Detta med cykelbyxor...

Fundadores

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Däremot har jag funderat på crash pants i park. De verkar inte ha bibs vad jag förstår.
Antar att de har såna i dh. Jag håller blicken respektfullt högt när jag kollar damsport men några av DH damerna är inte blyga och innan jag hunnit vända bort blicken har det inte undgått mig att det saknats hängslen.

Jag kör crashpants (TSG) och nej de har ingen padding (kanske finns någon modell). I park behövs ju ingen padding. Däremot så ska de inte tvättas så därför blir det en kalsong av bambu underst. Ylle eller syntet funkar ju också, bomull bör nog undvikas.

glitch

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
RaceFace Flank Liner har pad, Poc hade någon variant med pad också.

Decathlon nätlinnet har jag också men det är för tjockt. Dhb är mycket tunnare och tranporterar svett bättre medan decathlons snabbt blir blött och tungt.
Bättre passform på dhb också.

jonte987

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
På vilket sätt är bibs utan hängslen bibs?
Vet du vad bibs egentligen är en förkortning av?

+1 på nättröja närmast kroppen
För den som klarar sig med ärmlöst finns det billigare nättröjor i Sverige, tex denna för 149 SEK.
(Det går säkert att hitta ännu billigare alternativ)
Ja, det vet jag. Jag skojade till det lite med referens till irritationsobjekten kallingar i cykelbyxa och bibs utan bibs.

BuTTuS

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Dom få gånger jag använder bibs kör jag med tunna ullkallingar under, funkar prima för mig som tydligen inte vet bättre…?

s

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Fråga till TS, hur länge brukar du cykla?
Turer under två timmar kör jag vanligtvis i shorts och bomullskallingar. När rumpan väl vant sig vid sadeln så behövs inte stoppningen för den sakens skull är min erfarenhet. Vid längre turer känner jag att skav börjar bli ett problem och då kör jag med cykelbyxor. Det är väl där någonstans som svetten börjar bilda ett irriterande saltlager och sömmarna i underkläderna börja göra sig påminda.

Woodknocker

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Chamois = pad
Det där är hela bilden, det finns inget mer att tillägga i den bilden. Det är ordets betydelse.

Jag sa inget om coolhet eller märken, jag pratade om pris.

Väldigt ofta vet folk vad som är "det sanna" men p.g.a diverse anledningar och omständigheter så väljer/behöver de ändå göra något annat.
Exempelvis så tror jag att du vet att du inte borde posta en massa nonsens i allehanda trådar här på Happy, men du gör det ändå.
jag har skrivit creme hela tiden, har du inte läst?

Stervelo

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Ja, plagget som du gnider rumpens kryssdel mot, inte lördagskrysset, ska tvättas i 60 grader.
Kör en långrunda, i högsommarvärmen, tvätta enligt tvättråd, nästan alltid 30 grader i cykelbyxor, tvätta med parfymfritt och lukta sen.
Jag kan lugnt säga att det som sitter direkt mot rumpen tvättas i 60 grader.
All träningssyntet samma sak, 60 grader. Tvättråden är ett skämt för det tänkta användninsområdet.

Joem

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Mycket nonsens här i denna tråd men det blir lätt så på fredagar verkar det som..
  • För störst chans till maximal komfort så är det cykelbyxor med pad och hängslen som gäller.
  • För att ytterligare maximera chansen till högsta komfort så undvik underkläder under cykelbyxorna.
  • För att minimera risken för skav och annat tråkigt så är det bästa att tvätta byxorna efter varje användning.
  • För att maximera livslängden på ovan nämnda byxor så är det medföljande tvättråd som gäller (oftast handtvättsprogrammet).
  • Måste du ha de dyraste byxorna? Nej. Men, när det gäller cykelkläder så är byxorna det som är sämst att snåla på. Undvik de billigaste, "du får vad du betalar för" gäller hyffsat bra.
Måste alla följa ovanstående punkter? Nej, det är ett fritt land.
Finns det ingen möjlighet till tvätt så finns det inte, har du skitit på dig i brallorna så behövs det antagligen en 60-tvätt snarare än handtvättsprogrammet etc. 🤷‍♂️
Det var en föredömligt god guide till hur man bör tänka kring och behandla sina cykelbyxor 👍

SocialGimp

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Beror väl på vilket problem du vill lösa?
Det blir ju ganska varmt o svettigt på ryggen med ryggskydd så jag tänkte att kanske en meshtröja kunde hjälpa till med att transportera ut värme o svett på ngt sätt?

Alternativt finns det ju sådana där tröjor med massvis med skydd på (rygg, bröst, axlar, armbågsskydd) men dom är ju tokvarma så där kanske det finns ännu större fördelar med meshtröjor oxå?

Tror inte på några mirakel men jag bara undrar om det finns ngn mening alls tillsammans med dessa typer av skydd.

Fundadores

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Det blir ju ganska varmt o svettigt på ryggen med ryggskydd så jag tänkte att kanske en meshtröja kunde hjälpa till med att transportera ut värme o svett på ngt sätt?

Alternativt finns det ju sådana där tröjor med massvis med skydd på (rygg, bröst, axlar, armbågsskydd) men dom är ju tokvarma så där kanske det finns ännu större fördelar med meshtröjor oxå?

Tror inte på några mirakel men jag bara undrar om det finns ngn mening alls tillsammans med dessa typer av skydd.

Kör en meshtröja under skydd. Vet inte hur mycket det gör av och till, men känns bättre än skydd direkt mot kroppen, tycker det blir rejält svettigt.

Woodknocker

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Om jag får gissa fritt så har Bengt-Re aldrig haft en åtsittande dhB Aeron på sig varken upp eller ner. Hm ja, en ren gissning från mig skulle varit att väldigt få här inne har åtsittande av något märke.

Förövrigt måste jag avråda ifrån Wiggle, de verkar ha gått ner sig totalt, bara kolla på deras recensioner.

glitch

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Dbh aeron är faktiskt jävligt bra, inte bara för priset utan punkt. Vanliga är dock mycket riktigt okej på sin höjd.

De är okej, hyfsat prisvärda som bibs för att slita på i det dgliga. Går inte att jämföra med ett par Assos t.ex. Jag har två olika Dhb, Aeron Ultra och någon annan "Aero" modell samt flera par Assos.
Dhb duger för kortare turer men går inte att jämföra med Assos som är i en annan liga vad gäller komfort, material osv.

d_anders

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Jag köpte en kortärmad dhb aerob lab speedsuit för att jag var nyfiken på att slippa gap och hängslen. Riktigt skön med en för min bak bra blöja. Dock syns trivselkilon. Har inte tvättat tillräckligt mycket för att bilda mig någon uppfattning om hållbarheten.

glitch

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
På längre turer så transporterar dhb brallorna inte bort fukt snabbt nog och paden blir som en dränkt blöja. Upplever också hängslen och övriga lycran som blötare än på mer premiumbrallor.
Sen är benhällorna för tighta om resten ska passa. Har medium som passar fint i övrigt men ger trånga benavslut på bägge modellerna jag har.
Hade också velat ha bredare hängslen samt att de korvar sig lättare än t.ex. Assos breda platta. (Ena dhb paret har också platta hängslen som korvar deluxe, det paret med vanliga är bättre där men korvar sig likväl en del / ger tryck)

me.I.am

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Har fått uppfattningen att de flesta här på Happy som cyklar långt och har lite erfarenhet (typ som dom som häckar i randotrådarna) har lite dyrare cykelbyxor/bibs. Utifrån det kan man dra några olika slutsatser, här är två alternativa slutsatser:
  1. De är posörer hela högen som är ängsliga för vad andra skall tycka om märket på byxorna.
  2. De har testat lite olika och kommit fram till vad som funkar bäst.
Vad tror du @Woodknocker ?

Har inte jättekoll och inte testat så många olika, men mitt riktmärke är lite priset, närmare 1 000 kr för bibs. De bibs jag har har legat där i pris ungefär och känns bra. Har inte cyklat jättelångt nån gång, tror 18 mil som längst så huruvida 1k-bibs duger till längre brevets vet jag inte. Som sagt, priset är riktmärke för mig.

När jag började cykla köpte jag några stycken Craft cykelbyxor, tror dom låg på runt 200 kr, kan ha varit något extrapris. Dom har fungerat hyfsat, men paddingen känns lite trött efter x antal tvättar, och var ingen höjdare ens nya på längre turer.

Lidls cykelbyxor kändes bra tills jag cyklade med dom, och efter några tvättar känns dom inte bra alls.

Woodknocker

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Har fått uppfattningen att de flesta här på Happy som cyklar långt och har lite erfarenhet (typ som dom som häckar i randotrådarna) har lite dyrare cykelbyxor/bibs. Utifrån det kan man dra några olika slutsatser, här är två alternativa slutsatser:
  1. De är posörer hela högen som är ängsliga för vad andra skall tycka om märket på byxorna.
Vad tror du @Woodknocker ?

Har inte jättekoll och inte testat så många olika, men mitt riktmärke är lite priset, närmare 1 000 kr för bibs. De bibs jag har har legat där i pris ungefär och känns bra. Har inte cyklat jättelångt nån gång, tror 18 mil som längst så huruvida 1k-bibs duger till längre brevets vet jag inte. Som sagt, priset är riktmärke för mig.

När jag började cykla köpte jag några stycken Craft cykelbyxor, tror dom låg på runt 200 kr, kan ha varit något extrapris. Dom har fungerat hyfsat, men paddingen känns lite trött efter x antal tvättar, och var ingen höjdare ens nya på längre turer.

Lidls cykelbyxor kändes bra tills jag cyklade med dom, och efter några tvättar känns dom inte bra alls.
Tjena!

1 + att de har fokuset helt felinställt. När jag tränar och jag tränar förmodligen mer än 99% av alla här är mitt huvudfokus att det ska GÅ ATT TRÄNA, jag vill alltså inte bli förhindrad. Detta är en rätt jobbig ekvation om man dessutom inte är rik. Jag har med tiden byggt upp en mer perfekt rutin än vad jag hade i början. Skavsår är ett jobbigt fenomen som bara inte får hända, bonking får heller inte hända, överhettning får inte hända. bla bla bla.

Bästa tänkbara grejerna är såklart alltid optimalt, dock finns det ett annat begrepp som heter prisvärdhet och jag vill mena att ingen här är så rik att den kan bortse ifrån prisvärdhet, därför menar jag att dhB är absolut överlägset.

Nu blev det lite snurrigt skrivet, vad jag menar med att de har fokus felinställt är egentligen att de inte tränar tillräckligt mycket för att börja vänja sig vid smärtan och obehaget. Jag har inte känt av min röv på flera år, det är först när benen är skavda som jag ens lägger fokus där. Komfort är absolut ingenting jag bryr mig om, på cykeln sitter man och håller kä* stängd.

Senast ändrad:

me.I.am

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Tjena!

1 + att de har fokuset helt felinställt. När jag tränar och jag tränar förmodligen mer än 99% av alla här är mitt huvudfokus att det ska GÅ ATT TRÄNA, jag vill alltså inte bli förhindrad. Detta är en rätt jobbig ekvation om man dessutom inte är rik. Jag har med tiden byggt upp en mer perfekt rutin än vad jag hade i början. Skavsår är ett jobbigt fenomen som bara inte får hända, bonking får heller inte hända, överhettning får inte hända. bla bla bla.

Bästa tänkbara grejerna är såklart alltid optimalt, dock finns det ett annat begrepp som heter prisvärdhet och jag vill mena att ingen här är så rik att den kan bortse ifrån prisvärdhet, därför menar jag att dhB är absolut överlägset.

Nu blev det lite snurrigt skrivet, vad jag menar med att de har fokus felinställt menar jag egentligen att de inte tränar tillräckligt mycket för att börja vänja sig vid smärtan och obehaget. Jag har inte känt av min röv på flera år, det är först när benen är skavda som jag ens lägger fokus där. Komfort är absolut ingenting jag bryr mig om, på cykeln sitter man och håller kä* stängd.
Förstår inte varför du skriver så mycket visdomsord i så många trådar - helt gratis! Du borde ta betalt, tror det är många som gärna vänt sig till dig för råd även om det skulle kosta en slant.

JTF

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Jag har inte känt av min röv på flera år, det är först när benen är skavda som jag ens lägger fokus där.
Fakir_on_bed_of_nails_Benares_India_1907.jpg

Woodknocker

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Förstår inte varför du skriver så mOycket visdomsord i så många trådar - helt gratis! Du borde ta betalt, tror det är många som gärna vänt sig till dig för råd även om det skulle kosta en slant.
Mjo det kan man kanske tycka men helt ärligt nu. Cykling är en relativt dyr sport att utöva.

Jag är inte så verklighetsfrånvänd att jag inser att de flesta inte tränar för att bli bra, de flesta vill bara ha roligt på sin fritid. Om de sedan vill ha på sig Assos får de väl ha det. Jag ser det dock som värdeförstöring att trycka hem allt för många grejer av bästa kvalite. Nu vet jag inte exakta siffror men om jag absolut behövde ha det Bästa av allting gällande cykling snackar vi för tusan flera hundratusen... Bästa trainerin, bästa cykeln, bästa kläderna, bästa biskvierna, bästa kringutrustningen bla bla bla. ENORMA pengar.

edit: Sen handlar det mycket om att älska sporten också, jag älskar sporten. Många med Assos i häcken och Neo Tacx hemma kanske får lajks på Instagram men vem kommer sitta på cykeln flest år? Min cyklingkärlek har överlevt många Assosbärares cykelkarriär... Det är där den sanna statusen finns, i att älska vad man gör.

Senast ändrad:

BFS

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
3. Det är en stor konspiration, där alla ängsliga posörer (som visserligen cyklar sjukt långt och har överlägsna erfarenheter av att sitta länge i sadeln) gått ihop (tillsammans med Assos) om denna åsikt.

Personligen tror jag på alternativ 2 (men jag kanske är köpt av Assos också, trots att jag inte har några). Det känns väldigt logiskt att lyssna på dem som har mer erfarenheter än en själv. FÖR logiskt...!?

BFS

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Nu blev det lite snurrigt skrivet, vad jag menar med att de har fokus felinställt är egentligen att de inte tränar tillräckligt mycket för att börja vänja sig vid smärtan och obehaget. Jag har inte känt av min röv på flera år, det är först när benen är skavda som jag ens lägger fokus där.
De som STRÄCKCYKLAR (!) genom Sverige (!) har inte tränat sig på att vänja sig vid smärtan? :) Nånstans/någon gång måste du väl ändå förstå att du är riktigt kass på att uttrycka dig?

Woodknocker

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
De som STRÄCKCYKLAR (!) genom Sverige (!) har inte tränat sig på att vänja sig vid smärtan? :) Nånstans/någon gång måste du väl ändå förstå att du är riktigt kass på att uttrycka dig?
Kan väl vara sponsrad. Alternativt så faller de inte ens in under det jag uttrycker. Jag talar mest om vardagscykling! Till ett riktigt viktigt event skulle även jag ha försäkrat mig. Svårt att se att jag skulle välja Assos dock, vad jag har läst så är de överprisade för att de just har sådan hype hos lajksjägare. Ganska säker på att det finns bättre märken än Assos...

BFS

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Kan väl vara sponsrad.
Så du går på alternativ 3. Kan du inte ens teoretiskt föreställa dig tanken att Assos faktiskt har hittat rätt koncept för riktigt långa cykelpass? Kan du tänka tanken att det faktiskt finns människor som inte kan sitta i timmar i sadeln utan skav. De vill ha, de behöver, en riktigt bra cykelbyxa som möjliggör cykling. Varför ska de INTE lyssna på dem som verkligen nöter timmar, och dagar, i sadeln?

Woodknocker

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Så du går på alternativ 3. Kan du inte ens teoretiskt föreställa dig tanken att Assos faktiskt har hittat rätt koncept för riktigt långa cykelpass?
Om nu Assos blir bäst först vid långa cykelpass vill jag ha källan på att ni (happycyklister) faller in under denna grupp. När uppstår denna effekt rent tidsmässigt? 2-3-4 timmar? Jag har då aldrig känt obehag efter 4 timmar, inte mer än att jag blir trött och musklerna blir trötta. Men att det är obekvämt är aldrig något som har stoppat mig. Att träna är obkevämt. Man vänjer sig.

GustafH

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Om nu Assos blir bäst först vid långa cykelpass vill jag ha källan på att ni (happycyklister) faller in under denna grupp. När uppstår denna effekt rent tidsmässigt? 2-3-4 timmar? Jag har då aldrig känt obehag efter 4 timmar, inte mer än att jag blir trött och musklerna blir trötta. Men att det är obekvämt är aldrig något som har stoppat mig. Att träna är obkevämt. Man vänjer sig.
För mig är 2 timmar lugnt, 3-4 funkar men då sitter jag gärna inte på cykeln nån dag eller två efter. Dock har jag aldrig haft råd med Assos eller Rapha (men kommer nog se till att investera till randosäsongen nästa år) så jag vet inte hur bra de är, men de Craft jag har haft i år har varit ett lyft över mina Aeron på längre turer. Men prisvärdhet, där är dhb bra, för de allra flesta turer är inte mer än två timmar så mina Aeron har gått bra långt nu.

BFS

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Hur många timmar har du då kört? Mina tidsmässigt längsta pass har varit med full packning. Jag tog inte tid men då jag inte stressade antar jag att 20 mil innebär ett par timmar i sadeln. Kändes finemang (utan Assos). Dan efter var det också 20 mil (med samma packning). Då började finemanget krakelera så sakteliga (trots att jag stannade för mat och riktig sömn). Ingen panik, men sadeln var inte lika skön. Jag har ingen aning om vilket obehag jag skulle känna efter 50 mils cykling, en kort tupplur på en asfaltsplätt bakom Frasses i Arvidsjaur, och sen dunka 50 mil till. Tupplura. 50 mil till osv. Tror du att du varit i närheten av det "obehaget" på dina 4-timmarspass? :) Jag är ganska säker på att mina 20-milare var väldigt behagliga om man jämför (inte med dina träningspass).

me.I.am

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Hur många timmar har du då kört? Mina tidsmässigt längsta pass har varit med full packning. Jag tog inte tid men då jag inte stressade antar jag att 20 mil innebär ett par timmar i sadeln. Kändes finemang (utan Assos). Dan efter var det också 20 mil (med samma packning). Då började finemanget krakelera så sakteliga (trots att jag stannade för mat och riktig sömn). Ingen panik, men sadeln var inte lika skön. Jag har ingen aning om vilket obehag jag skulle känna efter 50 mils cykling, en kort tupplur på en asfaltsplätt bakom Frasses i Arvidsjaur, och sen dunka 50 mil till. Tupplura. 50 mil till osv. Tror du att du varit i närheten av det "obehaget" på dina 4-timmarspass? :) Jag är ganska säker på att mina 20-milare var väldigt behagliga om man jämför (inte med dina träningspass).
Du lär iaf inte få nån kommentar från nån av posörerna som cyklade Sverigetempot, dom skäms för mycket för sin märkeshysteri.

mzi

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Man blir ju inte rik av att cykla rando. Tempopinnar ska inhandlas, man måste åka tåg till Norrland, aluminiumfiltar packas. Klart som fan att en del förleds att ta de där mångmiljonkontrakten som Assos viftar med.

BFS

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Man blir ju inte rik av att cykla rando. Tempopinnar ska inhandlas, man måste åka tåg till Norrland, aluminiumfiltar packas. Klart som fan att en del förleds att ta de där mångmiljonkontrakten som Assos viftar med.
Man BLEV inte rik av att cykla rando. Glöm inte alla kommande youtubemiljoner. Glamorösa propagandafilmer som lockar miljoner svenskar att börja sträckcykla genom Sverige (naturligtvis på produkter som marknadsförs stenhårt).

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer