Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Det var en helsikes massa citat! :LOL: Angående den helstela cykeln så ville jag om något minska eller åtminstone bibehålla den roterande massan, inte öka. Det är därför jag inte valde CC+ med 2,6:or. Fälgarna är redan aptunga (585 gram styck) och 2,6-däcken likaså (1100 gram styck). Jag tror att vanlig CC med dessa däck kommer göra för liten skillnad för att vara värt det. Alltså blir det en rejäl viktökning med CC+ istället och då är vi låååångt utanför vad jag vill åt.

Klurade lite på en Lauf-gaffel som jag såg till salu, men tyvärr har den för kort A-C för att vara rimlig på den här hojen. Det vore annars förmodligen najs för att ta minska de större smällarna och fortfarande kunna köra 2,4:or. :cool: För märkligt nog kändes det väldigt bra bak.
 

Du Rietz

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Det var en helsikes massa citat! :LOL: Angående den helstela cykeln så ville jag om något minska eller åtminstone bibehålla den roterande massan, inte öka. Det är därför jag inte valde CC+ med 2,6:or. Fälgarna är redan aptunga (585 gram styck) och 2,6-däcken likaså (1100 gram styck). Jag tror att vanlig CC med dessa däck kommer göra för liten skillnad för att vara värt det. Alltså blir det en rejäl viktökning med CC+ istället och då är vi låååångt utanför vad jag vill åt.

Klurade lite på en Lauf-gaffel som jag såg till salu, men tyvärr har den för kort A-C för att vara rimlig på den här hojen. Det vore annars förmodligen najs för att ta minska de större smällarna och fortfarande kunna köra 2,4:or. :cool: För märkligt nog kändes det väldigt bra bak.
Beställ en https://www.eiecarbon.com/mtb/A29C34D25.html 29"x34i dh:480g -fälg så spar du in de där hundra gram 😉 Jag funderar på att beställa en sån själv...
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Beställ en https://www.eiecarbon.com/mtb/A29C34D25.html 29"x34i dh:480g -fälg så spar du in de där hundra gram 😉 Jag funderar på att beställa en sån själv...
Då är vi inne på ämnet fälgstyvhet istället. 😉 Jag vill inte lägga massa pengar på den stela hojen, så den får leva med lite ful-lösningar. Hjulen som sitter på har fälgar som av allt att döma är "bekväma", vilket passar bra.
Däremot ska jag bygga ett bakhjul till FS:en som kompletterar framhjulet jag kör med nu. Siktar på 27-30 mm innerbredd. Har inte bestämt om jag vill ha alu eller kartong än dock.
 

Gordon

Medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Har nu testat Slaughter 2.35 i bak. Har hunnit med två rundor. Första rundan i går körde jag på 25 psi bak först och det kändes sladdrigt, gick sen ner till 23psi bara för att jag var nyfiken, upplevde det alldeles för lätt krängt bara genom att cykla på skrå över begshellar och kurvtagning kändes sketchy som fan även i halvhög fart och var beredd att slita ut skiten (cushcore) när jag kom hem. Men klok som jag är så sov jag på saken (mest pga lathet).
Ökade trycket till 27~28 psi och nu känns det helt ok. Inte fantastiskt men rätt bra i alla fall och skönt att veta att det finns något som tar det värsta smällarna när man är lite klantig.
Kör på (27psi) tryck i fram för att få lite stabilitet i 2.6 purgatoryn som jag flyttat fram dit (med cushcore i) och tycker att gaffeln jobbar mycket bättre nu. Ska beställa en conti Der Kaiser 2.4 ikväll och kommer testa om jag kan få den känslan jag vill åt i fram. Får jag inte till det så ska jag testa bredare fälg utan cushcore i fram.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Har nu testat Slaughter 2.35 i bak. Har hunnit med två rundor. Första rundan i går körde jag på 25 psi bak först och det kändes sladdrigt, gick sen ner till 23psi bara för att jag var nyfiken, upplevde det alldeles för lätt krängt bara genom att cykla på skrå över begshellar och kurvtagning kändes sketchy som fan även i halvhög fart och var beredd att slita ut skiten (cushcore) när jag kom hem. Men klok som jag är så sov jag på saken (mest pga lathet).
Ökade trycket till 27~28 psi och nu känns det helt ok. Inte fantastiskt men rätt bra i alla fall och skönt att veta att det finns något som tar det värsta smällarna när man är lite klantig.
Kör på (27psi) tryck i fram för att få lite stabilitet i 2.6 purgatoryn som jag flyttat fram dit (med cushcore i) och tycker att gaffeln jobbar mycket bättre nu. Ska beställa en conti Der Kaiser 2.4 ikväll och kommer testa om jag kan få den känslan jag vill åt i fram. Får jag inte till det så ska jag testa bredare fälg utan cushcore i fram.
Kör du control versionen av däcken ? Eller grid?
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Har nu testat Slaughter 2.35 i bak. Har hunnit med två rundor. Första rundan i går körde jag på 25 psi bak först och det kändes sladdrigt, gick sen ner till 23psi bara för att jag var nyfiken, upplevde det alldeles för lätt krängt bara genom att cykla på skrå över begshellar och kurvtagning kändes sketchy som fan även i halvhög fart och var beredd att slita ut skiten (cushcore) när jag kom hem. Men klok som jag är så sov jag på saken (mest pga lathet).
Ökade trycket till 27~28 psi och nu känns det helt ok. Inte fantastiskt men rätt bra i alla fall och skönt att veta att det finns något som tar det värsta smällarna när man är lite klantig.
Kör på (27psi) tryck i fram för att få lite stabilitet i 2.6 purgatoryn som jag flyttat fram dit (med cushcore i) och tycker att gaffeln jobbar mycket bättre nu. Ska beställa en conti Der Kaiser 2.4 ikväll och kommer testa om jag kan få den känslan jag vill åt i fram. Får jag inte till det så ska jag testa bredare fälg utan cushcore i fram.
Förlåt om jag frågar, men vad väger du? Det låter väldigt märkligt att det skulle vara så sladdrigt som du beskriver.
Själv väger jag ungefär 82 med utrustning och har inga problem med sladder hos ett fisigt Rekon 2,25" med CC bak, och då kör jag 21 psi. Men å andra sidan trycker jag väl inte till i kurvorna nåt särskilt heller.
Däremot har jag nära noll kantgrepp, men det beror på däckets ickeexisterande mönster i kombination med hårt gummi. 😅

Edit: Förresten körde jag i ett magiskt fint hällområde på Ingarö idag och där kom XC-däcken verkligen till sin rätt! Det var som kilometervis av naturlig pumptrack. Rullade ofta ifatt kompisen framför när han trampade. 😁
 

Berk

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Edit: Förresten körde jag i ett magiskt fint hällområde på Ingarö idag och där kom XC-däcken verkligen till sin rätt! Det var som kilometervis av naturlig pumptrack. Rullade ofta ifatt kompisen framför när han trampade. 😁
OT, men vilken stig(arna) var det? Har ofta övervägt att stigcykla på Ingarö, men vet inte vad roligaste stigarna är.
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
OT, men vilken stig(arna) var det? Har ofta övervägt att stigcykla på Ingarö, men vet inte vad roligaste stigarna är.
Området heter Dalbergen. Det vi körde i hällområdet är snirkeln ovanför och till höger om namnet på bilden...
Jag tror inte man behöver kunna några stigar för att ha roligt där. Ser ut att vara hur mycket som helst i alla riktningar.

Screenshot 2020-08-06 at 16.08.51.png
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Inte om personen kör control casing. De är fullständigt lövtunna och viker sig hur lätt som helst.
Jovisst, men på ett såpass litet däck (tror det är 2,2" i praktiken) borde CC:n gå upp till halva däckhöjden ungefär. Det kanske sladdrar där ovanför i och för sig, men å andra sidan betyder inte det att hela däcket tänker vika sig.
 

