Det här med adaptrar för att använda ej boost-hjul på boostram/gaffel.

Oggler

Aktiv medlem
Jag har tidigare kört med bakhjul ej boost i ramar för boost. Då har jag bara lagt 3mm "spacers" på varje sida om navet för att få till bredden från 142mm till 148mm. Bromsoket har jag sedan monterat som vanligt. Det gick alltså att skjuta bromsoket tillräckligt i sidled för att det skulle passa utan att flytta bromsskivan.

Men nu har jag samma situation i fram. En boostgaffel och hjul som är ej boost. Här är det ju 100mm som ska bli 110mm. Dvs man måste fylla ut med 5mm på varje sida. Och när det är så mkt så misstänker jag att man måste flytta ut skivan med en sådan där spacer som är 5mm. Men är det helt riskfritt att göra så? Blir det inte mycket böjmoment på skruvarna som tillslut kan förstöra gängorn i navet.

Vad har ni för erfarenheter av sådana adaptrar för framhjul?

jolov

Aktiv medlem
Kan du hitta någon som råkat ut för att skruvarna gått av när dom använt en boostadapter för skivan?

Bladin

Aktiv medlem
I Järvsö Bergscykel park körs det förutom diverse distanser också längre skruvar på barncyklarna med Helm boost gaffel.

Oggler

Aktiv medlem
Kan du hitta någon som råkat ut för att skruvarna gått av när dom använt en boostadapter för skivan?
Jag tror inte att skruvarna går av. Men det känns ju inte helt optimalt för gängorna. Det borde ju bli ganska stora påkänningar.

Oggler

Aktiv medlem
Varför inte 10 mm distans på NBS och disha om?
Den enda nackdelen med att göra så är väl om man ska använda hjulet till flera hojar. Men det är inte så troligt i mitt fall. Så det är nog kanske det bästa i det här fallet. Endast en lös del.

Men räcker axelns mantelyta till för detta? När jag kollar på min framaxel så har den 15mm i diameter en bit in. Sedan blir den smalare på mitten. Lagret i navet sitter ju en bit in. Det är inte så att lagret hamnar innanför 15mm diametern? Det är ju bara att mäta såklart.

n3wton

Aktiv medlem
Såg din annons också. Tror du ska hålla dig till Hopes originallösning. Det är ju smidiga nav att arbeta med, även om adaptrar osv är ganska dyra.

Ofta blir det ju ganska dyrt och ganska krångligt att konvertera mellan standarder. Hade själv två nav där framnavet var icke-boost, vilka jag tänkte bygga ett hjulpar av. Istället för att köpa adapter och få en krånglig lösning så sålde jag icke-boost-navet och köpte ett nytt. Samma pengar. Det är klart att det är skillnad när man redan har ett färdigt hjul, men vill mest påtala att man bör fundera igenom hur man ska göra ganska väl innan man hittar på en massa specialgrejer.

Oggler

Aktiv medlem
Såg din annons också. Tror du ska hålla dig till Hopes originallösning. Det är ju smidiga nav att arbeta med, även om adaptrar osv är ganska dyra.

Ofta blir det ju ganska dyrt och ganska krångligt att konvertera mellan standarder. Hade själv två nav där framnavet var icke-boost, vilka jag tänkte bygga ett hjulpar av. Istället för att köpa adapter och få en krånglig lösning så sålde jag icke-boost-navet och köpte ett nytt. Samma pengar. Det är klart att det är skillnad när man redan har ett färdigt hjul, men vill mest påtala att man bör fundera igenom hur man ska göra ganska väl innan man hittar på en massa specialgrejer.
Jag håller i princip med. Men om man avser att använda samma hjul till både boost och icke boost så är det ju smidigt med adaptrar.

Topp