Du sätter dig i en ganska omöjlig position. Du har väl mer än en cykel själv? Varför inte nöja dig med en och bara hålla dig till där du tycker om att föra fram denna? Varför slösa dyrbara watt för att surfa på cykelforum?nej, jag vill sabotera för de ekonomiska intressen som medelst de små stegens tyranni vill omvandla den subversiva, billiga och miljövänliga cyklingen till att bli en dyr och smutsig motorsport.
min metod är att med tillspetsad retorik försöka rysta om några sovande prylgalningar på ett internetforum så att de inser hur lurade de är och därför av skam och med nyväckt jävlar anamma börjar värna de grundläggande värden inom cyklingen som är anledningen till att de började ägna sig åt aktiviteten från början.
men när jag skriver det sådär rakt ut så inser jag att det det var att göra mig besvär i onödan :)
jag tycker du missförstår.Du sätter dig i en ganska omöjlig position. Du har väl mer än en cykel själv? Varför inte nöja dig med en och bara hålla dig till där du tycker om att föra fram denna? Varför slösa dyrbara watt för att surfa på cykelforum?
I övrigt väljer jag själv vilka jag cyklar med, hittills har bara en enda person påpekat något om vad jag borde eller inte borde ha på mig när jag cyklar. Det var du här på forumet.
Ok. Då är vi nog inte alls överens tyvärr. Tror vi delar mycket i värderingar, men jag kan tyvärr inte alls hålla med om att cykling skulle vara subversiv. Jag ser inte den omvälvande potentialen i cykling. Det är för bökigt och väderkänsligt. Kollektivtrafik är lösningen på transport. I övrigt tror jag inte det behövs pekpinnar om vad man ska tycka är kul. Tror du ser saker i detta för att du vill se det, och du låter som en luddit. Annars kan jag hålla med om att det väldigt lätt blir att handla om prylar, speciellt på internet, vilken hobby det än rör sig om.jag tycker du missförstår.
"varför slösa dyrbara watt för att surfa på cykelforum?" är visserligen helt rätt fråga, men du tycks ha uppfattningen att den på nåt vis bevisar att min position är omöjlig, medan jag tycker att det är precis det som är min position, att den frågan ska ställas. min position är att cyklingens essens är en subversiv tanke om att det finns tillräcklig teknologi – det behövs ingen motor! – och att bedömningen av vad som är tillräckligt aldrig går att liksom bevisa eller motbevisa. det är en komplex mänsklig bedömning (för att undvika det förbjudna ordet "politik"). motsatsen till det här samhällets maximalism är inte minimalism och den då logiska följden att mänskosläktet bör begå kollektivt självmord. det vore att röra sig på exakt samma spelplan.
för att veta vad som är den tillräckliga nivån, hur många watt som en mänska bör surfa upp på ett cykelforum, hur mycket prylar en människa bör besudla planeten med, bör vi använda oss av alla våra mänskliga förmågor. både tänka logiskt och tänka etiskt och göra en komplex samlad bedömning av vad som är en rimlig nivå.
utvecklingsoptimisterna verkar vilja avskaffa allt som gör det komplicerat och svårt att vara människa och tycks försöka ersätta den komplexa mänskliga förmågan till reflektion med en enda korkad algoritm: mer är bättre! och om mer uppenbarligen inte är bättre just nu pga klimatkatastrof och massutrotning, så kommer det bli det sen! de tror på tekniken, att en osynlig hand kommer styra den i rätt riktning.
cyklingen är avig, skev och queer för att den är teknologi och teknologikritik samtidigt. cyklingen upphöjer människan till beslutsfattare och säger att kan finnas olika riktningar och gränser för teknologin, och i cyklingens värld måste man ta ett mänskligt beslut istället för att bara surfa med i den simpla ekonomiska utvecklingens maximalistiska algoritm.
så visst kan jag försöka svara på hur många watt jag bör göra av med, men bara om vi kan komma överens om att det är detta vi kollektivt ska göra. ta kommandot över utvecklingen och med våra hjärnor tänka ut en riktningar och gränser. men nu är vi inte riktigt där, nu handlar diskussionen inte om antalet watt, utan om huruvida vi ska bestämma wattantalet eller bara kapitulera och blint "hänga med" i utvecklingen. det senare tycker jag också är ett kollektivt självmord på sitt sätt.
Jag tycker att det är precis det som relativt upplysta människor gör. Hela tiden. Jag skulle vilja sträcka mig till att påstå att vi sällan tidigare i människans historia har funderat så mycket på just vad som är en rimlig nivå av personligt ägande.för att veta vad som är den tillräckliga nivån, hur många watt som en mänska bör surfa upp på ett cykelforum, hur mycket prylar en människa bör besudla planeten med, bör vi använda oss av alla våra mänskliga förmågor. både tänka logiskt och tänka etiskt och göra en komplex samlad bedömning av vad som är en rimlig nivå.
Det är rimliga frågeställningar, diskussion är viktigt. Jag tror bara inte man kommer så långt genom livsstilsmarkeringar. Piska och morot tror jag på. Och det finns alternativ mellan techno-laisse-faire och anarkoprimitivism.Jag tycker att det är precis det som relativt upplysta människor gör. Hela tiden. Jag skulle vilja sträcka mig till att påstå att vi sällan tidigare i människans historia har funderat så mycket på just vad som är en rimlig nivå av personligt ägande.
Frågan är väckt.
Går det att få tag på ollonhjälmar nuförtiden?...hjälm som gjorde att man såg ut som ett ollon...
Skall finnas retro på typen min granne har sådana hjälm när han kör ATV fyrhjuling har sett annons i någon classic motor tidningen.Går det att få tag på ollonhjälmar nuförtiden?
Går det att få tag på ollonhjälmar nuförtiden?
Särskilt en MTBNyfiken fråga, varför? Själv tycker jag ramväxlar närmast gör cykeln obrukbar.
Tror aldrig ATB/MTB haft ramväxlar utan växelreglagen satt uppe på styret redan från början när de kom på åttiotalet.Särskilt en MTB
Och farlig vid gruppcykling.Nyfiken fråga, varför? Själv tycker jag ramväxlar närmast gör cykeln obrukbar.
Och farlig vid gruppcykling.
Nej, när alla hade ramväxlar hade alla samma dåliga uppmärksamhet.Jag idkade gruppcykling i Hovet med ramväxlar för många år sedan. Minns inte något problem i just det sammanhanget.
Nej, när alla hade ramväxlar hade alla samma dåliga uppmärksamhet.
Cyklar Orvar med ramväxlar i grupp idag så är han troligtvis den enda som inte ser problemet.
En duktig ramväxlare är säkert inget problem. Jag har varit med om annat.Man tar ju inte ögonen från vägen när man växlar, inte heller med ramväxlar. Risken skulle ju endast vara att handen är lite fjärmare från bromshandtaget på den sidan växling pågår.
En duktig ramväxlare är säkert inget problem. Jag har varit med om annat.
Tror det snarare beror på ovana hos cyklisten isåfall, jag kan inte påminna mig sett eller hört om en klungkrasch på grund av ramväxlar.Och farlig vid gruppcykling.
Om problemet med ramväxlar ligger i dålig uppmärksamhet på omgivningen så borde det inte försvinna när alla har ramväxlar. Tvärtom, det borde vara som värst då.Nej, när alla hade ramväxlar hade alla samma dåliga uppmärksamhet.
Cyklar Orvar med ramväxlar i grupp idag så är han troligtvis den enda som inte ser problemet.
Jag har kört med båda och gillar styrändsreglage. Det är inte lika smidigt som STI, men klart trevligare än ramreglage. Dock har jag lite punktera gubbe fobi. Det känns som om de skulle kunna göra rejäla hål i benen vid krash.Om problemet med ramväxlar ligger i dålig uppmärksamhet på omgivningen så borde det inte försvinna när alla har ramväxlar. Tvärtom, det borde vara som värst då.
Jag har själv aldrig varit helnöjd med ramväxlar, men jag bor i ett väldigt kuperat område. En brant nedför blir direkt en brant uppför och sen tillbaka igen. Ska testa styrändsreglage för första gången snart, hoppas det känns bättre.
Låter lovande, blir ett par friktionsreglage på 2x5 världsmästarcykel. Ska återkomma med bild när den är färdig.Jag har kört med båda och gillar styrändsreglage. Det är inte lika smidigt som STI, men klart trevligare än ramreglage. Dock har jag lite punktera gubbe fobi. Det känns som om de skulle kunna göra rejäla hål i benen vid krash.
Och ibland vid ståcykling om man bryter kan med riskera att komma åt dem oavsiktligt. Annars är det trevligt.
Ska inte den ha en spak på sadelröret för att vara tidstypisk? :DLåter lovande, blir ett par friktionsreglage på 2x5 världsmästarcykel. Ska återkomma med bild när den är färdig.
Passa dig innan du själv får en spak upp i sadelröret mister.Ska inte den ha en spak på sadelröret för att vara tidstypisk? :D
/R
Ja, men om alla har ramväxlar så är det inte en eller några som riskerar att orsaka krascher för att dom använder undermåligt material.Om problemet med ramväxlar ligger i dålig uppmärksamhet på omgivningen så borde det inte försvinna när alla har ramväxlar. Tvärtom, det borde vara som värst då.
Jag har åkt i organoserad gruppträning när en ramväxlare orsakat en krasch för att han fibblat, vem betalar skadorna?Har åkt klunga där en person hade ramväxlar, det var inte direkt värre än att någon drack.
Farsan hade framklingans reglage precis ovanför växelfästet på sadelröret, därav funderingen. Jävligt oklart när den är från iofa men det var med 2x5 konfig iaf så det är väl i ungefärligt härad.Passa dig innan du själv får en spak upp i sadelröret mister.
😉
Samma som om någon annan kraschar antar jag, eller? Någon som dricker knäppt kan också krascha, vem betalar för det? Eller någon som tappar greppet när det byts grepp på styret. Finns nog rätt många sätt man kan krascha på med cykel skulle jag tro.Jag har åkt i organoserad gruppträning när en ramväxlare orsakat en krasch för att han fibblat, vem betalar skadorna?
Man betalar själv för sina skador. Undvik att cykla med folk du inte litar på.Jag har åkt i organoserad gruppträning när en ramväxlare orsakat en krasch för att han fibblat, vem betalar skadorna?
Okey, den var en lösning jag aldrig sett, växlade han med handen eller knä/fot?Farsan hade framklingans reglage precis ovanför växelfästet på sadelröret, därav funderingen. Jävligt oklart när den är från iofa men det var med 2x5 konfig iaf så det är väl i ungefärligt härad.
Hemförsäkring med Drulle.Man betalar själv för sina skador. Undvik att cykla med folk du inte litar på.
Det är rimligt tycker jag oavsett om man tycker om ramväxlar eller inte att skilja på vad för slags cykling det handlar om, STI har ett antal fördelar för den som aktivt tränar och tävlar landsväg men för den som cyklar längre sträcka i lägre tempo och kanske solo har i varje fall jag svårt att se någon direkt fördel med STI.
Jo det förstås, STI-handtagen är klart skönare att hålla i hoodsen.Cykeln ser dyrare ut med STI?
För dom med stora händer, som jag, var gamla bromshandtag för smala. Jag var riktigt nöjd med klobiga STI handtag (även om mina första var fina Dura Ace 7400). Vet inte om nyare bromshandtag finns i bredare utföranden.
Farsan hade framklingans reglage precis ovanför växelfästet på sadelröret, därav funderingen. Jävligt oklart när den är från iofa men det var med 2x5 konfig iaf så det är väl i ungefärligt härad.
Men det är ju de somliga cyklisterna som kör med ramväxel!För ordningens skull, jag menar inte att friktionsväxlar är bättre än moderna indexerade växlar och vill för all del aldrig byta bort mina nuvarande cyklar mot ett gammalt stålhärke med friktion. Utvecklingen har gått starkt framåt.
Men visst funkar det med friktion, ville bara bestrida att de skulle vara farliga. Det kan man däremot inte säga om somliga cyklister.