Berk

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Området heter Dalbergen. Det vi körde i hällområdet är snirkeln ovanför och till höger om namnet på bilden...
Jag tror inte man behöver kunna några stigar för att ha roligt där. Ser ut att vara hur mycket som helst i alla riktningar.
Tack! Ska utforska det. Har bara vandrat på Ingarö och då på Björnö som är jättefint, men skulle gärna undvika naturreservat med cykeln.
 

Du Rietz

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Har nu testat Slaughter 2.35 i bak. Har hunnit med två rundor. Första rundan i går körde jag på 25 psi bak först och det kändes sladdrigt, gick sen ner till 23psi bara för att jag var nyfiken, upplevde det alldeles för lätt krängt bara genom att cykla på skrå över begshellar och kurvtagning kändes sketchy som fan även i halvhög fart och var beredd att slita ut skiten (cushcore) när jag kom hem. Men klok som jag är så sov jag på saken (mest pga lathet).
Ökade trycket till 27~28 psi och nu känns det helt ok. Inte fantastiskt men rätt bra i alla fall och skönt att veta att det finns något som tar det värsta smällarna när man är lite klantig.
Kör på (27psi) tryck i fram för att få lite stabilitet i 2.6 purgatoryn som jag flyttat fram dit (med cushcore i) och tycker att gaffeln jobbar mycket bättre nu. Ska beställa en conti Der Kaiser 2.4 ikväll och kommer testa om jag kan få den känslan jag vill åt i fram. Får jag inte till det så ska jag testa bredare fälg utan cushcore i fram.
Kör du fälgar med mindre än 23 mm innerbredd kanske 🙄
 

Gordon

Medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Kör du control versionen av däcken ? Eller grid?
Jag kör på Slaughter Grid.

Efter att ha ökat trycket till 28 psi i bak tycker jag det känns bra och tror jag är nöjd med hur det känns över stök, i svängar och på skrå. Utan cushcore skulle jag fått ordentligt med slag mot fälgen vid 28 psi men med känns det bara som dovt dämpade slag som inte blir så aggressivt och utmattande för kroppen att ta emot så måste nog erkänna att det jag nu känner med cushcore i bak är positivt, dom ökar komforten och kontrollen över ekipaget.
 

Gordon

Medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Förlåt om jag frågar, men vad väger du? Det låter väldigt märkligt att det skulle vara så sladdrigt som du beskriver.
Själv väger jag ungefär 82 med utrustning och har inga problem med sladder hos ett fisigt Rekon 2,25" med CC bak, och då kör jag 21 psi. Men å andra sidan trycker jag väl inte till i kurvorna nåt särskilt heller.
Däremot har jag nära noll kantgrepp, men det beror på däckets ickeexisterande mönster i kombination med hårt gummi. 😅

Edit: Förresten körde jag i ett magiskt fint hällområde på Ingarö idag och där kom XC-däcken verkligen till sin rätt! Det var som kilometervis av naturlig pumptrack. Rullade ofta ifatt kompisen framför när han trampade. 😁
Ingen fara, ni försöker ju bara hjälpa mig. Jag väger någonstans mellan 90 oh 95 kg och kör en OnOne Hello Dave ht och hjulen är ett par Hope enduro 29” med 25mm innerbredd.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Jag väger någonstans mellan 90 oh 95 kg och kör en OnOne Hello Dave ht och hjulen är ett par Hope enduro 29” med 25mm innerbredd.
Ah, då låter det inte helt off med 2 bar inkl cush core. Med lite bredare fälgar kan du enligt hörsägen möjligen gå ned en aning i tryck.
 

n3wton

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Jag satte nyligen på ett Hope Enduro på min helstela, med 25 mm innerbredd som sagt. Kör samma däck som innan, och först undrade jag vad det var frågan om när hela bakänden blev vansinnigt sladdrigt. Kom från 30 mm innerbredd på välbyggda hjul (också med Hopenav, men det saknar väl betydelse). Först var jag säker på att det var den smala fälgens fel, men nu är jag ganska säker på att det också är ett riktigt kasst hjul.

På skrå på hällar går det inte att kombinera någon form av funktionellt tryck och att däcket blir stabilt, vilket jag skyller på smal fälg. När man däremot gör ett bunnyhop sidledes (tänk att man gör en sidoförflyttning i luften i lite fart) så flexar hjulet helt galet mycket. Ekerspänning känns helt OK, så jag bedömer att det helt enkelt är hjulet som är kasst.

Mao, du har inga gynnsamma förutsättningar med det hjulparet, tyvärr. ☹
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
När får vi se Makten på nya Nobby Nic då?=)
Ha! Jag har en hel garderob med däck att slita ut först. 😅 Lyckades precis avstyra en beställning av Bontrager XR3 och XR4 när jag insåg att 2,4" med CC inte blir bra på helstela.

Återstår att se hur lätt "Super Ground"-varianten av NN 29x2,35" blir. "Super Trail" är alldeles för tungt på 1100 gram. Mönstret ser bra ut i alla fall.
 

Berk

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Ha! Jag har en hel garderob med däck att slita ut först. 😅 Lyckades precis avstyra en beställning av Bontrager XR3 och XR4 när jag insåg att 2,4" med CC inte blir bra på helstela.

Återstår att se hur lätt "Super Ground"-varianten av NN 29x2,35" blir. "Super Trail" är alldeles för tungt på 1100 gram. Mönstret ser bra ut i alla fall.
Vad menar dy med "återstår att se"? Schwalbe säger 890 gram. Vikten på Schwalbes websidan av alla nya däck är så mycket högre än den gamla att äkta vikten inte kan vara högre. Eller?
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Vad menar dy med "återstår att se"? Schwalbe säger 890 gram. Vikten på Schwalbes websidan av alla nya däck är så mycket högre än den gamla att äkta vikten inte kan vara högre. Eller?
Aha, jag hade inte kollat på hemsidan. Det har dock stått på flera ställen att "actual weight" hos Super Trail är 1100 gram medan Schwalbe själva hävdar 1045 gram. Och de har en historia av att ange däckvikter helt åt helvete. Gamla NN kunde diffa plusminus 70-80 gram på fullaste allvar. Helt galet.

Edit: Sen fattar jag inte riktigt vitsen med att ha både NN och MM i sortimentet när de är såpass lika som de blivit nu.
Edit 2: Eller det är väl för att MM tydligen bara finns i aptunga varianter numera.
 

Gordon

Medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Jag satte nyligen på ett Hope Enduro på min helstela, med 25 mm innerbredd som sagt. Kör samma däck som innan, och först undrade jag vad det var frågan om när hela bakänden blev vansinnigt sladdrigt. Kom från 30 mm innerbredd på välbyggda hjul (också med Hopenav, men det saknar väl betydelse). Först var jag säker på att det var den smala fälgens fel, men nu är jag ganska säker på att det också är ett riktigt kasst hjul.

På skrå på hällar går det inte att kombinera någon form av funktionellt tryck och att däcket blir stabilt, vilket jag skyller på smal fälg. När man däremot gör ett bunnyhop sidledes (tänk att man gör en sidoförflyttning i luften i lite fart) så flexar hjulet helt galet mycket. Ekerspänning känns helt OK, så jag bedömer att det helt enkelt är hjulet som är kasst.

Mao, du har inga gynnsamma förutsättningar med det hjulparet, tyvärr. ☹
Har haft det lite på känn men blundat lite för detta. Ett nytt hjulpar skall införskaffas (helt tyst baknav). Lite osäker på vilka nav och fälg etc.
 

Berk

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Aha, jag hade inte kollat på hemsidan. Det har dock stått på flera ställen att "actual weight" hos Super Trail är 1100 gram medan Schwalbe själva hävdar 1045 gram. Och de har en historia av att ange däckvikter helt åt helvete. Gamla NN kunde diffa plusminus 70-80 gram på fullaste allvar. Helt galet.

Edit: Sen fattar jag inte riktigt vitsen med att ha både NN och MM i sortimentet när de är såpass lika som de blivit nu.
Edit 2: Eller det är väl för att MM tydligen bara finns i aptunga varianter numera.
Ah, hade inte tittat på tests. Dom verkar alla fortfarande tyngre än speccat. Det är en otroligt stor vikthöjning. En Nobby Nic som är tyngre än min Specialized Eliminator Grid Trail!
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Ah, hade inte tittat på tests. Dom verkar alla fortfarande tyngre än speccat. Det är en otroligt stor vikthöjning. En Nobby Nic som är tyngre än min Specialized Eliminator Grid Trail!
Ja, onekligen. Jag har ett Butcher Grid Trail 2,3" som väger 1000 gram blankt som jag tänkte spara till vintern. Redan det är för tungt tycker jag, men Maxxis gummiblandningar funkar inget bra när det är kallt tyvärr. Annars hade jag föredragit DHR II 2,4 på 955 gram. Bättre dämpning i det också, samt bekvämare för att det inte är lika styvt.
 

n3wton

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Har haft det lite på känn men blundat lite för detta. Ett nytt hjulpar skall införskaffas (helt tyst baknav). Lite osäker på vilka nav och fälg etc.
Bygga nya hjul med befintliga nav är ju en ganska bra idé annars - Hopes nav har funkat väldigt bra för min del. Tyst baknav är det ju dock inte.. Jag var på g att bygga nytt bakhjul nyss och lutade då åt DT XM481-fälg på Hope-nav. Men detta är ju ett ganska rejält sidospår från trådens ämne..
 

Berk

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Ja, onekligen. Jag har ett Butcher Grid Trail 2,3" som väger 1000 gram blankt som jag tänkte spara till vintern. Redan det är för tungt tycker jag, men Maxxis gummiblandningar funkar inget bra när det är kallt tyvärr. Annars hade jag föredragit DHR II 2,4 på 955 gram. Bättre dämpning i det också, samt bekvämare för att det inte är lika styvt.
Vill gärna köpa en 26" mtb till min son för att hans 24" Rocket Ron Performance inte greppar på blöta häll och är inte tubeless ready. Frågan är nu om nya casing och tread av NN Super Ground uppväger till 120 gram, eller 160 gram jämfört med 2.1, extra vikt. Min son kör så lågt tryck att gamla NN inte skulle vara studsigt, eller?
 

Du Rietz

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Bygga nya hjul med befintliga nav är ju en ganska bra idé annars - Hopes nav har funkat väldigt bra för min del. Tyst baknav är det ju dock inte.. Jag var på g att bygga nytt bakhjul nyss och lutade då åt DT XM481-fälg på Hope-nav. Men detta är ju ett ganska rejält sidospår från trådens ämne..
Du dissar ju själv naven ifråga så varför i allsin dagar tar du upp att återanvända dem?
 

n3wton

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Du dissar ju själv naven ifråga så varför i allsin dagar tar du upp att återanvända dem?
Nej då missförstod du mig! Jag har typ fem bakhjul med hope-nav och de fungerar helt klanderfritt. Naven är fina, men Hope Enduro-hjulet är kasst. Åtminstone det jag cyklar stig med.😊
 

Gordon

Medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Påverkar fälgbredden ett däcks dämpningsegenkaper? Tänker då samma tryck och samma däck (exempelvis 2.4 däck) monterat på 25mm respektive 30mm fälg?
Sen får ju däck olika profil som påverkar rull och grepp i sväng men om vi bra fokuserar på rull rakt över en stenkista. Har inte så mycket erfarenhet av att kört samma däck på olika fälgbredder tidigare.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Körde igår park för första gången på 2 år med däck utan DH-casing, vanliga exo pga anledning. Fy fan vad hemskt 😁.
Inte riktigt tänkt på att det är sån skillnad, det är så mycket annat som skiljer samtidigt. Ska prova trampa lite hemma när jag fått hem nya och se hur hemskt det är.

Först upp är cushcore xc på xc-hojen imorgon.
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Påverkar fälgbredden ett däcks dämpningsegenkaper? Tänker då samma tryck och samma däck (exempelvis 2.4 däck) monterat på 25mm respektive 30mm fälg?
Sen får ju däck olika profil som påverkar rull och grepp i sväng men om vi bra fokuserar på rull rakt över en stenkista. Har inte så mycket erfarenhet av att kört samma däck på olika fälgbredder tidigare.
Troligen indirekt om inte annat. Dock får vi nog förkasta ditt kriterium om samma tryck. Jag tänker mig att eftersom däcket blir stadigare med mer parallella sidoväggar så kan man köra med lägre tryck, vilket ger högre relativ dämpning. Ju högre tryck, desto mer absolut dämpning krävs för att däcket ska kännas och bete sig just dämpat.

Åter igen bör man påminna sig om att det är ett system som kan beskrivas som en fjäder och en dämpare. Precis som med gaffeln och bakdämparen. Sänker man fjäderkonstanten (trycket) så kan man minska dämpningen.
 

kais01

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
När får vi se däck som är anpassade för CushCore?
du menar däck som inte duger utan cc, och det blir en nödvändighet?

kan tänka mig motsatt effekt, att däcktillverkarna ser att det finns ett behov, och bygger in den stadgande effekten av cc i själva konstruktionen av däcket. apexförstärkningen på vissa modeller av nobby nic som jag visade längre upp i tråden är väl ett exempel på det.
 

Gordon

Medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Troligen indirekt om inte annat. Dock får vi nog förkasta ditt kriterium om samma tryck. Jag tänker mig att eftersom däcket blir stadigare med mer parallella sidoväggar så kan man köra med lägre tryck, vilket ger högre relativ dämpning. Ju högre tryck, desto mer absolut dämpning krävs för att däcket ska kännas och bete sig just dämpat.

Åter igen bör man påminna sig om att det är ett system som kan beskrivas som en fjäder och en dämpare. Precis som med gaffeln och bakdämparen. Sänker man fjäderkonstanten (trycket) så kan man minska dämpningen.
Tack för svar. Det låter vettigt.
Troligen indirekt om inte annat. Dock får vi nog förkasta ditt kriterium om samma tryck. Jag tänker mig att eftersom däcket blir stadigare med mer parallella sidoväggar så kan man köra med lägre tryck, vilket ger högre relativ dämpning. Ju högre tryck, desto mer absolut dämpning krävs för att däcket ska kännas och bete sig just dämpat.

Åter igen bör man påminna sig om att det är ett system som kan beskrivas som en fjäder och en dämpare. Precis som med gaffeln och bakdämparen. Sänker man fjäderkonstanten (trycket) så kan man minska dämpningen.
Det är jag med på, formulerade mig dåligt. Undrade om inte en smalare fälg borde upplevas som lugnare och mer dämpar över stök i riktning rakt fram än en fälg med bredare innermått. Detta pga att däcket kommer returfjädra mer i vågrät riktning vilket borde resultera i mindre energi upp till cyklisten än med en bred fälg där energin borde gå mer vertikalt rakt upp till cyklisten?

Och snackar vi Cushcore så borde CC ilägget även få större kontaktyta mot däcket med en 25mm fälg kontra 30mm fälg och därför ha bättre förutsättningar för att dämpa? Om än väldigt liten skillnad.
 
Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
kan tänka mig motsatt effekt, att däcktillverkarna ser att det finns ett behov, och bygger in den stadgande effekten av cc i själva konstruktionen av däcket. apexförstärkningen på vissa modeller av nobby nic som jag visade längre upp i tråden är väl ett exempel på det.
Det skulle vara bäst. Men utmaningen där är att öka dämpningen utan att öka styvheten lika mycket, annars får man ett för styv däck. Det har hänt med Specialized Grid Trail enligt Makten. Jag kör Grid Trail bara bak just nu, men där använder jag högre tryck och där är stuvheten mindre problematiskt, så jag är nöjd med högre dämpningen. Jag ska ser hur det känns fram efter byte när min gamla Grid däck är sliten.
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
du menar däck som inte duger utan cc, och det blir en nödvändighet?
Det finns redan. Valfritt XC-däck till exempel. 😂

kan tänka mig motsatt effekt, att däcktillverkarna ser att det finns ett behov, och bygger in den stadgande effekten av cc i själva konstruktionen av däcket. apexförstärkningen på vissa modeller av nobby nic som jag visade längre upp i tråden är väl ett exempel på det.
Då får de nog femdubbla den förstärkningen för samma effekt, skulle jag tro. Och vips är däcket antagligen lika tungt som ett lätt däck med CC.

Det är jag med på, formulerade mig dåligt. Undrade om inte en smalare fälg borde upplevas som lugnare och mer dämpar över stök i riktning rakt fram än en fälg med bredare innermått. Detta pga att däcket kommer returfjädra mer i vågrät riktning vilket borde resultera i mindre energi upp till cyklisten än med en bred fälg där energin borde gå mer vertikalt rakt upp till cyklisten?

Och snackar vi Cushcore så borde CC ilägget även få större kontaktyta mot däcket med en 25mm fälg kontra 30mm fälg och därför ha bättre förutsättningar för att dämpa? Om än väldigt liten skillnad.
Det beror nog helt på vilka däckbredder vi snackar. Är fälgen alldeles för bred i förhållande till CC:n och däcket så har du säkert rätt, men jag tror inte att 25 skulle vara "bättre" än 30 till ett 2,3-däck och vanlig CC. Den trycker rejält mot däcksidan ändå på 29 mm som jag kör på ett hjulpar. Däremot var det rätt uppenbart att vanlig CC är lite för smal på fälg med 35 mm innerbredd som jag provade på min helstela cykel.
 

Gordon

Medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Det beror nog helt på vilka däckbredder vi snackar. Är fälgen alldeles för bred i förhållande till CC:n och däcket så har du säkert rätt, men jag tror inte att 25 skulle vara "bättre" än 30 till ett 2,3-däck och vanlig CC. Den trycker rejält mot däcksidan ändå på 29 mm som jag kör på ett hjulpar. Däremot var det rätt uppenbart att vanlig CC är lite för smal på fälg med 35 mm innerbredd som jag provade på min helstela cykel.
Bra input, precis det jag var ute efter.
Körde du 2.3 däck även på 35mm fälgen?

Jag upplever mer de dämpande egenskaper mitt 2.35 däck får med cushcore än det 2.6 däck jag testat tidigare, kanske beror på min smala 25mm fälg att skillnaden blir så stor.
Tycker 2.35 däcket med CC får de egenskaperna jag gillar med 2.6orna innan jag körde CC i dom men med bättre dämpning, smidigare och mer kvick manövrerat.

I kväll blir det en runda med 27.5” fälg och Slaughter 2.8 i bak utan CC för att se hur jag upplever skillnaden i dämpning, smidighet och manövrerbarhet mot mitt Slaughter 2.35 29” som jag kört nu i två tre dagar.
 

Makten

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Bra input, precis det jag var ute efter.
Körde du 2.3 däck även på 35mm fälgen?
2,4", och det är svårt att säga precis vad som händer när cykeln är så extremt stötig hur man än gör. 😁

Jag upplever mer de dämpande egenskaper mitt 2.35 däck får med cushcore än det 2.6 däck jag testat tidigare, kanske beror på min smala 25mm fälg att skillnaden blir så stor.
Tycker 2.35 däcket med CC får de egenskaperna jag gillar med 2.6orna innan jag körde CC i dom men med bättre dämpning, smidigare och mer kvick manövrerat.
I det fallet är det nog snarare 2,6:an som har lite för stor volym. CC:n kommer ju bara ligga an mot nedersta delen av sidoväggen liksom.

I kväll blir det en runda med 27.5” fälg och Slaughter 2.8 i bak utan CC för att se hur jag upplever skillnaden i dämpning, smidighet och manövrerbarhet mot mitt Slaughter 2.35 29” som jag kört nu i två tre dagar.
(y)
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Nu har jag fått på mina cushcore pro på min propain spindrift. Krängde av mina älskade vee snap wce då sidodobbarna höll på att falla av och de börjat bli läskiga i svängarna. På åkte istället DHF 3C DD, fram och bak, plus cush core. Tänkte det är en säker kombo. I med 1,5 bar fram och 1,7 bar bak.

Men alltså. Vad hände.. Hojen känns blytung och nästan ocyklingsbar på skogsstig. Provade att tömma ut lite luft och visst försvinner rötter i högre grad pga att däcken sväljer dem, men man orkar knappt bunnyhoppa över saker, detta med att få lite liv i åkningen funkar inte utan man manglar istället bara över saker. Och det går väl an för det slår inte igenom. Och det kändes säkrare på något sätt, hojen gick exakt dit man pekade den. Mer självförtroende. Däcken kändes tvärstabila och allt kändes flera snäpp stummare så det är väl på sätt och vis bra. Men extremt tungtrampat och dött på stig. Fick ett konstigt behov av att snabba upp returdämpningen också?!

Hur som helst, det verkar som om jag precis har gjort min enduro/freeridehoj till ett tungrott dh-monster och jag är inte säker på om jag gillar det. Det var så trevligt att kunna köra parkhojen i lokala skogarna utan att dö av utmattning för den har så trevlig fjädring. Men nu vet jag inte.

Kanske jag borde slänga på cush core på trailhojen istället?? I och för sig har den ett set vee flow snap i enduro core så den blir väl tung som attan också... Men den är iofs mer "fladdrig" i styrningen så lite mer stabilitet kanske inte skadar..?

Jag blev lite velig nu .. ska jag kanske behålla cushcore på tills jag kört park, och se om o-tramp-cyklingen känns bättre? Jag har ju velat ha bättre stöd i berms och off camber osv, kanske detta känns jättebra när man inte behöver trampa.
 

Berk

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Nu har jag fått på mina cushcore pro på min propain spindrift. Krängde av mina älskade vee snap wce då sidodobbarna höll på att falla av och de börjat bli läskiga i svängarna. På åkte istället DHF 3C DD, fram och bak, plus cush core. Tänkte det är en säker kombo. I med 1,5 bar fram och 1,7 bar bak.
Är inte tanken att man kan och vill köra lättare däck när man använder CushCore, typ DHF Exo isf DD (om man inte kör DH)?
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Är inte tanken att man kan och vill köra lättare däck när man använder CushCore, typ DHF Exo isf DD (om man inte kör DH)?
Kanske, jag började tänka de tankarna lite nu. Kanske är det lite kaka på kaka? Men jag kanske ska låta dem vara i ett tag och se hur de känns i park. Spindriftens huvudsakliga användnignsområde har ju blivit park/dh. Den har helt ersatt min gambler som jag inte använt alls sedan jag köpte denna..

Jag borde ju egentligen köra trailhojen mer ändå, annars kan man väl lika gärna sälja den hehe. Dessutom är cushcore så jävliga att handskas med så jag drar mig lite för det..
 

robwrnr

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck

Valhalla_

Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
DHF i DD både fram och bak kan ju få vem som helst att sluta cykla.
Ja jag kanske tog i lite väl när jag stod där i affären och funderade på vad jag skulle ha för däck. Men nu blev det så. Plus cush core också.. :LOL:

Detta påminner mig om när jag provade dh-däck på min xc-hoj för många år sedan. Gick så tungt så man blev tokig.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer