Detta med cykelbyxor...

xlbiking

Medlem
Detta med cykelbyxor...
Tänkte bjuda på mina "5 cents" råd: Som kraftigt överviktig cyklist (144kg) kör jag i princip aldrig utan cykelbyxor och aldrig med kalsonger och cykelbyxor. När jag cyklar MTB har jag några lite äldre bibs under mina baggie shorts, och på vintern är cykelbyxorna underst som vanligt - det är de som har kontakt med kroppen först.
Hade det inte varit för gedigna cykelkläder hade det varit omöjligt för mig att cykla längre sträckor än 15-20km.
Jag kör med Santini's Genio och Mago cykelbyxor och de tål stryck! Har även Aerotech Designs Bibs och ett par Gonso (finns hos Bikester) som lämpar sig för vardagsbruk och mindre turer.
Lycka till!

42Hz

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Och hur tvättar han dem? Hans kläder tål ju en hel del. 100 grader borde ju inte vara ett problem, men hans bakteriekultur kanske har superkrafter också?
s-l1600-8.jpg

Detta med cykelbyxor...
Jag har ett tag haft ett och samma par cykelbyxor. De är ganska tunna i dynan (och den är rätt smal dessutom) vilket gör att jag ändå har rätt ont i rumpan efter ett långpass. Däremot funkar de utmärkt att löpa med (har haft de på aim challenge där man ändå löper en hel del med och utan cykel.

I veckan nu så köpte jag ett par nya. De är sköna när jag sitter på cykeln. Men typ olidliga att gå eller springa med. De åker rakt in i rumpan på mig. Dynan känns delad så att mittendelen går rakt upp i rumpan, medan dynorna täcker skinkorna (hoppas ni förstår!). Min flickvän undrade om jag aldrig haft stringtrosor på mig och förstod inte problemet när jag försökte förklara :D Dessutom är de svåra att springa med då vadderingen liksom är mellan benen vilket gör att man måste vara rätt bredbent.

Nu till min fråga. Ska det vara så? Är det vanligt? Ska ett par bra vadderade cykelbrallor bara vara sköna att just cykla i?

Jag har alltså bara haft dessa två par cykelbyxor på mig i hela mitt liv, så jag vet inte vad som är rätt!

glitch

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Jag har ett tag haft ett och samma par cykelbyxor. De är ganska tunna i dynan (och den är rätt smal dessutom) vilket gör att jag ändå har rätt ont i rumpan efter ett långpass. Däremot funkar de utmärkt att löpa med (har haft de på aim challenge där man ändå löper en hel del med och utan cykel.

I veckan nu så köpte jag ett par nya. De är sköna när jag sitter på cykeln. Men typ olidliga att gå eller springa med. De åker rakt in i rumpan på mig. Dynan känns delad så att mittendelen går rakt upp i rumpan, medan dynorna täcker skinkorna (hoppas ni förstår!). Min flickvän undrade om jag aldrig haft stringtrosor på mig och förstod inte problemet när jag försökte förklara :D Dessutom är de svåra att springa med då vadderingen liksom är mellan benen vilket gör att man måste vara rätt bredbent.

Nu till min fråga. Ska det vara så? Är det vanligt? Ska ett par bra vadderade cykelbrallor bara vara sköna att just cykla i?

Jag har alltså bara haft dessa två par cykelbyxor på mig i hela mitt liv, så jag vet inte vad som är rätt!

Ett par bra cykelbyxorna upplevs oftast som "korta" i hängslena när du står rakt upp. De ska ge optimal support när du sitter på cykeln. Så beroende på hur dynan är utformad kan det bli så att den dras upp i grenen rejält.
Hur påtagligt det blir beror mycket på dyna, konstruktion på hängslen, flexibilitet i material osv.
Mina Assos som har breda och stretchiga hängslen stramar t.ex. inte alls lika mycket som andra billigare byxor med mindre elastiska hängslen. Dynan på dessa formar sig också mycket mer efter kroppen så man inte får den här "kilen mellan benen" känslan.

jonte987

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Jag har både som man knappt kan gå i och andra som knappt känns. Jag vet inte hur det ska vara men kommer inte att satsa på de mest klumpiga nästa gång.
De dyraste känns bäst...

tolgraven

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
De är okej, hyfsat prisvärda som bibs för att slita på i det dgliga. Går inte att jämföra med ett par Assos t.ex. Jag har två olika Dhb, Aeron Ultra och någon annan "Aero" modell samt flera par Assos.
Dhb duger för kortare turer men går inte att jämföra med Assos som är i en annan liga vad gäller komfort, material osv.
Det är mycket möjligt! Aldrig haft Assos-nivå, men föredrar iaf mina Aeron framför betydligt dyrare Sportful, t.ex.

Ett riktigt långpass för mig är väl en tre, max fyra timmar eller så, vilket antagligen förklarar varför jag klarar mig bra med vad jag har. Å andra sidan är det väl ändå en ganska liten minoritet cyklister som har för vana köra hela dagen lång.

me.I.am

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Det är mycket möjligt! Aldrig haft Assos-nivå, men föredrar iaf mina Aeron framför betydligt dyrare Sportful, t.ex.

Ett riktigt långpass för mig är väl en tre, max fyra timmar eller så, vilket antagligen förklarar varför jag klarar mig bra med vad jag har. Å andra sidan är det väl ändå en ganska liten minoritet cyklister som har för vana köra hela dagen lång.
Är ju även väldigt olika hur känslig man är, en del kan säkert cykla några timmar i vad som helst, andra måste ha någon speciell byxa/padding.

Sportful? Tror den första cykeltröjan jag köpte var det märket, rea hos min LBS. Är nog sämsta passformen av alla jag har, Lidl inkluderat. Fick för mig det var budgetmärke, men som du skriver så är det lite dyrare?

Woodknocker

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
I den här tråden verkar Assos få ta hela smällen och representera alla premium cykelbyxor. I verkligheten är det väl fler tillverkare som spelar i samma liga.
assos haar liksomm fått ta rollen av de assiga, det med rätta, alla posha märken ska exponeras.
Är ju även väldigt olika hur känslig man är, en del kan säkert cykla några timmar i vad som helst, andra måste ha någon speciell byxa/padding.

Sportful? Tror den första cykeltröjan jag köpte var det märket, rea hos min LBS. Är nog sämsta passformen av alla jag har, Lidl inkluderat. Fick för mig det var budgetmärke, men som du skriver så är det lite dyrare?
Har en långärmad jersey av märket Sportful, billigt skit men ack så funktionellt. Den värmer och är självlysande, är den åtsittande? Knappast, men vill jag ha åtsittande går jag på dhB. Wiggle

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Så gott som alla märken har flera nivåer på, och målgrupper med sina produkter. Totalt poänglöst att diskutera ett märke som en enda produkt.

Slutar aldrig överaskas över hur många som har tankesättet "såhär är det för mig så då måste det vara likadant för alla andra också" 🤦‍♂️

tolgraven

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Sportful är allt annat än ett budgetmärke, sen har de en instegskollektion men även relativt dyra plagg.
Yup. Både deras Bodyfit Pro och Fiandre är bra skit men knappast billigt, även om det så klart finns ännu dyrare alternativ. Kan inte säga jag är missnöjd med nånting jag har från dem, inkl bibsen. Mer positivt överraskad av Aeron.

uandt

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Sen när vi sprider värdelöst vetande och anekdoter om bib's också, jag har 2 par trimtex byxor jag fick av jobbet. Några år emellan dem, lite olika färger men annars identiska? Ena paret superbekväma, andra inte

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Byxor!? Är det inte hemskt obekvämt, jag kör utan! :)

Skämt åsido. Jag kör ofta med brallor utan padding också. Är väl inte så känslig. Sedan har jag iofs bra sadlar också. Har kört cykelsemester en vecka med vanliga brallor också, inga problem.

Men föredrar ju bibs ändå, oftast. Hatar häng när man cyklar. Skulle faktiskt kunna tänka mig bibs utan padding, fast då blir det inte bibs, då blir det nåt annat :)

POC Essential Enduro är favorit än så länge, på den fronten. Ganska tighta vanliga cykelshorts (3/4).

Köpte nyligen ett par Gore 3/4 bibs, hängslet på dem sitter riktigt tight. Men å andra sidan sitter de bra på plats när man sitter på hojen :)

Hammersmashed

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Jag har ett par Void Vortex bibs, fungerar ypperligt! Kör 2-12 milarundor utan problem. Enda dåliga lukten kommer från min Void Pure Jersey som doftar huggorm. Dock har jag kört hårt med pendling i 2 år så stanken är nog berättigad.

HåkanC

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Som andra redan har skrivit är detta väldigt individuellt
För mig, eller åtminstone för min bakdel, funkar hängselcykelbyxor
från Castelli bättre än de från Rapha eller Assos jag har jmf med
Nästan lika bra (liksom nästan lika dyra) fungerar de från Craft, iofs en av deras då dyraste modeller.

glitch

Aktiv medlem
Detta med cykelbyxor...
Är nog mer en fråga om att skaffa sig hennes underrede genom att cykla överdrivet många mil om dagen.

Lika lite som alla skulle bli som Arnold bara de tränade som han gjorde. Finns oändligt med biomekaniska anledningar till varför en person kommer undan med något som aldrig kommer funka för en annan oavsett försök att vänja sig genom att utsätta sig för det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer