Det här med förbud och dylikt.

grondahl

Aktiv medlem
Hur är det egentligen med ex: Sörmlandsleden, stigarna kring paradiset, Hellas etc. Får man cykla på stigarna/lederna (dvs inte motionsspår, vem vill cykla där?)

Webbsidan för Paradiset skriver ju t ex ut att lederna är till för vandring och att man inte börcykla där vilket jag tolkar som att de är naturtalibaner som ogillar stigcykling men att det rent lagligt är tillåtet.

Najjt

Medlem
Vad jag vet så får du cykla på Sörmlandsleden. Däremot kan det vara olämpligt att cykla fort på vissa ställen. Allemansrätten ger dig rätt att cykla i skogen om du inte förstör (gröda, plantering, känslig mark e dyl). Allemansrätten ger dig samtidigt skyldigheter vilket många missar...;-)

Jag personligen tycker det är värre med de som inte orkar ta hem sina engångsgrillar mm än de som cyklar på "fel" ställen...

bng

Ny medlem
Det varierar med kommunen, och typiskt speciellt i naturskyddsområden och nationalparker.

Cykling är som påpekats tillåtet om det inte uttryckligen är förbjudet, och då gäller det att det skall finnas i lokal ordningsstadga, inte bara nån skylt som spikats upp på privat initiativ.

Sörmlandsleden går ju genom en drös med kommuner, men i Huddinge där jag bor finns
inget förbud mot cykling i skogen någonstans.

grondahl

Aktiv medlem
Paradiset ligger väl i Huddinge så då är alltså de också tillåtna. Sweet, har kollat runt lite och bilderna från ex sameslingan lovar gott.

grondahl

Aktiv medlem
Var och körde i Rudan idag. Förutom de finska fyllona på tåget hem så var det en riktigt trevlig upplevelse. Mycket hällar, riktigt nice.
Ångrar nästan, men bara nästan att man flyttade från väldigt långt söder om stan till väldigt långt väster om stan. Söderförorterna verkar ju vara the shit för rolig stigcykling.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer