Den trevliga Wahoo Bolt-tråden!

MrSthlm

Aktiv medlem
En POI är en punkt lite varsom helst på kartan för att markera något, den följer aldrig med GPX-filen, inte på Garmin heller.

Waypoint är det som i Garmins värld heter course point, Ride With GPS säger control point, dom finns i inlagda i spåret. Används för att t.ex. lägga in markeringar för vatten, mat, broar, tunnlar, eller nåt annat intressant man vill ha med. Wahoo använder dom för sin fusknavigering (Bolt gen 1) genom att lägga in navigations pilar/texter.

Bara så det blir rätt när ni försöker förklara vad ni vill göra.
Jag var faktiskt lite förvirrad över begreppen här, tack, men jag önskar ändå lite förtydligande. 🙃 🙂 (är verkligen en rookie på att editera ruttfiler...)

Ser att jag får upp tre val i editorn hos RWGPS:
1655381601153.png

Om jag nu med hjälp av RideWithGPS vill försöka lägga in rastplats till en befintlig/importerad rutt för vidare export till Wahoo Bolt vilken väljer jag då?

Spacekitty

Aktiv medlem
Om jag nu med hjälp av RideWithGPS vill försöka lägga in rastplats till en befintlig/importerad rutt för vidare export till Wahoo Bolt vilken väljer jag då?

Du får du köpa premium så du kan lägga in custom cues i din cue sheet. Du kan köpa bara en månad för att prova och se om det var det du hade tänkt dig.

MrSthlm

Aktiv medlem
Du får du köpa premium så du kan lägga in custom cues i din cue sheet. Du kan köpa bara en månad för att prova och se om det var det du hade tänkt dig.

Yes, ok, tack, custom cue. Roar mig nog med att prova även om det inte är helt nödvändigt denna gång. Exakt, man behöver deras dyraste premium abonnemang för att kunna importera/editera en befintlig rutt men att man kan köpa en månad. Möjligen är Komoot något billigare men då måste man köpa årsabonnemang tror jag.
1655383372655.png

anderski

Aktiv medlem
Hej!

Har Wahoo åtgärdat de buggar som verkade finnas vid lanseringen av Element Bolt v2? Många youtubers rapporterade om buggar i alla fall. Jag är så satans trött på min garmin 810 och har i princip bestämt mig för att gå över till wahoo bolt.

// Anders
Det mesta är fixat, men vad jag vet sämre gps noggranhet, så beror hur viktigt det är för dig.
Det är en showstopper för mig., sämrre än valiga Bolt alltså. Kolla dc rainmakers review för mer info.

Freddie L

Aktiv medlem
Intressant med noggrannheten på V.2, det hade jag missat! Men även V.1 var ju lite ojämn, en del användare rapporterade dålig noggrannhet andra hade inga problem. Min är inte skitbra ärligt talat.
Kanske samma grej här kan vi hoppas? Eller ja, det bästa vore ju om det inte vore lite lotteri…
Hursomhelst håller batteriet på min V.1 på att ge upp, kommer inte klara min planerade 9h tur i helgen. Så jag ska försöka skaffa en V.2, och återkommer med återkoppling på noggrannhet!
(Som ni märker är jag en sån fanboy att jag inte ens överväger Garmin eller andra trots en sån avgörande brist. För mig är den totala upplevelsen värt det. Sen hade jag kanske tänkt annorlunda om siffror och kartspår var viktiga för mig egentligen.)

MrSthlm

Aktiv medlem

Är det på samma sätt med Bolt v2? Att den enbart har stöd för cue och inte control points eller POIs? Jag trodde att man skulle kunna lägga till en punkt (tex POI eller control point) till sin befintliga rutt och sedan få navigationsstöd till den? CUEs har man ju massvis av i en rutt med turn-by-turn navigering så då kommer man enbart få någon text/dialog-notis väldigt väldigt sent om man inte lägger ut flera egna Custom Cues innan platsen där man vill stanna (så att risken minskar något att man bommar det).
1655453132414.png

Spacekitty

Aktiv medlem
Har inte provat Bolt v2. Men du ska kunna rensa hela cue sheet och lägga in dina egna viktiga cues där, eftersom den inte är beroende av sådana för att navigera.

plimpe

Medlem
Hej, har idag en ELEMNT men ena ”piggen” på själva fästet på enheten har gått av, den sitter ff fast men känns som en tidsfråga innan andra sidan går av (Har hållit hela sommaren inkl CV).

så frågan är då, ska man byta till BOLT V2 eller ROAM, eller vänta på en ev uppgradering av ROAM ( inte ens hört några rykten om en sådan)

hur skulle ni tänkt?
Nej, ska inte ha ngt annat än Wahoo ;)

Freddie L

Aktiv medlem
Det kan varit jag som nämnt ny Roam… Jag har läst något i våras, och pratat med en säljare som inte förnekade att det kunde vara något på gång. Rätt tunt kanske. När jag googlar nu hittar inte jag heller något… Så det kanske bara är önsketänkande från min sida… De spottar ju inte ut nya enheter direkt.

Jag köpte ny Bolt V2 eftersom batteritiden blivit för dålig på min V1. V2 känns betydligt lyxigare även om funktionen är densamma. Men går det inte att fulfixa din gamla?

Rattnalle

Aktiv medlem
3D-printa och limma på ett nytt fäste eller nåt?

Jag stod i valet och kvalet när jag la min Bolt på taket på bilen i somras men kom till slut fram till att en ny begagnad var bästa alternativet, den nya hade inte tillräckligt mycket nytt.

plimpe

Medlem
Men är det inte en OK uppdatering från ELEMNT till Bolt v2, tänker ELEMNT var väl den första datorn de släppte.. kan väl ränka att Roam blev efterföljaren. Så sitter ju nästan isf på 3gen gammal :)

Steel is Real

Aktiv medlem
Hej, har idag en ELEMNT men ena ”piggen” på själva fästet på enheten har gått av, den sitter ff fast men känns som en tidsfråga innan andra sidan går av (Har hållit hela sommaren inkl CV).

så frågan är då, ska man byta till BOLT V2 eller ROAM, eller vänta på en ev uppgradering av ROAM ( inte ens hört några rykten om en sådan)

hur skulle ni tänkt?
Nej, ska inte ha ngt annat än Wahoo ;)
Det här är ju den den trevliga Wahoo Bolt tråden. Så har du enbart en ELEMNT så är det troligen läge att uppgradera om din är otrevlig. En Bolt v2 låter rätt.

För egen del kör jag fortfarande en Bolt v1 som gått 5000 mil(!) Fortfarande 12-15h batteritid. Fortfarande trevlig.

Rattnalle

Aktiv medlem
Det här är ju den den trevliga Wahoo Bolt tråden. Så har du enbart en ELEMNT så är det troligen läge att uppgradera om din är otrevlig. En Bolt v2 låter rätt.

För egen del kör jag fortfarande en Bolt v1 som gått 5000 mil(!) Fortfarande 12-15h batteritid. Fortfarande trevlig.
Ja de nailade verkligen kärnfunktionerna i den.

Hade jag cyklat väg hade ju fungerande turn by turn på V2 varit Nicke, och färg lockar ju så klart, men grundfunktionen för navigation längs förplanerad rutt ute i det vilda är verkligen klockren.

Freddie L

Aktiv medlem
Vad har du för gps noggranhet på din bolt v2 (har ju vart mycket problem med det, sämre än v1, vilket hindrat mig från att uppgradera)
Jag måste erkänna att jag inte har funderat så mycket på GPS-noggrannhet sista åren… Livet blir så mycket enklare då. ;-)

Nej, men allvarligt. Jag småstörde mig på noggrannheten på min V1, men någon gång glömde jag bort det. Jag använder mest den som en logg, ingen navigering eller så. När jag köpte V2 reagerade jag inte på att något skulle vara annorlunda. Live-segment på Strava (som jag bara kör på väg) fungerade lika bra tex.

Men nu när du säger det. Jag zoomade in lite på kvällens karta. På väg genom bostadsområde spot-on (man ser tom vilken sida av vägen jag cyklat på), i skogen inte så bra. Bifogar en bild som exempel, smal stig åt två håll.
47197BF4-E318-4048-B90E-B41520E182D1.png

Men som sagt, jag bryr mig inte längre. Zen.

anderski

Aktiv medlem
Jag måste erkänna att jag inte har funderat så mycket på GPS-noggrannhet sista åren… Livet blir så mycket enklare då. ;-)

Nej, men allvarligt. Jag småstörde mig på noggrannheten på min V1, men någon gång glömde jag bort det. Jag använder mest den som en logg, ingen navigering eller så. När jag köpte V2 reagerade jag inte på att något skulle vara annorlunda. Live-segment på Strava (som jag bara kör på väg) fungerade lika bra tex.

Men nu när du säger det. Jag zoomade in lite på kvällens karta. På väg genom bostadsområde spot-on (man ser tom vilken sida av vägen jag cyklat på), i skogen inte så bra. Bifogar en bild som exempel, smal stig åt två håll.

Men som sagt, jag bryr mig inte längre. Zen.
Ok, skulle va intressant att veta skillnaden i meter för gps noggranhehten mellan v1 och v2, är ju intressant för strava segment och strava live. Finns en meny där man kan se det i realtid när man cyklar, på min v1 är det några meter, som regel. Antagligen sämre i skogen, då är det ju annat man behöver ha koll på.

Freddie L

Aktiv medlem
Ok, skulle va intressant att veta skillnaden i meter för gps noggranhehten mellan v1 och v2, är ju intressant för strava segment och strava live. Finns en meny där man kan se det i realtid när man cyklar, på min v1 är det några meter, som regel. Antagligen sämre i skogen, då är det ju annat man behöver ha koll på.
Aha, finns det en meny i enheten? Det har jag inte lagt märke till. Jag kan kika lite på det framöver kanske, kanske köra parallellt med min gamla V1.

Fast jag vill minnas att noggrannheten på V1 var ett lotteri? En del hade inga problem, andra stora problem (och jag tror jag hamnade i mitten). Så risken/chansen finns kanske att det kan variera mellan olika exemplar av V2 också?

Hursomhelst, har man en fungerande V1 så är skillnaden mot V2 mest kosmetisk. V2 känns lite roligare, men jag skulle inte byta upp mig bara för att.

anderski

Aktiv medlem
Aha, finns det en meny i enheten? Det har jag inte lagt märke till. Jag kan kika lite på det framöver kanske, kanske köra parallellt med min gamla V1.

Fast jag vill minnas att noggrannheten på V1 var ett lotteri? En del hade inga problem, andra stora problem (och jag tror jag hamnade i mitten). Så risken/chansen finns kanske att det kan variera mellan olika exemplar av V2 också?

Hursomhelst, har man en fungerande V1 så är skillnaden mot V2 mest kosmetisk. V2 känns lite roligare, men jag skulle inte byta upp mig bara för att.
Ja, gps accuracy heter fältet man kan aktivera.
Det kan nog variera beroende på hw. Min funkar bra som regel, lite strul med strava live på enstaka segment.
Min v1 funkar, så kommer avvakta med uppgradering.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Vet inte om det har frågats tidigare men osm-kartor i Element? Boltv1 i mitt fall. Vore nice att se alla stigar ute i skogen. Strava och Trailforks läser in dem.

Jacke89

Aktiv medlem
Någon fler än jag som har problem med att det inte går att stänga av boltv1. Den hänger sig på powering off och när man trycker igen hamnar den i startläge. Händer inte alltid men ibland, då får den helt enkelt självdö. Lite störande men inte hela världen. Ska säga att den är 4-5 år gammal.

anderski

Aktiv medlem
Någon fler än jag som har problem med att det inte går att stänga av boltv1. Den hänger sig på powering off och när man trycker igen hamnar den i startläge. Händer inte alltid men ibland, då får den helt enkelt självdö. Lite störande men inte hela världen. Ska säga att den är 4-5 år gammal.
Ja, har hänt ett antal gånger i somras, reset löser detta, dvs hålla in alla knappar (3) ca 10 sekunder. Inte helt enkelt men det går.

anderski

Aktiv medlem
Vad är nytt på roam v2?
Från DC rainmakers test:
In any event, let’s start with the hardware first. The new Wahoo ROAM V2 hardware changes the following;

– Added Multi-band/Dual Frequency GPS (from Sony)
– Added 64-color display (same as BOLT V2, was previously 16 colors)
– Increased to 32GB of storage (was previously 4GB)
– Changed buttons to be raised instead of divots
– Changed to USB-C charging port
– Maintained same 17-hour battery life
Bättre skärm, mer minne och framförallt bättre gps precision i svåra miljöer.

Topp