Kallvåt går ju att lösa genom att trampa hårdare. Enda lösningen på varmvåt som jag hittat är att knäppa upp, alt ta av sig, regnkläderna så man blir kallvåt – men så svettas jag som en gris också av i stort sett ingen ansträngning alls.Man får välja om man vill vara kallvåt med ventilerande kläder eller varmvåt (av svett) med regntäta kläder.
Ju mindre man har på sig desto mindre blöt blir man.
Jag ser ett jättebra alternativ som dock inte verkar finnas på marknaden: Regnplagg av helt tätt material men med "gälar" som andas (öppet nedåt). Fattar inte varför det fortfarande tvåtusen år efter Kristus inte finns fungerande regnkläder. Det är fan helt sjukt.För energisk cykling har jag svårt att se ngt alternativ.
Jag tror du inte förstår, ta på dig något helt regntätt, galon, du blir inte blöt av regnet.Jag ser ett jättebra alternativ som dock inte verkar finnas på marknaden: Regnplagg av helt tätt material men med "gälar" som andas (öppet nedåt). Fattar inte varför det fortfarande tvåtusen år efter Kristus inte finns fungerande regnkläder. Det är fan helt sjukt.
Det är väl ändå en rejäl motsägelse (oxymoron),välventilerat windstopper-membran
icke desto mindre är det så. ventilation och vind är inte riktigt samma sak. jackan känns kort sagt luftig, men regn tar sig igenom först efter en bra stund.Det är väl ändå en rejäl motsägelse (oxymoron),
för hur mycket windstop finns det i ett välventilerat membran?
Så må det varajackan känns kort sagt luftig
välventilerat windstopper-membran
Polartec har ett material som enl deras reklam skall vara världens bäst "andande" vattentäta materialSammanfattningsvis är det svårt för vätska (vatten eller svett, välj vad du vill) att avdunsta när luftfuktigheten är väldigt hög. Typ som när det regnar. Regnar det så blir en våt om en cyklar med någon form av pulsökning. Oundvikligen.
7mesh resistance jacka alltså ett rätt välkänt plagg, men jag kunde förstås skrivit ut det tydligare. iaf skönt att slippa svett kontra regn-kalkylen. på med den bara:)
Jag har några plagg i liknande tanke, bl.a jackor med ”pit zips”, blixtlås i armhålorna. Inte helt värdelöst, men långt ifrån perfekt. Kan funka hyggligt om det blåser precis lagom mycket. Tillräckligt för att ventilera, inte så mycket att det driver in regnet.Jag ser ett jättebra alternativ som dock inte verkar finnas på marknaden: Regnplagg av helt tätt material men med "gälar" som andas (öppet nedåt). Fattar inte varför det fortfarande tvåtusen år efter Kristus inte finns fungerande regnkläder. Det är fan helt sjukt.
Jag förstår själv inte vad det är du inte förstår. Gör några centimeter överlapp på öppningarna så regnar det inte in, men ventilerar. Måste vara enorm skillnad mot ett galonplagg.Jag tror du inte förstår, ta på dig något helt regntätt, galon, du blir inte blöt av regnet.
Problemet löst sen länge.
Att det sen är svårt att kombinera med hård ansträngning och att du blir blöt inifrån, det är något helt annat, det är inte lätt, vilket du verkar mena att det borde vara.
Fukt på insida och utsida, hur ska du driva det utan att det blåser rakt igenom och släpper igenom regndroppar?
När det regnar är det ofta väldigt hög luftfuktighet, hur ska du driva fukt inifrån mot fukt utifrån, med bara en liten skillnad i fuktnivå?
Det är ett svårt problem. Gore klarar att göra prylar som fungerar i rymden, så de är inte klåpare.
Det är nog ett problem som är lite svårare än du vill göra gällande helt enkelt.
Jag tänker mig betydligt fler och större öppningar men som är skyddade uppifrån. Och jag tänkte inte cykla i +30 km/t på landsväg utan i 10-15 km/t i skogen, så blåst är inga problem. Borde vara klockrent för löpning och raskare promenader också.Jag har några plagg i liknande tanke, bl.a jackor med ”pit zips”, blixtlås i armhålorna. Inte helt värdelöst, men långt ifrån perfekt. Kan funka hyggligt om det blåser precis lagom mycket. Tillräckligt för att ventilera, inte så mycket att det driver in regnet.
Sjukt olika uppfattningar, som sagt. Vi skulle ta en tur i regn tillsammans en dag och diskutera hållbarhet osv!Jag förstår själv inte vad det är du inte förstår. Gör några centimeter överlapp på öppningarna så regnar det inte in, men ventilerar. Måste vara enorm skillnad mot ett galonplagg.
Jag tänker mig betydligt fler och större öppningar men som är skyddade uppifrån. Och jag tänkte inte cykla i +30 km/t på landsväg utan i 10-15 km/t i skogen, så blåst är inga problem. Borde vara klockrent för löpning och raskare promenader också.
------
Det där med att ull skulle vara så magiskt har jag inte märkt. De ullunderställ jag har blir kallare när de är blöta än vilket random skitunderställ som helst i syntet för en bråkdel av priset. Dessutom håller inte ull att tvätta tillräckligt ofta.
Skotska Endura har bra regnjackor med hög andningsförmåga (60000) och utan att använda PTFE som Gore. Tex https://www.mbr.co.uk/buyers_guide/best-waterproof-mountain-bike-jackets-337470
Jag kör med en i FS260-serien som faktiskt fungerar bra utan att bli genomblöt inifrån med ett eller två baslager, beroende på temperatur.
Och rainlegs såklart.
kör vanligen civila kläder under mina rainlegs. men annars går det bra med vadsomhelst.Rainlegs verkar inte så dumt! Men vad kör du under?
hur gör ni med skor då? Jag köpte något skoöverdrag från White på XXL, blir ju sjöblöt om fötterna ändå :(
Hade rainlegs över vanliga bibshorts igår morse och en lagom tät tunn regnjacka som kan öppnas i ryggen. De gamla Craft skoöverdragen höll torrt, men vid kraftigare regn finns det inga överdrag som hjälper. Det kommer in vatten ändå. Man kanske skulle tejpa på insidan vid klossarna.
Rainlegs verkar inte så dumt! Men vad kör du under?
hur gör ni med skor då? Jag köpte något skoöverdrag från White på XXL, blir ju sjöblöt om fötterna ändå :(
Skärmar trodde jag någon skulle föreslå, också.
Ni som kör utan regnkläder, står ni inne i hallen och tittar ut på regnet, tar på er icke regnkläder och ger er ut i regnet i 5 timmar?
En sak om man ska ut en timme bara, då klarar jag hålla värmen i vilket fall.