Den vettigaste cykeln för maxiavalanche?

valle

Medlem
Vilken är den vettigaste cykeln för att köra i maxiavalanche?
Är det nåt mer åt freeride-hållet eller kan man lika gärna köra på en dh-hoj?

frankfurt

Aktiv medlem
Vilken Maxi? Kolla resultatlistorna och kolla vad vinnaren körde på. I Åre körde Dan Atherton snabbaste kvaltiden på en Commencal Meta.

greblleM

Ny medlem
Är du vanlig dödlig motionär så kan du köra på din vanliga DH. Om du är tekniskt van och uthållig så kan du köra en AM-hoj istället. Men då ska du vara ganska bra och uthållig ifall du inte vill bli nermejad när det blir singletrack för när mjölksyran kommer så fösvinner tekniken och då är det jäkligt jobbigt med en cykel som inte förlåter med flacka vinklar och sånt.

Jag missade att köra i år, men körde förra året. Och jag är en notorisk fegmes uppe på skutan där det är stenigt men kör betydligt fortare nere i skogen. Resultatet av det är att jag bara hade 3-4 åkare bakom mig av hela fältet när jag svängde ner på Bräckebäcksleden. Där hade jag betydligt bättre teknik och kondis än de jag körde ikapp. Då var det tur att jag hade min DH så att jag kunde knöla mig förbi där det var riktigt dåliga omkörningsmöjligheter utan att behöva riskera att tackla omkull andra åkare.

Det var gott om folk som låg i buskarna i slutet på Solstigen och i Tjärnis med små AM-hojar. Kan tänka mig att deras ork tog slut och cykeln kräver en teknisk åkare. Det i kombination med leriga rotmattor och 40-50km/h på Solstigen känns rätt farligt.

Oj hehe, värsta utlägget här! =) Men summan av kardemumman är att om du verkligen känner för det och kan/orkar så kör du nog gärna med en AM-hoj. Annars är en DH att föredra.

Och sen över du på att köra i dåliga spårval för när det är trängsel så får du typ aldrig spåret du vill ha. :P

valle

Medlem
jag skulle klass mig som vanlig dödlig motionär :) anledningen till frågan är att jag står nu i valet mellan att införskaffa en renodlad dh-hoj som kompliment eller om jag ska kränga av min hoj som jag har nu och sikta på en mer allroundcykel.
Dessa i-landsproblem... :)

Westman

Aktiv medlem
Om du har en lite biffigare AM-cykel, en Endurocykel med runt 160 mm slag, så har du det bästa av två världar. Gaffelvinkel runt 66 är bra att ha.

För nybörjare är det nog bättre med en DH-hoj dock.

Senast ändrad:

greblleM

Ny medlem
Jag skulle nog tänka mer på helheten än bara ett enda race också. En riktig DH kan du ju köra i varenda bikepark som finns under hela sommaren. Avalanche är sammanlagt ungefär en timma åktid en gång om året, och om du som jag är en glad motionär så kvittar det om man kommer ner på 17 minuter eller 20 minuter bara man kommer ner helskinnad. =)

valle

Medlem
det lutar väl mer och mer åt att ha två hojar, jag har tänkt köra maxiavalanche i åre 2012 men självklart ska den användas under övriga sommaren också.

Vettigast är den cykel som håller, du orkar hela vägen med och har roligt på under tiden ;).
Om det sen är en HT med fet gaffel eller en DH måste väl ändå vara en smaksak?
DH däck är nog en bra ide dock. Risken för vurpor och punkor ska minimeras.
Har du tävlingsambitioner gäller inget av ovanstående.

valle

Medlem
tanken är väl att köra i bikeparks och maxi och ha så roligt som möjligt på vägen ner, och nån resa ner i europa, m.a.o inga tävlingsambitioner.

Arkis

Medlem
Scott Genius LT skulle nog bli finfin, den är ju mycket snarlik Cannondale Claymore. Eller är det kanske Claymoren som liknar LT'n, he he...

greblleM

Ny medlem
Två skogshojar eller en vanlig pendlare och en lekhoj? =) Om du ska ha två skogshojar så kan du ju helt klart nischa in dig mer.
Och som tidigare nämndes, en bra Enduro funkar till allt i Sverige som har med bikeparks att göra, men jag skulle inte vilja motionscykla på platten och uppför med en sån om jag hade kunnat ha en mindre hoj till det.

Har inte Commencal ett par nya Meta-varianter för just sånt här? =)

valle skrev:
-------------------------------------------------------
> det lutar väl mer och mer åt att ha två hojar,
> jag har tänkt köra maxiavalanche i åre 2012 men
> självklart ska den användas under övriga
> sommaren också.

valle

Medlem
greblleM skrev:
> Två skogshojar eller en vanlig pendlare och en
> lekhoj? =) Om du ska ha två skogshojar så kan du
> ju helt klart nischa in dig mer.
> Och som tidigare nämndes, en bra Enduro funkar
> till allt i Sverige som har med bikeparks att
> göra, men jag skulle inte vilja motionscykla på
> platten och uppför med en sån om jag hade kunnat
> ha en mindre hoj till det.
>
> Har inte Commencal ett par nya Meta-varianter för
> just sånt här? =)

ja om det blir två skogshojar så får det ju bli en AM-hoj och en dh-hoj eller helt enkelt en enda hoj som funkar till allt, det är lite den sista hojen som jag är nyfiken på om den finns. Nu har jag som sagt inga ambitioner att tävla utan mer för att ha skoj.

Är det meta sx du tänker på då?

Klabbapan

Medlem
För min del blir det till att modifiera Chiefen och träna :)
Fast en enduro hoj hade ju varit trevligt, skulle nog funka hur bra som helst här i gbg, om du nu är sugen på att BARA köra EN hoj ;)

marst_82

Medlem
valle skrev:
> jag skulle klass mig som vanlig dödlig motionär
> :) anledningen till frågan är att jag står nu i
> valet mellan att införskaffa en renodlad dh-hoj
> som kompliment eller om jag ska kränga av min hoj
> som jag har nu och sikta på en mer allroundcykel.
>
> Dessa i-landsproblem... :)

Jag har kört samtliga 4 maxi i Åre på Dh cykel. Fungerar riktigt bra. Framförallt på högzon ner till stigen mot gondolen är Dh att föredra. Träna på Am och kör maxi på Dh. Höj/sänkbar stolpe kan göra mycket på tramppartierna.

NilsK

Ny medlem
marst_82 skrev:
> valle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag skulle klass mig som vanlig dödlig
> motionär
> > :) anledningen till frågan är att jag står nu
> i
> > valet mellan att införskaffa en renodlad
> dh-hoj
> > som kompliment eller om jag ska kränga av min
> hoj
> > som jag har nu och sikta på en mer
> allroundcykel.
> >
> > Dessa i-landsproblem... :)
>
>
> Jag har kört samtliga 4 maxi i Åre på Dh cykel.
> Fungerar riktigt bra. Framförallt på högzon ner
> till stigen mot gondolen är Dh att föredra.
> Träna på Am och kör maxi på Dh. Höj/sänkbar
> stolpe kan göra mycket på tramppartierna.

nu vill jag inte vara den som är den, men första biten hela vägen ner till french connection tycker jag personligen är bättre på AM, för där inne i skogen är det så mycket rötter som slår undan hjulen och ställen som man måste hoppa över om man inte vill bromsa på sig för mycket, men på högzon så har man chansen att pinna på bättre med AM, och det är ju på högzons delen som man har chansen att plocka placeringar, jag personligen kör snabbare på högzons delen på AM än på DH. men det kan ju bara vara jag som tycker så haha nu körde jag årets avalanche på DH pga att ja ginte hade en AM då men jag va tillbaka 2 veckor senare med min då nyinköpta reign, nästa år blire reign! :D

marran

Aktiv medlem
Jag blir lite skrajsen och långsam när jag kör hjulingen på AM, fast å andra sidan var det ett par år sen jag testade det sist. Med lite tur har man kanske lärt sig cykla lite sen dess, med hehån känns det rätt stabilt i alla fall. Starten och Easy däremot tror jag säkert man kan vara betydligt snabbare på en AM.

NilsK

Ny medlem
valle skrev:
> tanken är väl att köra i bikeparks och maxi och
> ha så roligt som möjligt på vägen ner, och
> nån resa ner i europa, m.a.o inga
> tävlingsambitioner.

en sak till, om jag inte hade tänkt att tävla lite i DH i sommar igen så hade jag BARA haft min reign,
jag hade ju med den en helg i Åre och den öppnade upp helt ny cykling i bikeparken, delar som jag tyckte va lite små tråkiga vart helt plötlsligt helt fantastiskt roliga,
visst, DH banan är lite småhårig att köra på med 6" men dom flesta andra har man minst lika roligt på PLUS(!!!) att du kan ta hoj rackarn utanför bikeparken och klättra tusentals med höjdmeter om du känner för det :p

H.

Aktiv medlem
Sen är det ju också så att alla högfartssträckor på högzon bandas så det blir mer slalombana och därför tappar man lite av vitsen med att ha DH-hoj. Finns en anledning att eliten inte kör på DH-cykel...

valle

Medlem
Tack för svaren!
det kanske räcker med en 160-180mm AM-hoj, tror nog mer att det är jag som är begränsningen och inte hojen. :)

Klabbapan

Medlem
toke skrev:
> Precis, köp en Lapierre Spicy med justerbar
> sadelstolpe.

+1
Synd att deras setups inte matchar priset nånstans för de är så sjuukt snygga, men det är väl just därför. Froggyn är en riktig dräggelframkallare imo.

42Hz

Aktiv medlem
Ja, det är inte direkt prisvärda som en Tysk men ändå nöjd med min Franska groda. :)
Hjulen (Alexrims FR32) fick jag dock byta direkt på min 318 då det var gjorda av fransk mjukost!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer