Det där med däck... Fråga från en ren nybörjare.
Hej alla,
Tänker att jag kommer att hänga här ett tag framöver.
Börjar dock min karriär med en ren rookiefråga.
Köpte en Merida Big Nine 600 för ett tag sedan.
Nu, efter någon månad, och ett gäng väldigt snälla rundor så började det bli lite väl dåligt tryck bak, så jag tänkte att jag skulle fylla på lite.
Det enda som fanns tillhands var handpumpen från landsvägscykeln.
Den passade inte riktigt till ventilen på MTB:n, så i slutändan hade jag nog högre tryck innan jag började pilla än efter.
Nåväl, tänkte jag, det får väl bli en korrekt ventil till kompressorn istället.
Köpte något "kit" av ventiler på Sveriges mest kända "bilvaruhus" för några tior. Kommer hem och ser att cykeln står helt på sock.
Försöker hitta någonting som passar vettigt i kitet. No such luck.
Hittar någonting som passar hjälpligt och låter kompressorn göra sitt jobb. Eftersom ventilerna inte passar hundra så går det inte att få upp något vidare tryck här heller.
Men den står åtminstone inte längre på sock...
...tills dagen efter, då jag kollar till den i garaget.
Läser på lite om att man behöver en golvpump (eller ännu hellre en ren specialpump) om man har slanglösa däck (vet inte ens om jag har det).
Aja... Ny chans att köpa någonting nytt till nya hobbyn. Köper en vettig golvpump.
Igår kväll pumpade jag åter upp däcket. Denna gången till ett vettigt tryck.
Kollar till cykeln innan jag går och lägger mig, några timmar senare - fortfarande tryck. *Great success*.
...tills idag när jag kollar till. Igen på sock. :(
Golvpump. Rejält med tryck. Inga konstigheter.
Cyklar en liten runda på 10-15 minuter hemmavid. Bara grus och asfalt. Inga konstigheter.
Men jag ger mig fan på att den kommer att stå på sock när jag kollar imorgon.
Vad missar jag?
Det är ju ingen uppenbar punktering. Då borde jag ju märkt någon skillnad under min lilla runda nu ikväll.
Help a rookie out!
Tänker att jag kommer att hänga här ett tag framöver.
Börjar dock min karriär med en ren rookiefråga.
Köpte en Merida Big Nine 600 för ett tag sedan.
Nu, efter någon månad, och ett gäng väldigt snälla rundor så började det bli lite väl dåligt tryck bak, så jag tänkte att jag skulle fylla på lite.
Det enda som fanns tillhands var handpumpen från landsvägscykeln.
Den passade inte riktigt till ventilen på MTB:n, så i slutändan hade jag nog högre tryck innan jag började pilla än efter.
Nåväl, tänkte jag, det får väl bli en korrekt ventil till kompressorn istället.
Köpte något "kit" av ventiler på Sveriges mest kända "bilvaruhus" för några tior. Kommer hem och ser att cykeln står helt på sock.
Försöker hitta någonting som passar vettigt i kitet. No such luck.
Hittar någonting som passar hjälpligt och låter kompressorn göra sitt jobb. Eftersom ventilerna inte passar hundra så går det inte att få upp något vidare tryck här heller.
Men den står åtminstone inte längre på sock...
...tills dagen efter, då jag kollar till den i garaget.
Läser på lite om att man behöver en golvpump (eller ännu hellre en ren specialpump) om man har slanglösa däck (vet inte ens om jag har det).
Aja... Ny chans att köpa någonting nytt till nya hobbyn. Köper en vettig golvpump.
Igår kväll pumpade jag åter upp däcket. Denna gången till ett vettigt tryck.
Kollar till cykeln innan jag går och lägger mig, några timmar senare - fortfarande tryck. *Great success*.
...tills idag när jag kollar till. Igen på sock. :(
Golvpump. Rejält med tryck. Inga konstigheter.
Cyklar en liten runda på 10-15 minuter hemmavid. Bara grus och asfalt. Inga konstigheter.
Men jag ger mig fan på att den kommer att stå på sock när jag kollar imorgon.
Vad missar jag?
Det är ju ingen uppenbar punktering. Då borde jag ju märkt någon skillnad under min lilla runda nu ikväll.
Help a rookie out!