Det här med att cykla i regn..

Allroad

Aktiv medlem
Ja. Alltså, vad har ni på er? Jag känner att jag behöver tips på kläder som klarar uppemot en timmes cyklande som idag, i störtskurar utan att man kommer fram genomfrusen och blöt.

Hilfe bitte :)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Landsväg eller mtb?
Hårt tempo eller detregnarfaktiskt rimligt?

Kommer fram låter som pendling, finns inget bra. 🤷‍♂️
Kör en Gore regnjacka med vattentäta mtbshorts, resten blir blött.

Edit, hjälmluva är faktiskt en kanongrej. Vattentätt men får ändå in luft.

salle

Aktiv medlem
Regnjacka (Craft mist rain), rainlegs på benen och skoöverdrag funkar för mig. Men jag har torkskåp på jobbet och duschar när jag är framme. Så att bli blöt är inte ett problem, kall är dock trist så en varm underställströja i ull brukar vara trevligt.

clara

Medlem
Goretex regnkläder, t ex Gore bike wear, och om det regnar riktigt mycket tar du bara underkläder under och jobb kläder i vattentät väska. Då har du säkerställt att även om det läcker lite vid t ex axlar och knän så är ändå jobbkläderna torra.

Gummistövlar är säkrast på fötterna. Keps och huva så slipper du bli blöt om huvudet och ansiktet.

LWB

Aktiv medlem
Lite tröttsamt präktigt inlägg - min specialitet - och bara min erfarenhet, men den säger mig att om man cyklar i regn längre än 10-15 min och vill hålla mer än promenadtempo så har man två val: 1. regnkläder och bli blöt inifrån av svett och kondens eller 2. inga regnkläder bli blöt utifrån av regnet. Hur mycket Gore än vill få oss att tro att deras kläder andas så har jag ännu inte sett nåt som håller jämna steg med kondensen vid någorlunda intensiv fysisk aktivitet.

Om det är kallt ute brukar jag ändå köra med goretexjacka och merinounderställ för att hålla värmen och sen torka kläderna så fort jag kommer fram.

Peth

Aktiv medlem
Man får välja om man vill vara kallvåt med ventilerande kläder eller varmvåt (av svett) med regntäta kläder.
Kallvåt går ju att lösa genom att trampa hårdare. Enda lösningen på varmvåt som jag hittat är att knäppa upp, alt ta av sig, regnkläderna så man blir kallvåt – men så svettas jag som en gris också av i stort sett ingen ansträngning alls.

Spacekitty

Aktiv medlem
Det minst dåliga plagget för regncykling jag har är Rapha rain cape (tror den heter så), jacka som går att öppna upp nerifrån för att reglera temperaturen.

dabac

Aktiv medlem
En timme, utan att svetta igenom inifrån?
KANSKE möjligt för den som kan hålla sig till att bara promenadcykla en timme. Eller elhoj med hög assistans.
För energisk cykling har jag svårt att se ngt alternativ.
Personligen har jag sänkt ambitionsnivån till att hålla mig varm. Kan vara svårt nog.
För genomsnittligt fulväder så gillar jag kläder med täta paneler på framsidan och mer genomsläppliga på baksidan. Rainlegs är rätt piffiga.

Makten

Aktiv medlem
För energisk cykling har jag svårt att se ngt alternativ.
Jag ser ett jättebra alternativ som dock inte verkar finnas på marknaden: Regnplagg av helt tätt material men med "gälar" som andas (öppet nedåt). Fattar inte varför det fortfarande tvåtusen år efter Kristus inte finns fungerande regnkläder. Det är fan helt sjukt.

Stervelo

Aktiv medlem
Jag ser ett jättebra alternativ som dock inte verkar finnas på marknaden: Regnplagg av helt tätt material men med "gälar" som andas (öppet nedåt). Fattar inte varför det fortfarande tvåtusen år efter Kristus inte finns fungerande regnkläder. Det är fan helt sjukt.
Jag tror du inte förstår, ta på dig något helt regntätt, galon, du blir inte blöt av regnet.
Problemet löst sen länge.

