Det ska väl inte se ut så här egentligen? (Broms)

Atakua

Aktiv medlem
Jag har ett liknande problem på bakbromsen: bromsbeläggen sticker ut ~0.5 mm. Jag kör en noname skiva. Bromsoket sitter utan adapter, så kan inte åtgärda detta utan att slipa bort på själva ramen.

I praktiken visade det sig inte vara ett stort problem på bakbromsen. De utstickande beläggsytor smulas sönder innan de hinner kontakta varandra. Jag har redan förbrukat tre par bromsbelägg på så vis, så det blir snart dags att bytta även bromsskivan. Då kanske försöker jag sätta dit bromstillverkarens egna skiva. Om detta inte hjälper kvarstår dålig ramtolerans som enda förklaringen.

Hade det varit frambroms i mitt fall då borde jag vara mer försiktig med sådan sak.

sdx

Aktiv medlem
Vill inte uppmana till onödig konsumtion 🙃 men en Shimano Original RT-66 203mm tror jag skulle kunna vara värt att prova om inget annat hjälper. Eller rättare sagt, innan du börjar fila.

Tillägg: Eftersom nu bromsok och adapter är Shimano så hade jag gått den vägen, med ny skiva av samma märke och kompabilitet.

203 brukar vara 203 om inte shimano har hittat på ett eget si system ,har mätt på 6 st och alla ligger på 203mm och tjockleken diffar på 4 hundra delar och det är olika märken på skivorna möjligen så är det som inte är maskin bearbetat på hennes hoj så stämmer inte toleranserna.Har även en skillnad på shimano adapter som ligger på 0.13 mm

Senast ändrad:
C

CCS

Guest
203 brukar vara 203 om inte shimano har hittat på ett eget si system ,har mätt på 6 st och alla ligger på 203mm och tjockleken diffar på 4 hundra delar och det är olika märken på skivorna möjligen så är det som inte är maskin bearbetat på hennes hoj så stämmer inte toleranserna.
Har du mätt diameter med tiondels millimeters noggrannhet på exakt den typ av skiva Karin har?

sdx

Aktiv medlem
Har du mätt diameter med tiondels millimeters noggrannhet på exakt den typ av skiva Karin har?
Min mikrometer kanske mäter fel men jag kollade den med en passbit före tjockleks mätnig och mitt jätte skjutmått så går käftarna ihop så nog mäter det rätt.Men titta på hur hennes skiva är utformad i stället så ser man på den högsta punkten på skivan att det finns en avskiljng mellan belägg och skiva.

jonte987

Aktiv medlem
Jag tycker ämnet är uttömt. Har man tur funkar alla skivor till allt. En del kan knappt få nåt att fungera utan att sätta en fil grejorna. Bortsett från fingerfärdighet tror jag ramen diffar mest.

Det finns t.o.m de som upptäckt färg på pm ytan. Då kan man kanske börja med det.

Jag tror själv inte 0.5 mm blir nåt problem men lite farligt att lova det.

C

CCS

Guest
Jag tycker ämnet är uttömt. Har man tur funkar alla skivor till allt. En del kan knappt få nåt att fungera utan att sätta en fil grejorna. Bortsett från fingerfärdighet tror jag ramen diffar mest.

Det finns t.o.m de som upptäckt färg på pm ytan. Då kan man kanske börja med det.

Jag tror själv inte 0.5 mm blir nåt problem men lite farligt att lova det.
Du håller inte med om det jag skrev alltså? Att prova Shimano-skiva först innan man börjar fila? Det är väl rätt så grundläggande och sunt förnuft att börja i rätt ände och beta av när man ska utesluta ev. felkällor.

Senast redigerad av en moderator:

jonte987

Aktiv medlem
För övrigt är det ingen ram utan en gaffel så det är lite skumt. Det ska väl hålla högre kvalitet än random ram.

sdx

Aktiv medlem
Det är utvecklat på 55 inlägg nu det får räcka.
Fram bromsen sitter i fram gafflen så vad har ramen med det att göra då fram gafflen ändrar på försprånget hela tiden men ramen det är där jag vill att du utvecklar det mera utan att få ett svar som goddag yxskaft.Eller en länk där man kan läsa vidare om ramens inverkan på en ofjädrad vikt gaffel med broms.

C

CCS

Guest
Nä, det lilla oslitna på beläggen bryts nog bort efterhand. Men kanske ändå skal tömma spargrisen och köpa en skiva som passar bättre. Lär iaf bli snyggare.
Ser att RT66 203mm finns i lager hos TCM just nu. Sen om lagersaldot avser i butiken över disk i Stockholm eller bara webblagret i Söderhamn vet jag däremot inte. Hoppas det löser sig.

Edit: sorry, glömde länken:

Screenshot_20221023-150741.png

Senast redigerad av en moderator:

TobbeV

Aktiv medlem
Sen sitter väl oket utan passningsbrickor, det borde väl innebära att oket "egentligen" ska sitta ännu längre ut?
Fast det kanske inte är en nödvändighet med brickorna?

Köp & Sälj

Topp