Det här med att aldrig bytt eller gjort rent hjullager/kullager MTB…Hur gör HR folket?

cubefritzz

Aktiv medlem
Det här med att aldrig bytt eller gjort rent hjullager/kullager MTB…Hur gör HR folket?
Vet inte hur andra gör på HR gällande kullager i hjulen eller i ramen. Hur offa byter ni eller gör rent de? Hur gör ni rent de? Plockar ni ut allt ur hjulen och ur ramen? Eller ni kanske kör slut på de och byter? Jag har inte rört mina kullager i just hjulen sedan jag köpte cykeln. Märkte att cykeln rullade dåligt på raksträckor och nedför för 2 veckor sedan och plockade därför isär, gjorde rent och fettade upp. Märkte direkt skillnad när jag snurrade på lagren med fingrarna. Kommer detta att hjälpa eller är det bättre att köpa nya lager? Efter vad jag sett måste man förmodiigen plocka isär dessa lager ofta i framtiden oavsett MTB märke och ålder då Sverige är ett blött land. Eller hur gör ni för att skydda era lager? Kolla gärna mina bilder, ”blöder” era kullager också så här mycket rost? Före och efter bilder….Inga av lagren glappar efter rengörning, vilket jag utgår från är bra? :-).

Bilagor

• E8DA11BD-13F3-4CC1-99CC-203E2239506E.jpeg
    E8DA11BD-13F3-4CC1-99CC-203E2239506E.jpeg
    644.8 KB · Besök: 73
  • DF92B608-9A64-4DB9-AE3D-13184FDA4A22.jpeg
    DF92B608-9A64-4DB9-AE3D-13184FDA4A22.jpeg
    624.5 KB · Besök: 76
  • 50B23A10-686D-4674-87B1-2E5DF25CDA3A.jpeg
    50B23A10-686D-4674-87B1-2E5DF25CDA3A.jpeg
    544.3 KB · Besök: 71
  • B574E795-8A64-4B8A-BE20-A4C29CE53341.jpeg
    B574E795-8A64-4B8A-BE20-A4C29CE53341.jpeg
    492.1 KB · Besök: 73

aben

Aktiv medlem
Vet inte hur andra gör på HR gällande kullager i hjulen eller i ramen. Hur offa byter ni eller gör rent de? Hur gör ni rent de? Plockar ni ut allt ur hjulen och ur ramen? Eller ni kanske kör slut på de och byter? Jag har inte rört mina kullager i just hjulen sedan jag köpte cykeln. Märkte att cykeln rullade dåligt på raksträckor och nedför för 2 veckor sedan och plockade därför isär, gjorde rent och fettade upp. Märkte direkt skillnad när jag snurrade på lagren med fingrarna. Kommer detta att hjälpa eller är det bättre att köpa nya lager? Efter vad jag sett måste man förmodiigen plocka isär dessa lager ofta i framtiden oavsett MTB märke och ålder då Sverige är ett blött land. Eller hur gör ni för att skydda era lager? Kolla gärna mina bilder, ”blöder” era kullager också så här mycket rost? Före och efter bilder….Inga av lagren glappar efter rengörning, vilket jag utgår från är bra? :-).
Det du har i naven kallas maskinkullager eller spårkullager och är vanligtvis tätade och permanentsmorda vilket innebär att underhåll = utbyte och väldigt sällan med kvalitetslager. Konstigt faktiskt att dina inte verkar vara tätade. Man undviker också att ta ut lagren i onödan eftersom de skall pressas in och det sliter lite, lite på lagersätena varje gång man gör det.

Sen finns det en annan typ av lager med lösa konor och kulor, Shimano kör med det, och dessa tar man isär, rengör och fettar in på nytt med jämna intervall, säg 500 mil för de enklaste med bara damtätning och kanske 2000 mil för de finare med bra tätningar. Om man är ordentlig med sin skötsel vill säga :)

Juhlin

Aktiv medlem
Att göra rent och fetta om är en OK funkis lösning men beroende av din kravbild. Tekniskt sett är sannolikt lagret att betrakta som slut.

Det betyder dock inte att det inte kommer att fungera 300 mil till, dock inte lika bra som ett helt friskt lager.

Jag har gjort manövern på lager med kona som varit i sannolikt sämre skick än vad jag kan se på dina bilder, men de sitter på en barnkärra som bara rullat till förskola och närmaste badplats, ett fåtal kilometer åt gången.

Stumpy

Aktiv medlem
Jag byter när de ändå är ute.
Välj något med bra kvalitet. Enduro är bra, men SKF är bättre och dyrare.

jolov

Aktiv medlem
Är jag lat så brukar jag kunna poppa lös yttre tätningen och pressa in en massa nytt fett i lagret och låta det gamla fettet som pressas ut dra med sig en del av smutsen ut. Utan att demontera lagret från navet dvs.

Annars så tycker iaf jag att det är värt att köra på finare lager, så man slipper byta oftare än nödvändigt

cubefritzz

Aktiv medlem
Så finare lager är SKF? satte i SKF lager när jag bytte ut alla lager i FSP MTB ramen. Fungerar riktigt bra. Hmm kanske skall göra samma i hjulnavet då. Stort tack för alla svaren.

Senast ändrad:

ejma

Aktiv medlem
Kolla gärna mina bilder, ”blöder” era kullager också så här mycket rost?
Har du funderat över hur du lyckats få vatten i lagrena? Fett utanpå lagertätninarna samt tätningarna på endcaps brukar minska risken för vatten i lagrena.
Bad, högtryckstvätt, utvändig transport på bil i regn mm brukar vara orsak till rostiga lager.

cubefritzz

Aktiv medlem
har verktyg för att få loss denna dtw swiss hubb men hur mycket kraft jag än använder så går det ej. Är helt slut i kroppen. Kändes som ett body pump pass men får ändå inte loss muttern. Har kört 5-56 mm och den rubbar sig inte. Jag utgår från att den är vänstergängad standard? Börjar tvivla. Tacksam för idéer. hjälp? måste få ur kullager.

Bilagor

• 1A460A89-2883-442A-B6DD-D60AC85B4046.jpeg
    1A460A89-2883-442A-B6DD-D60AC85B4046.jpeg
    580.7 KB · Besök: 20
Topp