Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck

Rattnalle

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Jag kallar den delen av däcket som inte utgör rullyta/däckmönster för casing. Dvs sidoväggarna och allt som är inkluderat i dem.

Konstruktionen av sidoväggarna har lite med grepp att göra, men påverkar hur mycket skada däcket tål och hur motståndskraftigt det är mot genomslag. Dessutom kommer hysteresen i däckssidan påverka hur dämpat däcket beter sig.

Vi måste också hålla två saker i huvudet här, rullmotståndet påverkas nog mest av hur däcket deformeras vid liten kompression, tänk tex rulla på platt väg, medan den efterfrågade dämpningen primärt är intressant när man utsatt däcket för punktlast, typ en rot eller sten. Därför skulle man ju kunna tänka sig ett däck med "progressiva" däckssidor, som gör att den lilla deformationen som ständigt sker pga rull sker med låg hysteres medan stora slag skapar mer dämpning.

Det är väl iofs precis vad cushcore i ett par halvgrova däck innebär...
Eller den extra gummikanten i sidoväggen närmast kanttråden på ett downhilldäck.
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Jag kallar den delen av däcket som inte utgör rullyta/däckmönster för casing. Dvs sidoväggarna och allt som är inkluderat i dem.

Konstruktionen av sidoväggarna har lite med grepp att göra, men påverkar hur mycket skada däcket tål och hur motståndskraftigt det är mot genomslag. Dessutom kommer hysteresen i däckssidan påverka hur dämpat däcket beter sig.

Vi måste också hålla två saker i huvudet här, rullmotståndet påverkas nog mest av hur däcket deformeras vid liten kompression, tänk tex rulla på platt väg, medan den efterfrågade dämpningen primärt är intressant när man utsatt däcket för punktlast, typ en rot eller sten. Därför skulle man ju kunna tänka sig ett däck med "progressiva" däckssidor, som gör att den lilla deformationen som ständigt sker pga rull sker med låg hysteres medan stora slag skapar mer dämpning.

Det är väl iofs precis vad cushcore i ett par halvgrova däck innebär...
Undrar om inte en del däck har just de egenskaperna. Jag tänker på bland annat EXO som inte går hela vägen upp till slitbanan. Dess styvhet borde inte inverka så fasligt när deformationen är liten, men väl när den är stor.

Edit: Så...

exo-protection.jpg
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Jag tror vi måste definiera vad exakt "casing" innebär. Jag ser det som själva stommen av trådar, helt utan gummi. Den lär inte dämpa mycket på egen hand (antar jag) utan agera som en väldigt lätt fjäder. Men om man belägger den med tjockt gummi med långsam återfjädring så är det klart att "casingen" blir mer dämpad, eller?
Jag tror alltså lite tvärtom att det är massor av förluster i gummit men inte i stommen. Men det beror då på hur man definierar stommen.
Enbart trådarna lär i sig inte ge så mycket dämpning utan det är sättet de är upplagda på som gör det. Många trådar ingjutna i gummi, och i flera lager.

Gummi i sig ger ett visst mått dämpning men det är också en fjäder. Skulle inte trådarna finnas i däcket så kunde gummit agera gummisnodd och göra däcket skitstudsigt. Tänk uppblåst innerslang.

Tillsammans gör trådar och gummi att man tar tillvara gummits dämpande egenskaper men man begränsar hur elastiskt gummit är. Dvs man tar bort fjädern och lämnar dämparen kvar. Ju tjockare/fler lager corden är desto mer dämpat.

Men jag är ingen expert i detta ämne så jag kan ha fel 🙂
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Enbart trådarna lär i sig inte ge så mycket dämpning utan det är sättet de är upplagda på som gör det. Många trådar ingjutna i gummi, och i flera lager.

Gummi i sig ger ett visst mått dämpning men det är också en fjäder. Skulle inte trådarna finnas i däcket så kunde gummit agera gummisnodd och göra däcket skitstudsigt. Tänk uppblåst innerslang.

Tillsammans gör trådar och gummi att man tar tillvara gummits dämpande egenskaper men man begränsar hur elastiskt gummit är. Dvs man tar bort fjädern och lämnar dämparen kvar. Ju tjockare/fler lager corden är desto mer dämpat.

Men jag är ingen expert i detta ämne så jag kan ha fel 🙂
Jag tror du har delvis fel, men det har säkert jag också. 😙 Gummit i däck är ju knappast som en gummisnodd och jämförelsen med innerslang är rätt intressant. Som ung och dum försökte jag göra snoddar till slangbella av innerslang. Man kan säga att det var komplett värdelöst. "Returen" är så långsam att det inte går att skjuta något alls med ett sånt skämt till vapen, vilket visar att butyl (i alla fall av den sorten) har väldigt bra "dämpning".

Så, typen av gummi bör spela väldigt stor roll. Och vad det är i sidoväggarna på däck blir nog svårt att ta reda på.
 

hm

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Intressant tråd detta .
Som ww XC cyklist är man van att det studsar fram på stigarna och maktens idéer låter lockande med väldämpade däck ! Men har svårt att förlika mig med sämre rull (och vikt).
Kais brukar ju tänka lite väl långt utanför boxen i dom flesta fall och ha udda lösningar ..🙄
Men nu har jag ändå blivit väldigt sugen på att testa 40mm fäljar och XC däck. Har svårt att tro jag kommer bli något gladare för det , men vet ju inte fören jag prövat.
Finns det någon annan som prövat +fäljar med vänliga däck och upptäckt den heliga gralen? Förstår ju att det går mjukt och fint utan luft i däcken men det funkar inte för mig, då blir punka på första stenen ...
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Jag kör XC-däck (Barzo, Ground Control, Fast Track, RaRa, på mina Ibis 942 (40/35) och tycker det är väldigt bra, enda nackdelen är att just den här fälgen är lite för tung för XC då den är gjord för enduro.
 

kais01

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Intressant tråd detta .
Som ww XC cyklist är man van att det studsar fram på stigarna och maktens idéer låter lockande med väldämpade däck ! Men har svårt att förlika mig med sämre rull (och vikt).
Kais brukar ju tänka lite väl långt utanför boxen i dom flesta fall och ha udda lösningar ..🙄
Men nu har jag ändå blivit väldigt sugen på att testa 40mm fäljar och XC däck. Har svårt att tro jag kommer bli något gladare för det , men vet ju inte fören jag prövat.
Finns det någon annan som prövat +fäljar med vänliga däck och upptäckt den heliga gralen? Förstår ju att det går mjukt och fint utan luft i däcken men det funkar inte för mig, då blir punka på första stenen ...
tack för komplimangen:)?

men till en långloppstävling om det är det du menar med xc skulle jag bland det jag äger ta fram cresthjulen med smalfälgar. de funkar ändå helt ok styrmässigt till de tryck kring 2 bar som då är aktuellt. studsigt är det men lätt vikt och lätt klättring är då mer prio. dock skulle jag inte köpa så smalt nytt till 2,25 utan skulle försöka hitta något så lätt som möjligt 32-35i

att jag köpte 40i hade att göra med att jag ville prova 29+, och köpte då mellanmjölk med chans att funka med 3,0. men där är de för smala, bara att inse. skulle eventuellt gå med noodles, men har inte testat. men sen var det ju bara att prova det som fanns i garaget. och 40i är de jag kommer stå kvar vid till 2,35-2,6. där är de innanför boxen definitivt. det sköna flytet utan att behöva gå upp i tryck som ger studs är svårt att komma runt.

du kan ju pm:a om det önskas en provtur. har fina stigar rakt ut från huset.
 

hm

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
tack för komplimangen:)?

men till en långloppstävling om det är det du menar med xc skulle jag bland det jag äger ta fram cresthjulen med smalfälgar. de funkar ändå helt ok styrmässigt till de tryck kring 2 bar som då är aktuellt. studsigt är det men lätt vikt och lätt klättring är då mer prio. dock skulle jag inte köpa så smalt nytt till 2,25 utan skulle försöka hitta något så lätt som möjligt 32-35i

att jag köpte 40i hade att göra med att jag ville prova 29+, och köpte då mellanmjölk med chans att funka med 3,0. men där är de för smala, bara att inse. skulle eventuellt gå med noodles, men har inte testat. men sen var det ju bara att prova det som fanns i garaget. och 40i är de jag kommer stå kvar vid till 2,35-2,6. där är de innanför boxen definitivt. det sköna flytet utan att behöva gå upp i tryck som ger studs är svårt att komma runt.

du kan ju pm:a om det önskas en provtur. har fina stigar rakt ut från huset.
Nä nån tävling verkar det va aktuellt med i år , utan till att få XC hojen att flyta skönare på stigarna .
Edit och med XC menar jag att cykla väldigt snabbt på stigar utan ryggskydd o baggys.. ;)
 

kais01

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
så lite (ot) än frågeställningen i tråden som mera gäller värsta brötet?

cyklar sånt du nog menar regelbundet med gossar som kommit in typ 20 min efter vinnaren på cv. då försöker jag hjälpligt hänga med med för närvarade ray/ralph snakeskin 2,35 på 40i och det går verkligen finfint, gör inte bort sig på de korta grusvägsavsnitt som bjuds, och sväljer det allra mesta utan studs med 1,4 bar bak, 1,2 fram. bra kompromiss.

de flesta skulle kanske valt 30-35i. men då krävs med 2,35 lite högre tryck, mer risk för studs med rulloptimerade däck utan feta sidoväggar. så min röst på 2,25 i det fallet, så länge det inte är däck med stabilare sidoväggar.

men ska jag köra i t ex hellas eller i fjällen eller bara njuta själv åker 2,6 nn apex och 40i på. vanebildande skönt.

men det är jag det. tror maktens fråga här i tråden handlar om stabilare åkning och grejor:)
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Va?!
Makten är ju en typisk tunndäckscyklist som siktar på att vara max 20 min efter Tempo-Conny på Vasan ;)


Lätta XC-däck och dämpat går inte, man får välja bort något.
 

Stervelo

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Lägre tryck i däcket fram. Då blir lite mer lättrullade däck, inte studsiga.
Jag tror det spelar massiv roll jag upplever brutalt mycket mindre "pinballing" jag tror ni fattar.
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Intressant tråd detta .
Som ww XC cyklist är man van att det studsar fram på stigarna och maktens idéer låter lockande med väldämpade däck ! Men har svårt att förlika mig med sämre rull (och vikt).
Kais brukar ju tänka lite väl långt utanför boxen i dom flesta fall och ha udda lösningar ..🙄
Men nu har jag ändå blivit väldigt sugen på att testa 40mm fäljar och XC däck. Har svårt att tro jag kommer bli något gladare för det , men vet ju inte fören jag prövat.
Finns det någon annan som prövat +fäljar med vänliga däck och upptäckt den heliga gralen? Förstår ju att det går mjukt och fint utan luft i däcken men det funkar inte för mig, då blir punka på första stenen ...
Man behöver ju inte gå till överdrift. :sneaky: En bra kompromiss kanske kan vara ett väldämpat däck med rätt liten volym och bara fram. Sen kör du vidare på nåt mer rättrullat, tunnväggigt, bak.

Nu har jag ingen större koll på XC men jag tror mig ha hört att det körs väldigt låga tryck i tävlingssammanhang där. Nedåt 1 bar fram, vilket är skitlite om man har små, flimsiga däck. Å andra sidan rullar det bättre så fort det är stökigt. Det där med två bar som kais snackar om fattar jag inte alls. Funkar väl på asfalt och grus, men lär bara rulla sämre över stök.

--------

För egen del har jag för övrigt beställt ett Maxxis DHF 2,6" EXO+ som ska provas fram på min helstela hoj. Det väger 1080 gram och borde i alla fall vara bättre dämpat än nuvarande Specialized Eliminator 2,6" Grid. Detta flyttar jag istället bak och langar i en korv. Kommer troligen köra nedåt 0,7-0,8 bar fram och 1,2-1,3 bak. Nu ligger jag på ungefär 0,9 fram och 1,3-1,4 bak (Hans Dampf 2,35").
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Jag klongar i fälgen med DH-däck och 1,8 bar när det går nerför, andra kör 1.1 med XC-casing utan problem. Det är väldigt brett hur och vad man cyklar. :)

Jag räknar med en guidning av dig @Makten i Hellas till sommaren om vi inte har reseförbud.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Jag skulle aldrig palla att cykla omkring med så högt tryck som 1,5 bar fram i den kombinationen. Vansinnigt obekvämt och dåligt grepp. :oops: :LOL:
Alternativet att däcket inte vill sitta stilla är värre. Men jag var exakt där du är nu för ett par år sen. Sen tvingades jag börja höja trycket. Nu har jag vant mig vid det också. Greppet är fortfarande bättre än vad jag vågar lita på oftast. 1,5 är minimum, är det berg inblandade högre.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Jag är lite inne på Rattnalles linje där, för lågt tryck och däck som viker sig är värre än att komforten blir lidande. Men det beror ju helt på hur man kör. Trycker man till lite i svängarna märker man av lågt tryck direkt eftersom det säger "braap" och har man otur spyr däcket ut både luft och gucka. Och "braap" gör man nog i högre grad om man annars kör mycket utför. Men är man mer stigcyklist i själen och gillar platt mark med rötter och stenar blir det nog inte så mycket braap kanske, och då funkar det bra med lägre tryck.
 

Berk

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
På vintern och när det är blött kör jag med 0.7 bar fram och 0.9 bak med 61 mm breda däck på 30 mm fälgar på HT (och väger 75 kg). När jag glömmer att höja trycket när stigarna torkar och blir snabbare är genomslag båda fram och bak i stenkistor vid landning enda problemet jag har, aldrig burping. Troligtvist kör jag (för?) långsamt, men stigarna jag tycker om har få ställen där men kan tar en berm snabbt. Kör nu 0.9 fram och 1.2 bak på Specialized Grid (Trail).
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Alternativet att däcket inte vill sitta stilla är värre. Men jag var exakt där du är nu för ett par år sen. Sen tvingades jag börja höja trycket. Nu har jag vant mig vid det också. Greppet är fortfarande bättre än vad jag vågar lita på oftast. 1,5 är minimum, är det berg inblandade högre.
Mina däck viker sig inte och jag får ytterst sällan genomslag, så jag vet inte vad för "fel" jag gör. Särskilt med tanke på att i stort sett alla jag cyklar tillsammans med som håller ungefär samma tempo kör med högre tryck. 😁 Och visst, jag och de är inte supersnabba men det går inte direkt långsamt heller om man får döma av Strava.
Sen är jag ingen utförscyklist på något vis. Jag tycker det är roligare att hitta flow på stökig böljande stig än cykla utförslöpor faktiskt. Och visst händer det att jag håller igen utför för att jag förmodligen skulle punka annars, men det tycker jag det är värt för att resten (merparten) av turen ska vara så rolig som möjligt. Kurvor där man kan (eller behöver) trycka till är ytterst ovanliga på naturliga stigar, åtminstone här omkring.

Jag skulle helt enkelt inte orka cykla 3-4 timmar 3-4 gånger i veckan med högt tryck i däcken. Då vore jag tvungen att avbryta långt tidigare på grund av allehanda krämpor.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Mina däck viker sig inte och jag får ytterst sällan genomslag, så jag vet inte vad för "fel" jag gör. Särskilt med tanke på att i stort sett alla jag cyklar tillsammans med som håller ungefär samma tempo kör med högre tryck. 😁 Och visst, jag och de är inte supersnabba men det går inte direkt långsamt heller om man får döma av Strava.
Sen är jag ingen utförscyklist på något vis. Jag tycker det är roligare att hitta flow på stökig böljande stig än cykla utförslöpor faktiskt. Och visst händer det att jag håller igen utför för att jag förmodligen skulle punka annars, men det tycker jag det är värt för att resten (merparten) av turen ska vara så rolig som möjligt. Kurvor där man kan (eller behöver) trycka till är ytterst ovanliga på naturliga stigar, åtminstone här omkring.

Jag skulle helt enkelt inte orka cykla 3-4 timmar 3-4 gånger i veckan med högt tryck i däcken. Då vore jag tvungen att avbryta långt tidigare på grund av allehanda krämpor.
Jag är dokumenterat klantig. Hur annars knäcker man gaffelkrona, ram och bakdämpare med en kropp på 70kg? 🙄

Jag gillar att trycka på också. Där jag orkar, vilket inte är så ofta kanske.
 

VanGarg

Medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
@Makten Har du fått testat de beställda miniondäcket än?
Det här är ju för övrigt 2020 års intressantaste tråd.
Jag tror inte stommen/trådarna/tygen påverkar direkt, men däremot indirekt. Med tjockare stomme, exempelvis 60tpi istället för 120, så bör det bli mer gummi som får plats i sidovägcen för att täcka trådarna. Samma sak borde det bli övriga förstärkningslager.
Sen bör ju däckmönstret också inverka något. Föreställer mig att dubbar som deformeras mer ger mer dämpning.
Och såklart mjukheten på gummit.

Summa summarum skulle jag tippa att dämpningsegenskaperna främst beror på mängden gummi i sidoväggen, samt mjökheten av detta gummi.

Rekomenderar även att testa tire inserts. Tycker helt klart det blir mer väldämpat/mutat med rimpact i bakdäcket.
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
@Makten Har du fått testat de beställda miniondäcket än?
Det här är ju för övrigt 2020 års intressantaste tråd.
Jag tror inte stommen/trådarna/tygen påverkar direkt, men däremot indirekt. Med tjockare stomme, exempelvis 60tpi istället för 120, så bör det bli mer gummi som får plats i sidovägcen för att täcka trådarna. Samma sak borde det bli övriga förstärkningslager.
Sen bör ju däckmönstret också inverka något. Föreställer mig att dubbar som deformeras mer ger mer dämpning.
Och såklart mjukheten på gummit.

Summa summarum skulle jag tippa att dämpningsegenskaperna främst beror på mängden gummi i sidoväggen, samt mjökheten av detta gummi.

Rekomenderar även att testa tire inserts. Tycker helt klart det blir mer väldämpat/mutat med rimpact i bakdäcket.
Jo, jag har kört några turer på däcket. Det är en klar uppgradering från Specialized Grid men inte så väldämpat som Maxxis EXO 2,3-2,5"-däck tyvärr. Vet ej om det beror på 120 TPI eller att det helt enkelt är större i förhållande till vikten (1060 gram vägt av mig). Däremot är det tillräckligt styvt för att kunna köra väldigt lågt tryck och rullar fortfarande hyfsat bra verkar det som. Gissar att man haft lite annorlunda prioriteringar då den generella köparen av 2,6"-däck antagligen inte cyklar lika aggro som nån som köper mindre men biffiga däck.

Jag håller med om ditt resonemang för övrigt. Gummi står nog för merparten av dämpningen medan cord/förstärkning ger styvhet. Såklart samverkar de också åt båda hållen.
 

Erik O

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Nu är väl det här ingen däckstryckstråd men det är ändå intressant att uppfattningen av vad som är lagom skiljer sig en del. Själv är jag nog inne på maktens linje, det går väl ungefär 100 rotiga långsamma svängar på en snabb hård ungefär i en vanlig sketen syd- eller mellansvensk skog och där upplever jag att dämpningen och därmed förmågan att hålla fart i kurvan blir mycket bättre med lägre tryck. Med högre tryck, säg 1,5-2 bar blir det studsfest och därmed dåligt grepp.

I fjällen med högre fallhöjd, högre farter, mer vassa stenar och färre rötter är det lite annorlunda och mer luft i däcken.
 

VanGarg

Medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Håller helt med om värdet av den trade-offen.
Funderar på om silkshield (i exo plusdäcken) tillför särskilt mycket dämpning jämfört med vanlig exo.
På maxxis tech-sida (https://www.maxxis.com/technology/bike-technology) ser det ut som att silkshielden är väldigt tunn och tät, vilket jag gissar inte binder särskilt mycket gummi.

Kikar man istället på downhilldäcken så har de som nännts tidigare butylinserts en bit upp på däcksidorna, precis där som dämpningen vid hårda smällar bör ge som störst effekt. Supertacky-gummiblandningen enl maxxis har extra långsam rebound samt att hela däcket verker vara av de mjuka gummit, inte enbart ytan på dobbarna.

Känns lite som att maxxis har bra koll på däckdämpning, men att det främst är åkare av dh-däck som är intresserade av dömpegenskaperna. Resterande vill ha mönster, låg vikt och cut resistance.

Exo-däck med extra butyl =holy grail? (:
Ps. Bytte nyligen bakdäck till 27.5x2.5 agressor 60tpi dual på i35 fäljar, med rimpact gjord för 2.8däck. Inte mycke luft till övers däri. Helt sjukt väldämpat blev det. Tyvärr saknar jag 2.8 däckens "slaglängd" så får nog bli dhf 2.8 60tpi dual efter sommaren
 
Senast ändrad:

Du Rietz

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Eftersom hela diskussionen med dämpade däck, vilken jag är högst engagerad i, verkar handla om helheten där även fälgbredd ingår, så är jag i en intressant sits just nu! Jag har att välja fälgar till ett hjulset som ska fungera till både Capra 29 och Jeffsy 29 gen2 - att köras som mullet. Dvs jag ska välja en 27"-fälg bak och en 29"-fälg fram. Jag får ursäkta att jag drar in även den ytterligare nya parametern att köra hojen som mullet, 79a, mixer, eller vad mer det kallas för 🙂

CushCore har jag kört med sen 2018 utan minsta punka så det tänker jag köra vidare med. Och, precis som CushCore säger, så har jag upptäckt en väldigt skön dämpad känsla med dem i mina däck. Det viktigaste över stök är dämpningen fram. Där bak skulle jag kanske kunna tänka mig lite mindre dämpning för att få lite livligare rapp hoj, speciellt på Capran, men kanske inte på Jeffsyn.

Tills nu, som tjugoniotumscyklar, har jag kört däcken e13s TRS+ bak och TRSr fram. De är 2,35 på pappret men säkert lite bredare jämfört med andra märken. Som alla vet så ger redan de här däcken väldigt mycket dämpning och "dåligt rull". Men jag gillar dem och det är underbart att vara utan studs i alla möjliga situationer. Kanske är det viktigt att säga att rotiga och steniga Hellas och med förkärlek till Nackarna är där jag gillar att köra mest.
Tjugoniotumshjulen jag kör med är e13 kol med 27 mm innerbredd (eller 28 mm, kommer inte ihåg), respektive e13 TRS+ i aluminium med 30 mm innerbredd. Kolhjulen har hållit ihop utan problem, även om jag kört dem mest, och även med för lite tryck i som t ex Kummelnäs SBR där det råkade bli 0,9 fram och 1,2 bak vilket var för lågt och blev lite väl trögt och dåligt rull. Det är hjulparet som är i alu och 30i som ska bytas ut. Både dess fram- och bakfälg har blivit smått dingade, även med CC i - supertunna fälgkanter och gods som de har.

Cyklingen har mer och mer gått åt brant med mer hucks, features, lite hårdare landningar och någon hård komprimerande kurva här och där.

Jag har nu i ett par veckor provcyklat båda hojarna med ett mindre hjul bak, ett 27" Roval Traverse i29 och Specialized Butcher Grid 2,8, med CC i även det. 2,8at passar i ramarna helt ok, men med 0,9 bar i en kurva med lite för mycket kompession hände nåt konstigt, tror att däcket rullade av lite eller deformerades så att däcket surrade till mot ramen vilket inte kändes så bra. Så nu kör jag med 1,1 bar vilket känns bra. Anledningen att jag kör det mindre bakhjulet med ett bredare 2,8"-däck, tänker jag mig är densamma som att motokross och även YT Decoy kör med, alltså för att få lika bra grepp även fast däcket har en mindre diameter och det funkar precis så tycker jag (med bonusen att steniga uppförsbackar blir lättare). Jag tänker mig också att det är lättare att hitta gränsen mellan att sladda och att få tillbaka fästet med ett bredare däck. Men, här kommer jag till det viktigaste och det som har mest att göra med den här tråden. CushCore fyller inte ut lika stora andel av däcket så det blir lite mer fjäder och lite mindre dämpning jämfört med hur jag kört innan! Det här är också i linje med den typen av progression som jag letar efter just nu. (Det är inte alltid man har sån tur!)

Vidare går nu teorin att ska jag köra 2,8" så sitter däcket bättre med en bredare fälg runt 35 mm innerbredd, vilket även ska gå bra för 2,6-däck om jag vill gå ner till det. För det här var det väldigt intressant att läsa det Kais skrev om fälgbredd och hur det förändrar dämpningen, om jag läste rätt, och vidare om jag tyder teorin rätt, i och med att det ökar luftvolymen i däcket så att man kan köra lägre tryck. [Men som många andra är jag rädd att ha för lågt tryck om det gör så att däcket rullar och jag får så pass låg precision att det blir svårt med kontroll. Jag förstår inte riktigt på vilket sätt och med vilka begränsningar man kan köra med mindre lufttryck i ett däck med större luftkammare.]

Först tittade jag på DT Swiss XM 521, en 27"-fälg med innerbredd 35 mm, 2,5 mm tjocka fälgkanter, à 545 gram. Men med bra erfarenhet av kolfälgar (även ett par LightBicycle 27" 31,6i med 3,2 mm breda fälgkanter till en äldre hoj) tänkte jag kanske köra den här
a650bc34d25-mountain-bike-carbon-rims.jpg

eller kanske till och med den här:
s650bc38d30-mountain-bike-carbon-rims.jpg


Men det är svårt att välja när det är så många parametrar!

Vill jag ens gå så brett som 38i eller finns det stora nackdelar som jag kommer att upptäcka?

Alternativt, så finns det inga nackdelar med breda fälgar. Måste jag gå brett nog för att få stora fördelar att dra nytta av?

För framhjulet, som ju ska fortsätta va ett 29a tänkte jag välja en fälg som parar ihop bra till 27an bak bara.

Kom ihåg att jag alltid har de smalare 29"-kol-27i-hjulen kvar för det mer klassiska spektrat av "applikation" - vilka det nu visar sig vara!?!
 
Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Så, jag är nyfiken men jag panikar ur lite över trådlängden.
kör 27.5 3" wtb trailboss idag.

vad är de bäst dämpade 27.5+ däcken?
Någon rekommendation?
 

Du Rietz

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Så, jag är nyfiken men jag panikar ur lite över trådlängden.
kör 27.5 3" wtb trailboss idag.

vad är de bäst dämpade 27.5+ däcken?
Någon rekommendation?
Från mitt perspektiv så är det med CushCore i. Och, som Kais skriver och Kneecap har visat erfarenhet av - för att även få så bra rull som möjligt - kör du med det minst dämpande däcket [vilket därmed har bäst rull] som du kan hitta men som fortfarande håller för den typ av cykling du gör. Du får, som här sagt, "det bästa av båda världarna" 🙂
 

kais01

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
du kommer att älska 38i med den körning och de tryck du har. jag rör mig i nacka ibland och du får gärna prova mina 40i, där kör jag helst 2,6.

nackdelar? ja vikten är en, precis som med stadiga däck, men rullet toppar samtidigt, vilket stadiga däck inte gör.

rotmattor? vilka rotmattor?
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Otäck insikt: Borde inte slang dämpa mer än slanglöst? 🤦‍♂️😁 Det sägs ju att slanglöst rullar bättre och "känns annorlunda". Det kanske inte bara är positivt?
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Otäck insikt: Borde inte slang dämpa mer än slanglöst?
Jo det gör det också. Dels ger det lite dämpning och dels har det också lite förstyvande effekt.
Jag upplevde en märkbar försämring när jag hade specialized butcher/slaughter i control casing (dvs den lövtunna casingen) och gick från slang till slanglöst..Inte världsomvälvande skillnad kanske men klart märkbar. Men de däcken är också extremt sladdriga som de är.
 

skier

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Otäck insikt: Borde inte slang dämpa mer än slanglöst? 🤦‍♂️😁 Det sägs ju att slanglöst rullar bättre och "känns annorlunda". Det kanske inte bara är positivt?
😁 downhillslangar kanske får en revival när folk tröttnar på att brottas med inserts...
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Hade av en eker och lyckades bara hitta en oreducerad ersättningseker, så jag tänkte att jag kan väl köra med slang ett tag så jag slipper hålla på med tejp, korv och elände en gång till när jag ska byta eker igen. Och där nere djupt i en låda låg den fortfarande; DH-slangen som jag nämnde i inlägget ovan! Den borde väl hålla?

Icke. Det tog bara en halvtimme innan jag genomslagspunkade. 😁 :cautious: Men! Nog fan ändrade den däckets egenskaper alltid. Den aptunga slangen (300 gram tror jag) ändrade känslan helt och visst blev det just mer dämpat. Jag körde högre tryck än jag brukar och ett helt vanligt Rekon EXO 2,4" WT kändes som nåt betydligt stöddigare. Det har visserligen en väldigt trevlig casing, men så värst väldämpat är det inte jämfört med mycket annat.

Nu menar jag förstås inte att man ska köra med slang, men det är ändå intressant att det faktiskt inte behöver vara något dåligt att det medför att däcket inte kan fjädra och ha sig bäst det vill. Det rullar säkert lite sämre men det märkte jag inte direkt. Blev snarare total PR-fest för att jag kände att det var bekvämt att blåsa på lite mer än vanligt. :unsure:

Med tanke på att jag inte ens märkte vikten så man kanske borde prova Cush Core ändå. Hmmmm....
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer