftersom man ju inte byter däck under samma cykeltur.

Det får bli Newmen 30mm fälgarna. Tycker dom verkar vara ett bra alternativ för mig på 100kg :)
Blir nog fint! 25-fälgen verkar väldigt styv i förhållande till vikten och den bredare lär inte vara sämre.
 

Berk

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Det får bli Newmen 30mm fälgarna. Tycker dom verkar vara ett bra alternativ för mig på 100kg :)
SL X.A.25 är en XC fälg. SL A.30 är en all-mountain fälg, så tuffare Den var klart tuffast mellan 8 alu fälgar i en test i Bike magazin och är lätt också.
 

jolov

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
SL X.A.25 är en XC fälg. SL A.30 är en all-mountain fälg, så tuffare Den var klart tuffast mellan 8 alu fälgar i en test i Bike magazin och är lätt också.
Mailade slowbuild nu och frågade ifall de kunde bygga med 32h, eller om dom bara kör 28h :)
Borde påverka en liten skvätt tycker jag
 

Berk

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Mailade slowbuild nu och frågade ifall de kunde bygga med 32h, eller om dom bara kör 28h :)
Borde påverka en liten skvätt tycker jag
På Newmen websidan finns dom bara i 28h. Jag skulle inte vara orolig, även moderna endurohjul har 28 ekrar.
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
28 fram och 32 bak är en vettig kompromiss, och framnav kan man köpa skitbilligt eftersom det i stort sett bara är ett rör med två kullager i. (y)
 
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Detta är en helt suverän tråd! Mycket intressant och lärorikt. Det kan vara så att dämpningsegenskaperna är något som man reflekterar över först när man stöter på något däck som har dåliga dämpningsegenskaper. Jag har svårt att förstå hur det kan skilja så mycket mellan tillverkare av ”högkvalitativa” däck.
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Jag har svårt att förstå hur det kan skilja så mycket mellan tillverkare av ”högkvalitativa” däck.
Det är inte så konstigt då cykelbranschen och cyklisterna i evigheter letat sätt att lätta cyklarna och få dem att rulla bättre. Och av allt att döma försämrar dämpningen rullet, samtidigt som det är svårt att mäta och/eller kvantifiera.
Det är bara kolla vilken däcktråd som helst; det talas rätt mycket om rullmotstånd men ytterst få verkar fatta att man får lågt sådant genom att offra något annat.

Det tog mig många år att fatta att det var däcken som kändes som skit när varje liten rot gick rätt upp i styret. Inte fjädring och dämpare i första hand, då dessa aldrig kommer kunna hinna reagerar lika snabbt som ett däck.

Tyvärr gör okunskapen och ointresset för denna egenskap att det inte går att köpa däck ens utifrån proffsiga recensioner, då nästan ingen som testar däck verkar känna till vad dämpning är och vilken skillnad det gör. Tyska rullmotståndstester kan man slänga i soptunnan direkt. Eller möjligen använda för att gissa sig till att däck med sämst rullmotstånd förmodligen är de som känns bäst när man cyklar på knöligt underlag. 😂
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer