Pfaff
Aktiv medlem
Det var bättre förr... …eller också inte
Men det är ju de somliga cyklisterna som kör med ramväxel!
Nej.
Men det är ju de somliga cyklisterna som kör med ramväxel!
Låter som en dålig ursäkt från en som mer och mer förtvivlat försöker hålla emot STI-uppgraderingssuget.STI har ett antal fördelar för den som aktivt tränar och tävlar landsväg men för den som cyklar längre sträcka i lägre tempo och kanske solo har i varje fall jag svårt att se någon direkt fördel med STI.
+1Jag har kört med båda och gillar styrändsreglage. Det är inte lika smidigt som STI, men klart trevligare än ramreglage.
Då så, vad väntar du på.STI-handtagen är klart skönare att hålla i hoodsen.
STI-reglagen för hydrauliska skivbromsar är större än motsv för fälgbroms, åtminstone de för mekanisk växling.För dom med stora händer, som jag, var gamla bromshandtag för smala. Jag var riktigt nöjd med klobiga STI handtag (även om mina första var fina Dura Ace 7400). Vet inte om nyare bromshandtag finns i bredare utföranden.
Hehe, +1Om det inte är samtliga så är det somliga.
handen, tror jag. Minns inte hur högt upp på röret den satt dock men den måste ju varit i höjd med där en flaskhållare skulle sittaOkey, den var en lösning jag aldrig sett, växlade han med handen eller knä/fot?
handen, tror jag. Minns inte hur högt upp på röret den satt dock men den måste ju varit i höjd med där en flaskhållare skulle sitta
EDIT här har vi en bild på hur det såg ut http://davesbikeblog.blogspot.com/2007/06/suicide-shifters.html
Kul namn :)
Mmmm, mitt minne var att det var typ en friktionsväxel men det ser ju onekligen ut som att det inte var någon wire inblandad :)Aha, trodde du menade en friktionsväxel som av någon anledning att på sadelröret
Kom direkt att tänka på denna:handen, tror jag. Minns inte hur högt upp på röret den satt dock men den måste ju varit i höjd med där en flaskhållare skulle sitta
EDIT här har vi en bild på hur det såg ut http://davesbikeblog.blogspot.com/2007/06/suicide-shifters.html
Jag försöker lära kidsen att göra tour de france-tecken, då jag tycker det ingår i trafiksäker cykling.... andra tour de france-tecken...
Oj, kul, hade aldrig hört talats om den lösningen.handen, tror jag. Minns inte hur högt upp på röret den satt dock men den måste ju varit i höjd med där en flaskhållare skulle sitta
Absolut inte :) Ville mest vara tydlig om vad jag menade och att jag faktiskt trodde det var den modellen som "standard" och att de lyftes till diagonalröret senare.Oj, kul, hade aldrig hört talats om den lösningen.
JA, namnet ger ju vissa kritiker vatten på kvarnen..
Trodde först du ville skoja om hur gammal min cykel var med frågan.. därav det skämtsamma, men ffa välmenande, svaret. Hoppas du inte tog illa upp. 😊
Jag har BARA tävlingscyklat med friktionsväxlade ramväxlar. Och jag var snabbare då än nu så därför måste ramväxlar vara bättre efter snabbare är bättre!Har väl aldrig riktigt träningscyklat på en ramväxlad men transportcyklat mycket. Har ingen just nu men blir allt sugen på att skaffa en när jag läser i tråden.
Haha, snacka om tuffingar en del av dem och vilken fallteknik de utvecklat, som värsta jujutsu-mästare :)
Säger inte att det var bättre förr, men det är sämre nu!Klart det var bättre förr. Men inte fan var det bra!
Då tror du felRamväxlarna slutade tillverkas för nästan trettio år sedan tror jag
Är det helt omöjligt för dig att tänka dig att det är den överlägsna bekvämligheten hos STI-reglage som gör att de har tagit över.nog inte så jättemånga som har aktuell erfarenhet och vana längre och jag kan tänka mig att det är en stor del av orsaken till motståndet.
För det verka inte som att vare sig cykelköpare eller växeltillverkare (ffa då Shimano) håller med dig.STI har ett antal fördelar för den som aktivt tränar och tävlar landsväg men för den som cyklar längre sträcka i lägre tempo och kanske solo har i varje fall jag svårt att se någon direkt fördel med STI.
NjaIndexerade användes bara under ganska få år innan STI kom
Det bästa med cyklarna på 80- tidigt 90-tal var inte bara att de var mycket billigare utan framförallt att pappa betalade.
Edit: tappar tidskänslan lite här, bör ändras till 70-80-tal. När passerat in på 90-talet belade farsan inte för mycket längre.
Det är nog egentligen inte någon som har sagt att STI är sämre, iaf som jag läser tråden, men att den enorma fördelen om du aldrig växlar är ju klart mindre. Sedan började diskussionen snarare med att det var dödsexplosivfarligt med ramväxlar och om det fanns en cykel inom skrikavstånd från en klunga skulle alla krascha och alla cyklar explodera.Då tror du fel
Shimanos 10-delade ramreglage SL-7900 lanserades 2008 och hela 7900-gruppen ersattes först 2013.
Men 11-delade ramreglage finns inte från Shimano, däremot har de 11-delade styrändsreglage: SL-BSR1
Är det helt omöjligt för dig att tänka dig att det är den överlägsna bekvämligheten hos STI-reglage som gör att de har tagit över.
Eller vill du fortfarande påstå att
För det verka inte som att vare sig cykelköpare eller växeltillverkare (ffa då Shimano) håller med dig.
Shimano tillverkar endast STI-reglage till sina allra enklaste lvg-grupper
Nja
Shimano Positron introducerades 1977 och vanliga indexerade ramreglage (SIS med "klick" i reglaget) kom 1984
STI-reglage kom först 1990
Missförstå mig rätt:
Du skall naturligtvis använda precis de växelreglage, det antal växlar, det styre, de hjul, den ram liksom de cyklar du vill
Du har ju flera ggr postat RRar här som mer än väl visar att det går att cykla på de cyklar du har.
Varför inte nöja dig med det?
Varför alla dessa krystade hittepåanledningar?
Bilduppmärksamhetstest?Blev lite förundrad i vilket fall stött på flera fall av detta fenomen, som jag nog aldrig sett förut innan. Snabbkopplingen på högersidan? Vad är detta? Om det bara varit en men eftersom flera fall av det nu...
Det är nog egentligen inte någon som har sagt att STI är sämre, iaf som jag läser tråden, men att den enorma fördelen om du aldrig växlar är ju klart mindre. Sedan började diskussionen snarare med att det var dödsexplosivfarligt med ramväxlar och om det fanns en cykel inom skrikavstånd från en klunga skulle alla krascha och alla cyklar explodera.
Jag är 25 år och tycker det verkade bäst under 80-talet. Min uppfattning är att många saker redan då var tillräckligt bra! Samhället var inte fullt lika effektivt, vilket gjorde att det fanns utrymme för fler möjligheter! Vissa kallar mig dock för pensionär redan idag….Jag läste en forskarrapport om fenomenet "Det var bättre förr", forskarna kom fram till den överraskande slutsatsen att Det var bättre förr nästan undantagslöst var knutet till individens 20-årsålder plus minus några år.
Jag skulle tro att det finns forskning om det också. Att tycka nåt man inte upplevt var bättre.Jag är 25 år och tycker det verkade bäst under 80-talet. Min uppfattning är att många saker redan då var tillräckligt bra! Samhället var inte fullt lika effektivt, vilket gjorde att det fanns utrymme för fler möjligheter! Vissa kallar mig dock för pensionär redan idag….
Jag skulle tro att det finns forskning om det också. Att tycka nåt man inte upplevt var bättre.
80 talet var mer annorlunda än man tror och muren stod kvar