Det kunde ha varit mycket värre!-tråden

Grimpeur

Aktiv medlem
På cykelsemester och frun blev dunderförkyld. Hoppla, hoppla inget man räknar med. Plan 1 låtsas som ingenting. Det var dock ingen plan som långsiktigt funkade. Att avbryta var sålunda enda alternativet. Midsommarhelg visade sig vara extremt svårt att hitta resa hem. Sedan som ett mirakel hittade vi en resa via Hertz Bilden visar en glad chaufför (dvs jag) samt en rejält sjuk fru som i allt elände kan finna lyckan i att få åka hem.

Bilagor

• 20220628_103507.jpg
    20220628_103507.jpg
    466.6 KB · Besök: 174

BJS

Aktiv medlem
På cykelsemester och frun blev dunderförkyld. Hoppla, hoppla inget man räknar med. Plan 1 låtsas som ingenting. Det var dock ingen plan som långsiktigt funkade. Att avbryta var sålunda enda alternativet. Midsommarhelg visade sig vara extremt svårt att hitta resa hem. Sedan som ett mirakel hittade vi en resa via Hertz Bilden visar en glad chaufför (dvs jag) samt en rejält sjuk fru som i allt elände kan finna lyckan i att få åka hem.
Trist, men skönt att det ordande sig. Ni är värda all lycka! 🤗

Berk

Aktiv medlem
Vaknade kl 5 med kramp i vaderna och kunde inte sova igen. Första gång i mer än 20 år. Antar att det var för att jag måste trampa på hård med vanliga skor på MTBn jag lånade för att hålla med sonen på sin SS-racer igår kväll. Kanske hade jag också inte druckit tillräckligt mycket. Efter lite stretchning (som jag skulle hade gjort kl 5) är det lite bättre nu.

Laan84

Aktiv medlem
Det kunde ha varit mycket värre… Såg fästet försvinna i backspegeln i 110.. Blev att slå av på farten och stanna asap. Oklart varför och hur det kunde hända. Spännband är iaf bra att ha.

Men mest är jag glad att de fyra cyklarna stannade på taket….

Bilagor

• D57A9F38-4E28-4AE3-8B15-7FD5AECAFB12.jpeg
    D57A9F38-4E28-4AE3-8B15-7FD5AECAFB12.jpeg
    28.9 KB · Besök: 192

Berk

Aktiv medlem
Det kunde ha varit mycket värre… Såg fästet försvinna i backspegeln i 110.. Blev att slå av på farten och stanna asap. Oklart varför och hur det kunde hända. Spännband är iaf bra att ha.

Men mest är jag glad att de fyra cyklarna stannade på taket….

Är det på taket?

Hur såg du det i spegeln?

Laan84

Aktiv medlem
Hur är det ens möjligt? Vad är det för takräcke?
Det undrar jag med. Det borde inte vara möjligt. Det är ett Mont Blanc räcke som verkar ha utgått.

Edit: blir nog att köpa ett helt nytt räcke, av någon anledning känns det svårt att lita på det här i fortsättningen 😅

LWB

Aktiv medlem
Gick med ögat före in i en utstickande ströläkt till virket som inom 1v ska bli nytt tak. Lite sår utanpå men dessvärre rispor på 25% av hornhinnan och ont som fan just nu.
15D0BBE5-C2E1-4E0E-97B6-22C09D8057D0.jpeg

Nu vila med ögonsalva och smörjande droppar (tror jag att de hette), återbesök på tisdag em för att kolla att det läker som det ska.

Där rök förmodligen den planerade kortlångcyklingen nästa vecka, på fredag fyller farsan jämnt så inte mycket lönt att åka iväg ons-tors, och måndagen därefter börjar projekt lägga om taket. Fan!

Men det kunde ha varit mycket värre. Jag bor så att jag har skogscyklingen rakt utanför dörren så det får bli kortare turer hemikring. Och väntetiden på akuten och ögonmottagningen var sammantaget 7 min och 32 sekunder. Dessutom kunde jag ha bott i ett land i krig, så några dagars filbunke är inte så jävla illa ändå.

mzi

Aktiv medlem
Jag pajade hornhinnan för massa år sedan. Åkte in till St Erik och doktorn där droppade in något i ögat för att städa rent och se vilka skador som fanns.

Sedan fuck jag droppar utskrivna och jag undrade om det var samma mirakeldroppar som jag fått av henne. Men hon bara skrattade och sa att se var bara mjukgörande.

Flera år senare fick jag lära mig att ögonläkare är en av ett fåtal som fortfarande använder kokainlösningar kliniskt.

Jonatan F

Aktiv medlem
Köpte två Rene Herse Rat trap pass begagnade här på Happy för ett bra tag sedan. Min kompis noterade vid ett senare tillfälle två små skador på dem men jag tänkte "hur illa kan det vara" och glömde bort det. I veckan hade jag äntligen fått ihop cykeln de ska sitta på. Krängde på däcken och åkte iväg fyra dagar på min och min frus första gemensamma cykelsemester. Upptäckte andra morgonen att de små skadorna på de opumpade däcken var två riktiga revor.
20220828_110357 (1).jpg

Gissar att säljaren inte kände till det men fan vad surt. De är ju inte gratis de där däcken. Nåväl - det kunde varit värre. och de höll hela vägen! Inte ens en punka! Och hade de inte varit trasiga hade de varit värda varenda krona i min bok. Kommer köpa nya när jag sparat ihop tillräckligt på cykel-kontot igen. :(

n3wton

Aktiv medlem
Svensexa i lördags. Vi sprang runt på en av typ 20 fotbollsplaner och sköt varandra med pilbågar. En förlupen fotboll kom studsande, varpå jag lite snyggt tänkte passa tillbaks den över ett par parkerade bilar. Tog i som fan med ett riktigt kalasskott på halvvolley, och när jag landade sa det POFF om foten när den vek sig inåt. Lindade hårt som satan, proffsigt och bra, följt av att jag haltade runt hela dagen via rallybilskörning och lerduveskytte och en massa grejer. Ont men hyffsat okej känsla i foten.

På kvällen fick jag skav av bandaget så jag tog av det innan läggdags, och när jag vaknade var foten stor som en handboll och jag kunde inte stödja på den på 1,5 dygn. Sen blev det helt plötsligt mycket bättre, så igår kunde jag köra en ganska hård tävling på Zwift utan att foten klagade nämnvärt. Fortfarande halt, men har hopp om att slippa nödslakt iallafall.

Ful fot. Jag har storlek 47-48, men på bilden ser det snarast ut som 36:or med så svullen fotled. Bättre för varje dag med svullnaden därtill. Brutna ben uteslutet, rehab inledd.

94CFF878-AC7B-4F94-BF9D-50AE8A9BC723.jpeg

Glad i hågen över en fot på bättringsvägen och en mtb med nya bromsar och hjul gav jag mig iväg på en kort tur med ena barnet för att bromsa in bromsarna lite. När man rivit halva cykeln inklusive bromsarna ser man till att alla skruvar sitter som de ska. Två gånger, minst. Allt kändes lugnt, men jag blev rejält förvånad då jag i samband med att jag landade ett bunnyhop hör ett stort brak och helt plötsligt har båda pedalerna i sitt nedersta läge, samtidigt.

6316EE99-C856-48A0-9DD9-D6F1FEE9F969.jpeg

Jag hade haft av vevpartiet för att dra åt en vajerhållarskruv som sitter dold bakom vevpartiet, varpå jag av oklar anledning bara satt tillbaks vevarna och spänt åt lagerförspänningen men inte vevarmaskruvarna. Har av vevar titt som tätt, och ser såklart alltid till att dra åt dom direkt. Trodde jag. Rookie-mistake!

Självklart strippade jag splinesen ganska bra. Står i valet och kvalet att montera tillbaks och köra ändå, eller köpa helt nytt vevparti. Det är bara topparna på splinesen som gått och jag tror det håller, men det är ju lätt hänt att hamna i den riktiga misär-tråden om veven släpper på ett hopp eller så.. Till saken hör att jag sålde ett enklare vevparti IGÅR, och på det satt en utmärkt vänstervev som jag kunde bytt rakt av med. Tar det som ett tecken på att inte sälja bra-att-ha-grejer..😛

Berk

Aktiv medlem
Visa bilaga 580076

Jag hade haft av vevpartiet för att dra åt en vajerhållarskruv som sitter dold bakom vevpartiet, varpå jag av oklar anledning bara satt tillbaks vevarna och spänt åt lagerförspänningen men inte vevarmaskruvarna. Har av vevar titt som tätt, och ser såklart alltid till att dra åt dom direkt. Trodde jag. Rookie-mistake!

Självklart strippade jag splinesen ganska bra. Står i valet och kvalet att montera tillbaks och köra ändå, eller köpa helt nytt vevparti. Det är bara topparna på splinesen som gått och jag tror det håller, men det är ju lätt hänt att hamna i den riktiga misär-tråden om veven släpper på ett hopp eller så.. Till saken hör att jag sålde ett enklare vevparti IGÅR, och på det satt en utmärkt vänstervev som jag kunde bytt rakt av med. Tar det som ett tecken på att inte sälja bra-att-ha-grejer..

Passar också bra i mektabbar tråden!

Och såklart ska man aldrig sälja grejer från bra-att-ha lådan.

Tänkte kunna hjälpa dig, men slutsåld (och dessutom fel längd):

n3wton

Aktiv medlem
Passar också bra i mektabbar tråden!

Och såklart ska man aldrig sälja grejer från bra-att-ha lådan.

Tänkte kunna hjälpa dig, men slutsåld (och dessutom fel längd):

Googlade också efter en ensam vänstervev men det verkar svårt.

Till lvg har jag typ tre vänstervevar liggandes till följd av byte till effektmätarvev på olika cyklar, men på denna mtbn har jag ju en riktig spindelbaserad effektmätare.

Äh. Tror jag kör på med den jag har. Någon måste ju skriva om annat än punkteringar i Misär-tråden!😊

Edit: Var finner jag mektabbetråden? Hittar en men den känns fel.. Känns som en rolig tabbe att spara till eftervärlden.

MagerValp

Aktiv medlem
Självklart strippade jag splinesen ganska bra. Står i valet och kvalet att montera tillbaks och köra ändå, eller köpa helt nytt vevparti. Det är bara topparna på splinesen som gått och jag tror det håller, men det är ju lätt hänt att hamna i den riktiga misär-tråden om veven släpper på ett hopp eller så.. Till saken hör att jag sålde ett enklare vevparti IGÅR, och på det satt en utmärkt vänstervev som jag kunde bytt rakt av med. Tar det som ett tecken på att inte sälja bra-att-ha-grejer..😛
Vill du ha 175 mm har jag ju ett par SLX över 😀

n3wton

Aktiv medlem
En liten anekdot:

Jag och @MagerValp träffades i Låna vertyg-tråden och häromdagen var han förbi och skruvade lite på sina cyklar med en av Shimanos tusen special-hylsor och en stor 36-millimeter vevlagernyckel. Efter utfört arbete ursäktade han sig över att han glömt ta med öl som tack, varpå jag ordagrant sa att "äh, det är verkligen inte nödvändigt - man brukar få tillbaks på annat håll när man hjälper till".

Klipp till igår. Pang så var mina vevar trasiga efter mektabben beskriven i tidigare inlägg, varpå @MagerValp nu erbjudit sig att sälja ett par identiska vevar till mig för ett väldigt överkomligt pris. Det är en ganska trevlig värld vi lever i!❤️

#karmakonto #happylevererar

Senast ändrad:

SocialGimp

Aktiv medlem
En liten anekdot:

Jag och @MagerValp träffades i Låna vertyg-tråden och häromdagen var han förbi och skruvade lite på sina cyklar med en av Shimanos tusen special-hylsor och en stor 36-millimeter vevlagernyckel. Efter utfört arbete ursäktade han sig över att han glömt ta med öl som tack, varpå jag ordagrant sa att "äh, det är verkligen inte nödvändigt - man brukar få tillbaks på annat håll när man hjälper till".

Klipp till igår. Pang så var mina vevar trasiga efter ovanstående mektabbe, varpå @MagerValp nu erbjudit sig att sälja ett par identiska vevar till mig för ett väldigt överkomligt pris. Det är en ganska trevlig värld vi lever i!❤️

#karmakonto #happylevererar
Jag anar en begynnande bromance.

Berk

Aktiv medlem
Här ett inlägg i rätt tråd. Kände ett viss motstånd på stigen när jag passerade nära en tråd. Jag märkte några tiondelar för sent att det var armen av min (favorit)tröja som hade fastnat på en kvist. Fick vad man på nederländska nämner en vinkelhaak (enda uttrycket där "vinkel" betyder samma som på svenska, annars betyder det "butik"). Detta utförande finns inte längre att köpa. Tror dock att jag kan fixa det. Frågan är bara om jag ska använda lite för ljus eller lite för mörkt grön tråd ... Nu är trojan invigd på riktigt! Hade klart kunna varit värre.

2022-11-02-15-42-57-998.jpg

Hep

Aktiv medlem
Ok, det är inte jättestort hål, men det gör ont när jag hanterar gaffel, tangentbord och snöslunga. Tyvärr är det just det jag har roat mig med hela dagen.
11FAA1C4-AE82-4C77-9C24-E54BB4303099.jpeg

Valhalla_

Aktiv medlem
Här ett inlägg i rätt tråd. Kände ett viss motstånd på stigen när jag passerade nära en tråd. Jag märkte några tiondelar för sent att det var armen av min (favorit)tröja som hade fastnat på en kvist. Fick vad man på nederländska nämner en vinkelhaak (enda uttrycket där "vinkel" betyder samma som på svenska, annars betyder det "butik"). Detta utförande finns inte längre att köpa. Tror dock att jag kan fixa det. Frågan är bara om jag ska använda lite för ljus eller lite för mörkt grön tråd ... Nu är trojan invigd på riktigt! Hade klart kunna varit värre.

Visa bilaga 591455
Kul att laga och fortsätta använda. Går alltid att köpa tråd i rätt färg också.
Men vad spelar det för roll om det syns litegrann?

Kolla vad fint det kan bli med lite lagningslappar efter en megakrasch. Inklusive fel färg på tråden 🙂
Men nu får jag bara komma ihåg att inte lägga något i den lilla ryggfickan på sidan, för innanmätet blev lagningslappar. Men det kunde varit värre. :LOL:
IMG_20221126_195747.jpg

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Kul att laga och fortsätta använda. Går alltid att köpa tråd i rätt färg också.
Men vad spelar det för roll om det syns litegrann?

Kolla vad fint det kan bli med lite lagningslappar efter en megakrasch. Inklusive fel färg på tråden 🙂
Men nu får jag bara komma ihåg att inte lägga något i den lilla ryggfickan på sidan, för innanmätet blev lagningslappar. Men det kunde varit värre. :LOL:
Visa bilaga 595579
Föredömligt på många många vis! Jag ser lagningar som minnen som snarast tillför något till ett plagg snarare än en dålig grej. Win-win-win-win typ.

Topp