Att det sen är svårt att kombinera med hård ansträngning och att du blir blöt inifrån, det är något helt annat, det är inte lätt, vilket du verkar mena att det borde vara.

Fukt på insida och utsida, hur ska du driva det utan att det blåser rakt igenom och släpper igenom regndroppar?
När det regnar är det ofta väldigt hög luftfuktighet, hur ska du driva fukt inifrån mot fukt utifrån, med bara en liten skillnad i fuktnivå?

Det är ett svårt problem. Gore klarar att göra prylar som fungerar i rymden, så de är inte klåpare.
Det är nog ett problem som är lite svårare än du vill göra gällande helt enkelt.

kais01

Aktiv medlem
7mesh resistance. välventilerat windstopper-membran som ändå är regntätt en timme eller så. inte svettigt. gälar finns dessutom, makten:) väger dryga hundra gram och ryms i sin egen ficka.

rainlegs. bästa uppfinningen sedan hjulet. dubblar som vindskydd vintertid.

Eskilj

Ny medlem
Sammanfattningsvis är det svårt för vätska (vatten eller svett, välj vad du vill) att avdunsta när luftfuktigheten är väldigt hög. Typ som när det regnar. Regnar det så blir en våt om en cyklar med någon form av pulsökning. Oundvikligen.

kais01

Aktiv medlem
Det är väl ändå en rejäl motsägelse (oxymoron),
för hur mycket windstop finns det i ett välventilerat membran?
icke desto mindre är det så. ventilation och vind är inte riktigt samma sak. jackan känns kort sagt luftig, men regn tar sig igenom först efter en bra stund.

har man lycra under är inte vattengenomträngningen värre än att den knappt märks. har man bomul, t ex en t-shirt vid vardagscykling kan den efter någon halvtimma uppvisa mindre mängder fukt, men inget som stör.

det är inte en jacka för heldag i regn, men som osvettig regnförsäkring är den riktigt bra.

HåkanC

Aktiv medlem
Sammanfattningsvis är det svårt för vätska (vatten eller svett, välj vad du vill) att avdunsta när luftfuktigheten är väldigt hög. Typ som när det regnar. Regnar det så blir en våt om en cyklar med någon form av pulsökning. Oundvikligen.
Polartec har ett material som enl deras reklam skall vara världens bäst "andande" vattentäta material
Men jag har ingen egen erfarenhet av det och i praktiken verkar det inte finnas så många jackor i NeoShell, trots att det lanserades redan 2011

kais01

Aktiv medlem
Så må det vara

Men i #16 skrev du inget om jackan
7mesh resistance jacka alltså ett rätt välkänt plagg, men jag kunde förstås skrivit ut det tydligare. iaf skönt att slippa svett kontra regn-kalkylen. på med den bara:)

finns också som väst, men den varianten har öppna paneler på ryggen instället för gälar. äger en, men den har inte riktigt funnit sin plats.

DanielS

Aktiv medlem
Hitta bra regnkläder är inte så lätt. Men vid pendling blir jag ändå hellre blöt inifrån. Om man kommer fram drypande genomblöt så brukar det vara svårt att hinna få alla kläder+skor torra till eftermiddagen.

Hård träning är ju nåt helt annat, det brukar jag försöka undvika i regn :-)

dabac

Aktiv medlem
Jag har några plagg i liknande tanke, bl.a jackor med ”pit zips”, blixtlås i armhålorna. Inte helt värdelöst, men långt ifrån perfekt. Kan funka hyggligt om det blåser precis lagom mycket. Tillräckligt för att ventilera, inte så mycket att det driver in regnet.

n3wton

Aktiv medlem
Som alltid i denna typ av trådar går erfarenheterna isär ganska rejält. Vad som fungerar verkar vara högst personligt. Jag brukar skriva i trådarna eftersom jag på riktigt kan uppskatta mörka regniga turer, vilket jag tror beror dels på att jag har rätt förutsättningar, dels har hittat den ultimata klädseln.

I lördags cyklade jag en 20-milare i regn till och från. Var ute ca 7 timmar, utan justering av kläderna en enda gång trots skiftande nederbörd och temperatur. Då kör jag "vanliga" korta bibs, armvärmare i ylle och kortärmad cykeltröja i någon ylleblandning. Vid kallare väder (nu rör vi oss mellan +20 - -20 grader) läggs i tur och ordning benvärmare i ylle till, följt av cykeltröja i ylleblandning med tät front och senare ylleunderställ och "vanliga" vinterbibs. Alltid strumpor i ylle oavsett vad, ett eller två par. Diverse handskar, med ylleliners under vid kallare väder, yllehjälmmössa, yllebuff osv.

Ni fattar grejen - ylle . Jag lever på att alltid bli blöt men att ändå inte frysa, vilket är en helt okej och oundviklig väg att gå för mig. Får jag på en goretexjacka kokar jag direkt och blir i princip blötare än utan regnskydd - och jag har provat många olika.

Jag blir varm/svettig vid ganska liten ansträngning, vilket förmodligen är anledningen till att min lösning fungerar bra. Värmen inifrån håller yllelagret varmt även om det blir blött. Tål en stunds stillastående med, även om det då gradvis blir kallare och kallare. Finns det risk för att man kraschar och inte snabbt kan komma hem/få hjälp har jag med en räddningsfilt att svepa om så man behåller värmen (#prepper).

Problemet med denna lösningen är väl att det är svårt att prova sig fram, eftersom en uppsättning cykelspecifika yllekläder för höst-/vintercykling kostar en jäkla massa pengar. Om man trots det provar och får det att fungera är det fantastiskt bra och ger sjukt stort spann för vad kläderna tål givet temperatur och nederbörd. Värt att notera är att många yllegrejer är för tjocka och varma - fler tunna lager är bättre än ett tjockt.

Som jag skrev tidigare så kan jag på riktigt tycka att en mörk regnig höstkväll kan vara lika njutbar som en fin högsommardag i medvind, vilket till stora delar beror på att jag har kläder som är oberörda av väderläget.

Makten

Aktiv medlem
Jag tror du inte förstår, ta på dig något helt regntätt, galon, du blir inte blöt av regnet.
Problemet löst sen länge.

Att det sen är svårt att kombinera med hård ansträngning och att du blir blöt inifrån, det är något helt annat, det är inte lätt, vilket du verkar mena att det borde vara.

Fukt på insida och utsida, hur ska du driva det utan att det blåser rakt igenom och släpper igenom regndroppar?
När det regnar är det ofta väldigt hög luftfuktighet, hur ska du driva fukt inifrån mot fukt utifrån, med bara en liten skillnad i fuktnivå?

Det är ett svårt problem. Gore klarar att göra prylar som fungerar i rymden, så de är inte klåpare.
Det är nog ett problem som är lite svårare än du vill göra gällande helt enkelt.
Jag förstår själv inte vad det är du inte förstår. Gör några centimeter överlapp på öppningarna så regnar det inte in, men ventilerar. Måste vara enorm skillnad mot ett galonplagg.

Jag har några plagg i liknande tanke, bl.a jackor med ”pit zips”, blixtlås i armhålorna. Inte helt värdelöst, men långt ifrån perfekt. Kan funka hyggligt om det blåser precis lagom mycket. Tillräckligt för att ventilera, inte så mycket att det driver in regnet.
Jag tänker mig betydligt fler och större öppningar men som är skyddade uppifrån. Och jag tänkte inte cykla i +30 km/t på landsväg utan i 10-15 km/t i skogen, så blåst är inga problem. Borde vara klockrent för löpning och raskare promenader också.

------

Det där med att ull skulle vara så magiskt har jag inte märkt. De ullunderställ jag har blir kallare när de är blöta än vilket random skitunderställ som helst i syntet för en bråkdel av priset. Dessutom håller inte ull att tvätta tillräckligt ofta.

n3wton

Aktiv medlem
Jag förstår själv inte vad det är du inte förstår. Gör några centimeter överlapp på öppningarna så regnar det inte in, men ventilerar. Måste vara enorm skillnad mot ett galonplagg.

Jag tänker mig betydligt fler och större öppningar men som är skyddade uppifrån. Och jag tänkte inte cykla i +30 km/t på landsväg utan i 10-15 km/t i skogen, så blåst är inga problem. Borde vara klockrent för löpning och raskare promenader också.

------

Det där med att ull skulle vara så magiskt har jag inte märkt. De ullunderställ jag har blir kallare när de är blöta än vilket random skitunderställ som helst i syntet för en bråkdel av priset. Dessutom håller inte ull att tvätta tillräckligt ofta.
Sjukt olika uppfattningar, som sagt. Vi skulle ta en tur i regn tillsammans en dag och diskutera hållbarhet osv!😊 Jag lovar ta på mina äldsta armvärmare som gått en jäkla massa kilometer både i skog och på landsväg, och tom blivit lagade några gånger pga grenar i skogen (de är nog lite känsliga mot rivskador när jag tänker efter..).

kais01

Aktiv medlem
makten, den här jackan har gälar både här och där. en hoy vulpine. vet tyvärr inte om den är bra i övrigt, hängt i garderoben sedan inköp eftersom jag i mellantiden satsade på 7mesh resistance och varit mer än nöjd.
9E713113-78C6-4B7E-A62E-7CD5CA4508E9.jpeg

kais01

Aktiv medlem
även 7mesh resistance har gälar, men inte lika utstuderat. men den har å andra sidan luftintag nere vid handlederna:)

som sagt luftig känsla i denna jacka.
767CA779-199E-4CC7-9BFB-3CA9F418B979.jpeg

Allroad

Aktiv medlem
Skotska Endura har bra regnjackor med hög andningsförmåga (60000) och utan att använda PTFE som Gore. Tex https://www.mbr.co.uk/buyers_guide/best-waterproof-mountain-bike-jackets-337470
Jag kör med en i FS260-serien som faktiskt fungerar bra utan att bli genomblöt inifrån med ett eller två baslager, beroende på temperatur.
Och rainlegs såklart.
Rainlegs verkar inte så dumt! Men vad kör du under?

hur gör ni med skor då? Jag köpte något skoöverdrag från White på XXL, blir ju sjöblöt om fötterna ändå :(

kais01

Aktiv medlem
här är en jacka att undvika. värsta skräpet. en streetjacka från rapha med deras egna membran. snyggt skuren, välsydd med till synes högvärdiga material, men absolut omöjlig att cykla med pga portabel bastu. vid en lugn söndagspromenad fungerar den. nästan.
466EDEBA-A7AC-47A5-9746-80DD215907FF.jpeg

kais01

Aktiv medlem

hur gör ni med skor då? Jag köpte något skoöverdrag från White på XXL, blir ju sjöblöt om fötterna ändå :(
kör vanligen civila kläder under mina rainlegs. men annars går det bra med vadsomhelst.

för mtb och landsväg kör jag med lidls löpartajts som har membran framtill och därmed rainlegs sas inbyggt.

för cykling i regn har jag några membranförsedda låga och höga skor från dzr, giro och shimano. är det mtb-geggamoja på g åker damasker på. brukar vara torr och varm om fötterna när jag kommer hem oavsett väderlek.

Stumpy

Aktiv medlem
Hade rainlegs över vanliga bibshorts igår morse och en lagom tät tunn regnjacka som kan öppnas i ryggen. De gamla Craft skoöverdragen höll torrt, men vid kraftigare regn finns det inga överdrag som hjälper. Det kommer in vatten ändå. Man kanske skulle tejpa på insidan vid klossarna.

staine

Aktiv medlem
Hade rainlegs över vanliga bibshorts igår morse och en lagom tät tunn regnjacka som kan öppnas i ryggen. De gamla Craft skoöverdragen höll torrt, men vid kraftigare regn finns det inga överdrag som hjälper. Det kommer in vatten ändå. Man kanske skulle tejpa på insidan vid klossarna.
Bättre att köra barfota, väl framme har man ett par torra strumpor att ta på sig :)

OlofSx

Medlem
Jag kör också med ull på allt när det är lite grisigare väder, kalsonger (kör sällan blöja), strumpor, t-shirt, underställ, etc. Allt förutom yttersta lagret som är skal, antingen en billig vindväst eller en semidyr skaljacka från Norröna (och ej GoreTex som är dyrt och dåligt för miljön). På benen har jag ofta ett par enklare och tightare arbetar- eller vandringsbyxor om det inte är för mycket regn. Att det yttersta lagret blir blött på benen stör mig mindre än att det är heltätt. Har blixtlås under armar på skaljackan vilket jag tycker är bra.

Använder inte cykelspecifika märken utan köper det som används vid orientering, jakt, vandring. Det är inte lika tight fit men det tycker jag är en fördel för transport av fukt och att hålla sig *lagom* varm.

Bra märken är Aclima, woolpower, patagonia, icebreaker, smartwool, m.fl. Det mesta som har ca 90% ull eller mer fungerar. Undvik plagg med bara 50% ull.

Hållbarheten på mina ullplagg tycker jag är bra. Ull ska såklart tvättas på ullprogram med flytande fintvättmedel. Ull kan ofta också klara sig med att hängas ut på vädring mellan turer vilket såklart är mindre slitage.

Älskar att cykla i regn och slask, har definitivt några av mina bästa minnen från turer i kärvt väder. Känslan av att äga hela världen själv när man är ute för att alla andra sitter inne är fenomenal!

Skor har jag inte riktigt löst ännu. Trekkingcykelskor med plats för tunn och en tjockare ullstrumpa och ev. Neoprenöverdrag funkar oftast och är det under -10 använder jag oftast vanliga vinterskor istället för cykelskor om det inte är en väldigt kort tur.

kaffeaffe

Medlem
Som det säkert redan tidigare har nämnts i tråden så håller merinoull värmen även i genomblött tillstånd. Jag brukar helt skippa regnkläder vid cykling. Istället så kör jag tunn merinoundertröja eller cykeltröja i merino. Utanpå det så har jag antingen vindskyddande cykeljacka eller softshelljacka beroende på yttertemperatur. Nertill så kör jag oftast korta vadderade cykelbyxor av kalsongmodell med antingen shorts eller långbyxor i funktionsmaterial utanpå. Däremot så har jag Sealskinz vattentäta strumpor på fötterna och vanliga mtb-skor för spd eller plattisar. På händerna har jag Sealskinz vattentäta vantar eller handskar. Poängen är att kläderna ska värma även om jag är genomblöt av svett eller regn och samtidigt vara ganska snabbtorkande. Jag tar på mig det som känns bäst för mig och min typ av cykling. Bara du kan komma fram till vad som passar för just dig!

Pfaff

Aktiv medlem

Beror på väder...
Bibs, shorts, långa cykelbyxor beroende på årstid o temperatur.
Vid pendling vanliga kraftiga promnadskor, evt med neoprenöverfrag om det är riktigt jävligt, vintertid Northwave Arctic. Annars får väl fötterna bli blöta, jag är vattentät och skor torkar. Ääärodynamiska överdrag i lämpligt material och höga skaft kan säkert funka men antagligen blir du blöt om fötterna underifrån ändå.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ni som kör utan regnkläder, står ni inne i hallen och tittar ut på regnet, tar på er icke regnkläder och ger er ut i regnet i 5 timmar? I säg 5 grader plus.

En sak om man ska ut en timme bara, då klarar jag hålla värmen i vilket fall.

Kold

Medlem
I Göteborg regnar det inte. Vatten dropparna bara hänger i luften och attackerar en när man cyklar förbi. Då är det bara helställ som hjälper

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer