Det var bättre förr... …eller också inte

HåkanC

Aktiv medlem
STI har ett antal fördelar för den som aktivt tränar och tävlar landsväg men för den som cyklar längre sträcka i lägre tempo och kanske solo har i varje fall jag svårt att se någon direkt fördel med STI.
Låter som en dålig ursäkt från en som mer och mer förtvivlat försöker hålla emot STI-uppgraderingssuget.
STI-reglagen kan ju inte veta om cyklisten är tävlingscyklist eller ej (dvs har tävlingslicens), eller aktivt tränar för tävling.
Bekvämligheten med STI-reglage finns ju där för alla typer av cyklister, även de av oss som inte har tävlingslicens, eller aktivt tränar för tävling.
Särskilt för den som cyklar längre sträcka oavsett tempo och kanske ren av solo har i varje fall de flesta som själva har provat svårt att se någon direkt nackdel med STI.

Jag har kört med båda och gillar styrändsreglage. Det är inte lika smidigt som STI, men klart trevligare än ramreglage.
+1
Särskilt för den för de som cyklar längre sträckor i lägre tempo, solo eller ej, liksom alla som har styret signifikant högre än de som aktivt tränar och tävlar landsväg, har en stor fördel av den ökade kontrollen liksom bekvämligheten från att slippa böja sig ned ända till ramreglagen och då snedbelasta rygg, axlar, arm och nacke.
Det finns en anledning till att styrändsreglage åtminstone tidigare var standardutrustning på "alla" bättre långfärdscyklar.

Här syns den bekvämlighetshöjande fördelen tydligt.
Image%2011_600_2x.jpg

En bekvämlighetsfördel som förstås blir ännu större med STI-reglage, för alla typer av cyklar och cyklister
IMG_1178_600.JPG

STI-handtagen är klart skönare att hålla i hoodsen.
Då så, vad väntar du på.
För varför skulle inte du få ha lika sköna reglage som "alla" andra cyklister har haft det de senaste dryga 30 åren?

För dom med stora händer, som jag, var gamla bromshandtag för smala. Jag var riktigt nöjd med klobiga STI handtag (även om mina första var fina Dura Ace 7400). Vet inte om nyare bromshandtag finns i bredare utföranden.
STI-reglagen för hydrauliska skivbromsar är större än motsv för fälgbroms, åtminstone de för mekanisk växling.
Men det skiljer även mellan modellerna, tex tycker jag att mina nuvarande ST-R9120 är smidigare än de tidigare ST-RS685 de ersatte. Motsv STI-reglage för Di2 skall vara mindre.

Redigerat: La till länken

Senast ändrad:

RN

Aktiv medlem
Jag skulle nog tro att de som är farliga med ramreglage inte klarar av att dricka när de cyklar, visa vart de är på väg eller göra andra tour de france-tecken. Oklart om de är något som man vill ha i trafiken.
Hamnade i en diskussion på facebook (yay) för några veckor sedan om det är relevant att visa vart man är på väg när man cyklar och det var MÅNGA som tyckte att det inte gick att visa tecken för man måste ha båda händerna på styret för att kunna cykla. Med den logiken så är ramväxlar klart uselt, jag håller helt med om det.

Nickson

Aktiv medlem
Klart att det är bättre med moderna indexerade STI eller styrändsreglage.
Ändå kör jag på en av mina cyklar med friktionsväxlar på ramen. Varför? För att jag
kan och att konstruktionen är genial i sin enkelhet. Alltid retar det någon och här verkar det blivit en het potatis. Trampa på nu och var snälla mot varandra istället.🚴‍♂️🚴🏻‍♀️

RN

Aktiv medlem
Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Ramväxlarna slutade tillverkas för nästan trettio år sedan tror jag, nog inte så jättemånga som har aktuell erfarenhet och vana längre och jag kan tänka mig att det är en stor del av orsaken till motståndet. Indexerade användes bara under ganska få år innan STI kom så många uppfattar nog också ramväxlar samma som friktionsreglage men det är ganska stor skillnad mot indexerade.

ooms

Aktiv medlem
En gång i tiden växlades ju även bakväxeln med en spak som satt långt ner längs sadelstaget. Tror jag ska ha en bild på det i gömmorna från en utställning av gamla cyklar i samband med nåt Giro d’Italia jag var på.

Peth

Aktiv medlem
Har cyklat med (indexerade) ramväxlar i grupp. Har ännu inte orsakat några incidenter. Det går alldeles utmärkt att växla utan att förlora uppmärksamheten på det som händer framför. Och skulle det nån gång vara så att det är olämpligt att växla, så får man väl inte vara så jäkla kadenskänslig.

Med det sagt, brifters är en bra grej.

ooms

Aktiv medlem
Jag inledde min ”karriär” med ett 80/90-tals stålhärke med Shimano 105 ramväxlar (2x6). Att gå till STI var ju en enorm uppgradering, längtar inte tillbaka även om härket finns kvar i gömmorna.

fiskarn

Aktiv medlem
Har väl aldrig riktigt träningscyklat på en ramväxlad men transportcyklat mycket. Har ingen just nu men blir allt sugen på att skaffa en när jag läser i tråden.

DarkMatter

Aktiv medlem

ttfh

Aktiv medlem
... andra tour de france-tecken...
Jag försöker lära kidsen att göra tour de france-tecken, då jag tycker det ingår i trafiksäker cykling.

Annars påminner den här diskussionen lite om analog vs digital foto på 00-talet, innan digitalt hade tagit över fullständigt. Mycket bråk blev det om detta. Helt i onödan, då detta handlar om något helt subjektivt, precis som cykling; man missar poängen om man försöker bevisa att det man föredrar är objektivt bättre på något sätt.

Skruff

Aktiv medlem
handen, tror jag. Minns inte hur högt upp på röret den satt dock men den måste ju varit i höjd med där en flaskhållare skulle sitta

EDIT här har vi en bild på hur det såg ut http://davesbikeblog.blogspot.com/2007/06/suicide-shifters.html
Kul namn :)
Oj, kul, hade aldrig hört talats om den lösningen.
JA, namnet ger ju vissa kritiker vatten på kvarnen..

Trodde först du ville skoja om hur gammal min cykel var med frågan.. därav det skämtsamma, men ffa välmenande, svaret. Hoppas du inte tog illa upp. 😊

RN

Aktiv medlem
Oj, kul, hade aldrig hört talats om den lösningen.
JA, namnet ger ju vissa kritiker vatten på kvarnen..

Trodde först du ville skoja om hur gammal min cykel var med frågan.. därav det skämtsamma, men ffa välmenande, svaret. Hoppas du inte tog illa upp. 😊
Absolut inte :) Ville mest vara tydlig om vad jag menade och att jag faktiskt trodde det var den modellen som "standard" och att de lyftes till diagonalröret senare.

BJS

Aktiv medlem
Har väl aldrig riktigt träningscyklat på en ramväxlad men transportcyklat mycket. Har ingen just nu men blir allt sugen på att skaffa en när jag läser i tråden.
Jag har BARA tävlingscyklat med friktionsväxlade ramväxlar. Och jag var snabbare då än nu så därför måste ramväxlar vara bättre efter snabbare är bättre!

Sen så var växelramper en bra uppfinning, och fler växlar, och kassetter istället för frihjulnav. Mycket var mycket sämre, men gick cykla fort ändå!

Fredrik S

Aktiv medlem
Haha, snacka om tuffingar en del av dem och vilken fallteknik de utvecklat, som värsta jujutsu-mästare :)

Ram med 90-talsgeometri, helstelt, 26-tumshjul, 35 cm brett styre, cantileverbromsar, LVG-kläder, sparsamt med skydd och en frigolitpotta på huvudet.

Utan en bra fallteknik blev karriären inom downhill nog ganska kort på den tiden ;)

HåkanC

Aktiv medlem
Ramväxlarna slutade tillverkas för nästan trettio år sedan tror jag
Då tror du fel
Shimanos 10-delade ramreglage SL-7900 lanserades 2008 och hela 7900-gruppen ersattes först 2013.
Men 11-delade ramreglage finns inte från Shimano, däremot har de 11-delade styrändsreglage: SL-BSR1

nog inte så jättemånga som har aktuell erfarenhet och vana längre och jag kan tänka mig att det är en stor del av orsaken till motståndet.
Är det helt omöjligt för dig att tänka dig att det är den överlägsna bekvämligheten hos STI-reglage som gör att de har tagit över.
Eller vill du fortfarande påstå att
STI har ett antal fördelar för den som aktivt tränar och tävlar landsväg men för den som cyklar längre sträcka i lägre tempo och kanske solo har i varje fall jag svårt att se någon direkt fördel med STI.
För det verka inte som att vare sig cykelköpare eller växeltillverkare (ffa då Shimano) håller med dig.
Shimano tillverkar endast STI-reglage till sina allra enklaste lvg-grupper
Indexerade användes bara under ganska få år innan STI kom
Nja
Shimano Positron introducerades 1977 och vanliga indexerade ramreglage (SIS med "klick" i reglaget) kom 1984
STI-reglage kom först 1990

Missförstå mig rätt:
Du skall naturligtvis använda precis de växelreglage, det antal växlar, det styre, de hjul, den ram liksom de cyklar du vill
Du har ju flera ggr postat RRar här som mer än väl visar att det går att cykla på de cyklar du har.
Varför inte nöja dig med det?
Varför alla dessa krystade hittepåanledningar?

Ilritorno

Aktiv medlem
Det bästa med cyklarna på 80- tidigt 90-tal var inte bara att de var mycket billigare utan framförallt att pappa betalade.

Edit: tappar tidskänslan lite här, bör ändras till 70-80-tal. När passerat in på 90-talet belade farsan inte för mycket längre.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Det bästa med cyklarna på 80- tidigt 90-tal var inte bara att de var mycket billigare utan framförallt att pappa betalade.

Edit: tappar tidskänslan lite här, bör ändras till 70-80-tal. När passerat in på 90-talet belade farsan inte för mycket längre.

Håller inte med.

På 80-tal betalade mamma. På 90-tal betalade jag själva, det känns bäst!

Ilritorno

Aktiv medlem
Blev nostalgisk bara för det här och något annat, och började söka efter gamla stålisar... Jag behöver inte fler cyklar. Eller förstås behöver jag fler cyklar! Men inte plats.. Blev lite förundrad i vilket fall, nu stött på flera fall av detta fenomen som jag nog aldrig sett förut innan. Snabbkopplingen på högersidan? Vad är detta? Om det bara varit en men eftersom flera fall av det nu...

Bilagor

• snabbkopplinghöger.jpg
    snabbkopplinghöger.jpg
    35.2 KB · Besök: 9
Senast ändrad:

RN

Aktiv medlem
Då tror du fel
Shimanos 10-delade ramreglage SL-7900 lanserades 2008 och hela 7900-gruppen ersattes först 2013.
Men 11-delade ramreglage finns inte från Shimano, däremot har de 11-delade styrändsreglage: SL-BSR1

Är det helt omöjligt för dig att tänka dig att det är den överlägsna bekvämligheten hos STI-reglage som gör att de har tagit över.
Eller vill du fortfarande påstå att

För det verka inte som att vare sig cykelköpare eller växeltillverkare (ffa då Shimano) håller med dig.
Shimano tillverkar endast STI-reglage till sina allra enklaste lvg-grupper

Nja
Shimano Positron introducerades 1977 och vanliga indexerade ramreglage (SIS med "klick" i reglaget) kom 1984
STI-reglage kom först 1990

Missförstå mig rätt:
Du skall naturligtvis använda precis de växelreglage, det antal växlar, det styre, de hjul, den ram liksom de cyklar du vill
Du har ju flera ggr postat RRar här som mer än väl visar att det går att cykla på de cyklar du har.
Varför inte nöja dig med det?
Varför alla dessa krystade hittepåanledningar?
Det är nog egentligen inte någon som har sagt att STI är sämre, iaf som jag läser tråden, men att den enorma fördelen om du aldrig växlar är ju klart mindre. Sedan började diskussionen snarare med att det var dödsexplosivfarligt med ramväxlar och om det fanns en cykel inom skrikavstånd från en klunga skulle alla krascha och alla cyklar explodera.

Berk

Aktiv medlem
Det är nog egentligen inte någon som har sagt att STI är sämre, iaf som jag läser tråden, men att den enorma fördelen om du aldrig växlar är ju klart mindre. Sedan började diskussionen snarare med att det var dödsexplosivfarligt med ramväxlar och om det fanns en cykel inom skrikavstånd från en klunga skulle alla krascha och alla cyklar explodera.

Det gäller kanske bara amerikanska cyklar?
Precis som amerikanska bilar alltid exploderar med en stor eldhav när som välter. (I USA finns det många som inte vågar rädda en person från en vältat bil av den anledningen)

Fransosen

Aktiv medlem
Jag läste en forskarrapport om fenomenet "Det var bättre förr", forskarna kom fram till den överraskande slutsatsen att Det var bättre förr nästan undantagslöst var knutet till individens 20-årsålder plus minus några år.
Jag är 25 år och tycker det verkade bäst under 80-talet. Min uppfattning är att många saker redan då var tillräckligt bra! Samhället var inte fullt lika effektivt, vilket gjorde att det fanns utrymme för fler möjligheter! Vissa kallar mig dock för pensionär redan idag….

jonte987

Aktiv medlem
Jag är 25 år och tycker det verkade bäst under 80-talet. Min uppfattning är att många saker redan då var tillräckligt bra! Samhället var inte fullt lika effektivt, vilket gjorde att det fanns utrymme för fler möjligheter! Vissa kallar mig dock för pensionär redan idag….
Jag skulle tro att det finns forskning om det också. Att tycka nåt man inte upplevt var bättre.
80 talet var mer annorlunda än man tror och muren stod kvar

Beklagar att vi lever i hårda tider.

jonte987

Aktiv medlem
Allt var ju inte dåligt

Mer intressant är 90 talet som började 1989 och slutade 9/11.
Det fanns hopp och presidenten spelade sax.

Köp & Sälj

Topp