Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck

Makten

Aktiv medlem
Verkar vara din grej att hitta negativa egenskaper hos dyra saker du har köpt ;)

Har inte märkt någon skillnad när jag bytte till karbånhjul, förutom ljudet vid stenslag eller genomslag. Men mina beskrivs i test som "stiff but damped" och "stiff without going overboard".
Nej, men det är "min grej" att inte försöka ignorera negativa egenskaper hos saker som jag köpt för dyra pengar. Många andra verkar göra det och till varje pris försvara sina köp. 😉 För mig är prylnördandet en del av hobbyn och jag funkar precis likadant när det kommer till foto, elgitarrer och andra saker jag pysslar med. Det vill säga, jag gräver ner mig så djupt så att det är svårt att bli nöjd, för det finns inga perfekta produkter.

2 bar. Minion DHF 2.3 Exo Maxterra. Anaconda-korv och typ 2 dl Stans Race-gucka minus det som försvunnit av diffusion och häxkraft.

(Ljud på)

Nej, jag punkade inte... 😃 och det var faktiskt makalöst följsamt. Bakdämparen och snustorrt underlag hjälpte väl till...
Jag undrar som sagt om den där Anacondan verkligen hjälper när man kör med relativt högt tryck. Den borde minska i volym ju högre trycket runtom är (så att trycket inne i cellerna är samma som utanför). Och till slut kommer den såklart inte skydda fälgen nämnvärt längre.

Berk

Aktiv medlem
Nej, men det är "min grej" att inte försöka ignorera negativa egenskaper hos saker som jag köpt för dyra pengar. Många andra verkar göra det och till varje pris försvara sina köp. 😉 För mig är prylnördandet en del av hobbyn och jag funkar precis likadant när det kommer till foto, elgitarrer och andra saker jag pysslar med. Det vill säga, jag gräver ner mig så djupt så att det är svårt att bli nöjd, för det finns inga perfekta produkter.
Håller med, därför ;)
Jag väljer mina prylar mycket noggrann och efter att har läst många reviews. Förutom lite fel / inte lämpligt geometri på mtb, som är svårt att förutse om man ännu inte vet hur man ska använda cyklen, har jag bara haft pressfit lager att klaga på. Verkar att jag väljer tillräckligt noggrann eller har haft tillräckligt tur.

Du Rietz

Aktiv medlem
Jag undrar som sagt om den där Anacondan verkligen hjälper när man kör med relativt högt tryck. Den borde minska i volym ju högre trycket runtom är (så att trycket inne i cellerna är samma som utanför). Och till slut kommer den såklart inte skydda fälgen nämnvärt längre.
Kan inte nån ta en röntgen på diverse däck med korv o olika tryck så vi får klarhet i hur dessa inserts verkligen ser ut i skarpt läge!!!

kais01

Aktiv medlem
man kan ju gröta ner sig på bästa nerdvis, gör det gärna och förmodligen mer än vad som är värdefullt själv.

men inom mtb präglas alltför mycket info av producenters pressreleaser, och en ivrighet att hålla annonsörer på gott humör.

parat med användares okritiska entusiasm för det som är inne eller möjligen nytt eller nyköpt.

när det gäller mtb-däck vill jag veta om stryktålighet kontra rullmotstånd i verklig användning, och grepp på våta stenar och rötter.

får man reda på dessa viktiga egenskaper i t ex tester? skulle inte tro det. men mycken annan snömos öses det på med......

kais01

Aktiv medlem
sen apropå maktens ursprungsfråga gjorde jag stansservice idag på ett par hjul, och passade på att känna lite noggrannare på däcksidorna.

apexförstärkningen på nobby nic 2,6 är verkligen tydlig nu när däcksidorna i övrigt mjukats upp av användning. försökte ta en bild där det framgår. det känns nästan som en kant. perifert därom är däcksidan mjuk, och de här däcken rullar verkligen bra trots tilltagen vikt och rätt klossigt mönster.

jag tycker alltså denna utgåva är både fria från störande studs, och går att köra med låga tryck på 40i fälg. det är nästan som att apexlagret breddar fälgens mekaniska stöd ytterligare. att till detta lägga noodles är möjligen överdrivet?

ett par ray/ralph 2,35 som jag servade samtidigt saknar förstärkningen och är mycket mjukare i hela sidans höjd.
190C6563-0139-4C1B-B51E-AFBAF57568B6.jpeg

Du Rietz

Aktiv medlem
sen apropå maktens ursprungsfråga gjorde jag stansservice idag på ett par hjul, och passade på att känna lite noggrannare på däcksidorna.

apexförstärkningen på nobby nic 2,6 är verkligen tydlig nu när däcksidorna i övrigt mjukats upp av användning. försökte ta en bild där det framgår. det känns nästan som en kant. perifert därom är däcksidan mjuk, och de här däcken rullar verkligen bra trots tilltagen vikt och rätt klossigt mönster.

jag tycker alltså denna utgåva är både fria från störande studs, och går att köra med låga tryck på 40i fälg. det är nästan som att apexlagret breddar fälgens mekaniska stöd ytterligare. att till detta lägga noodles är möjligen överdrivet?

ett par ray/ralph 2,35 som jag servade samtidigt saknar förstärkningen och är mycket mjukare i hela sidans höjd.Visa bilaga 425687
Finns det nån spec som skiljer mellan däcken för beskriver denna skillnad?

Eller är det bara äldre och nyare däck, eller att de kör med olika konstruktion oannonserat däcken emellan?

Makten

Aktiv medlem
...parat med användares okritiska entusiasm för det som är inne eller möjligen nytt eller nyköpt.
Det är just det jag försöker låta bli. Med viss framgång, om jag får säga det själv. 😁

ett par ray/ralph 2,35 som jag servade samtidigt saknar förstärkningen och är mycket mjukare i hela sidans höjd.Visa bilaga 425687
NN rullar mycket riktigt extremt bra och de studsar inte om man kör väldigt lågt tryck. Problemet är att detta väldigt låga tryck inte funkar om man vill cykla ganska snabbt på stökigt underlag, då blir det punkteringsfestival. Sen tycker jag att de saknar vettiga kantdobbar, men det är en annan femma.
Det kan tänkas att de skulle funka skitbra med Cush Core just för att man då inte har samma punkaproblem vid lågt tryck.

Örjan Lax

Aktiv medlem

Eller är det bara äldre och nyare däck, eller att de kör med olika konstruktion oannonserat däcken emellan?
Nobby Nic i Evolution-serien har APEX-förstärkning i dim. 29x2.6" samt 27.5x2.6" 27.5x2.8" och 27.5x3.0"
(27.5x2.6" går dock även att få utan APEX.)

Mer info här:

happymtb.fr

Aktiv medlem
2 bar. Minion DHF 2.3 Exo Maxterra. Anaconda-korv och typ 2 dl Stans Race-gucka minus det som försvunnit av diffusion och häxkraft.

(Ljud på)

Nej, jag punkade inte... 😃 och det var faktiskt makalöst följsamt. Bakdämparen och snustorrt underlag hjälpte väl till...
EXO bak? Jag klarar knappast det på stig med liknande tryck... är det lättvikt-ambitionerna som driver detta? Minst DD eller liknande borde du ha bak i Flottsbro 😅🤷‍♂️

Makten

Aktiv medlem
Japp. Som vanligt verkar däcktillverkarnas olika nomenklaturer kunna betyda lite vad som helst. "Apex" är förmodligen inte alls samma sak på ett Hans Dampf som på ett Nobby Nic i samma storek. Precis som att Maxxis "EXO" inte säger så mycket om däcket som helhet (finns i både 60 och 120 TPI till exempel).

AX3L

Aktiv medlem
Ja att den krymper står utan tvivel, och Nukeproof säger sig till och med ha optimerat sin ARD (yeah right) så den ska tryckas ihop och sitta tight när man pumpat upp men vara slapp och lätt att montera och demontera utan luft.

Däremot undrar jag om det har så stor betydelse för skyddet. Jämför med en fjäder som du trycker ihop med en viss förspänning. Även om du missar energin fjädern tar upp mellan obelastad och den förspänningen krävs det ju lika mycket kraft för att trycka ihop den därefter. Dvs, energin den tar upp för att gå från 50-100% komprimerad är samma som om den varit obelastad från början, och på samma sätt tror jag den där första komprimeringen som du kan göra med fingrarna på en insert är lite skitsamma när vi snackar minst 1000kg kraft i en landning.

Makten

Aktiv medlem
Ja att den krymper står utan tvivel, och Nukeproof säger sig till och med ha optimerat sin ARD (yeah right) så den ska tryckas ihop och sitta tight när man pumpat upp men vara slapp och lätt att montera och demontera utan luft.

Däremot undrar jag om det har så stor betydelse för skyddet. Jämför med en fjäder som du trycker ihop med en viss förspänning. Även om du missar energin fjädern tar upp mellan obelastad och den förspänningen krävs det ju lika mycket kraft för att trycka ihop den därefter. Dvs, energin den tar upp för att gå från 50-100% komprimerad är samma som om den varit obelastad från början, och på samma sätt tror jag den där första komprimeringen som du kan göra med fingrarna på en insert är lite skitsamma när vi snackar minst 1000kg kraft i en landning.
Jag tänker snarare att den bibehåller sitt cirkulära tvärsnitt men blir så liten att den hamnar innanför fälgkanten. Och vips hjälper den i så fall extremt lite mot genomslag. Bara det som så att säga sticker upp i mitten av fälgen.

Kör med Rockstop så slipper du oroa dig för att lufttrycket trycker ihop inserten.
https://www.rockstopmtb.co.uk/

Är någon PUR elastomer så är nog mycket hårdare än liggunderlagen och skumtuberna.
Intressant med fler CC-liknande produkter! Hårdare och tunnare lär väl dock inte ha lika positiva dämpande egenskaper på däcken, kan man tänka.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Den väger ju som en cushcore eller procore så ja, den skyddar nog bra. Jag tror också det är som Vemdetnuvar, MallisDurietz? skrev: " Man får vad man betalar för i vikt."

Kör med Rockstop så slipper du oroa dig för att lufttrycket trycker ihop inserten.

Är någon PUR elastomer så är nog mycket hårdare än liggunderlagen och skumtuberna.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Intressant med fler CC-liknande produkter! Hårdare och tunnare lär väl dock inte ha lika positiva dämpande egenskaper på däcken, kan man tänka.
Tanken med RS om jag förstått det rätt är att ha ett kompaktare material för att inte ta så mycket av däckets luftvolym och få däcket att uppföra sig som om det inte var någon insert men ändå skydda mot genomslag. Den större volymen borde ju också göra att man kan gå ner i tryck.

Du Rietz

Aktiv medlem

Den här skulle jag kanske testa bak där jag inte vill ha lika mycket dämpning som fram.

I ett sidospår undrar jag därför tillsammans med vilket däck jag skulle vilja köra rockstopp 27.5”WIDE i en 35i-fälg - för bra drift, enduro, klättring och, bra😉rull. Jag tror att 2,6” är storleken att gå för att hålla upp bb lite mer än vad 2,35” gör.

Du Rietz

Aktiv medlem
Tanken med RS om jag förstått det rätt är att ha ett kompaktare material för att inte ta så mycket av däckets luftvolym och få däcket att uppföra sig som om det inte var någon insert men ändå skydda mot genomslag. Den större volymen borde ju också göra att man kan gå ner i tryck.
Jag är lite tveksam till att CC gör att jag inte kan köra lika lågt tryck, för det tycker jag redan att jag gör med 1,3 bar fram på e13 TRSr kolfälg 29” x 28i med 2,35” e13 TRSr-däck fylld med CC Pro och 1,1 bar bak på Hope Tech 35W 27” x 35i med 2,8” Specialized Butcher GRID-däck fylld med CC Plus. Tror inte jag kan köra lägre tryck om jag byter ut CC Plus bak mot denna RockStop.

(Just för att jag kör med så lågt tryck med CC gör ju att jag är tveksam till teorin att CC minskar luftvolymen utan snarare upplever jag att den är en del av den. Men det skulle därför va kul att testa, dock lite antiklimatiskt för mig själv om jag har rätt.)

VanGarg

Medlem
Funderar på om det inte skulle funka att dra fast butyltejp längs däcksidan för att .odda befintliga däck, säg dhf 2.6. Vill minnas att det är så man gör när prototyper av skidor ska testas ut vilken mängd dämpande gummi som ska stoppas i.
Det skulle ju förutsätta några saker så som att däcket är heelt rent innan tejpning, att tejpen har viss elasticitet, och såklart skulle vikten öka.
Possible?

Berk

Aktiv medlem
Funderar på om det inte skulle funka att dra fast butyltejp längs däcksidan för att .odda befintliga däck, säg dhf 2.6. Vill minnas att det är så man gör när prototyper av skidor ska testas ut vilken mängd dämpande gummi som ska stoppas i.
Det skulle ju förutsätta några saker så som att däcket är heelt rent innan tejpning, att tejpen har viss elasticitet, och såklart skulle vikten öka.
Possible?
Det känns possible. Med det är klart inte optimal att klistra saker på instället för förstärka casingen som skulle samtidigt ger starkare däck.

Men det är fortfarande oklart för mig om det är tråd eller gummi som står för största delen av dämpningen.

kais01

Aktiv medlem

vet egentligen inte, mina nobby nic med apex 29/2,6 köpte jag hösten -18, tänkte inte närmare på saken då.

när jag skulle köpa ett reservdäck i vintras fanns det i en annan tysk affär med eller utan apex, båda nedsatta. den utan försvann rätt snart.

H.

Aktiv medlem
För 29” antar jag?

Antar att man också måste borta upp fälgen så att den inte går att använda som vanligt slanglöst efter det. Kan det stämma?
Nej, ventilen som sitter på procoreslangen är en specialare från Schwalbe. Minns inte exakt hur den var konstruerad, men typ en tvådelad förskruvning. Dels den vanliga ventilskruven, dels kan hela ventilen skruvas ut och in och på så vis reglera om luften ska ledas in i slangen eller ut i däcket.

Du Rietz

Aktiv medlem
Nej, ventilen som sitter på procoreslangen är en specialare från Schwalbe. Minns inte exakt hur den var konstruerad, men typ en tvådelad förskruvning. Dels den vanliga ventilskruven, dels kan hela ventilen skruvas ut och in och på så vis reglera om luften ska ledas in i slangen eller ut i däcket.
Tack, det låter ju bra!

Det var en italiensk variant som kom strax efter som krävde att man skickade hela hjulen till dem för att borras om, om jag kommer ihåg rätt. Skulle spara femtio gram per hjul har jag för mig - för invecklat hur som ändå!

Stervelo

Aktiv medlem
Dessa kanske vore något.
De där sitter på min hoj i hellas. Med samma tryck som jag flattade,böjde fälgsidor och drog ekrar på ripmon, ibis egna mjukalufälg, går det här helt perfa.
Ska väl säga att min mojo med bra alufälg och samma tryck inte hade några större problem, men stryk tog dem med, inga ekrar som gick av dock, byggd av dr spoke.
Ville ha "bombproof" hjul som inte känns för styva, med lagom POE, då blev det bara de här kvar av kolhjul.
För mycket pengar, javisst, men den gränsen passeras nog vid 5-6k.
Gär rakt och fint genom stöket. Inte rädd för något med dem på, förutom att jag är rädd om mig själv på en viss nivå. Låga låga tryck. HD bak och MM fram, 2.6.
Men, de lär väl bli en fat mardröm om man drar en eker, den dagen den sorgen.

Makten

Aktiv medlem
Det ryktas att @Makten nått Nangirjala. Heureka, han har funnit det. Eller som dom säger på TV: Vi har ett resultat.
Mmmmm, ja. Åtminstone delvis.

För den nyfikne så har jag monterat Cush Core Pro i framdäcket på min Ripley V4. Ja, ni läste rätt, i FRAMdäcket. Det är nämligen där dämpningen har störst betydelse och det är inte punkaskyddet jag är ute efter.
Skillnaden är monumental och nu känns mitt Maxxis DHF 2,3" EXO precis som jag alltid önskat mig. Nackdelen är förstås den ökade vikten och det har hållit mig från att montera CC även bak, men jag tror det får bli så ändå. Det går nämligen att cykla så jävla mycket vårdslösare (och snabbare) att bakdäcket inte längre hänger med. 😁

Det är lustigt nog svårt att beskriva hur det känns, för det känns inte som ett köttigt däck och inte som ett lätt däck. Det rullar märkbart bättre än utan inlägg så fort underlaget är stökigt och även om man kör med samma tryck som vanligt så flyter det mycket bättre eftersom däcket inte fjångar iväg cykeln på varje rot och sten utan bara sväljer skiten. Sänker man ordentligt så blir det som en flygande matta. Helt magisk känsla!

zinkpasta

Aktiv medlem
Det är väl den biten CC främst också tryckt på, dvs skillnaden i känsla och inte antigenomslagskyddet. Håller med om att det gör klart störst skillnad i känsla att labba med tryck osv fram och CC känns helt klart lockande att testa där.

Just nu uppskattar jag dock känslan av rapphet i styrningen man får av lättare framvagn, något jag var oförberedd på när jag skaffade lättare fälgar (ville mest åt bättre driv, dvs bakhjul, vilket fortfarande är den största skillnaden på mina hjulkombos).

Det är ju fan att man inte kan få allt.

Makten

Aktiv medlem
Det är väl den biten CC främst också tryckt på, dvs skillnaden i känsla och inte antigenomslagskyddet. Håller med om att det gör klart störst skillnad i känsla att labba med tryck osv fram och CC känns helt klart lockande att testa där.

Just nu uppskattar jag dock känslan av rapphet i styrningen man får av lättare framvagn, något jag var oförberedd på när jag skaffade lättare fälgar (ville mest åt bättre driv, dvs bakhjul, vilket fortfarande är den största skillnaden på mina hjulkombos).

Det är ju fan att man inte kan få allt.
Jag kan inte säga att jag tycker att det blev nån större skillnad i tröghet vad gäller styrningen. Vikten känns när man ska dra iväg eller om man behöver "dutta" sig fram när man ska över ett stökigt parti där det inte går att trampa runt. Men man vänjer sig ganska snabbt, och som jag diskuterade med några andra så är den roterande massan fram på min helstela hoj 100 gram högre med tung alu-fälg och DHF 2,6 EXO+. Allt är relativt. 😉

Ska man behöva lägga 2000kr påen uppsättning gör att prova? Haha
Jag var lika skeptisk till priset som de flesta andra, men det tog inte många minuter in på första turen innan jag insåg att det är värt priset med råge. Du kan labba med hur många 500-kronorsdäck du vill, det kommer aldrig i närheten ändå. Dessutom är inläggen inte nån random korv av skumplast, utan det verka ligga rätt mycket ordentlig utveckling bakom med gedigen utprovning av plastsorter och så vidare. Jag har skurit lite i mina för att ge mer rum för ventilen då fälgarna är asymmetriska, och man ser inte ens cellerna i plasten med blotta ögat.

AX3L

Aktiv medlem

AX3L

Aktiv medlem
Det var det där som fick mig att trilla över kanten så att säga, så högst relevant! Mycket intressant även för den som inte tänker köpa, skulle jag säga.
Och nu när det är Hellas-approved så man slipper bli besviken beställde jag också ett kit.

@Crossmax det där med CushCore verkar asbra, du borde verkligen prova du också!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Haha, skit också - bara att ta upp börsen alltså. Tvekat länge pga priset men :)

Vad landade du i för däck fram och bak nu?

Makten

Aktiv medlem
Haha, skit också - bara att ta upp börsen alltså. Tvekat länge pga priset men :)

Vad landade du i för däck fram och bak nu?
Jag kör för tillfället DHF 2,3" EXO MaxxTerra fram och Minion SS 2,3" EXO Dual bak. Satt i CC bak igår kväll, så där kan jag inte uttala mig om prestandan förrän i eftermiddag, men de är väldigt lika utan CC.

Förmodligen kan man köra lättare däck men jag känner inte till några vettiga. Det skulle vara Schwalbe då, typ MM fram och NN bak, men det skiljer verkligen inte mycket alls i vikt. Kanske att jag skulle vilja ha 2,4" fram men när det inte är halt känns det snarast som man klarar sig med mindre volym än vanligt eftersom det blir mjukt och fint ändå.

Sen tror jag ju ändå att däckens ursprungliga egenskaper kommer att kännas, så man får säkert nån liten nackdel med ett flimsigt däck. Det vore i och för sig högintressant att prova nåt regelrätt XC-däck för vrålbra rull utan att det blir flipperkula av det hela. Frågan är vad.

LDG

Aktiv medlem
Någon mer än mig som provat fler inserts än Cushcore?
Jag har provat Huck Norris, Cushcore, Rimpact, Pepis R-Evolution och ska nu köra Rimpact Pro.
Håller med om att Cushcore ger dämpning men när jag använde dom körde jag väldigt låga tryck och helstelt i Hellas så svårt att jämföra med heldämpat, 3ggr så snabbt och dubbla däcktrycket.
Rimpact, Pepis R-Evolution tycker jag känns som en lättare Cushcore, de är breda (Rimpact 50mm, tror Cushcore pro är 58mm) så alla vibrationer måste gå vägen via inserten precis som på Cushcore. Är en klar skillnad att med en insert på 120-150g köra fullt ös in i en rock garden jämfört med att inte ha någon insert, har man då en insert på 250g dämpar det ju ännu mer =)
Hoppas personligen att Rimpact Pro tillsammans med Exo+ Casing ska kännas både stabilt och dämpa så min vänsterhand trivs.
Är vikten jobbig tänker jag att man får bli starkare helt enkelt så detsamma gäller väl med Cushcore.

Appråpå flimsighet har jag känt att Magic Mary snakeskin med insert fram inte är stabilt nog i vissa kurvor när man har fart, i Hellas kan det nog funka men vid tvära grejor kan det vara lite obehagligt även där.
Huck Norris funkar ju lite mot att burpa och genomslagspunkor så känns inte relevant när det gäller dämpning

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Nu har jag kört en långtur i Hellas med CC även i bakdäcket och jädrar vad fint det är. :love: Vikten känns i och för sig i allra högsta grad, men för mig är den (i alla fall just nu) värt det. Man måste komma ihåg att det INTE är att jämföra med ett lika tungt däck som [lätt däck + CC] eftersom ett tungt däck rullar oändligt mycket sämre. Det är alltså bara den roterande massan som känns med CC versus utan CC. Men den glömmer man ganska snabbt när man har mycket bättre kontroll, komfort och grepp. Sen är roterande massa inte bara negativt. Jag blev lite förvånad över att det kändes som att jag hade bättre balans helt plötsligt, vilket säkert delvis beror på att hojen inte studsar och far lika mycket, men också på högre vikt.

Jag föredrar helt klart snärtigheten utan CC men hatar att det inte finns däck som ger mig det jag vill ha, och där är CC en utmärkt lösning. Det betyder inte att alla kommer uppleva skillnaden som lika milsvid. Jag är trots allt en sån som stör mig på minsta lilla skräp i skon, till exempel.
Om man ska prova bara ett inlägg så rekommenderar jag det i framdäcket, inte bak. Det är inte i första hand ett punkaskydd utan ett dämpningssystem. Ungefär som att uppgradera till en fräsig gaffel fast billigare och bättre. 😁

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag kan inte säga att jag tycker att det blev nån större skillnad i tröghet vad gäller styrningen. Vikten känns när man ska dra iväg eller om man behöver "dutta" sig fram när man ska över ett stökigt parti där det inte går att trampa runt. Men man vänjer sig ganska snabbt, och som jag diskuterade med några andra så är den roterande massan fram på min helstela hoj 100 gram högre med tung alu-fälg och DHF 2,6 EXO+. Allt är relativt. 😉
För min del märkte jag stor skillnad i lite högre fart genom stök där jag vill göra riktningsändring eller lyfta framhjulet lite. Det blev betydligt rappare och enklare när jag lättade fram. Min nuvarande hoj (Ripmo V1) uppmuntrar mer aktiv körning i det hänseendet än min gamla (Commencal Meta V4), som var mer pansarvagnig (gäller även bakdämpningen). Det går iofs åt båda hållen, om man kör tyngre däck / bättre dämpning och mer massa fram så blir det ju mer "tåligt" för smällar också.

I lägre fart håller jag med om att det inte direkt känns skillnad i tröghet, kanske för att man har mer reaktionstid på sig då?

Makten

Aktiv medlem
Gräver fram ett gammalt inlägg ur tråden eftersom jag ånyo börjat klura på andra däck:

/.../ Jag gillar också Michelins däck, även de lättare som jag har nu känns förvånansvärt ostudsiga. Endurodäcken är så väl dämpade att det nästan är löjligt, men rullar därefter å andra sidan.
Detta låter mycket intressant! Vilka däck har du provat? I mitt fall är jag nyfiken på exempelvis Wild AM Competition 2,35 (840 gram) fram och Force AM Competition 2,35 (770 gram) bak tillsammans med Cush Core. Mina Maxxis-ostar är snart slut ändå och med tanke på vilket himmelrike som öppnat sig med CC så inser jag att man nog lätt kan gå ner ~100 gram per däck utan större negativa konsekvenser.

Nånstans har jag läst att Michelins gummi blir stenhårt vid kyla, men det finns ju olika blandningar som vanligt. Kan nån "översätta" till motsvarande Maxxis eller Schwalbe? Vad motsvarar vad?

Rattnalle

Aktiv medlem
Gräver fram ett gammalt inlägg ur tråden eftersom jag ånyo börjat klura på andra däck:

Detta låter mycket intressant! Vilka däck har du provat? I mitt fall är jag nyfiken på exempelvis Wild AM Competition 2,35 (840 gram) fram och Force AM Competition 2,35 (770 gram) bak tillsammans med Cush Core. Mina Maxxis-ostar är snart slut ändå och med tanke på vilket himmelrike som öppnat sig med CC så inser jag att man nog lätt kan gå ner ~100 gram per däck utan större negativa konsekvenser.

Nånstans har jag läst att Michelins gummi blir stenhårt vid kyla, men det finns ju olika blandningar som vanligt. Kan nån "översätta" till motsvarande Maxxis eller Schwalbe? Vad motsvarar vad?
Det är den kombon jag kört. Fast utan inserts och med tryck du hade dött av. Force är nog en aning för lätt för där fick jag ett par punkor när det började bli slitet efter något hundratal mil. Så ska prova Wild fram/bak sen. Ingen aning om hur de är i kyla eller knappt ens väta än då våren inte bjudit på någotdera. Men Maxxterra eller så kanske, hyfsat greppigt men inte supergreppigt.

Makten

Aktiv medlem
Jag gick full retard och köpte XC-däck istället. 😁
Fram: Forekaster 2,35" (2,25" i praktiken) EXO 120 TPI (738 gram på min våg) Dual (60a/50a)
Bak: Rekon 2,25" (2,3" i praktiken!?!?) EXO 120 TPI (668 gram på min våg) MaxxSpeed (72a/60a/50a)

Stoppade i CC fram och bak och tog en kort testrunda på kvällskvisten, och det bådar mycket gott!

DSCF0181_fb.jpg

Efter att ha labbat lite med tryck så hamnade jag på 14 psi fram och 20 bak. Betänk då att CC:n fyller ut minst halva volymen på dessa tämligen små däck, så det går inte riktigt att jämföra med utan inlägg.
Det första som slog mig är hur galet bra det rullar. Jag brukar inte bry mig så värst om rullmotstånd, men skillnaden var riktigt stor mot DHF och Minion SS i 2,3" EXO. Med CC är däcken naturligtvis inte lika väldämpade som just DHF och SS med CC, men ändå betydligt bättre dämpat än DHF/SS utan CC. Totalvikten är ungefär samma eftersom jag förut körda Anaconda i bakdäcket men ändå känns cykeln rappare och poppigare på nåt sätt. Kanske för att det rullar bättre och man får mer "fjång" när man pumpar och har sig. Det kan också bero en skvätt på att det förmodligen är längst ut på däcken man sparat in mest vikt, alltså på dobbarna. Vilket också raskt visade sig genom att bakdäcket har oerhört dåligt kantgrepp. Vill inte ens veta hur det är när det är blött, men det lär jag väl bli varse förr eller senare.

Jag måste cykla lite mer för att kunna göra grundligare utlåtanden, men jag är mycket nöjd med bytet. Jag skulle tro att nåt sånt här är rätt optimalt om man vill cykla ganska fort, ganska långt, där det är ganska stökigt. Det finns bättre lösningar (tyngre däck) för den som bara cyklar uppför för att få cykla utför. Men om man som jag gillar att knåpa ihop 20-25 km stig i Hellas på en dag så är det klart vettigt med lätta däck och tunga Cush Core. Samma däck utan CC hade dels blivit outståbart studsiga och dels förmodligen renderat punktering omgående om man inte cyklar lugnt och stilla, eller på slätt och fint underlag.

I samma veva har jag bytt till ett lätt alu-hjul fram som jag byggde för att jag tyckte Ibis 935 var för styvt. Och det känns också, särskilt jämfört med bak. Det vibrerar och skakar inte lika mycket, helt enkelt, samtidigt som det är gott och väl styvt nog för min framfart. Fälgen är en Newmen SL XA25 Evolution på 400 gram med 28 ekrar (1,5 och 1,8 mm på respektive sida). Funkis!

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer