Den stora tråden om handtag för novis till expert.

TK150621

Ny medlem
Har sökt runt lite eller en hel del faktiskt på forumet och jag hittar ingen tråd som är för just handtag, men det verkar ändå va ett ämna som dyker upp lite här o där.

Så varför inta samla allt på ett ställe?

Tänkte att här kan vi ta upp frågor, bra/dåliga köp, varningar ja allt möjligt egentligen men det måste ha med handtag att göra :)

Därför tar jag och frågar direkt vad ni skulle rekommendera för handtag till mtb?
Jag vill ha såna man skruvar fast och med riktigt bra grepp.
Dom får gärna va av det lite tunnare slaget tittade på ett par Lizard Skins på XXL.se för en 250:- men jag har ju inte en susning vad som är bra och inte nybörjare som jag är :p
Jag kör alltid med handskar om det är något som spelar in?

Dom på bilden har jag nu och dom är så sjukt klumpiga och obekväma.

Bilagor

• det4_MEZEQ_DISC_NEW_l.jpg
    det4_MEZEQ_DISC_NEW_l.jpg
    20.8 KB · Besök: 147
ja kör gröna lizard skins o e helnöjd dock bekväma som fasen enda nackdelen e väl at dom blir dom skitiga rätt fort och mina sitter som berget vet andra dock som haft problem med att dom vridit sig

Jag kör Ritchey WCS foam grips på alla mina cyklar. Lätta, sköna och väldigt bra stötupptagningsförmåga.

img_0593.jpg

ESI handtag sitter på alla familjens hojjar.

Sitter som berget, rätt lätta, bra stötupptagning, lätta att rengöra och man har bra grepp!

Finns dessutom i hur många färger som helst!

Och i tre tjocklekar....

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    31 KB · Besök: 150
Jag testar ESI Chunky just nu. Störtsköna men ömtåliga. Deras ändplugg sitter knappt fast alls. Ska skruva dit ett lock från ett gammalt lockongrepp istället så får vi se hur länge helheten håller sen.

Esi racers edge är lite för tunn för mig med size 10 på handskar. Skitbra grepp och låg vikt iaf. Fick köpa nya ändpluggar...
Lizard skins dsp har bättre storlek. Inte lika bra fäste.

Foam ser kul ut. Har sett att många i eliten har det.

NickPick sa:
Esi racers edge är lite för tunn för mig med size 10 på handskar. Skitbra grepp och låg vikt iaf. Fick köpa nya ändpluggar...

Testa chunky eller extra chunky!

Ja Foam grepp är sköna, körde med Extralites grepp, men upplever att man "plattar" till dem rätt snabbt? Extralites är ju dessutom töntigt lätta med sin 7 grams vikt om man jämför med bojsänkena kcnc på 14 gram.

https://r2-bike.com/EXTRALITE-Griffe-Hypergrips-EVA

Kassler sa:
NickPick sa:

Testa chunky eller extra chunky!

Ja Foam grepp är sköna, körde med Extralites grepp, men upplever att man "plattar" till dem rätt snabbt? Extralites är ju dessutom töntigt lätta med sin 7 grams vikt om man jämför med bojsänkena kcnc på 14 gram.

https://r2-bike.com/EXTRALITE-Griffe-Hypergrips-EVA

Chunky är för tunga ;) 60g!?
Foam blir det nästa gång. Hur håller det för vurp?

Dom är inte chunky alls eftersom mina nätta flickhänder vill ha smala grepp. Dom finns däremot i två tjocklekar, så att kanske även du kan bli tillfredsställd.

Jag kör med lite kinky ergonomiska som jag inte minns namnet på,
Men de är i brunt läder med grova sömmar på...rätt sköna faktiskt....
Inte det lättaste men väldigt vackra,,, ;)

marran sa:
Efter att jag testade Race Face Half Nelson för några år sen har jag inte kört med andra grepp, de är helt enkelt bäst. Dessutom väldigt hållbara, mitt första par funkar fortfarande utmärkt.

http://www.chainreactioncycles.com/no/en/race-face-half-nelson-lock-on-grips/rp-prod106659

+1 Inte hunnit köra så länge på dem, men greppet är suveränt och de går inte sönder vid minsta lilla. Ogillar svampiga, ergonomiska och allt sånt där som gör att man får sämre kontroll.

Nyss bytt på min Camber från original till Pro Silicon Foam. Underbart sköna men väger 85 gram och det är ju väl mycket så nu vill jag ner i vikt på tävlingar men vet inte vad jag skall ha? Kanske ESI chunky men vad väger dom?

Bilagor

• image.png
    image.png
    13.2 KB · Besök: 84
Gillar mina lizard skins dsp. Dem var dock svåra att få att sitta fast. Slutade med att jag lindade in styret med tubtejp och sprutade handtagen fulla med bräkleen för att få på dem.

HenrikI sa:
Nyss bytt på min Camber från original till Pro Silicon Foam. Underbart sköna men väger 85 gram och det är ju väl mycket så nu vill jag ner i vikt på tävlingar men vet inte vad jag skall ha? Kanske ESI chunky men vad väger dom?

Bara på tävlingar? ;)
Köp esi racers edge på PP. Dom har dom hemma.
Lite smala men sköna.

Mina erfarenheter: ODI ruffian är ingen höjdare. Varken sköna eller speciellt bra grep. ODI x-trainer är supersköna men blir lite hala när man svettas om händerna (vilket man alltid gör). Superstars handtag är finns i många färger, är billiga och sköna, men håller inte så länge.

Efter att i många år ha kört diverse foamgrepp och liknande så har jag övergett dem för smidigheten och grepp som lockons ger.

Dessa är tunna, riktigt bra grepp, relativt lätta (mina väger 72 gram) och har dessutom inbyggd styrände vilket gör att den aldrig slås bort och du slipper trolla med sånt jox innan tävlingar(får inte starta utan). Bara en skruvinfästning som gör att handtaget inte glider eller glappar.

2348015039_tif_zoom_1.jpg

Mm det blir PP inköp av ESI. Ja kanske byter helt för det är lite overkill att byta mellan träning och tävling för en amatör som mig.

Nukeproof Element.

Tunna och extremt bra grepp, kommer aldrig byta igen

+på att plastplupparna på sidan sitter fast i greppet. Ist. för varianterna som skall tryckas in i sidan på styret som sedan rammlar ur.

Bilagor

• nukeproof.jpg
    nukeproof.jpg
    22.7 KB · Besök: 83
ESI Extra chunky på alla skogscyklar numera. På den jag använder mest sitter PRO-ändpluggar av metall med expandermutter, som varken lossnar eller går sönder. Enda nackdelen är att de blir lite hala om man svettas mycket, men det funkar om man tvättar av dem då och då med sprit eller liknande. De går också att ta loss utan att förstöra dem, till skillnad från Lizard skins, även om det är ett smärre helvete (slita, dra, knåda och svära).

Om jag har handskar med padding där fingrarna möter handflatan, så funkar det ungefär lika bra med smala, hårda grepp. Men jag får då ont i handlederna vid långa cykelturer på stökigt underlag. Så den extra stötdämpningen i mjuka, feta grepp gör faktiskt skillnad.

Edit: Har för övrigt 11-12 i handskstorlek, vilket förmodligen förklarar varför jag trivs bäst med tjocka grepp. Med smala så tjorvar sig liksom skinnet i handflatan och jag får massa valkar och skit.

Det vore intressanta att prova ett par lika grova grepp som är hårdare. Finns det, tro?

Senast ändrad:
Så vad valde jag då för handtag egentligen?
Inga alls för jag sålde sparkcykeln ;)

Men måste säga att det är intressant att läsa om allas både bra och mindre bra historier om handtag :)

Har SRAM foam idag men funderar på att byta till Ritchey WCS foam. Har någon testat båda och vet om man känner någon skillnad i känslan mellan dem?

ESI har vad jag förstått tjockare modeller på handtag, men jag vill gärna ha såna man skruvar fast i styret.
Vad finns det för alternativ som är tjockare och skruvas i styret? Jag har 10-11 i handstorlek om det hjälper.

(Mina original handtag på Camber S-Works är för tunna)

//J

Har kört med Lizard Skins Peaty lock-on i 5 säsonger. Mycket bra grepp, men är samtidigt ganska hårda så i stökig terräng kan det bli tendens för blåsor i handen.

Har ett par ESI Chunky liggandes som jag funderar på att montera på nya styret. Skulle vilja ha lock-on till dessa för att skydda styrändarna mot slag. Kanske RedMonkey? http://www.redmonkeysports.com/klampz-lock-on-silicone-grips/ eller Shorex

klampz_blk__80732.1438477542.jpg

full_colors2_984584.jpg

Senast ändrad:
Funderar på att köpa nya handtag till MTB med lite mer dämpning, har kollat runt på nätet och fastnat för Lizard Skins Northshore och ODI Rogue, fungerar dom med händer i storlek M eller måste man ha dasslock? När man läser kommentarerna till handtagen på Wiggle osv står det att dom är bra för stora händer :)

Senast ändrad:
Letar efter nya handtag till cykeln och tänkte kolla vad som rekommenderas till någon med stora händer.
Det sitter ett par helt ok Specialized-handtag på nu som jag mätte till 32mm diameter. Men jag vill gärna ha ännu tjockare, gärna några som är formade efter handen.
Tips?

Jag gillar single lock-ons. Lätta att montera och avmontera, ingen skavande ring ytterst på styret.
Är nöjd med Pro Lock-On Sport och Fabric Silicone single lock-ons, båda 34 mm.
Inte det minsta formade men det passar mig. Fabric-greppen är lite squishiga vilket jag tycker känns bra när man håller i sig hårt.

Bilagor

• pro_lock_on_sport.jpg
    pro_lock_on_sport.jpg
    38.6 KB · Besök: 110
  • fabric_silicone_lock_ons.jpg
    fabric_silicone_lock_ons.jpg
    39.9 KB · Besök: 70
qma sa:
Jag gillar single lock-ons. Lätta att montera och avmontera, ingen skavande ring ytterst på styret.
Inte det minsta formade men det passar mig. Fabric-greppen är lite squishiga vilket jag tycker känns bra när man håller i sig hårt.

Tack för tipset!
Vet du var man kan få tag på dessa? Googlade men hittade bara i 32mm.

lamotte sa:
qma sa:

Tack för tipset!
Vet du var man kan få tag på dessa? Googlade men hittade bara i 32mm.

My bad - alla mina grepp är visst 32 mm. Jag mindes fel då jag bytte från klassiska DH double lock-ons som var en bit under 30 mm.

Tillbaka
Topp