Det kunde ha varit mycket värre!-tråden

Berk

Aktiv medlem
Hade planerat en fin sista tur med sonen för 2020. Det började med att sonen inte ville cykla. Vanligtvis kan man övertala honom, men inte idag. Det var bara att acceptera att cykla ensamt. Hade just köpt och monterad en ful Mudhugger. Valde att köra i Paradiset för att Hellas verkade vara bara gegga och sjöar. I Paradiset var allt vatten koncentrerad i polar och bäckar, så fula Mudhugger, som är också lite i vägen, behövdes tyvärr inte. Då uppmärkte jag att höger vevarma var löst. Tur att min minitool har en 8 mm insex. Men dilleman var att dra sönder händerna (för att hävarmen var för kort) eller fixa vevarmen varje minut. Det blev en kompromiss med 3 mekpaus och lite hud bort, men just ingen blod. Vid "fickan" vid sjön märkte jag att jag hade glömt mina goda tranbärr fikabröd när jag packade om rycksäcken, så ingen riktig fika. Vid andra sidan av sjön måste man går här och där på spång och steg. Mina vinterskor har plastsulor som är hala. Jag halkade från ett steg i sjön med cykeln i handen. Båda fötter och underben gick under vatten. Fick applaus från vandrare på andra sidan av sjön när jag lyckades att drar mig upp. Vattentäta skor behöll vatten bra. Men det kunde såklart har varit mycket värre.

Valhalla_

Aktiv medlem
Hade planerat en fin sista tur med sonen för 2020. Det började med att sonen inte ville cykla. Vanligtvis kan man övertala honom, men inte idag. Det var bara att acceptera att cykla ensamt. Hade just köpt och monterad en ful Mudhugger. Valde att köra i Paradiset för att Hellas verkade vara bara gegga och sjöar. I Paradiset var allt vatten koncentrerad i polar och bäckar, så fula Mudhugger, som är också lite i vägen, behövdes tyvärr inte. Då uppmärkte jag att höger vevarma var löst. Tur att min minitool har en 8 mm insex. Men dilleman var att dra sönder händerna (för att hävarmen var för kort) eller fixa vevarmen varje minut. Det blev en kompromiss med 3 mekpaus och lite hud bort, men just ingen blod. Vid "fickan" vid sjön märkte jag att jag hade glömt mina goda tranbärr fikabröd när jag packade om rycksäcken, så ingen riktig fika. Vid andra sidan av sjön måste man går här och där på spång och steg. Mina vinterskor har plastsulor som är hala. Jag halkade från ett steg i sjön med cykeln i handen. Båda fötter och underben gick under vatten. Fick applaus från vandrare på andra sidan av sjön när jag lyckades att drar mig upp. Vattentäta skor behöll vatten bra. Men det kunde såklart har varit mycket värre.
- fula mudhuggers i onödan
- lös vevarm
- inget fika
- ramla i vattnet på vintern

Kunde det verkligen varit värre??

Berk

Aktiv medlem
- fula mudhuggers i onödan
- lös vevarm
- inget fika
- ramla i vattnet på vintern

Kunde det verkligen varit värre??

Vet inte om det hade kunna vara mycket värre utan att hamna i visa-din-misär-tråden. Turen var faktiskt jättefint! Var rädd att jag inte skulle kunna fastna vevarmen, men det funkade till slutet och jag kunde göra hela turen. Jag skulle kunna ha ramlat helt i sjön, eller värre, min son om han hade varit med (troligtvist inte, han är duktigare än jag). Men då hade det varit riktigt misär.

EDIT: och du glömde största misär: att sonen inte var med

Senast ändrad:

Akronym

Aktiv medlem
Följer Berks tema med blött och kallt

Ingen ful muddhugger = lera i ögonen 2 gånger
1h hemifrån och rejält kallt om fötterna. Men jag kunde ju såklart stått med huvudet först ner i leran också.
Missade mitt mål för året med 40km pga dålig planering också

Bilagor

• 20201231_124101.jpg
    20201231_124101.jpg
    1.5 MB · Besök: 333

Berk

Aktiv medlem

1h hemifrån och rejält kallt om fötterna. Men jag kunde ju såklart stått med huvudet först ner i leran också.

Du har drygt 5 timmar kvar. Det räcker helt och hållet till 40 km!

ShimanoSaint

Aktiv medlem

2021 NP Scout Pro?
Gud vad avis man blir, snygg hoj oavsett hur skitit den är :)

BFS

Aktiv medlem
När jag skulle öppna blixtlåset på bakfickan på min cykeljacka så höll sig blixtlåset stängt medans tyget gick sönder. Jackan är hundra år gammal och seriöst välanvänd. Det kunde varit värre (eftersom jag naturligtvis ska försöka laga den).

Drosa

Aktiv medlem
För ett par månader sedan köpte jag en ny regnjacka och när jag stoppade mobilen i fickan på väg till jobbet och i stressen drog upp blixtlåset så tvärfastnade skiten totalt. Förgäves föesökte jag få upp blixtlåset och klockan tickade på så vad gör man tillslut? Av med jackan och fram med saxen och klippte upp fickfodret innifrån! Men det är klart-det kunde ha varit värre!
Nu har jag i alla fall fått upp djävulsblixtlåset och lagat fickan med silvertejp!

Raemoe

Aktiv medlem
Cyklade till gymmet i regnet för årets första pass, gick bra. Frös dock på under kvällen och på väg hem halkade cykeln i en kurva, jag föll och gled ett par meter på glashal asfalt och rev sönder både byxor och jacka.

Katten hälsar på mig, så jag plockar upp henne varpå hon helt nonchalant spyr ner min soffa.

GoranS

Aktiv medlem
De nya källarfönsterna öppnar inte tillräckligt för att slänga ut en gran. Skit också, tänkte inte på det.
Bara att sälja kåken! Kan ju dessutom i annonsen slänga in någon fras om "naturnära boende" som beskrivning av det faktum att det ligger en gran i ett hörn och skräpar.

Valhalla_

Aktiv medlem
Kul att höra att hoppet lever!

hade ingen svullnad men känner igen mig i problem med stekpannor o kastruller.
Jag får nog räkna med minst 4v till innan jag är ~90%. Undrar och hoppas att handleden är lika stark som innan sen.
-din rehab, är det rörlighet i handled ?
Jag skulle "träna och röra på mig, smärtan styr vad" som vanligt för bra läkning och gör det.

grattis till nya hjälmen 💪😎 och hoppas på att du snart är uppe och kör med den.
(Har du foto på gamla hjälmen?)

Stay happy !
Undrar hur det gått med din hand? Vi var ju i liknande tidsskede.
Min är bra mycket bättre nu efter 9 veckor. Jag kan cykla i stort sett obehindrat, men det känns i alla fall inte riktigt 100 än. Har ställt om reglage och så i vinklar som gör minst ont (och det är inte särskilt mycket vid cykling som tur är). Känner vecka för vecka klara framsteg, men det lär väl inte bli helt smärtfritt förrän framåt våren kan jag tro. Stötvågsbehandling hos sjukgymnast är inte ett dugg roligt, är fan som att gå till tandläkaren och borra utan bedövning men de missade tänderna och satte borren rakt in i handleden istället. Men det verkar göra susen.

Berk

Aktiv medlem
Min är bra mycket bättre nu efter 9 veckor. Jag kan cykla i stort sett obehindrat, men det känns i alla fall inte riktigt 100 än. Har ställt om reglage och så i vinklar som gör minst ont (och det är inte särskilt mycket vid cykling som tur är). Känner vecka för vecka klara framsteg, men det lär väl inte bli helt smärtfritt förrän framåt våren kan jag tro. Stötvågsbehandling hos sjukgymnast är inte ett dugg roligt, är fan som att gå till tandläkaren och borra utan bedövning men de missade tänderna och satte borren rakt in i handleden istället. Men det verkar göra susen.

Tror det är fel tråden här ...

Emil777

Aktiv medlem
Tackar som frågar!
Vänsterhanden blir bättre!
Nu har jag bara svårt att skruva av lock på t.ex. syltburkar.
Cyklingen (mtb) har funkat fint i det varma slutet på december.
Då jag normalt tränar gymnastik vet jag inte hur det funkar. Det är ganska påfrestande för handlederna men pga coronab får vi gamlingar inte träna.

min gissning är att jag vet status i vår hur slutstaus för handleden blir. Nu jobbar jag med rörlighetsövningar ssom jag hittat på nätet för rehab.

håll ut och lycka till med rehab för säsongen -21!

/E

BAPEsta

Aktiv medlem
I början av december skulle jag tejpa om bakhjulet och slänga i ny gucka... Upptäckte detta och väntar fortfarande på nytt bakhjul på garantiärende. Får sån jävla ångest av att inte få cykla! Nu vill man ju bara ut och glida runt i snötäckt skog!
IMG_20201130_134814(1).jpg

BAPEsta

Aktiv medlem
Köp ett annat hjul så länge?
Dum jäkla ickestandardstandard på axeln. Ser mig kring efter hjul men det är något av ett träsk när man inte är erfaren och behöver få ihop rätt hjul, med rätt konverteringsgrejer osv. Drar mig lite från att vildt beställa grejer utan att veta om det blir rätt.

Freddie L

Aktiv medlem
Dum jäkla ickestandardstandard på axeln. Ser mig kring efter hjul men det är något av ett träsk när man inte är erfaren och behöver få ihop rätt hjul, med rätt konverteringsgrejer osv. Drar mig lite från att vildt beställa grejer utan att veta om det blir rätt.
Förstår problemet!
Tänk om det ändå kunde finnas nån resurs som kunde hjälpa en i sådana fall. Typ ett gäng erfarna cyklister och hemmamekar, och kanske tom ett gäng proffs. Om man kunde ha nån slags mötesplats där man kunde ställa den typen av frågor och ofta få svar inom en kvart av nån nörd med sjuka googleskills och koll på de billigaste webshopparna i Europa. Det skulle ju tom räcka med nån slags digital mötesplats, nåt på internet eller nåt. Med tanke på Coronan och så.
Vi får hoppas att nån tok som typ kallar sig ”Jumper” eller nåt annat fånigt drar ihop nåt nån gång! ;-)

Bengt-re

Aktiv medlem
I början av december skulle jag tejpa om bakhjulet och slänga i ny gucka... Upptäckte detta och väntar fortfarande på nytt bakhjul på garantiärende. Får sån jävla ångest av att inte få cykla! Nu vill man ju bara ut och glida runt i snötäckt skog!Visa bilaga 463781

Vad är det för fel på fälgen? Den ser väl oskadad ut i jojnten?

Raggamuffin

Aktiv medlem

Knalla in på närmsta lbs och be om hjälp? Gissar 141qr och det är ju inte en reservdel till en Delorian direkt utan lagervara.

marr

Moderator
Forumvärd
Förstår problemet!
Tänk om det ändå kunde finnas nån resurs som kunde hjälpa en i sådana fall. Typ ett gäng erfarna cyklister och hemmamekar, och kanske tom ett gäng proffs. Om man kunde ha nån slags mötesplats där man kunde ställa den typen av frågor och ofta få svar inom en kvart av nån nörd med sjuka googleskills och koll på de billigaste webshopparna i Europa. Det skulle ju tom räcka med nån slags digital mötesplats, nåt på internet eller nåt. Med tanke på Coronan och så.
Vi får hoppas att nån tok som typ kallar sig ”Jumper” eller nåt annat fånigt drar ihop nåt nån gång! ;-)
Han har ju faktiskt gjort en tråd med frågor om att hitta rätt hjul med :p

Valhalla_

Aktiv medlem
I början av december skulle jag tejpa om bakhjulet och slänga i ny gucka... Upptäckte detta och väntar fortfarande på nytt bakhjul på garantiärende. Får sån jävla ångest av att inte få cykla! Nu vill man ju bara ut och glida runt i snötäckt skog!Visa bilaga 463781
Det där är ju bara skarven som glipar lite. Ingen större grej. Troligen har du "platåat" fälgen i närheten av skarven, varför den blivit på det där viset. Den hålls ihop av stift och kommer fortsätta sitta ihop trots det där. Garanti? Jag tvivlar, men får du ny fälg gratis är det väl inte fel förstås.

Senast ändrad:

BAPEsta

Aktiv medlem
Det där är ju bra skarven som glipar lite. Ingen större grej. Troligen har du "platåat" fälgen i närheten av skarven, varför den blivit på det där viset. Den hålls ihop av stift och kommer fortsätta sitta ihop trots det där. Garanti? Jag tvivlar, men får du ny fälg gratis är drt väl inte fel förstås.
Att jag lämnade in det på garantiärende var efter råd här. Butiken motsatte sig inte garantiärendet och verkade hålla med om att det inte skulle se ut så. Hjulet är från i Juli.

Väntar på svar från Wheelsproject på rekommenderat hjul så jag kan köpa ett av bra kvalle som också går att byta end caps på I framtiden när jag byter cykel.

Valhalla_

Aktiv medlem
Att jag lämnade in det på garantiärende var efter råd här. Butiken motsatte sig inte garantiärendet och verkade hålla med om att det inte skulle se ut så. Hjulet är från i Juli.

Väntar på svar från Wheelsproject på rekommenderat hjul så jag kan köpa ett av bra kvalle som också går att byta end caps på I framtiden när jag byter cykel.
Låter lovande, håller tummarna.
Det jag är inne på är att när den skarven börjar glipa på det där sättet är det (i alla fall i min erfarenhet) oftast pga att fälgen fått sig en smäll, dvs inte tillverkningsrelaterat fel. Men jag vet ju inte vad som hänt med ditt hjul förstås. Och får du nytt på garanti är det ju jättebra. :giggle:

Bele

Aktiv medlem
Cyklade ca 50 m i ett elljusspår för att komma till en grusväg. Halvvägs kom jag i fatt ett promenerande par. Höll ut åt vänster så långt det gick för att visa hänsyn. När jag hade passerat och försökte svänga mot mitten igen så gick det inte, utan jag föll handlöst. Det visade sig att ett fordon hade kört upp ett flera centimeter djupt spår och att spårets kanter hade blivit stenhårda. För att citera mannen jag passerade "du hade inte chans".

Fascinerande hur olika konsekvenserna kan bli av en vurpa. Trots att det inte var mer än styrfart lyckades jag slå i två muskelfästen hårt och även dra till något i axeln. Muskelfästena är jag inte så oroad över, jag kommer troligen att halta lite imorgon, men sen klingar det av. Axlar är alltid lite vanskligt, men förhoppningsvis inga bestående besvär.

Tyvärr kassa bilder, men på den första kan man lite god vilja se kanterna. Den andra visar styret som vreds.

Det kunde ha blivit skelettskador och jag fullföljde rundan, så det kunde ha varit varit värre.

DSC_1179.JPG

DSC_1180.JPG

Bele

Aktiv medlem
Komplettering: Spåret doldes helt av snön.

Uppdatering: Jag hade fel. Jag haltar inte idag, däremot så hade jag ont i axeln i natt och besväras av den nu. Vid närmare eftertanke kan en skelettskada faktiskt ibland vara att föredra framför en axelskada. Läker den ihop väl så problemet borta, axelproblem kan både bli allvarliga och långvariga. Har en kollega som drog sönder alla muskelfästen i ena axeln vid en MTB-vurpa och hon kan inte längre cykla. I min värld är det misär på riktigt.

ething

Aktiv medlem
Dagens I-landsproblem. När man köper en begagnad racer bl.a. för att skaffa effektmätare, för att sedan inse att effektmätaren och pulsklockan inte är kompatibla... *ilska*. Jag borde givetvis kollat mer noggrant men det visade sig att Power2Max har en (1) modell som inte har Bluetooth, gissa vilken modell som satt på cykeln :)

Konvalj

Aktiv medlem
I november hade jag en sväng covid-19. Det var inte särskilt farligt men pågick i 6 veckor och kunde såklart varit mycket värre. Då tappade jag allt luktsinne och smaksinnet förändrades rejält. Alkoholsmak försvann, kaffe blev äckligt och lite sånt. Sen dess har det sakta men säkert återgått mot vad det var innan.

Tills för en vecka sen. Gurkan var äcklig, den smakade äggigt så jag tog den för dålig och slängde den. Några dagar senare så smakar kaffet trist, nästan en lite äggig karaktär. Jordnötssmörsmackan imorse smakade sånt där riktigt hårdkokt ägg man fick i skolan.

Det kunde varit mycket värre, men jag gillade inte ens ägg innan allt det här.

KjellF

Aktiv medlem
Igår, utan snö ute, valde jag en cykel som stått några månader. Underbart att cykla med nästanslicks. Längst ut på rundan dog lyset, inga problem tyckte jag, jag slog bara på reservlampan med vanliga batterier. Reservlampan dog efter några sekunder och jag som hade bytt samtliga batterier i höstas (troligen missat en lampa). Tyvärr körde jag light, oftast har jag med reservbatterier och microlampor.
Det blev till att gena genom skogen och leta mig hem på småvägar.

Emil777

Aktiv medlem
Vinkar hej och för att göra "case closed"

...igår säsongspremiär. Smärtfri handled. Enduro.

- ÄNTLIGEN! Vad kan bli bättre?!
Kul att se att kroppen faktiskt läker tillslut. Skönt att ta rehaben "off season".

Hoppas du kommit/kommer igång med cyklingen också!

mvh
Emil

Valhalla_

Aktiv medlem
Vinkar hej och för att göra "case closed"

...igår säsongspremiär. Smärtfri handled. Enduro.

- ÄNTLIGEN! Vad kan bli bättre?!
Kul att se att kroppen faktiskt läker tillslut. Skönt att ta rehaben "off season".

Hoppas du kommit/kommer igång med cyklingen också!

mvh
Emil
Grattis!! Härligt! Helt smärtfritt eller känner du av i vissa vinklar eller vid smällar etc?

Själv är jag 99% smärtfri, skulle jag falla och ta emot mig skulle det antagligen sticka till lite i handen men gå över rätt fort. Men i vardagen känner jag inget. Iofs slutade jag aldrig cykla, jag var på hojen igen efter ett par tre veckor om än lite försiktigt, sen har jag cyklat hela vintern. :giggle:
Turligt nog var just cykling en aktivitet där handen funkade rätt bra, även om man var lite svag/öm i början. Längdåkning hade aldrig gått, men det skulle jag nog våga mig på nu.

Skulle nog också kalla det "case closed" för egen del.

Hep

Aktiv medlem
Ni kanske minns att jag körde min telefon i diskmaskinen och fick skämmas för det i applebutiken. Lagom när jag nästan förträngt det, är det dags att gå till grannbutiken som säljer glasögon. Tydligen tål de inte alls att tvätta i maskin.
27701CFD-EBE2-424D-A6CE-FF262415645A.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Ni kanske minns att jag körde min telefon i diskmaskinen och fick skämmas för det i applebutiken. Lagom när jag nästan förträngt det, är det dags att gå till grannbutiken som säljer glasögon. Tydligen tål de inte alls att tvätta i maskin.
Visa bilaga 478807

Det ser ut att som om man kanske kan sätta tillbaka linsen själva.

EDIT: ser nu att det saknas en liten bit av linsen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer