Det där med att köpa cykel....

MsMarika

Medlem
Det där med att köpa cykel....
Så, drygt 50-nånting i kroppen och 27 i huvet - vilket gör att jag riskerar välja HELT fel cykel för mig.
Har idag nåt skit jag köpte för ett par år sen när jag hade 5 km till jobbet, nu har jag 18 och svär mig fördärvad över fanskapet de gånger jag hittills lyckats förmå mig att trampa iväg. Föreställer mig att det blir roligare och förhoppningsvis då också mer frekvent med en för ändamålet lämplig cykel.
Aktar mig noga för genvägar som innebär grus och tar därför den 3 km längre vägen.
Letar ständigt nya vägar för att undvika klantiga cykelbanor med trottoarkanter i varje korsning.
Kommer inte att cykla under vintern.
Är ingen Meckarmicke så föredrar lättskött och att köpa i butik med gratis service.

Tänkte först en racerhybrid men efter att ha läst på så lutar jag mer åt en komfortracer men provade en Specialized Sirrus idag och blev lite kär. Dock lite för liten och de hade såklart inte större ramstorlek hemma. (Och nu minns jag inte vad modellen heter) Mina rådgivare är en tävlingscyklist och triatlet som hävdar att jag inte ska köpa nåt under 10k - (och för rätt cykel för mig kan jag tänka mig att betala det men det är här jag undrar om jag kanske möjligtvis överskattar min förmåga en aning och låter den vältränade 27-åringen i huvudet sätta budgeten)
Plus försäljare i cykelbutiker som behandlar mig som den klimakterietant jag ser ut som och inte riktigt lyssnar eller engagerar sig.
Det är ju också mycket troligt att jag kommer cykla mer än fram o tillbaka till jobbet om jag har en cykel jag trivs på. I träningssyfte.
Jag vill ha en snabb och rolig cykel!

Hilfe Bitte!!
 

yonsson

Aktiv medlem
Det där med att köpa cykel....
En ”dyr” cykel (oavsett vad man tycker är dyrt) återbetalar sig självt snabbt med bättre hälsa och nöje. Bättre att betala mer för något man kommer använda än att köpa något billigt och ställa i garaget 😊
 

MsMarika

Medlem
Det där med att köpa cykel....
Det låter som en komfortracer eller en gravelbike är en bra val.

Kan du parkera cykeln säkert vid jobbet?
Yes - tar med den in och ställer på lämplig plats. Samma hemma - den får åka hissen upp med mig och bo på balkongen tills jag löst bättre parkeringsplats för den. Finns ett cykelrum men vet inte hur säkert det är att ha den där. Min nuvarande har fått stå orörd men den är ingen dyrgrip.
 

Berk

Aktiv medlem
Det där med att köpa cykel....
Yes - tar med den in och ställer på lämplig plats. Samma hemma - den får åka hissen upp med mig och bo på balkongen tills jag löst bättre parkeringsplats för den. Finns ett cykelrum men vet inte hur säkert det är att ha den där. Min nuvarande har fått stå orörd men den är ingen dyrgrip.

Då tycker jag att det är värt att lägga mer än 10000 kr på en cykel man cykel 36 km på varje dag.

Viktigaste val är om man vill har rakt eller krulstyre. Jag, och många andra, tycker att en rakt styre blir okomfortabel på en så lång distans, men det är personligt.
 

MsMarika

Medlem
Det där med att köpa cykel....
Då tycker jag att det är värt att lägga mer än 10000 kr på en cykel man cykel 36 km på varje dag.

Viktigaste val är om man vill har rakt eller krulstyre. Jag, och många andra, tycker att en rakt styre blir okomfortabel på en så lång distans, men det är personligt.
Jag vill ha styre med fler än en valmöjlighet, samtidigt tror jag inte att jag (just nu) fixar en alltför framåtlutad position, men det kan ju ändras. Märker dock att jag blir mindre glad när det ska visas cyklar med raka styren och pakethållare 😬 Och dynamo.
 

BFS

Aktiv medlem
Det där med att köpa cykel....
Jag ser inga fel med att köpa en dyrare cykel (när man tar in den känns det tryggare) men man kan också pendla på en billigare cykel. Min pendlare/semestercykel köpte jag begagnad för...jag vet faktiskt inte hur länge sen det var (och den kostade inte 10k). Det jag bytt på den är drivpaket, styre, ett växelreglage och däck. Och jo, sadeln nu i år (originalsadeln säckade ihop tillslut). Visst, meket är inte gratis (men delarna är billigare om man köper själv) men det går att lära sig det man behöver.
 

MarcusL79

Medlem
Det där med att köpa cykel....
Älskar racerhybriden och dess användningsområde. Rakt styre är oslagbart när man handlar mm. Men till 18km hade jag satt på tempo pinnar i så fall. Har ett par profile design t3 som jag körde mycket med till min förra hybrid, innan jag skaffade racer. Funkade hur bra som helst. Föredrar dem före bocken men bocken är ju säkrare.

Men med racerhybrid menar jag racerhybrid. De allra flesta som säljs skulle bara få kallas för hybrider enligt min mening.
Har en focus tiagra disc med kolgaffel som jag älskar. Med gatorskin 25mm får jag plats med en smal slick skärm bak (den är inte gjord för skärmar men det går att lösa ändå).
Funkar med 28mm också men då behöver man gå upp en bredd på skärmen och det är fult.

30mm vinterdäck med dubb går dock inte på. Så när vintern och isgruset kommer tar jag fram nishikin istället "racerhybrid" (not).

Probade en cirrus racerhybrid (ca9500kr så inte deras värsting ) för några år sen men den kändes tung och tråkig och inte alls prisvärd
Focusen kör åttor runt de dyrare nishikisarna och specializeden.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Det där med att köpa cykel....
I ditt fall skulle jag provcyklat så många varianter av cykel som möjligt.
Blir du sittande med en bockstyrecykel (ex) som du tycker blir för extrem och istället inte använder så är ju inget vunnet.
Hade jag varit i din sits så hade jag sneglat på comfortracer alt cross som fyller ditt nuvarande behov på liknande sätt. Blir du biten kan du oftast ha betydligt bredare däck på crossen och köra "gravel" som är så populärt, till det behövs inget annat.
Bägge går att köra med racedäck.
Om farten är viktig=racedäck på bägge, om flexibilitet blir noga= något grövre däck på bägge.
Funkar inte sittposition på bockstyre hänvisas du tyvärr till hybrid.
 

BFS

Aktiv medlem
Det där med att köpa cykel....
I ditt fall skulle jag provcyklat så många varianter av cykel som möjligt.
Blir du sittande med en bockstyrecykel (ex) som du tycker blir för extrem och istället inte använder så är ju inget vunnet.
Hade jag varit i din sits så hade jag sneglat på comfortracer alt cross som fyller ditt nuvarande behov på liknande sätt. Blir du biten kan du oftast ha betydligt bredare däck på crossen och köra "gravel" som är så populärt, till det behövs inget annat.
Bägge går att köra med racedäck.
Om farten är viktig=racedäck på bägge, om flexibilitet blir noga= något grövre däck på bägge.
Funkar inte sittposition på bockstyre hänvisas du tyvärr till hybrid.
Vet man inte vad man vill ha är det bra att testa sig fram i lugn och ro.
 

Der Kaiser

Aktiv medlem
Det där med att köpa cykel....
Med 18 km enkel väg kommer du avgöra över att du inte kan krypa ner i bocken de dagar det är motvind. Styrets position går att variera ganska många centimetrar med olika lägen på styrstam och distanser.
För enkelt underhåll kan det vara värt att ha en cykel med växel bara bak.
Det kan också vara värt att kunna ha stänkskärmar och eller grövre däck, däck beroende på behov av komfort eller vinterdäck.

Så titta på gravelcyklar/cx/komfortracers.

Problemet just nu är ju dock att få tag på cykel alls...
 

n3wton

Aktiv medlem
Det där med att köpa cykel....
Fick en liten spontan känsla att det kanske var du som var på Veloform i Göteborg förra lördagen och letade cykel, kan det stämma? Kände igen resonemanget lite, även om det såklart är en långsökt gissning från min sida.😛

Det är svårt läge att provcykla eller ens få tag i en cykel för tillfället. Jag tror cykelförsäljare rent allmänt kan vara lite tråkiga, oavsett hur man ser ut. Framförallt idag när de inte har några cyklar att sälja.

När det gäller att köpa cykel utan att man har några direkta preferenser brukar man sällan träffa rätt direkt. Oavsett hur väl man efterforskar innan så är det lätt att ens önskemål eller typ av cykling förändras. Jag har cyklat aktivt i ca 10 år, men först nu börjar jag känna mig trygg i att beställa en cykel på geometri eller specifika egenskaper. Och det kan mycket väl vara så att jag inom kort märker att gräset är ännu grönare på andra sidan..

Lite lagom biffig bockstyrecykel utan att blir för tung osv känns ju rimligt i ditt fall. Var det du som var på Veloform är en sån där Genesis CdA som Anders visade ganska bra tror jag. Jag hade själv hellre valt stål än alu förvisso, men med en tight budget går nog inte det. 10k är svårt för en "riktig" cykel. Ska man därtill ha en funktionell cykel för pendling, dvs med skärmar och belysning (navdynamo är ju the shit!) så springer det med lätthet iväg till 25k för en bra cykel.

En hybrid i aluminium med rakt styre, dåliga komponenter, tunga "punkteringsfria" däck osv à la sportbutiken, dvs det som typ 90% av pendlarna cyklar på, ger mig ett stort svart hål i cykelhjärtat. Du är värd mer än så!

Jag utelämnar övriga konkreta tips på cyklar eftersom det är svårt att hitta något lämpligt, framförallt i dess tider..
 

MarcusL79

Medlem
Det där med att köpa cykel....
Du kommer ju faktiskt cykla minst 18mil/v vilket ändå är rätt mycket (mer än många får ut på dyra racer cyklar) så jag tycker det är där du ska lägga krutet.

Så jag tycker också du ska kika på andra sidan 10'000kr sträcket. Har du råd med kolgaffel tycker jag att det gör väldigt gott för vibrationerna.

Kommer du använda cykeln till annat än jobb?

Min första hybrid var en nishiki pro air i stlk xl vilket var fel storlek (184cm långa 91cm ben) men säljaren ville väl få sålt den sista de hade. Den var en pina för handlederna över 5km, rejält styre. Satte på kolfiber styre som hjälpte lite lite. Därför köpte jag tempo pinnar och kunde då köra 7mil. Var nöjd med den annars.
Blev sen stulen.
Andra blev en nishiki comp som jag aldrig gillat, men funkar bra till vinterpendlig eller in till stan en lör kväll.
Sen kom focusen stlk L som jag älskar allt med. Bytt ut tektrobromsarna mot slx med xt-skiva bara. Den sopar mattan med de andra två trots ett riktpris ett par tusen lägre än pro airen.

Det ska va kul att cykla. Jag kan med ett nöje dra till affären kl 21.45 o köpa mjölk bara för att det är kul. Och när du ska till jobb är det ju skönt att inte va helt slut när man kommer fram så man inte blir helt eftersvett efter dusch.
 

KjellF

Aktiv medlem
Det där med att köpa cykel....
Jag har försökt hjälpa en kollega med cykelval. Det som slår mig är att alla cyklar hon har visat under 10 000 kr har haft gamla växelsystem som kan bli svåra att få reservdelar till om några år. Det har varit många med 3*7 eller 3*8 växlar. Jag har själv stora problem med att få reservdelar till två cyklar som är 10 år gamla, 2*10 växlar av fin produktgrupp på bägge. Shimano tillverkar passande prylar bara i sina billigaste produktfamiljer och prioriterar inte heller dessa.
 

MarcusL79

Medlem
Det där med att köpa cykel....
Men håller med de andra, provcykla så många du kan och i olika prisklasser så får du en bättre bild av vad du behöver o minskar risken för felköp.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Det där med att köpa cykel....
Din 18 km-väg till jobbet, hur går den? Öppet landskap, skog, stadsmiljö?
En gruscykel är trevlig i de två förstnämnda men om du cyklar i staden med många start och stopp, utfarter, rödljus, mobilborta gående osv skulle jag varmt rekommendera en bättre hybrid med rakt styre för rakare sittställning och inte minst bättre överblick.
Jag cyklade själv under många år 10, sedan 15 km enväg på nåt sådant. Och har även cyklar med bockstyre för andra ändamål.
Säkert kommer nån här att rekommendera bock och spd-pedaler. Det funkar för den som är ung och van. Men som sagt valet beror på cykelmiljön IMHE.
 

MsMarika

Medlem
Det där med att köpa cykel....
I ditt fall skulle jag provcyklat så många varianter av cykel som möjligt.
Blir du sittande med en bockstyrecykel (ex) som du tycker blir för extrem och istället inte använder så är ju inget vunnet.
Hade jag varit i din sits så hade jag sneglat på comfortracer alt cross som fyller ditt nuvarande behov på liknande sätt. Blir du biten kan du oftast ha betydligt bredare däck på crossen och köra "gravel" som är så populärt, till det behövs inget annat.
Bägge går att köra med racedäck.
Om farten är viktig=racedäck på bägge, om flexibilitet blir noga= något grövre däck på bägge.
Funkar inte sittposition på bockstyre hänvisas du tyvärr till hybrid.
Jo, det lutar väl åt att jag måste praktisera tålamod och inte kommer ha nån ny rolig cykel närmsta veckorna. De butiker jag besökt har dessutom haft ett väldigt begränsat urval och får inte hem nytt any time soon heller. Om det inte nye vore för min mycket begränsade kunskap skulle jag kolla på begagnat.

Cykla annat än väldigt korta sträckor i terräng kommer inte bli aktuellt för min del, men har börjat förstå att gravel funkar bra även som pendlarcykel.
 

MsMarika

Medlem
Det där med att köpa cykel....
Din 18 km-väg till jobbet, hur går den? Öppet landskap, skog, stadsmiljö?
En gruscykel är trevlig i de två förstnämnda men om du cyklar i staden med många start och stopp, utfarter, rödljus, mobilborta gående osv skulle jag varmt rekommendera en bättre hybrid med rakt styre för rakare sittställning och inte minst bättre överblick.
Jag cyklade själv under många år 10, sedan 15 km enväg på nåt sådant. Och har även cyklar med bockstyre för andra ändamål.
Säkert kommer nån här att rekommendera bock och spd-pedaler. Det funkar för den som är ung och van. Men som sagt valet beror på cykelmiljön IMHE.
Bor en bit utanför Stockholm så ingen direkt stadsmiljö, dock en del cykelbanor och trafikljus. Längsta sträckan ostörd cykling på 50/70-väg (ca 7 km) däremellan och en del lite längre sträckor utan alltför mycket trassel, beroende på vägval.

Har kört med SPD-pedaler sen i höstas och det funkar ypperligt. Bara glömt bort det en gång där i början 😬
 

MsMarika

Medlem
Det där med att köpa cykel....
Så, drygt 50-nånting i kroppen och 27 i huvet - vilket gör att jag riskerar välja HELT fel cykel för mig.
Har idag nåt skit jag köpte för ett par år sen när jag hade 5 km till jobbet, nu har jag 18 och svär mig fördärvad över fanskapet de gånger jag hittills lyckats förmå mig att trampa iväg. Föreställer mig att det blir roligare och förhoppningsvis då också mer frekvent med en för ändamålet lämplig cykel.
Aktar mig noga för genvägar som innebär grus och tar därför den 3 km längre vägen.
Letar ständigt nya vägar för att undvika klantiga cykelbanor med trottoarkanter i varje korsning.
Kommer inte att cykla under vintern.
Är ingen Meckarmicke så föredrar lättskött och att köpa i butik med gratis service.

Tänkte först en racerhybrid men efter att ha läst på så lutar jag mer åt en komfortracer men provade en Specialized Sirrus idag och blev lite kär. Dock lite för liten och de hade såklart inte större ramstorlek hemma. (Och nu minns jag inte vad modellen heter) Mina rådgivare är en tävlingscyklist och triatlet som hävdar att jag inte ska köpa nåt under 10k - (och för rätt cykel för mig kan jag tänka mig att betala det men det är här jag undrar om jag kanske möjligtvis överskattar min förmåga en aning och låter den vältränade 27-åringen i huvudet sätta budgeten)
Plus försäljare i cykelbutiker som behandlar mig som den klimakterietant jag ser ut som och inte riktigt lyssnar eller engagerar sig.
Det är ju också mycket troligt att jag kommer cykla mer än fram o tillbaka till jobbet om jag har en cykel jag trivs på. I träningssyfte.
Jag vill ha en snabb och rolig cykel!

Hilfe


Uppdatering: Det jag har är en Peak Franklin inköpt på rea för 2 år sen. Utan någon som helst kunskap om cyklar eller koll på mina behov)
 

Snuten

Aktiv medlem
Det där med att köpa cykel....
Min fru köpte en Peak Franklin typ 2007 och körde Vättern på den. Den var väl inte så kul, men det kuliga var att hon fick i princip tillbaka vad hon gett när den såldes samma år.
 

tmalm

Aktiv medlem
Det där med att köpa cykel....
Kolla XXL:s gravel/pendlare, de verkar nice! Hydrauliska skivbromsar är ett stort plus i min bok, dock inte nödvändigtvis en dealbreaker. Framväxeln på min cykel har jag inte lagt många minuter på sedan den sattes dit, om det behövs eller ej beror lite på hur backigt man har vs hur tätstegad kassett man vill ha.

/Edit: vet inte om Google tjuvlyssnar på VD jag skriver men fick just reklam från XXL ang gravel/pendlarckylar, det är tydligen cykelveckor där nu...
 
Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Det där med att köpa cykel....
Bor en bit utanför Stockholm så ingen direkt stadsmiljö, dock en del cykelbanor och trafikljus. Längsta sträckan ostörd cykling på 50/70-väg (ca 7 km) däremellan och en del lite längre sträckor utan alltför mycket trassel, beroende på vägval.

Har kört med SPD-pedaler sen i höstas och det funkar ypperligt. Bara glömt bort det en gång där i början 😬
Tror det hänt alla🤣
 

MsMarika

Medlem
Det där med att köpa cykel....
Kolla XXL:s gravel/pendlare, de verkar nice! Hydrauliska skivbromsar är ett stort plus i min bok, dock inte nödvändigtvis en dealbreaker. Framväxeln på min cykel har jag inte lagt många minuter på sedan den sattes dit, om det behövs eller ej beror lite på hur backigt man har vs hur tätstegad kassett man vill ha.

/Edit: vet inte om Google tjuvlyssnar på VD jag skriver men fick just reklam från XXL ang gravel/pendlarckylar, det är tydligen cykelveckor där nu...
På deras hemsida ser jag en som klassas som grus/pendlarcykel. 20 papp. Leverans v 22.
Var i en XXL-butik igår och säljaren kunde bara beklaga att dom inte hade nåt som passade mina behov
 

BFS

Aktiv medlem
Det där med att köpa cykel....
Jo, det lutar väl åt att jag måste praktisera tålamod och inte kommer ha nån ny rolig cykel närmsta veckorna. De butiker jag besökt har dessutom haft ett väldigt begränsat urval och får inte hem nytt any time soon heller. Om det inte nye vore för min mycket begränsade kunskap skulle jag kolla på begagnat.

Cykla annat än väldigt korta sträckor i terräng kommer inte bli aktuellt för min del, men har börjat förstå att gravel funkar bra även som pendlarcykel.
Din kunskap om cyklar kan ju öka om du testar begagnade cyklar. Såna finns ju av alla slag. Kan kanske ge värdefulla insikter (du behöver ju inte köpa bara för att du provat).
 

OskarLodin

Aktiv medlem
Det där med att köpa cykel....
Med 18 km till jobbet kanske det är läge att fundera på en elcykel? 18 mil i veckan pendlingscykling lämnar annars inte mycket utrymme för träningscykling.
 

MsMarika

Medlem
Det där med att köpa cykel....
Din kunskap om cyklar kan ju öka om du testar begagnade cyklar. Såna finns ju av alla slag. Kan kanske ge värdefulla insikter (du behöver ju inte köpa bara för att du provat).
Sant! Dock har jag ett litet issue med tålamod 😂 Nu ligger jag däckad med vad jag gissar är det där viruset och det ger eoner av tid att googla! Sen måste jag ju såklart provcykla ändå..
 

BFS

Aktiv medlem
Det där med att köpa cykel....
Sant! Dock har jag ett litet issue med tålamod 😂 Nu ligger jag däckad med vad jag gissar är det där viruset och det ger eoner av tid att googla! Sen måste jag ju såklart provcykla ändå..
Ja, det är ju trist med både tålamodsbrist och överskott på virus. Begagnade cyklar som finns är dock lättare att provcykla än nya som inte finns. :) Men nu har du ju tid att googla. Hoppas du inte blir däckad längre än nödvändigt.
 

MsMarika

Medlem
Det där med att köpa cykel....
Det där med ”fri service” får man ta med en nypa salt. Det betyder i princip ”vi ställer in växlarna åt dig när allt satt sig
Ja, det är ju trist med både tålamodsbrist och överskott på virus. Begagnade cyklar som finns är dock lättare att provcykla än nya som inte finns. :) Men nu har du ju tid att googla. Hoppas du inte blir däckad längre än nödvändigt.
Definitivt lättare att provcykla cykel som finns, där har du en valid point! 😂
Verkar helt klart finnas en del på begagnatmarknaden - sen ska jag bara klura ut vad som är vad och hitta informationen om alla olika varianter. Det strösslas inte direkt med info i annonser på Blocket.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Det där med att köpa cykel....
Definitivt lättare att provcykla cykel som finns, där har du en valid point! 😂
Verkar helt klart finnas en del på begagnatmarknaden - sen ska jag bara klura ut vad som är vad och hitta informationen om alla olika varianter. Det strösslas inte direkt med info i annonser på Blocket.


Det strösslas nog tyvärr desto mer med stulna cyklar på blocket.
Om du handlar där se till att få med originalkvitto.
 

MsMarika

Medlem
Det där med att köpa cykel....
Fick en liten spontan känsla att det kanske var du som var på Veloform i Göteborg förra lördagen och letade cykel, kan det stämma? Kände igen resonemanget lite, även om det såklart är en långsökt gissning från min sida.😛

Det är svårt läge att provcykla eller ens få tag i en cykel för tillfället. Jag tror cykelförsäljare rent allmänt kan vara lite tråkiga, oavsett hur man ser ut. Framförallt idag när de inte har några cyklar att sälja.

När det gäller att köpa cykel utan att man har några direkta preferenser brukar man sällan träffa rätt direkt. Oavsett hur väl man efterforskar innan så är det lätt att ens önskemål eller typ av cykling förändras. Jag har cyklat aktivt i ca 10 år, men först nu börjar jag känna mig trygg i att beställa en cykel på geometri eller specifika egenskaper. Och det kan mycket väl vara så att jag inom kort märker att gräset är ännu grönare på andra sidan..

Lite lagom biffig bockstyrecykel utan att blir för tung osv känns ju rimligt i ditt fall. Var det du som var på Veloform är en sån där Genesis CdA som Anders visade ganska bra tror jag. Jag hade själv hellre valt stål än alu förvisso, men med en tight budget går nog inte det. 10k är svårt för en "riktig" cykel. Ska man därtill ha en funktionell cykel för pendling, dvs med skärmar och belysning (navdynamo är ju the shit!) så springer det med lätthet iväg till 25k för en bra cykel.

En hybrid i aluminium med rakt styre, dåliga komponenter, tunga "punkteringsfria" däck osv à la sportbutiken, dvs det som typ 90% av pendlarna cyklar på, ger mig ett stort svart hål i cykelhjärtat. Du är värd mer än så!

Jag utelämnar övriga konkreta tips på cyklar eftersom det är svårt att hitta något lämpligt, framförallt i dess tider..
Det finns fler som är som jag alltså!! 🤩 Nope - bor utanför Stockholm så har inte kollat på cykel i Götet. Med de råd fått här i tråden så vet jag nu lite mer vad jag söker. Största risken för mig är nog att jag tror att jag måste ha mycket mer än vad jag i själva verket behöver - i nuläget. Tippar på att i stort sett vilken gravel eller komfortracer som helst i 10k-klassen är 100 gånger bättre och roligare än den jag har nu. Skulle jag sen bli riktigt biten går det ju att byta igen.
 

MsMarika

Medlem
Det där med att köpa cykel....
Du kommer ju faktiskt cykla minst 18mil/v vilket ändå är rätt mycket (mer än många får ut på dyra racer cyklar) så jag tycker det är där du ska lägga krutet.

Så jag tycker också du ska kika på andra sidan 10'000kr sträcket. Har du råd med kolgaffel tycker jag att det gör väldigt gott för vibrationerna.

Kommer du använda cykeln till annat än jobb?

Min första hybrid var en nishiki pro air i stlk xl vilket var fel storlek (184cm långa 91cm ben) men säljaren ville väl få sålt den sista de hade. Den var en pina för handlederna över 5km, rejält styre. Satte på kolfiber styre som hjälpte lite lite. Därför köpte jag tempo pinnar och kunde då köra 7mil. Var nöjd med den annars.
Blev sen stulen.
Andra blev en nishiki comp som jag aldrig gillat, men funkar bra till vinterpendlig eller in till stan en lör kväll.
Sen kom focusen stlk L som jag älskar allt med. Bytt ut tektrobromsarna mot slx med xt-skiva bara. Den sopar mattan med de andra två trots ett riktpris ett par tusen lägre än pro airen.

Det ska va kul att cykla. Jag kan med ett nöje dra till affären kl 21.45 o köpa mjölk bara för att det är kul. Och när du ska till jobb är det ju skönt att inte va helt slut när man kommer fram så man inte blir helt eftersvett efter dusch.
Nej jag tror att jag kommer behålla ångvälten och använda den om jag vill cykla till affären. Nu gör jag ju det extremt sällan eftersom det är 3 minuters promenad dit, allt kostar 3 gånger mer där och jag dessutom själv jobbar i en Kvantum-butik. Fördelaktigt att handla på jobbet, och det gör jag inte när jag cyklar.
 

BFS

Aktiv medlem
Det där med att köpa cykel....
Definitivt lättare att provcykla cykel som finns, där har du en valid point! 😂
Verkar helt klart finnas en del på begagnatmarknaden - sen ska jag bara klura ut vad som är vad och hitta informationen om alla olika varianter. Det strösslas inte direkt med info i annonser på Blocket.
Jag tycker det finns massor med cyklar här på Happys köp och sälj. Det är iofs ingen garanti mot stulna cyklar, men jag misstänker att gamla medlemmar här är mer ärliga med cykelförsäljningar än okänt folk på blocket.

Finns det förresten inga happyiter som kan erbjuda olika cykeltyper för provkörning?
 

MsMarika

Medlem
Det där med att köpa cykel....
Tips: Ta trapporna istället för hissen för extra träning.
Det händer titt som tätt, men 8 trappor en eller två gånger om dagen är långt ifrån tillräckligt som konditionsträning - så cykel är fortfarande relevant. Vilket min fråga gällde. Att gå i trappor är inga svårigheter och inget jag behöver fråga någon om hur det går till, det vet jag redan.
 

n3wton

Aktiv medlem
Det där med att köpa cykel....
Det finns fler som är som jag alltså!! 🤩 Nope - bor utanför Stockholm så har inte kollat på cykel i Götet. Med de råd fått här i tråden så vet jag nu lite mer vad jag söker. Största risken för mig är nog att jag tror att jag måste ha mycket mer än vad jag i själva verket behöver - i nuläget. Tippar på att i stort sett vilken gravel eller komfortracer som helst i 10k-klassen är 100 gånger bättre och roligare än den jag har nu. Skulle jag sen bli riktigt biten går det ju att byta igen.
Så är det nog. Jag har svårt att rekommendera att köpa en "lite mindre bra" cykel egentligen, men givet din situation och faktumet att man ändå kommer vilja byta om man blir fast är överhängande så kan det nog vara vettigt.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer