Det ligger gamla trasiga cyklar och skräpar...

ErikPe

Aktiv medlem
Nu har jag lite planer på att sätta samman en cykel och det finns en plats här i göteborg, där antagligen alkisar eller liknade har släpat dit gamla cyklar och slaktat dem. (Det är ett ställe som är fullt synligt och alla vet om det) De har säkert legat ute länge och de är mycket rost på dem.

En av ramarna vill jag ha att bygga vidare på, men det kommer krävas en del jobb. Men vad säger "pappa Bengt" eller annat kallat "farbror blå" om detta, att göra en gob gärning för miljön? Eller hur ska man säga? Det lär inte vara någon som vill ha dem. Det saknas delar, så som vevparti, styre osv..

Vad säger nu polisen om jag skickar ett mail och talar om att jag tar och "rensar upp lite i naturen" och tar en av ramarna. Ramen är säker 25 år gammal också.

Som säkert många kommer säga, lämna in den till polisen och sen får du den för en billig peng. Men då är det skit samma. Man får en liknade cykel på blocket för några hundralappar. Men då i rullande skick.

Hur ska jag göra med detta.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kostar dig inget att få den om du lämnar in
> den till polisen.

Har de inte lite administrativa avgifter och skräp?

Går det kanske att ta reda på vem som står som senaste ägare? Looooooooooooooooooooooooooooooong-shot men en väg att gå.

Annars håller jag med om att städa i naturen är ett ganska bra sätt att se det här. *Duckar för alla pk*. Men såklart, den är ju inte din så du ska inte ta den.

Jag är ansvarig för gårdsmiljön i vår brf. Och i vintras gjorde jag en rensning på gården som innebar att alla cyklar märktes med en tejpbit som ägaren fick ta bort om denne ville ha kvar sin cykel. Tre cyklar blev över med sina tejpbitar kvar och först efter tre månader får vi lov att göra oss av med dem. Så tills dess står de och förfaller istället för att någon tar dem och bygger nåt vettigt av dem. Lagen är som den är.

Om man lämnar in till Polisen och ingen har gjort anspråk på den efter 3 månader så ställs du som rättmätiig ägare till den. Inga avgifter eller annat.

Om du skulle gå över och ta ramen och någon skulle komma på dig, antingen när du tar den eller efter (smart att starta en tråd på ett öppet forum ;)) så kommer du troligtvis inte behöva göra mer än att lämna tillbaka ramen, vilket kan vara väldigt tråkigt efter du har renoverat den. Så om jag skulle vara dig så skulle jag kontakta någon som håller i det här forumet, be dom att ta bort tråden för att sedan knata ner och ta ramen... :)

Snackar vi möjligtvis Lundby hotell? Haha =) Där brukar det krylla av ramar.
Oftast är det mina grannars hojjar som står där. Dom är måttligt roade av det.
En tjej här såg när det kom ett kräk och tog med hennes cykel. Sen såg hon att
den stog vid hotellet... Hihi.. Skapligt genomskinligt. Men polisen gör som dom
brukar, blundar och låtsas som att dom inte ser nåt.

//Daniel

Jag har fått för mig att hittade cyklar som inte har något större värde (mindre än 800:-) får man behålla utan att lämna dem till polisen. Jag TROR att det är så, en gång för 10-15 år sedan lämnade min syster en upphittad cykel till polisen. Han såg optimistisk ut när han frågade "den cykeln kan inte vara värd mer 800:-?". Han såg besviken ut när jag glatt svarade att den säkert var värd 2000:-.
Skriv ett mail till polisen och fråga.

har gått igenom samma sak nyligen. Ring till lokala polisen i området och säg att den är övergiven och inget värd (vilket är sant med de flesta beg hittecyklar). Då är den din att ta hem direkt. Givetvis får du inte röra den på tre månader när du "förvarar" den hemma hos dig men sen är den helt din.

Vid påfarten till Göta Älvsbron brukar det ligga skräpcyklar slaktade. Den som är intresserad av att få sin cykel isärplockad kan också ställa den vid hållplats Hjalmar Brantingplatsen, Backaplan. Studera det stället under några veckor den som har tid, faschinerande.

Hej.
Jag märker att det föreligger viss begreppsförvirrig här.

Den typen av laga fång ni beskriver kallas ockupation och kan endast ske om
det förefaller som om ägaren kastat bort den lösa saken, ex vis kvarlämnade böcker, cigarettstumpar osv.Detta kallas res derelictae och är inte helt väldefinierat men klart är att det inte räcker att ni tycker saken verkar övergiven och billig, den måste (i en objektiv bedömning) verka bortkastad och oönskad. I de fall ni tar upp är sakerna: I detta fall stulna cyklar kan det aldrig handla om res derelictae iom att rådigheten orätt blivigt skild från ägaren (med reservation för om så mkt tid har förflutit att cykeln är sönderrostad och värdelös men då skulle ni ju inte vilja ha den). Om ni inte (inom ej oskälig tid) lämnar in cyklarna till polisen gör ni er skyldig till fyndförseelse enl BrB 10:8 eller/ och olovligt förfogande BrB 10:4.
Om jag orkar ska jag kolla upp i praxis och kanske nått rättsfall för när res derelictae kan vara för handen för en cykel.

Cykla i frid/Magnus

Magnus: Det låter intressant. Det var just därför jag startade tråden. Var går gränsen för saker och ting. Nu kommer det nog bli så att jag köper en lite mer fungerande cykel på blocket. Men de cyklarna jag tidigare nämnde är det såpass mycket jobb att få dem i ordning att det knappast kan vara fråga om något annat än skrot.

Men om jag åker till en miljöstation där det i metallkonainern ligger gamla cyklar. Är de då lagliga att få vårdnaden för, om det är ok att ta dem för "ägaren" för miljöstatonen?

Miljöstationen i Östberga söder om stockholm har väktare som patrullerar för att hindra folk att sno saker. Det är INTE tillåtet att ta saker därifrån. (nu är det ju mest pundare som är ute efter koppar som de vill åt)

Om jag förstod Erik rätt kommer han fråga ägaren eller förvaltaren av skroten och då går det förstås ok att ta cykeln (förutsatt att cykeln skilts från ägaren på rätt sätt, men detta blir en knepig sakrättslig utredning annars)

Tillbaka
Topp