Det var bättre förr... …eller också inte

Trim

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Kom att tänka på min klass kompis som fick en ny raser cykel av mor sin med smala däck han var mäkta stolt nu var det här landsbyggd och frilufts dag och blev skogs vägar och han upptäckte att gruset på E 4 gav problem punka ofta ha blev så besviken och läss så han slängde cykeln i skolans älv slänt 20 meter ner ville inte se cyckeln mer.
Detta hände på i mitten av 70 talet men vi hade ju limp cyklar med svåra skav vid längre utflykter.🤣
Vi hade en vikarie lärare med åsikter om växel cyklar ligga med höga växel i måste haft konstigt sätt till växlar på cyklar över huvud taget vurmade för de oväxlade så man inte lockas ligga på högst och mjölksyra bränna sig unge för så resonerade han vid diskussion om växel cyklar.
 
Senast ändrad:

UprightCitizen

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
nej, jag vill sabotera för de ekonomiska intressen som medelst de små stegens tyranni vill omvandla den subversiva, billiga och miljövänliga cyklingen till att bli en dyr och smutsig motorsport.

min metod är att med tillspetsad retorik försöka rysta om några sovande prylgalningar på ett internetforum så att de inser hur lurade de är och därför av skam och med nyväckt jävlar anamma börjar värna de grundläggande värden inom cyklingen som är anledningen till att de började ägna sig åt aktiviteten från början.

men när jag skriver det sådär rakt ut så inser jag att det det var att göra mig besvär i onödan :)
Du sätter dig i en ganska omöjlig position. Du har väl mer än en cykel själv? Varför inte nöja dig med en och bara hålla dig till där du tycker om att föra fram denna? Varför slösa dyrbara watt för att surfa på cykelforum?
I övrigt väljer jag själv vilka jag cyklar med, hittills har bara en enda person påpekat något om vad jag borde eller inte borde ha på mig när jag cyklar. Det var du här på forumet.
 

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Du sätter dig i en ganska omöjlig position. Du har väl mer än en cykel själv? Varför inte nöja dig med en och bara hålla dig till där du tycker om att föra fram denna? Varför slösa dyrbara watt för att surfa på cykelforum?
I övrigt väljer jag själv vilka jag cyklar med, hittills har bara en enda person påpekat något om vad jag borde eller inte borde ha på mig när jag cyklar. Det var du här på forumet.
jag tycker du missförstår.

"varför slösa dyrbara watt för att surfa på cykelforum?" är visserligen helt rätt fråga, men du tycks ha uppfattningen att den på nåt vis bevisar att min position är omöjlig, medan jag tycker att det är precis det som är min position, att den frågan ska ställas. min position är att cyklingens essens är en subversiv tanke om att det finns tillräcklig teknologi – det behövs ingen motor! – och att bedömningen av vad som är tillräckligt aldrig går att liksom bevisa eller motbevisa. det är en komplex mänsklig bedömning (för att undvika det förbjudna ordet "politik"). motsatsen till det här samhällets maximalism är inte minimalism och den då logiska följden att mänskosläktet bör begå kollektivt självmord. det vore att röra sig på exakt samma spelplan.

för att veta vad som är den tillräckliga nivån, hur många watt som en mänska bör surfa upp på ett cykelforum, hur mycket prylar en människa bör besudla planeten med, bör vi använda oss av alla våra mänskliga förmågor. både tänka logiskt och tänka etiskt och göra en komplex samlad bedömning av vad som är en rimlig nivå.

utvecklingsoptimisterna verkar vilja avskaffa allt som gör det komplicerat och svårt att vara människa och tycks försöka ersätta den komplexa mänskliga förmågan till reflektion med en enda korkad algoritm: mer är bättre! och om mer uppenbarligen inte är bättre just nu pga klimatkatastrof och massutrotning, så kommer det bli det sen! de tror på tekniken, att en osynlig hand kommer styra den i rätt riktning.

cyklingen är avig, skev och queer för att den är teknologi och teknologikritik samtidigt. cyklingen upphöjer människan till beslutsfattare och säger att kan finnas olika riktningar och gränser för teknologin, och i cyklingens värld måste man ta ett mänskligt beslut istället för att bara surfa med i den simpla ekonomiska utvecklingens maximalistiska algoritm.

så visst kan jag försöka svara på hur många watt jag bör göra av med, men bara om vi kan komma överens om att det är detta vi kollektivt ska göra. ta kommandot över utvecklingen och med våra hjärnor tänka ut en riktningar och gränser. men nu är vi inte riktigt där, nu handlar diskussionen inte om antalet watt, utan om huruvida vi ska bestämma wattantalet eller bara kapitulera och blint "hänga med" i utvecklingen. det senare tycker jag också är ett kollektivt självmord på sitt sätt.
 

UprightCitizen

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
jag tycker du missförstår.

"varför slösa dyrbara watt för att surfa på cykelforum?" är visserligen helt rätt fråga, men du tycks ha uppfattningen att den på nåt vis bevisar att min position är omöjlig, medan jag tycker att det är precis det som är min position, att den frågan ska ställas. min position är att cyklingens essens är en subversiv tanke om att det finns tillräcklig teknologi – det behövs ingen motor! – och att bedömningen av vad som är tillräckligt aldrig går att liksom bevisa eller motbevisa. det är en komplex mänsklig bedömning (för att undvika det förbjudna ordet "politik"). motsatsen till det här samhällets maximalism är inte minimalism och den då logiska följden att mänskosläktet bör begå kollektivt självmord. det vore att röra sig på exakt samma spelplan.

för att veta vad som är den tillräckliga nivån, hur många watt som en mänska bör surfa upp på ett cykelforum, hur mycket prylar en människa bör besudla planeten med, bör vi använda oss av alla våra mänskliga förmågor. både tänka logiskt och tänka etiskt och göra en komplex samlad bedömning av vad som är en rimlig nivå.

utvecklingsoptimisterna verkar vilja avskaffa allt som gör det komplicerat och svårt att vara människa och tycks försöka ersätta den komplexa mänskliga förmågan till reflektion med en enda korkad algoritm: mer är bättre! och om mer uppenbarligen inte är bättre just nu pga klimatkatastrof och massutrotning, så kommer det bli det sen! de tror på tekniken, att en osynlig hand kommer styra den i rätt riktning.

cyklingen är avig, skev och queer för att den är teknologi och teknologikritik samtidigt. cyklingen upphöjer människan till beslutsfattare och säger att kan finnas olika riktningar och gränser för teknologin, och i cyklingens värld måste man ta ett mänskligt beslut istället för att bara surfa med i den simpla ekonomiska utvecklingens maximalistiska algoritm.

så visst kan jag försöka svara på hur många watt jag bör göra av med, men bara om vi kan komma överens om att det är detta vi kollektivt ska göra. ta kommandot över utvecklingen och med våra hjärnor tänka ut en riktningar och gränser. men nu är vi inte riktigt där, nu handlar diskussionen inte om antalet watt, utan om huruvida vi ska bestämma wattantalet eller bara kapitulera och blint "hänga med" i utvecklingen. det senare tycker jag också är ett kollektivt självmord på sitt sätt.
Ok. Då är vi nog inte alls överens tyvärr. Tror vi delar mycket i värderingar, men jag kan tyvärr inte alls hålla med om att cykling skulle vara subversiv. Jag ser inte den omvälvande potentialen i cykling. Det är för bökigt och väderkänsligt. Kollektivtrafik är lösningen på transport. I övrigt tror jag inte det behövs pekpinnar om vad man ska tycka är kul. Tror du ser saker i detta för att du vill se det, och du låter som en luddit. Annars kan jag hålla med om att det väldigt lätt blir att handla om prylar, speciellt på internet, vilken hobby det än rör sig om.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
för att veta vad som är den tillräckliga nivån, hur många watt som en mänska bör surfa upp på ett cykelforum, hur mycket prylar en människa bör besudla planeten med, bör vi använda oss av alla våra mänskliga förmågor. både tänka logiskt och tänka etiskt och göra en komplex samlad bedömning av vad som är en rimlig nivå.
Jag tycker att det är precis det som relativt upplysta människor gör. Hela tiden. Jag skulle vilja sträcka mig till att påstå att vi sällan tidigare i människans historia har funderat så mycket på just vad som är en rimlig nivå av personligt ägande.

Frågan är väckt.
 

UprightCitizen

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Jag tycker att det är precis det som relativt upplysta människor gör. Hela tiden. Jag skulle vilja sträcka mig till att påstå att vi sällan tidigare i människans historia har funderat så mycket på just vad som är en rimlig nivå av personligt ägande.

Frågan är väckt.
Det är rimliga frågeställningar, diskussion är viktigt. Jag tror bara inte man kommer så långt genom livsstilsmarkeringar. Piska och morot tror jag på. Och det finns alternativ mellan techno-laisse-faire och anarkoprimitivism.
 

Trim

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Jag har 2 tidiga REX Logan hjälm vita med tillbehör klistermärken att sätta på typ kud stoppare 80 tals hjälm för utom blå metallic silver av typen Biltemas 27-1983 ~1990.
När man växte upp var först vänster tefik sedan högre 1967 hade ärft monark cross cykel hade grov nabb däck bak och 21 kuggdrevet bak med omväxlande Torpedo schwenfurt nav men var svårt hänga med de andra med cykeln fick kadunsa trampa med hög frekvens borde haft 19 kugar bak för 26 tum cykeln blev håppa med cykeln tyvärr skadades bak axeln på cykeln var ju helstum blev gå och titta på gamla cykel familje skrot högen hittade ett perry nav troligen från trim cykel passande axel till Torpedo schwenfurt och senare blev min klass kompis och jag tog fixa till från deras cykel skrotad cykel vi slippa rosten han målade upp den byte mot Märklin tåg cykeln men klass kompis klagade på att lagrena var dåliga.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Går det att få tag på ollonhjälmar nuförtiden?

nedladdning.jpeg
 

Pfaff

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Nej, när alla hade ramväxlar hade alla samma dåliga uppmärksamhet.
Cyklar Orvar med ramväxlar i grupp idag så är han troligtvis den enda som inte ser problemet.

Man tar ju inte ögonen från vägen när man växlar, inte heller med ramväxlar. Risken skulle ju endast vara att handen är lite fjärmare från bromshandtaget på den sidan växling pågår.
 
Det var bättre förr... …eller också inte
På en 70-väg i Habo finns ett minne från nåt som var bättre förr. …,trumvirvel….En vägren med heldragen linje och cykelsymbol. Nästan bortnött, förmodligen bortglömd av kommunen, men bilisterna respekterar den. Säker och snabb och används av både landsvägs- och pendelcyklister. För ordningens skull har dock den översta biten tagits bort och ersatts med en krokig cykelbana (som knappt ingen använder). När jag påtalade den dåliga cykelbanan meddelade ansvarig chef att det viktigaste är att hålla ned hastigheten (allt medan folk tar bilen till jobbet med värre och värre köer).
 

Skruff

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Nej, när alla hade ramväxlar hade alla samma dåliga uppmärksamhet.
Cyklar Orvar med ramväxlar i grupp idag så är han troligtvis den enda som inte ser problemet.
Om problemet med ramväxlar ligger i dålig uppmärksamhet på omgivningen så borde det inte försvinna när alla har ramväxlar. Tvärtom, det borde vara som värst då.

Jag har själv aldrig varit helnöjd med ramväxlar, men jag bor i ett väldigt kuperat område. En brant nedför blir direkt en brant uppför och sen tillbaka igen. Ska testa styrändsreglage för första gången snart, hoppas det känns bättre.
 

BJS

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Om problemet med ramväxlar ligger i dålig uppmärksamhet på omgivningen så borde det inte försvinna när alla har ramväxlar. Tvärtom, det borde vara som värst då.

Jag har själv aldrig varit helnöjd med ramväxlar, men jag bor i ett väldigt kuperat område. En brant nedför blir direkt en brant uppför och sen tillbaka igen. Ska testa styrändsreglage för första gången snart, hoppas det känns bättre.
Jag har kört med båda och gillar styrändsreglage. Det är inte lika smidigt som STI, men klart trevligare än ramreglage. Dock har jag lite punktera gubbe fobi. Det känns som om de skulle kunna göra rejäla hål i benen vid krash.

Och ibland vid ståcykling om man bryter kan med riskera att komma åt dem oavsiktligt. Annars är det trevligt.
 

RN

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Har åkt klunga där en person hade ramväxlar, det var inte direkt värre än att någon drack.

Vet någon varför man hade 26" på MTB när det begav sig och inte 28" som var typ defactostandard för landsväg då (med den lilla avarten 27" kanske, men jag vet inte hur vanlig den var)
 

Skruff

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Jag har kört med båda och gillar styrändsreglage. Det är inte lika smidigt som STI, men klart trevligare än ramreglage. Dock har jag lite punktera gubbe fobi. Det känns som om de skulle kunna göra rejäla hål i benen vid krash.

Och ibland vid ståcykling om man bryter kan med riskera att komma åt dem oavsiktligt. Annars är det trevligt.
Låter lovande, blir ett par friktionsreglage på 2x5 världsmästarcykel. Ska återkomma med bild när den är färdig.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Om problemet med ramväxlar ligger i dålig uppmärksamhet på omgivningen så borde det inte försvinna när alla har ramväxlar. Tvärtom, det borde vara som värst då.
Ja, men om alla har ramväxlar så är det inte en eller några som riskerar att orsaka krascher för att dom använder undermåligt material.
 

C-dale

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
För en annan var det ett lyft när jag monterade Mavics indexerade ramväxlar. Utan index var det ett ständigt fipplande. Att det dock kan fungera bra fick jag uppleva när jag fick sällskap en bit på Mälaren Runt av Tommy Prim. Inget fipplande utan handen högg som en kobra på reglaget och växeln låg i utan något som helst behov av efterjustering.
 

RN

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Passa dig innan du själv får en spak upp i sadelröret mister.


😉
Farsan hade framklingans reglage precis ovanför växelfästet på sadelröret, därav funderingen. Jävligt oklart när den är från iofa men det var med 2x5 konfig iaf så det är väl i ungefärligt härad.
 

RN

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Jag har åkt i organoserad gruppträning när en ramväxlare orsakat en krasch för att han fibblat, vem betalar skadorna?
Samma som om någon annan kraschar antar jag, eller? Någon som dricker knäppt kan också krascha, vem betalar för det? Eller någon som tappar greppet när det byts grepp på styret. Finns nog rätt många sätt man kan krascha på med cykel skulle jag tro.
 

Skruff

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Farsan hade framklingans reglage precis ovanför växelfästet på sadelröret, därav funderingen. Jävligt oklart när den är från iofa men det var med 2x5 konfig iaf så det är väl i ungefärligt härad.
Okey, den var en lösning jag aldrig sett, växlade han med handen eller knä/fot?
 

aben

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Det är rimligt tycker jag oavsett om man tycker om ramväxlar eller inte att skilja på vad för slags cykling det handlar om, STI har ett antal fördelar för den som aktivt tränar och tävlar landsväg men för den som cyklar längre sträcka i lägre tempo och kanske solo har i varje fall jag svårt att se någon direkt fördel med STI.
 

Berk

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Det är rimligt tycker jag oavsett om man tycker om ramväxlar eller inte att skilja på vad för slags cykling det handlar om, STI har ett antal fördelar för den som aktivt tränar och tävlar landsväg men för den som cyklar längre sträcka i lägre tempo och kanske solo har i varje fall jag svårt att se någon direkt fördel med STI.

Cykeln ser dyrare ut med STI?

För dom med stora händer, som jag, var gamla bromshandtag för smala. Jag var riktigt nöjd med klobiga STI handtag (även om mina första var fina Dura Ace 7400). Vet inte om nyare bromshandtag finns i bredare utföranden.
 

aben

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Cykeln ser dyrare ut med STI?

För dom med stora händer, som jag, var gamla bromshandtag för smala. Jag var riktigt nöjd med klobiga STI handtag (även om mina första var fina Dura Ace 7400). Vet inte om nyare bromshandtag finns i bredare utföranden.
Jo det förstås, STI-handtagen är klart skönare att hålla i hoodsen.
 

me.I.am

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Farsan hade framklingans reglage precis ovanför växelfästet på sadelröret, därav funderingen. Jävligt oklart när den är från iofa men det var med 2x5 konfig iaf så det är väl i ungefärligt härad.

Låter mer som ett fulmeck? Jag cyklade en säsong sisådär 1975, var nog 2x5 som var vanligt då. Var med på några tävlingar, hade nog reagerat om någon haft växelföraren där, så det var nog inte någon standardlösning.

Gjorde sen ett mindre uppehåll på 38 år, innerligt glad när jag började igen att ramväxlar, indexerade eller ej, då tillhörde historien.

EDIT:
Inte för att jag hade några problem med funktionen, men så grymt osmidigt.
 
Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
För ordningens skull, jag menar inte att friktionsväxlar är bättre än moderna indexerade växlar och vill för all del aldrig byta bort mina nuvarande cyklar mot ett gammalt stålhärke med friktion. Utvecklingen har gått starkt framåt.
Men visst funkar det med friktion, ville bara bestrida att de skulle vara farliga. Det kan man däremot inte säga om somliga cyklister.
 

s

Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
För ordningens skull, jag menar inte att friktionsväxlar är bättre än moderna indexerade växlar och vill för all del aldrig byta bort mina nuvarande cyklar mot ett gammalt stålhärke med friktion. Utvecklingen har gått starkt framåt.
Men visst funkar det med friktion, ville bara bestrida att de skulle vara farliga. Det kan man däremot inte säga om somliga cyklister.
Men det är ju de somliga cyklisterna som kör med ramväxel!
 
Topp