Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck

LDG

Aktiv medlem
Precis! Som sagt kör jag, och Makten, helstel med 0.55 bar fram. Det är svårt att få önskad tryck i bar med en decimal.
Antar att det är fram? Så vad kör ni bak?Har för mig jag körde 0.65 fram o 0.85 bar bak när jag körde helstelt i Hellas för några år sedan.
Cushcore med nobby nic 2.6 snakeskin. Kunde inte hoppa och göra bunnyhops så mkt med det trycket bak o hörde fälgen minst 5ggr/runda men inga punkor eller dings på fälg.

Berk

Aktiv medlem
Antar att det är fram? Så vad kör ni bak?Har för mig jag körde 0.65 fram o 0.85 bar bak när jag körde helstelt i Hellas för några år sedan.
Cushcore med nobby nic 2.6 snakeskin. Kunde inte hoppa och göra bunnyhops så mkt med det trycket bak o hörde fälgen minst 5ggr/runda men inga punkor eller dings på fälg.

Har inte bestämt optimala trycket bak ännu. Körde sist 0.80 bar på 2.4" Rekon Exo på 35 mm fälg. Jag hoppar av låga drops av några decimeter och kör inte långsamt i stök, men är mycket noggrann med linjer och avlasstar fram och bakhjul vid hop och sten. Jag hör en lite metallisk ljud då och då, men tror inte att jag får genomslag.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Hur gör man vid en längre utförslöpa, försatt kompensera för höjden, ska man stanna var hundrade höjdmeter och släppa ut 0,01 bar för att kompensera och för att bibehålla optimalt tryck under hela turen?
en kul spekulation. men det bygger ju på att känslan av hårdhet och studsighet i däcket är avhängigt av yttertrycket, men eftersom trycket inne i det slutna däcket är vad det är, är jag inte säker på att det skulle kännas sas direkt proportionellt hårdare under det att man t ex lyfte det till rymden. kör man väldigt lågt tryck bör det bli en tydligare skillnad?

så något hårdare borde det ändå kännas? typ chipspåsar i flygplan..

påminner mig om när min pappa för många år sedan transporterade ett par förpackningar favoritflingor från england i ett icke trycksatt privatplan. innerpåsarna exploderade🤣

åt andra hållet däremot är däcket kompressibelt, och nere på några tiotals meter djup lär det till slut kolllapsa.

Makten

Aktiv medlem
Hur gör man vid en längre utförslöpa, försatt kompensera för höjden, ska man stanna var hundrade höjdmeter och släppa ut 0,01 bar för att kompensera och för att bibehålla optimalt tryck under hela turen?
Trycket inne i däcket påverkas inte (nämnvärt) av trycket utanför eftersom däcket inte är (nämnvärt) töjbart.

Makten

Aktiv medlem
8 psi fram och 12 bak, med 2,6" fram och bak på fälgar med 35 mm innerbredd. Inga däckinlägg även om behovet är nära rätt ofta. Hoppa eller droppa är om det alls förekommer så lågt att genomslagsrisken är betydligt mindre än när man cyklar genom en stenkista.

Berk

Aktiv medlem
Kollade runt på digitalmanometrar hos bikester etc. och ingen anger nogrannhet. Inte ens på ett slarvigt sätt, bara inte alls.

Här är en, gammal, test av några:
Topeak Smart Gauge D2, som jag antar är den som Makten använder, visar 0.2 bar för låg tryck vid låg tryck. Så då skulle makten köra med 0.75 bar fram isf 0.55 bar.
Gamla SKS Airchecker get alltid 0.15 bar för låg tryck. Men jag tror att jag har läst att nya versionen, som jag använder, ger mindre fel. Men hittar ingenting om det just nu, förutom en recension på Bike24 från en fatbiker som har mättat med en kalibrerad testvertyg och som säger att noggrannheten är "mycket bra".

UprightCitizen

Aktiv medlem
Här är en, gammal, test av några:
Topeak Smart Gauge D2, som jag antar är den som Makten använder, visar 0.2 bar för låg tryck vid låg tryck. Så då skulle makten köra med 0.75 bar fram isf 0.55 bar.
Gamla SKS Airchecker get alltid 0.15 bar för låg tryck. Men jag tror att jag har läst att nya versionen, som jag använder, ger mindre fel. Men hittar ingenting om det just nu, förutom en recension på Bike24 från en fatbiker som har mättat med en kalibrerad testvertyg och som säger att noggrannheten är "mycket bra".
Eftersom dom inte har en noggrannetsspecifikation så kan det vara hur som helst. Att en mätare visar 0.2 bar för lite betyder inte att nästa gör det.

C-dale

Aktiv medlem
Scjwalbes lilla blåa är billig o bra. När jag fick varierande värden på de mätare jag hade mätte jag trycket på ett reservdäck i bilen (stor luftkammare) och kollade trycket med luftpåfyllare på ett antal bensinmackar. De är ofta kontrollerade och de visade alla samma tryck. Så nu vet jag felvisningen på mätare o pumpar.

Valhalla_

Aktiv medlem
Trycket inne i däcket påverkas inte (nämnvärt) av trycket utanför eftersom däcket inte är (nämnvärt) töjbart.
Absoluttrycket i däcket lär väl inte påverkas nämnvärt, men ändras atmosfärstrycket så ändras differenstrycket mellan atmosfär och däck. Alltså blir däcket hårdare eller mjukare beroende på atmosfärstrycket, även om absoluttrycket inuti är konstant. Men huruvida det märks på väg nedför ett berg är en annan femma.

Makten

Aktiv medlem
Absoluttrycket i däcket lär väl inte påverkas nämnvärt, men ändras atmosfärstrycket så ändras differenstrycket mellan atmosfär och däck. Alltså blir däcket hårdare eller mjukare beroende på atmosfärstrycket, även om absoluttrycket inuti är konstant. Men huruvida det märks på väg nedför ett berg är en annan femma.
Hmmm, kanske det! Borde i så fall ha större betydelse ju lägre tryck man kör. Intressant fysikaliskt problem att klura på om inte annat. :-)

Edit: Eller nä fan, jag tror inte det funkar så. Man deformerar ju bara däcket på ett mycket begränsat område, så den enda "hjälp" man får av omgivande tryck är just på den ytan. Resten av däcket behåller sin form och så länge trycket är större inuti än utanpå så borde omgivande tryck inte ha nån betydelse eftersom formen (och volymen) knappt ändras. Tror jag.

Vore det däremot en kolv i ett rör med ett "stopp" utåt men öppet till omgivande tryck, så hade det haft betydelse eftersom omgivande tryck då inverkar på samma yta som flyttas när man trycker in kolven.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem

Kanske i alperna.
Men trycket är mycket beroende av temperaturen, som går ner mellan 0.6 och 1 grad för varje 100 meter höjd. Det kompenserar lite.

Mårten

Aktiv medlem

Ca 1,5 PSI per 1000 höjdmeter. Så jo, är det viktigt om man har 16 eller 17 PSI får man nog stanna och fixa under ett åk nedför Åreskutan. Om inte temperaturdiffen kompenserar.

Skönt att vara nöjd med att ha någonstans 1,5-2,0 bar i däcken. Då kvittar det ju lite. 😁

Valhalla_

Aktiv medlem
Edit: Eller nä fan, jag tror inte det funkar så. Man deformerar ju bara däcket på ett mycket begränsat område, så den enda "hjälp" man får av omgivande tryck är just på den ytan. Resten av däcket behåller sin form och så länge trycket är större inuti än utanpå så borde omgivande tryck inte ha nån betydelse eftersom formen (och volymen) knappt ändras. Tror jag.

Vore det däremot en kolv i ett rör med ett "stopp" utåt men öppet till omgivande tryck, så hade det haft betydelse eftersom omgivande tryck då inverkar på samma yta som flyttas när man trycker in kolven.
Varför tror du däcket blir mjukt när din mätare visar 0 psi? I själva verket är ju trycket 14,5 psi inuti däcket, alltså en atmosfär. Det blir ju inte vakuum när du tömmer det, utan det blir atmosfärtryck.
Jo, du har även 14,5 psi utanför däcket, och då är difftrycket noll. Däcket sladdrigt.
Mätaren visar inte absoluttryck utan övertryck.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Varför tror du däcket blir mjukt när din mätare visar 0 psi? I själva verket är ju trycket 14,5 psi inuti däcket, alltså en atmosfär. Det blir ju inte vakuum när du tömmer det, utan det blir atmosfärtryck.
Jo, du har även 14,5 psi utanför däcket, och då är difftrycket noll. Däcket sladdrigt.
Mätaren visar inte absoluttryck utan övertryck.
Jag förstår inte din poäng. Mätaren visar övertrycket, ja. Men inte relativt det som är runtom utan relativt normalt lufttryck; 1 atmosfär. Varför skulle trycket i däcket ändras för att trycket utanför gör det, så länge det inte överstiger trycket inne i däcket? Däcket är som sagt i princip ej tänjbart (så lite att det inte bör ha någon betydelse). Vore det tänjbart hade det varit en helt annan femma. Bevisas lätt genom att mäta däckets storlek vid 1 och 2 bar (övertryck jämfört med 1 atmosfär). Skillnaden är försumbar.

Inne i däcket befinner sig en viss mängd gasmolekyler och vid en viss temperatur och volym kommer de skapa ett visst tryck. Detta ändras rimligen inte för att trycket utanför ändras. Fortfarande samma volym, temperatur (om inte också den ändras, men det är en annan sak) och antal molekyler. Alltså samma tryck.

Det som däremot antagligen händer är att det omgivande trycket påverkar i någon liten mån hur lätt det är att komprimera däcket, eftersom olika tryck på utsidan hjälper till olika mycket. Men, den kompression av volymen som sker är extremt liten vid cykling. Även om du bottnar mot fälgen har du bara minskat totalvolymen med några procent eftersom resten av däcket fortfarande är opåverkat. Arean där du applicerar ytterligare tryck för att deformera däcket är liten i förhållande till totalarean, kan man väl säga.

Edit: Jag inser nu att du i ditt förra inlägg inte heller påstod att absoluttrycket inne i däcket påverkas, så vi är i någon mån inne på samma spår. Däremot tror jag inte att omgivande tryck påverkar hur lätt det är att komprimera en liten del av däcket, så länge tryckskillnaden mellan innanför och utanför inte är extremt liten. Kanske gör nåt på en fatbike alltså.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Jag förstår inte din poäng. Mätaren visar övertrycket, ja. Men inte relativt det som är runtom utan relativt normalt lufttryck; 1 atmosfär. Varför skulle trycket i däcket ändras för att trycket utanför gör det, så länge det inte överstiger trycket inne i däcket? Däcket är som sagt i princip ej tänjbart (så lite att det inte bör ha någon betydelse). Vore det tänjbart hade det varit en helt annan femma. Bevisas lätt genom att mäta däckets storlek vid 1 och 2 bar (övertryck jämfört med 1 atmosfär). Skillnaden är försumbar.

Inne i däcket befinner sig en viss mängd gasmolekyler och vid en viss temperatur och volym kommer de skapa ett visst tryck. Detta ändras rimligen inte för att trycket utanför ändras. Fortfarande samma volym, temperatur (om inte också den ändras, men det är en annan sak) och antal molekyler. Alltså samma tryck.

Det som däremot antagligen händer är att det omgivande trycket påverkar i någon liten mån hur lätt det är att komprimera däcket, eftersom olika tryck på utsidan hjälper till olika mycket. Men, den kompression av volymen som sker är extremt liten vid cykling. Även om du bottnar mot fälgen har du bara minskat totalvolymen med några procent eftersom resten av däcket fortfarande är opåverkat.

Om du hävdar att volymen av däcken inte ändrar sig nämnvärt, är det bara skillnaden i tryck av luften inne i däcken och utanför som ger kraften på däcken (förutom styvheten av casingen).
Volymen ändrar sig dock lite och effekten av det är med än vad skillnaden i lufttryck över 100 m ger.

Scut

Aktiv medlem
Jag kan meddela Pirelli Scorpion Enduro (Hardwall) i 29x2.6 är ett väldigt väldämpat däck. Så pass styvt och väldämpat att framdäcket blev av med sin korv.

Valhalla_

Aktiv medlem
Edit: Jag inser nu att du i ditt förra inlägg inte heller påstod att absoluttrycket inne i däcket påverkas, så vi är i någon mån inne på samma spår.
Precis. Absoluttrycket lär inte påverkas nämnvärt. Möjligen litegrann eftersom däcket antagligen kan töjas en gnutta.

Däremot tror jag inte att omgivande tryck påverkar hur lätt det är att komprimera en liten del av däcket, så länge tryckskillnaden mellan innanför och utanför inte är extremt liten. Kanske gör nåt på en fatbike alltså.
Tänker du pga casingens styvhet? Är inte säker på att jag förstår ditt resonemang.

kais01

Aktiv medlem
(ot) tänkt lite mer på höjdproblemet, kommit fram till att det ändå är övertrycket vi känner? och oftast mäter. alltså inte det absoluta trycket.

så om vi startar med noll bar övertryck vid havsytan, alltså ett sladdrigt luftfyllt däck borde det i rymden kännas samma som 1 bar övertryck vid havsytan. därför att 1 bar är det absoluta trycket i däcket.

2 bar känns som 3 bar osv.

tror jag:)

hur det blir i hrrrmpf psi får vederbörande användare nöjet att tänka ut själva.

Makten

Aktiv medlem
Tänker du pga casingens styvhet? Är inte säker på att jag förstår ditt resonemang.
Nej, på grund av casingens oförmåga att töja sig. Men jag blir helt slut i huvudet av att försöka lista ut om jag tänker rätt eller inte. 😂 Hade en fin teori som kollapsade när jag insåg att när man trycker på en punkt på däcket så är det inte bara trycket innanför just den punkten man måste övervinna, utan man drar i resten av stommen så att däcket tillåts bukta inåt. Alltså beror skiten även på däckets tvärsnittsarea och det blev superkrångligt. 🤔 Det vet ju alla att ett stort däck känns mycket hårdare än en smalt däck om båda är lika hårt pumpade, vilket beror på just detta. Större tvärsnittsarea = högre dragspänning i stommen vid ett givet tryck.

(ot) tänkt lite mer på höjdproblemet, kommit fram till att det ändå är övertrycket vi känner? och oftast mäter. alltså inte det absoluta trycket.

så om vi startar med noll bar övertryck vid havsytan, alltså ett sladdrigt luftfyllt däck borde det i rymden kännas samma som 1 bar övertryck vid havsytan. därför att 1 bar är det absoluta trycket i däcket.

hur det blir i hrrrmpf psi får vederbörande användare nöjet att tänka ut själva.
Det låter logiskt, ja. Frågan är vad som händer när det är större skillnad än 0 i initialt tryck. Du måste övervinna kraften som trycket i däcket utövar på stommen för att deformera det inåt. Till din hjälp har du förvisso trycket utanför, men detta tryck "drar" inte i stommens yta åt alla håll och kanter, som trycket innanför gör. Det hade varit betydligt enklare om man bara tittade på en plan yta med olika tryck på respektive sida. Men nu har vi istället en ickeelastisk väv som är böjlig men som inte kan sträckas (nämnvärt).

Lurigt som fan detta. Måste nog stänga av huvudet lite nu känner jag så får ni klura vidare. 😁

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Lite OT kanske, men ändå inte.
Det här med att definiera en enhet. Läste i tidningen att vi nu är tyngdlösa i Sverige. Vårat "Rikskilogram" ska bytas ut till en modern metod med Plancks konstant och Kibblevåg. Engelsmännen håller på att bygga vår våg nu. Var tvungen att kika lite vad det innebär, hittade en väldigt kul video om man vill ha mer hjärngympa :)

UprightCitizen

Aktiv medlem
Lite OT kanske, men ändå inte.
Det här med att definiera en enhet. Läste i tidningen att vi nu är tyngdlösa i Sverige. Vårat "Rikskilogram" ska bytas ut till en modern metod med Plancks konstant och Kibblevåg. Engelsmännen håller på att bygga vår våg nu. Var tvungen att kika lite vad det innebär, hittade en väldigt kul video om man vill ha mer hjärngympa :)

Den här kanalen är något av det bästa som klämts fram på youtube. Jag hoppas och tror att den inspirerar många unga till allmän nyfikenhet på fysik och matematik.

Valhalla_

Aktiv medlem

Ja, precis vad jag försöker säga. Det är övertrycket vi känner och mäter. Eller differenstrycket mellan insida och utsida.

Nej, på grund av casingens oförmåga att töja sig. Men jag blir helt slut i huvudet av att försöka lista ut om jag tänker rätt eller inte. 😂 Hade en fin teori som kollapsade när jag insåg att när man trycker på en punkt på däcket så är det inte bara trycket innanför just den punkten man måste övervinna, utan man drar i resten av stommen så att däcket tillåts bukta inåt. Alltså beror skiten även på däckets tvärsnittsarea och det blev superkrångligt. 🤔 Det vet ju alla att ett stort däck känns mycket hårdare än en smalt däck om båda är lika hårt pumpade, vilket beror på just detta. Större tvärsnittsarea = högre dragspänning i stommen vid ett givet tryck.
Ja stommen sträcks ju i och med övertrycket, och trycker man på en punkt måste man ju dels motverka kraften ifrån trycket och även då antagligen kraften som den sträckta stommen orsakar. Vad det nu blir. Men här slår man knut på hjärnan och kapaciteten räcker inte riktigt till känns det som.

Det låter logiskt, ja. Frågan är vad som händer när det är större skillnad än 0 i initialt tryck. Du måste övervinna kraften som trycket i däcket utövar på stommen för att deformera det inåt. Till din hjälp har du förvisso trycket utanför, men detta tryck "drar" inte i stommens yta åt alla håll och kanter, som trycket innanför gör. Det hade varit betydligt enklare om man bara tittade på en plan yta med olika tryck på respektive sida. Men nu har vi istället en ickeelastisk väv som är böjlig men som inte kan sträckas (nämnvärt).

Lurigt som fan detta. Måste nog stänga av huvudet lite nu känner jag så får ni klura vidare. 😁
Trycket utanför beter sig som trycket innanför, det fördelas jämnt över hela däcket. Det som händer är ju att trycket inuti som orsakar drag i stommen motverkas av trycket utifrån, som på exakt samma sätt orsakar en en motkraft utifrån. Trycket inne "drar" jämnt och fint i stommen, trycket ute "trycker" jämnt och fint i stommen. Se det som en plan yta som är böjd :giggle: .

Makten

Aktiv medlem
Ja stommen sträcks ju i och med övertrycket, och trycker man på en punkt måste man ju dels motverka kraften ifrån trycket och även då antagligen kraften som den sträckta stommen orsakar. Vad det nu blir. Men här slår man knut på hjärnan och kapaciteten räcker inte riktigt till känns det som.

Trycket utanför beter sig som trycket innanför, det fördelas jämnt över hela däcket. Det som händer är ju att trycket inuti som orsakar drag i stommen motverkas av trycket utifrån, som på exakt samma sätt orsakar en en motkraft utifrån. Trycket inne "drar" jämnt och fint i stommen, trycket ute "trycker" jämnt och fint i stommen. Se det som en plan yta som är böjd :giggle: .
Där sa du nåt. Så är det nog, och då blev det åtminstone lite mindre superkomplicerat. 😁

Men för att slå knut på hjärnan lite till; vad händer med nåt som är töjbart, typ en ballong? Blir den hårdare eller mjukare när trycket utanför sjunker? Spänningen i ytan ökar eftersom volymen växer, men samtidigt minskar tryckskillnaden. 😵

------

Kanske tillbaka till trådämnet vore en bättre idé, ähum...
@Berk, nu har jag mätt DHR II. Som synes är stommen lika bred, men 2,4:an har större volym genom att den är högre. Dessutom är dobbarna både ganska mycket grövre och sitter glesare så kontaktytan med marken är större. Båda @ ca 1 bar.

2,3 EXO MaxxTerra på hookless-fälg med 29,5 mm innerbredd:
Stomme: 59 mm
Dobbar: 58 mm
Höjd från fälgkant: 54 mm

2,4 EXO MaxxGrip på hookless-fälg med 29 mm innerbredd:
Dobbar: 62 mm
Höjd från fälgkant: 57 mm

David C

Medlem
Fanns det något självklart val mellan 2.3 vs 2.4 som fram- resp bakdäck för stigcykling? Känsla vs vikt, vad tycker du Makten? Jag är intresserad av maxterra på 30 mm fälg.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Där sa du nåt. Så är det nog, och då blev det åtminstone lite mindre superkomplicerat. 😁

Men för att slå knut på hjärnan lite till; vad händer med nåt som är töjbart, typ en ballong? Blir den hårdare eller mjukare när trycket utanför sjunker? Spänningen i ytan ökar eftersom volymen växer, men samtidigt minskar tryckskillnaden. 😵

------

Kanske tillbaka till trådämnet vore en bättre idé, ähum...
@Berk, nu har jag mätt DHR II. Som synes är stommen lika bred, men 2,4:an har större volym genom att den är högre. Dessutom är dobbarna både ganska mycket grövre och sitter glesare så kontaktytan med marken är större. Båda @ ca 1 bar.

2,3 EXO MaxxTerra på hookless-fälg med 29,5 mm innerbredd:
Dobbar: 58 mm
Höjd från fälgkant: 54 mm

2,4 EXO MaxxGrip på hookless-fälg med 29 mm innerbredd:
Dobbar: 62 mm
Höjd från fälgkant: 57 mm

På en ballong kompenserar ytspänningen tryckskillnader i luften. När lufttrycket ute går ner, blir volymen och ytan av ballongen större och ytspänningen också. Trycket inne i ballongen höjs, men mindre än om den inte skulle vara töjbart. Den blir hårdare att trycka i för att tryckskillnaden är större.

Med den skillnaden i bredde på finnar måste dobberna vara mycket tyngre. Men för dämpningen skulle det vara intressant att veta tjockleken av casingen.
Glömde att titta på reifenbreiten-databank.de. Där är skillnaden mellan stomme och dobbar lite mindre.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer