Det där med däck... Fråga från en ren nybörjare.

Speedgelb

Medlem
Hej alla,

Tänker att jag kommer att hänga här ett tag framöver.
Börjar dock min karriär med en ren rookiefråga.

Köpte en Merida Big Nine 600 för ett tag sedan.
Nu, efter någon månad, och ett gäng väldigt snälla rundor så började det bli lite väl dåligt tryck bak, så jag tänkte att jag skulle fylla på lite.

Det enda som fanns tillhands var handpumpen från landsvägscykeln.
Den passade inte riktigt till ventilen på MTB:n, så i slutändan hade jag nog högre tryck innan jag började pilla än efter.

Nåväl, tänkte jag, det får väl bli en korrekt ventil till kompressorn istället.
Köpte något "kit" av ventiler på Sveriges mest kända "bilvaruhus" för några tior. Kommer hem och ser att cykeln står helt på sock.

Försöker hitta någonting som passar vettigt i kitet. No such luck.
Hittar någonting som passar hjälpligt och låter kompressorn göra sitt jobb. Eftersom ventilerna inte passar hundra så går det inte att få upp något vidare tryck här heller.
Men den står åtminstone inte längre på sock...

...tills dagen efter, då jag kollar till den i garaget.

Läser på lite om att man behöver en golvpump (eller ännu hellre en ren specialpump) om man har slanglösa däck (vet inte ens om jag har det).
Aja... Ny chans att köpa någonting nytt till nya hobbyn. Köper en vettig golvpump.

Igår kväll pumpade jag åter upp däcket. Denna gången till ett vettigt tryck.
Kollar till cykeln innan jag går och lägger mig, några timmar senare - fortfarande tryck. *Great success*.

...tills idag när jag kollar till. Igen på sock. :(

Golvpump. Rejält med tryck. Inga konstigheter.
Cyklar en liten runda på 10-15 minuter hemmavid. Bara grus och asfalt. Inga konstigheter.

Men jag ger mig fan på att den kommer att stå på sock när jag kollar imorgon.
Vad missar jag?

Det är ju ingen uppenbar punktering. Då borde jag ju märkt någon skillnad under min lilla runda nu ikväll.

Help a rookie out!

Du har pyspunka. Antingen har du slang eller slanglöst (kolla ventilen, är den eloxerad är det slanglöst. Är den rå är det antingen slang eller -löst. Blir du inte klokare? Ta loss däcket från ena fälgkanten, använd gärna däcksvtagare av plast, och kika efter: ser du en slang? Du har slang! Ser du ingen slang men kanske lite vitt kladd? Du kör slanglöst!).

Såg du en slang? Ta ut den och laga den eller släng in en ny av ungefär samma dimension men exakt samma ventiltyp. Slanglöst? Antagligen har guckan (vätskan) torkat eller läckt ut. Köp ny, fyll i ca en deciliter, pumpa rätt hårt, skaka, justera ned till lämpligt tryck för åkning. Ut och kör!

Ungefär så! Återkom om detta inte löser problemet. Lycka till!

Vet man inte om man har slang eller slanglöst så har man slang.

Byt slang för att fixa din pyspunka. Lämna in till din lokala cykelhandlare för att få det gjort om du inte är bekväm att göra det själv....

Lämna gärna INTE in cykeln på verkstad för att laga punktering, det måste man kunna själv. Efter lite övning är det en lätt sak att greja, och eftersom det är i princip omöjligt att cykla regelbundet utan att punka då och då är det något som man måste hantera.

Lättast är att bara byta slang (du lär inte ha slanglöst..). Den slang man bytt ut kan man med fördel laga på en ledig stund så är den som ny igen. Det är inte jättekinkigt med storlek på slang, men du bör ha samma hjuldiameter som sitter där idag och ungefär för samma däckbredd. Man kommer undan med ganska stor diff i dimension, men en för stor slang blir bulkig att jobba med och en för liten behöver töjas ut väldigt mycket för att fylla ut däcket.

Ta loss däcket på ena sidan av fälgen med däckavtagare. Dra ur slangen. I med ny slang (med en skvätt luft in blir den lite lättare att få fast. Tryck tillbaks däcket. Strular däcket så behöver du förmodligen se till att kanttråden på motsatt sida ventilen är nedtryckt i botten av den djupaste delen på fälgen, följt av att du avslutar med att lägga på däcket vid ventilen. Går nästan alltid att göra med handkraft. Använder du däckavtagare så passa dig för att klämma slangen med avtagaren - lätt hänt. Pumpa i lite luft (typ 1 bar eller så), och kontrollera om däcket sitter jämnt utmed fälgen. Bänd lite i det om det inte gör det (oftast problem med nya däck, går också att avhjälpa med en pytteliten skvätt såpvatten så det "hoppar ut" lättare. Pumpa till lämpligt tryck (som oftast inte är detsamma som anges på däcket, utan mycket lägre).

Tack alla för svar!

Verkar väl som ett rimligt antagande att ”om jag inte vet att jag har slanglöst så har jag inte det”. Men blev inte riktigt klok på var/hur man kollade - förutom givetvis det uppenbara med att kika in bakom däcket.

Visste inte ens att slanglöst var en grej förrän långt efter att jag köpt cykeln (som, för all del gjordes helt apropå på en lunch).

Låter väl också rimligt att det är en punka, men lite märkligt uppför den sig.
Precis ute i garaget och kollade. Däcket är precis lika stenhårt som jag pumpade det för sex timmar och en kortare runda sedan.

För övrigt med @n3wton i hans kommentar kring lämna in/fixa själv.
Lika bra att lära sig.
...på nytt - när jag var liten fick man ju punka på sina cyklar jämnt så då fick man ju lära sig.

@torsten-var-namnet Jo, Presta-ventiler. Något särskilt man bör tänka på?

Blev bara fundersam när du skrev att pumpen från lvg-cykeln ej passade ventilerna på mtbn, presta är nog det vanligast förekommande på lvg.

Kolla så att ventilkäglan är fastdragen för säkerhets skull.
Jag gissar på språkförbistring här. Det TS kallar landsvägscykel är antagligen det som på forumet benämns som standardcykel.
Edit: Vilket kan innebära Dunlop-ventil.

Senast ändrad:
Blev bara fundersam när du skrev att pumpen från lvg-cykeln ej passade ventilerna på mtbn, presta är nog det vanligast förekommande på lvg.

Kolla så att ventilkäglan är fastdragen för säkerhets skull.
Det är en gammal landsvägscykel.
Men jo, det är Presta även på den. I detta fallet var det nog bara så att packningen i pumpen var lite väl gammal och hård för att den skulle kunna sluta riktigt tätt.

Sen igår håller faktiskt cykeln luft så jag vet inte om jag blivit särskilt mycket klokare på det hela.
Kan inte påstå att jag gjorde något annorlunda igår mot tidigare.
Får hålla lite koll på det. Tappat det igen så får jag dra av allting och kolla på slangen.

Kan vara ventilen som inte är riktigt åtdragen (om den är utbytbar) och att du senast omedvetet drog åt den lite när du pumpade
Yup, det måste ha varit något sådant.
För stunden verkar den i alla fall lira. Var ute en hygglig runda igår och testade.

Det är lite en lektion i ödmjukhet när man cyklar i någon lite mer trafikerad slinga och blir upphunnen av någon som faktiskt kan cykla. Tufft att försöka hänga på! :)

Skam den som ger sig. ;)
Var ute en runda med frun i helgen och då lyckades i alla fall hon fixa till en ordentlig punktering.

Så nu blir det i alla fall till att att putsa de gamla laga punktering-kunskaperna.

Tillbaka
Topp