Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck

Oskar

Aktiv medlem
Jag upplevde en märkbar försämring när jag hade specialized butcher/slaughter i control casing (dvs den lövtunna casingen) och gick från slang till slanglöst..Inte världsomvälvande skillnad kanske men klart märkbar. Men de däcken är också extremt sladdriga som de är.
De däcken är sladdriga, men på ett skönare/mjukare sätt än Schwalbes motsvarigheter (är min högst subjektiva åsikt).

Du Rietz

Aktiv medlem
Hade av en eker och lyckades bara hitta en oreducerad ersättningseker, så jag tänkte att jag kan väl köra med slang ett tag så jag slipper hålla på med tejp, korv och elände en gång till när jag ska byta eker igen. Och där nere djupt i en låda låg den fortfarande; DH-slangen som jag nämnde i inlägget ovan! Den borde väl hålla?

Icke. Det tog bara en halvtimme innan jag genomslagspunkade. 😁 :cautious: Men! Nog fan ändrade den däckets egenskaper alltid. Den aptunga slangen (300 gram tror jag) ändrade känslan helt och visst blev det just mer dämpat. Jag körde högre tryck än jag brukar och ett helt vanligt Rekon EXO 2,4" WT kändes som nåt betydligt stöddigare. Det har visserligen en väldigt trevlig casing, men så värst väldämpat är det inte jämfört med mycket annat.

Nu menar jag förstås inte att man ska köra med slang, men det är ändå intressant att det faktiskt inte behöver vara något dåligt att det medför att däcket inte kan fjädra och ha sig bäst det vill. Det rullar säkert lite sämre men det märkte jag inte direkt. Blev snarare total PR-fest för att jag kände att det var bekvämt att blåsa på lite mer än vanligt. :unsure:

Med tanke på att jag inte ens märkte vikten så man kanske borde prova Cush Core ändå. Hmmmm....
Precis. Walk the line. Gå hela vägen så behöver du inte gissa dig 'out of the box' 😉

Själv testade jag en hoj utan CC i här om dagen. Det var väldigt studsigt trevligt från noll till säg tio kilometer i timmen men efter det hade jag betydligt mindre kontakt med marken över rötter och stenar, för att det just studsar. ...Just det, jag ska nog rekommendera min vän att testa CC på sin hoj - en OTB hände ändå pga bakhjulet studsade på en rot och buckade.

rix

Aktiv medlem
Hade av en eker och lyckades bara hitta en oreducerad ersättningseker, så jag tänkte att jag kan väl köra med slang ett tag så jag slipper hålla på med tejp, korv och elände en gång till när jag ska byta eker igen. Och där nere djupt i en låda låg den fortfarande; DH-slangen som jag nämnde i inlägget ovan! Den borde väl hålla?

Icke. Det tog bara en halvtimme innan jag genomslagspunkade. 😁 :cautious: Men! Nog fan ändrade den däckets egenskaper alltid. Den aptunga slangen (300 gram tror jag) ändrade känslan helt och visst blev det just mer dämpat. Jag körde högre tryck än jag brukar och ett helt vanligt Rekon EXO 2,4" WT kändes som nåt betydligt stöddigare. Det har visserligen en väldigt trevlig casing, men så värst väldämpat är det inte jämfört med mycket annat.

Nu menar jag förstås inte att man ska köra med slang, men det är ändå intressant att det faktiskt inte behöver vara något dåligt att det medför att däcket inte kan fjädra och ha sig bäst det vill. Det rullar säkert lite sämre men det märkte jag inte direkt. Blev snarare total PR-fest för att jag kände att det var bekvämt att blåsa på lite mer än vanligt. :unsure:

Med tanke på att jag inte ens märkte vikten så man kanske borde prova Cush Core ändå. Hmmmm....
En DH-slang väger ju dock typ 450 gram i 26" (iaf Maxxis DH-slangar), men du kanske körde med något annat märke eller en Freeride-slang, de brukar ligga kring 300.

Jag förespråkar iaf Cushcore, har kört det länge på downhill-hojen och precis bytt till Cushcore XC på stighojen från NukeProof ARD (som mest skramlar runt tyckte jag) och det är väldigt skönt att kunna köra lite lägre tryck och ändå ha bra genomslagsskydd.

Makten

Aktiv medlem
Precis. Walk the line. Gå hela vägen så behöver du inte gissa dig 'out of the box' 😉

Själv testade jag en hoj utan CC i här om dagen. Det var väldigt studsigt trevligt från noll till säg tio kilometer i timmen men efter det hade jag betydligt mindre kontakt med marken över rötter och stenar, för att det just studsar. ...Just det, jag ska nog rekommendera min vän att testa CC på sin hoj - en OTB hände ändå pga bakhjulet studsade på en rot och buckade.
Vad satt det för däck på hojen då? Det har ju extremt stor betydelse. :sneaky:

En DH-slang väger ju dock typ 450 gram i 26" (iaf Maxxis DH-slangar), men du kanske körde med något annat märke eller en Freeride-slang, de brukar ligga kring 300.
Det var en Specialized DH-slang för 2,3-3,0".

Jag förespråkar iaf Cushcore, har kört det länge på downhill-hojen och precis bytt till Cushcore XC på stighojen från NukeProof ARD (som mest skramlar runt tyckte jag) och det är väldigt skönt att kunna köra lite lägre tryck och ändå ha bra genomslagsskydd.
Jag slår ganska sällan igenom så för min del skulle det mest vara för dämpningsegenskaperna. Sen gillar jag i och för sig att köra sjukt lågt tryck men då kan jag inte cykla så fort som jag egentligen vill på en del ställen, eftersom jag vet att jag kommer slå sönder däcket. I princip bara bak då.

Du Rietz

Aktiv medlem
Jag slår ganska sällan igenom så för min del skulle det mest vara för dämpningsegenskaperna. Sen gillar jag i och för sig att köra sjukt lågt tryck men då kan jag inte cykla så fort som jag egentligen vill på en del ställen, eftersom jag vet att jag kommer slå sönder däcket. I princip bara bak då.
Varför inte se till att göra så att du kan köra som du gillar hela tiden? Byta nackdelen slingriga däck och genomslagsrisk mot lite extra vikt är det så som jag ser det.

Du Rietz

Aktiv medlem
Vad satt det för däck på hojen då? Det har ju extremt stor betydelse. :sneaky:
Det är nog de däcken som sitter på Canyon Strive 7.0 out of the box. Jag kan kolla upp....

...
  • MAXXIS Minion DHR II 2.4''
  • Casing: Exo
  • Compound: 3C Maxx Grip

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Är det däcket som slår sönder först, inte fälgen?
Jag kör också lågt tryck och slår genom sällan, men då avlastar jag bakhjulet så mycket som möjligt när jag landar på stenor i utförsloppor och jag höjer trycket litet då och då nu jag blir snabbare.

H.

Aktiv medlem
Jag har precis beställt ett Minion doubledown. Till stighojen. 🙈

Blir iaf intressant att testa. Kanske kan jag få uppleva den där "köra med lågt tryck utan att punka"-känslan som alla tubelessförespråkare pratat om i alla år. För min del har tubeless inneburit tre år av däckspunkor istället för slangpunkor. Visserligen lite mer sällan än när jsg körde med slang, men likväl så pas ofta att jag ändå tvingas ligga på iaf 2 bar i bakhjulet. Med korv.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har precis beställt ett Minion doubledown. Till stighojen. 🙈

Blir iaf intressant att testa. Kanske kan jag få uppleva den där "köra med lågt tryck utan att punka"-känslan som alla tubelessförespråkare pratat om i alla år. För min del har tubeless inneburit tre år av däckspunkor istället för slangpunkor. Visserligen lite mer sällan än när jsg körde med slang, men likväl så pas ofta att jag ändå tvingas ligga på iaf 2 bar i bakhjulet. Med korv.
Du är också tung för din vikt uppenbarligen 🙄
Men ja tjockare casing kan säkert ge lite av det du söker, om än inte allt.

H.

Aktiv medlem
Vad för slags korv?
Först Huck Norris, nu Anaconda.

Det enda som verkligen har gjort upplevelsen annorlunda var Procore. Men det funkade sådär med breda fälgar. Och så inbillade jag mig att det blev väldigt mkt rullförluster. Men för utförshoja var det faktiskt rätt bra tex.

Makten

Aktiv medlem
Det är vad jag själv kört och kör, och jag tycker inte det verkar hjälpa nämnvärt heller. Möjligen att HN faktiskt dämpar smällarna något. Jag tror Anacondan komprimeras så mycket av däcktrycket att den är för liten, särskilt vid högt tryck. Däremot hjälper den säkerligen om man kör väldigt lågt tryck.

Det enda som verkligen har gjort upplevelsen annorlunda var Procore. Men det funkade sådär med breda fälgar. Och så inbillade jag mig att det blev väldigt mkt rullförluster. Men för utförshoja var det faktiskt rätt bra tex.
I ditt fall verkar väl Cush Core vara klockrent? Om du inte brukar skära upp däcksidorna så borde du i så fall snarare kunna köra såpass lätta däck att det inte blir mer än ~100-200 gram tyngre än vanligt.

---

I övrigt funderar jag starkt på att göra mig av med mina fräsiga kolfiberhjul och köpa alu istället. De är väldigt obekväma och jag tycker mig ha tvingats höja däcktrycket för att inte slå igenom, vilket blir ännu obekvämare. Så, ett par följsammare hjul kan säkert påverka punkafrekvensen positivt också.

Valhalla_

Aktiv medlem
I övrigt funderar jag starkt på att göra mig av med mina fräsiga kolfiberhjul och köpa alu istället. De är väldigt obekväma och jag tycker mig ha tvingats höja däcktrycket för att inte slå igenom, vilket blir ännu obekvämare. Så, ett par följsammare hjul kan säkert påverka punkafrekvensen positivt också.
Dessa kanske vore något.

Makten

Aktiv medlem

Berk

Aktiv medlem
Varför behöver man högre tryck med kolfiberhjul? Med bra kolfiberhjul skulle man kunna köra lägre tryck, för att dom tar (inte för hårda) smäller bättre än aluhjul. Det är främsta skäll jag bytte nyligen till kolhjul.

Du Rietz

Aktiv medlem
Varför behöver man högre tryck med kolfiberhjul? Med bra kolfiberhjul skulle man kunna köra lägre tryck, för att dom tar (inte för hårda) smäller bättre än aluhjul. Det är främsta skäll jag bytte nyligen till kolhjul.
Precis. Samma här.

Makten

Aktiv medlem
För att de flexar mindre vilket givetvis gör att däcken tar mer av kompressionen jämfört med om fälgen ger vika en smula. Att fälgarna i sig kanske håller bättre är en annan femma.

Du Rietz

Aktiv medlem

Kul att höra nån som testat Procore. Det var ju the shit när de kom, var det runt 2015, 2016 kanske. Berätta gärna vad du ser för fördelar jämfört med vad annat du testat.

H.

Aktiv medlem
Kul att höra nån som testat Procore. Det var ju the shit när de kom, var det runt 2015, 2016 kanske. Berätta gärna vad du ser för fördelar jämfört med vad annat du testat.
Jag har kört slang, procore, hucknorris och anconda. Med slang har jag kört både DH-däck med DH-slang och traildäck med vanlig slang. Dock ej på samma hoj. Begränsningara vad gäller just traildäck och slang ser jag som två saker:
1. Vibrationsupptagning vid utförsåka
2. Grepp/följsamhet

Det var det akuta problemet med punkt 1 som fick mig att panikkköpa procore inför en Åreresa med 140-cykel, jag var helt enkelt inte säker på att min kropp skulle klara belastningen av skakningarna som kommer av att köra så högt tryck som behövs för att inte punka. Att greppet ökar var bara en bonus.

På senare år har jag inte kört så mkt utför att det varit något problem med vibrationerna i händerna. Däremot stör jag mig på att tvingas köra högt tryck eftersom det blir lite obekvämt och man tappar lite grepp.

Vsd gäller procore så gav det som sagt verkligen en möjlighet att köra hårt utan att slå igenom eller kränga, trots bara typ 1 bar i däcken. Det var fantastiskt när man har en underbyggd hoj i stora berg. Och trots att jag fick en liten skada på ytterdäcket ett åk var det bara att rulla ner och lösa vid liften. Däremot var 30 mm innerbredd ett problem (procore var specat för max 25 mm men det missade jag). Det som hände var att innerdäcket gled upp från fälgkanten och lade sig mot däcksidan istället, så det pressade ut som en bula på sidan av däcket. Dessutom blev det ett lite gnällande ljud när man stigcyklade, gissar att det kom av att innerdäcket gneds mot ytterdäcket. Hur mycket detta faktiskt påverkade rullmotståndet vet jag inte men mentalt var det garanterat störande.

Jag har mitt kit kvar och har velat mellan att montera på det och att köra doubledown. Nu blir det det senare i första vändan så får vi se hur det funkar.

Du Rietz

Aktiv medlem
Ok, jag kommer inte ihåg vad jag redan skrivit här så med risk för att jag upprepar mig kommer här en del av mitt perspektiv hur jag ser CushCore vara nåt nytt.

Jag är såld på CC sen lite över ett år. Med en fälg som är tillräckligt stark*, läs kolfiber med breda fälgkanter eller tyngre alu från Hope, så får jag det bästa av alla [mina] världar. Det finns så mycket gott jag kan säga om dem, kanske det mest intressanta att det är som att sätta in tokens i dämpningen närmast där stötarna kommer ifrån eftersom just fälgar är känsliga för ”bottom out”. På så sätt kan jag sänka trycket i däcken så att de används som stötdämpare som tillägg till de man redan har i gaffel och baklänkage vilket gör att det går att köra hårdare med den hoj man har eller gå ner till en hoj med mindre slaglängd.

Men, jag skulle ändå vilja säga att CushCore i sitt nuvarande utbud inte är perfekt för alla. Jag väger själv bara 74 kg i strumplästen, just nu i alla fall, och befar att CushCore slår igenom lite mer för de som väger mer. Därför skulle jag gärna se att de utökade sitt sortiment för lite mer konfigurerbar inställning av egenskaper.
• En variant med högre densitet i samma storlek skulle nog vara bra för de som väger säg 85, 90 kg eller mer. Jag vet så klart inte själv men av vad jag läst så låter det som så.
• Och en variant med högre densitet som fyller upp mindre andel av luftrummet så att den skyddar fälgen lika mycket som Pron gör idag skulle jag själv vilja ha i bakdäcket när jag kör 29” bak.**
• De som är lättare kan säkert köra med XC-varianten som redan finns idag. Jag antar att den har samma densitet men fyller upp en mindre del av luftkammaren/däcket.

Om nu inte CushCore breddar sitt sortiment på det här sättet så ser jag inte varför någon annan inte gör det. Eller har CushCore något slags patent som gör att andra inte får göra just olika varianter på samma sak? Jag tror att fler och fler kommer köra med den här typen av inlägg. Spånar man på så ser man både utveckling tillsammans med däck- och fälgtillverkare. Men det är svårt att se exakt hur utvecklingen kan ske för det måste va lätt för oss lekmän att montera på våra cyklar.

* jag kan berätta mer om fälgar/hjul som funkat och vad inte om någon skulle va intresserad.

** jag kan berätta hur jag sett till att CC fyller upp mindre andel av luftkammaren/däcket bak på annat sätt om intresse finns.

Du Rietz

Aktiv medlem
Jag har mitt kit kvar och har velat mellan att montera på det och att köra doubledown. Nu blir det det senare i första vändan så får vi se hur det funkar.
Vilket kit menar du att du har kvar, Procore eller andra inserts?

Loic Bruni kör en fälg bak med 25i. Kanske är det just för att han har Procore 😉 Nej, det skulle man nog sett men jag ser absolut att jag skulle kunna köra det i just bakdäcket. Det fyller upp lite mindre del av däcket än vad CushCore gör och om man vill ha en rejsig o rapp känsla i hojen så är det just i bakdäcket jag vill ha mindre dämpning än CC Pro men ändå bra skydd mot genomslag.

Makten

Aktiv medlem
Hep hep! Och du får punka efter 30min när du kör slang? 😮 dessutom med högre tryck än vanligt 😅
tubeless är bra på att dölja hur mycket man slår igenom. Det märks ännu tydligare om man kör med fälgar gjord av mjukost...
Just den gången cyklade jag för allt vad tygen höll. 😁 Tänkte sätta PR på gröna i Hellas från masterna ut till Solsidan, men det sket sig. Det var ett riktigt elakt genomslag och det hade lätt kunnat pajja däcket, särskilt om jag kört utan slang den gången. Fälgarna är allt annat än mjukost. Edit: Fast just fan, det var ju alu-hjulen. De är rätt mjuka, ja.

Hur som helst, jag brukar komma undan med väldigt lågt tryck jämfört med andra, men jag är rätt säker på att det blivit "värre" sen jag bytte till kolfiberhjul. Jag måste köra lite högre tryck och då blir de satans hjulen såklart ÄNNU obekvämare. Så jag är inte direkt nöjd med bytet.

Senast ändrad:

happymtb.fr

Aktiv medlem
Jag tycker också att kolhjul är obekväma. Det beror nog på materialegenskaperna och att dom har onödigt hög profil... tyngre och/eller mer agressiva åkare kan tycka att det är fördelaktigt

Du Rietz

Aktiv medlem
För att de flexar mindre vilket givetvis gör att däcken tar mer av kompressionen jämfört med om fälgen ger vika en smula. Att fälgarna i sig kanske håller bättre är en annan femma.
Det är alltså för att undvika genomslag som du har högre tryck i däcken på dina kolfiberhjul. Stämmer det?

Makten

Aktiv medlem
Jag tycker också att kolhjul är obekväma. Det beror nog på materialegenskaperna och att dom har onödigt hög profil... tyngre och/eller mer agressiva åkare kan tycka att det är fördelaktigt
De är fördelaktiga på vissa sätt i största allmänhet genom att vara lätta och styva, men styvheten radiellt är "för hög" i vissa fall. Det är förmodligen väldigt svårt att göra en kolfiberfälg som är flexig utan att vara för svag. Zipp Moto är ett försök till det men om jag förstår det rätt så flexar mest själva fälgbanan i "vridled". Vet ej om hela fälgen flexar så att den blir orund så att säga. Det gör säkerligen en alu-fälg som inte har så hög profil i alla fall.

Det är alltså för att undvika genomslag som du har högre tryck i däcken på dina kolfiberhjul. Stämmer det?
Ja, i alla fall delvis. Sen har jag väl möjligen börjat cykla lite mer aggressivt, och dessutom gått ner från 2,4-2,6" till 2,3".
Hur som helst tycker jag mig märka att det är betydligt lättare att få genomslag med kolhjulen, och det blir riktigt hårda, otäcka genomslag när man väl märker det.

Du Rietz

Aktiv medlem
Svar till: "Det är alltså för att undvika genomslag som du har högre tryck i däcken på dina kolfiberhjul. Stämmer det?": Ja, i alla fall delvis. Sen har jag väl möjligen börjat cykla lite mer aggressivt, och dessutom gått ner från 2,4-2,6" till 2,3".
Hur som helst tycker jag mig märka att det är betydligt lättare att få genomslag med kolhjulen, och det blir riktigt hårda, otäcka genomslag när man väl märker det.
Varför har du gått ner från 2,4-2,6 till 2,3"? Vad blir annorlunda?

Det skulle va intressant att höra dig teorisera om hur du skulle kunna bli kvitt den styvare känslan och genomslagen.

Mykeys

Ny medlem
Hej! Verkar va bra drag i denna tråden och då min fråga är av angränsande karaktär (?) testar jag att fråga om råd här. Jag har nyligen köpt min första riktiga MTB. Efter mycket velande fram och tillbaka den blev det en MB31 från Allebike. Än så länge är jag riktigt nöjd med köpet! Men till min däck-fråga. Allebike va så snälla och fixade mina hjul tubeless redan från leverans, så nu undrar jag om det är nåt speciellt jag måste tänka på när det kommer till vilket lufttryck jag ska ha i dom? Däcken är Vittoria Mezcal i 2,25", och det står på dom att min. tryck vid tubeless ska va 2bar. Men till mina 70kg tycker jag att det 2bar känns väldigt hårt och stötigt och mycket av komforten och stötdämpningen försvinner jämfört med om jag kör ett lägre tryck, säg 1.3-1,5bar. Är det lugnt att sänka trycket till vad jag tycker är skönt, eller finns det nåt minimum tryck jag borde ha i åtanke? Är första gången jag kör tubeless så undrar om det är nåt spec att tänka på jämfört om man kör med slang? Ungefär vilket tryck brukar ni köra på för att få en bra balans av rull och komfort? Vad anser ni vara "lågt tryck" och "högt tryck" om man uttrycker det i bar? Tack för hjälpen!

Makten

Aktiv medlem
Varför har du gått ner från 2,4-2,6 till 2,3"? Vad blir annorlunda?
Mindre roterande massa, "precisare" känsla.

Det skulle va intressant att höra dig teorisera om hur du skulle kunna bli kvitt den styvare känslan och genomslagen.
Ett sätt är att byta till flexigare hjul. Annars lär jag behöva gå upp i däckstorlek och det vill jag nog inte.

Berk

Aktiv medlem
De är fördelaktiga på vissa sätt i största allmänhet genom att vara lätta och styva, men styvheten radiellt är "för hög" i vissa fall.
Jag förstår inte hur man skulle kunna känna eller får effekt av skillnaden i radiella styvheten på mtb hjul. Däck är inte styv och både ekerna och fälgen är så mycket styvare att jag tror att man aldrig skulle känna någon skillnad i radiella stuvheten, förutom om ekerspänningen är farligt låg. Och förutom vid genomslag.
Sidostyvheten är annan sak, då kan jag förstår att man kanske skulle känna något.

Makten

Aktiv medlem
Jag förstår inte hur man skulle kunna känna eller får effekt av skillnaden i radiella styvheten på mtb hjul. Däck är inte styv och både ekerna och fälgen är så mycket styvare att jag tror att man aldrig skulle känna någon skillnad i radiella stuvheten, förutom om ekerspänningen är farligt låg. Och förutom vid genomslag.
Sidostyvheten är annan sak, då kan jag förstår att man kanske skulle känna något.
Jag kan nästan garantera dig att du skulle känna skillnad om du provade. Det är välkänt att många tycker att kolfiberhjul är "obekväma". Googla lite så får du se. 🙂
När man hanterar en lös kolfiberfälg så är det ganska lätt att förstå eftersom de är helt sjukt styva jämfört med alu. Du kan i princip inte rubba formen på fälgen med handkraft, medan det är ganska lätt att flexa en alu-fälg med bara händerna.

Makten

Aktiv medlem
Vad har kolfiberhjulen för innerbredd och hur breda är dess fälgkanter? Hur mycket väger fälgen förresten?
29 mm innerbredd och strax under 400 gram, fast de på pappret ska väga lite mer. Vet ej hur bred kanten är men de ser ut "som det brukar" på kolfiberfälgar. Hookless och hyfsat breda.

Edit: Ibis 935 om du vill gräva själv. 😁

Edit 2: Antar att de är 35 mm utvändigt och då är kanterna alltså 3 mm.

Du Rietz

Aktiv medlem
29 mm innerbredd och strax under 400 gram, fast de på pappret ska väga lite mer. Vet ej hur bred kanten är men de ser ut "som det brukar" på kolfiberfälgar. Hookless och hyfsat breda.

Edit: Ibis 935 om du vill gräva själv. 😁

Edit 2: Antar att de är 35 mm utvändigt och då är kanterna alltså 3 mm.
Alltså, du vet redan vad jag vill säga men jag säger det ändå. Testa CC, åtminstone CC XC. Jag vill höra vad du tycker. Än så länge är nämligen allt du säger ren extrapolation på vad du själv har för erfarenhet. Och kör det ett tag så du kan ställa in dig på känslan. Efter det skulle jag vilja höra vad du har att säga. Är det som att spela tennis med ett Yonexracket, som att köra Citroën, känns det som att köra en ProFlex-hoj från nittiotalet, eller känns det som nåt helt annat? Jag vill höra vad du tycker det känns som!

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Jag kan nästan garantera dig att du skulle känna skillnad om du provade. Det är välkänt att många tycker att kolfiberhjul är "obekväma". Googla lite så får du se. 🙂
När man hanterar en lös kolfiberfälg så är det ganska lätt att förstå eftersom de är helt sjukt styva jämfört med alu. Du kan i princip inte rubba formen på fälgen med handkraft, medan det är ganska lätt att flexa en alu-fälg med bara händerna.
På en lvg cykel kan jag föreställa mig det. Men inte på en mtb. Har läst många reviews som pratar om (o)bekväma kolhjul på mtb, men aldrig sett styvhetsmätningar (tyskarna verkar inte intresserad i komfort av mtb hjul). Den bättre test verkar att prata om flex i sidled som gör hjulen mer följsamma i kurvor med stök. Där kan jag förställa mig nagot, men inte vid radiella styvheten.

EDIT: Det är klart att kolfälgar kan vara (mycket) styvare än alufäljar.

kais01

Aktiv medlem
blir intressant att höra dina liknelser makten. under tiden några ovetenskapliga paralleller från undertecknad.

40i och nobby nic 2,6 är som att köra citroën från senare år. mjukt för det som är upp till en viss ganska grov storlek, sedan progressivt och fast.

40i och bomboloni 3.0 är som att köra toyota. hårdare och trögare från början, sedan vekt.

30i och xr3i 3,0 är som en lastbil. hårt från början till slut.

40i och ray ralph 2,35 liknar nobby nic, men klättrar lättare, dock slår lättare igenom. kanske som en småbil med lite för mjuka lågprofildäck?

21i och burt / ron 2,25 är lättfotat och lite studsigt, dock mjukt genom stök i måttlig fart. kommer inte på vilken bil det skulle kunna vara.

21i och samma burt/ron 2,1 går mjukare konstigt nog.

Makten

Aktiv medlem
Alltså, du vet redan vad jag vill säga men jag säger det ändå. Testa CC, åtminstone CC XC. Jag vill höra vad du tycker. Än så länge är nämligen allt du säger ren extrapolation på vad du själv har för erfarenhet. Och kör det ett tag så du kan ställa in dig på känslan. Efter det skulle jag vilja höra vad du har att säga. Är det som att spela tennis med ett Yonexracket, som att köra Citroën, känns det som att köra en ProFlex-hoj från nittiotalet, eller känns det som nåt helt annat? Jag vill höra vad för liknelse du kan hitta!
Förr eller senare kommer jag säkert att testa, men just nu är det två stora aber: Priset är ett jävla hån. Jag vill inte stödja en tillverkare som tar så mycket betalt för två skumplastringar. Sen blir totalvikten lika hög som att köra med DH-däck. Är inte direkt sugen på det heller. :oops:

Sen finns risken att jag skulle "behöva" göra om hela cirkusen med att testa mig fram till vilka däck som lirar bäst med CC och det blir ju ett helvete med tanke på hur bökiga de verkar vara att montera. Jag hatar att byta däck i vanliga fall tillräckligt mycket för att bara göra det när det är absolut nödvändigt. 😁

På en lvg cykel kan jag föreställa mig det. Men inte på en mtb. Har läst många reviews som pratar om (o)bekväma kolhjul på mtb, men aldrig sett styvhetsmätningar (tyskarna verkar inte intresserad i komfort av mtb hjul). Den bättre test verkar att prata om flex i sidled som gör hjulen mer följsamma i kurvor med stök. Där kan jag förställa mig nagot, men inte vid radiella styvheten.

EDIT: Det är klart att kolfälgar kan vara (mycket) styvare än alufäljar.
Nå, jag känner helt klart skillnad så du har fel. 😉 Varför skulle jag hitta på en negativ egenskap hos ett par dyra hjul som jag köpt där jag inte haft en tanke på att det skulle medföra nackdelar jämfört med de gamla, tunga aluminiumhjulen?

kais01

Aktiv medlem
lite tveksam till flexande fälg som komforthöjare kan man nog vara? men varför inte.

men till just min lvg-racer har jag ett par yrstyva campa atlanta-hjul, i alu. och den cykeln går hur bekvämt som helst för att vara lvg. närmast ignorerar brunnslock t ex, ovanligt för typen av cykel. det är att misstänka goda egenskaper i ram och gaffel.

lägre resp högre oavfjädrad roterande vikt kan också vara en faktor.

liksom fälgbredden i förhållande till däckets bredd;)

Berk

Aktiv medlem
Nå, jag känner helt klart skillnad så du har fel. 😉 Varför skulle jag hitta på en negativ egenskap hos ett par dyra hjul som jag köpt där jag inte haft en tanke på att det skulle medföra nackdelar jämfört med de gamla, tunga aluminiumhjulen?
Verkar vara din grej att hitta negativa egenskaper hos dyra saker du har köpt ;)

Har inte märkt någon skillnad när jag bytte till karbånhjul, förutom ljudet vid stenslag eller genomslag. Men mina beskrivs i test som "stiff but damped" och "stiff without going overboard".

H.

Aktiv medlem
2 bar. Minion DHF 2.3 Exo Maxterra. Anaconda-korv och typ 2 dl Stans Race-gucka minus det som försvunnit av diffusion och häxkraft.

(Ljud på)

Nej, jag punkade inte... 😃 och det var faktiskt makalöst följsamt. Bakdämparen och snustorrt underlag hjälpte väl till...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer