DH-hjälm, kroppsskydd från Kali?

JALS

Aktiv medlem
Har funderat lite på om jag ev skulle skaffa egen dh-hjälm och kroppsskydd istället för att hyra. Är fortfarande grön på dh så tänk barbro/manolito i Järvsö typ. Har även kört en del enduro-spår på sistone med då känns åtminstone dh-hjälm som lite overkill. Men kroppsskydd eller åtminstone ryggplatta skulle inte vara helt fel. Knäskydd har jag redan (POC Vpd Air).

Nån som har erfarenhet av märket Kali? Tittade lite på dom här grejerna som är väldigt nedsatta just nu.

implor

Aktiv medlem
Ingen erfarenhet tyvärr.

Kör själv Bell Super DH och leatt airfit skyddsväst.

Bekant faceplantade utan FF på ett enduro spår i helgen. Sträckan har han kört många gånger tidigare. Ska man köra enduro så bör man ha FF. Avtagbart hakskydd är en bra kompromiss om man ska klättra upp.

Väska med ryggskydd Camelback KUDU (klass 2) kör jag nu på stigcyklingen. Blir det kallt så funkar överkroppskyddet fint att stigcykla med. iofs så har jag kört med det hela sommaren. Blir lite varmt bara uppför.

EDIT: Snåla på skydd ska man inte göra. Köp det värsta du har råd med.

EDIT2: Hjälmen du länkade saknar MIPS eller liknande teknik. Bara leta vidare. Lite som att köpa bil utan airbag 2021.

EDIT3: Hjälmen saknar också ASTM F1952-00 som är DH standarden för hjälmar.

Senast ändrad:

JALS

Aktiv medlem
Tack för input. Bra synpunkter.

Är rätt säker på att hyrhjälmen jag hade i Järvsö tidigare i somras var en Bell Sanction, dvs deras billigaste FF. Den räddade mitt huvud rätt effektivt när jag flög över styret och kraschade rätt fint. (Delvis på huvudet. Se bild)

Men när jag googlat lite på den verkar den ha fått riktigt usla recensioner. Och den har ju heller inte MIPS tex. Intressant att dom har dessa som hyrhjälmar till alla nybörjare...

Bilagor

• IMG_2107.jpg
    IMG_2107.jpg
    146 KB · Besök: 19

Valhalla_

Aktiv medlem
Mips eller inte tycker jag inte behöver vara en dealbreaker. Det är definitivt inte att likna vid en bil med vs utan krockkuddar, snarare något i stil med 6 vs 8 krockkuddar. En hjälm är inte per automatik dålig för att den saknar mips. Personligen tycker jag det är lite av en gimmick och ofta är utförandet på mipsen rätt kasst. Hjälmen far runt mer pga glidskiktet, den knarrar och har sig. Ibland är den gula matlådeburks-plasten obekväm pga vassa kanter. Kanske är det värt om det innebär att en aspekt i skyddet blir bättre men övriga aspekter i skyddet inte blir sämre. Med det sagt har jag själv mipshjälm men irriterar mig på tattigheten i det så pass att jag kanske köper något utan mips nästa gång.

Vad gäller bell sanction tycker jag inte att den är så dålig som det där testet gör gällande. Objektivt sett så saknar den dh certifieringen, visst, men i övrigt skulle jag personligen säga att det känns som en synnerligen stabil konstruktion, särskilt om man jämför med dagens luftiga ff hjälmar man ser lite här och var - som iofs förmodligen har alla klassningar man kan vänta sig.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Som Valhalla skriver om mips.
Dels finns det alternativa rotationsskydd, dels fungerar håret på de som har sånt rätt bra som rotationsskikt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Håller med @Valhalla_ i stort.

Angående Kali hjälmen ser den ut att vara gjuten i samma form som min gamla 661 Comp och flera andra märkens instegsmodeller. Jag hade inga direkta klagomål på den, lätt och satt ok på mig. Skyddade ansiktet när man la sig ner på näsan i jorden.

JALS

Aktiv medlem
Hittade förresten den här svenska köpguiden om downhill-hjälmar och där rekommenderas faktiskt ovanstående Kali-hjälm som "bästa budgetval". Vet ej vem som står bakom sidan (någon Tobias? Kanske finns här på happy också?) men det verkar ju onekligen som en person med rätt bra koll. Betydligt bättre än mig iaf.

implor

Aktiv medlem
Jämföra med krockkudde är kanske lite fel. Hjälper mot rotations krafter så hänger mycket på hur och var man krashar. Känns för mig som det ändå är dumt att välja bort tekniken idag.

En hjälm är fortfarande en hjälm utan ASTM F1952-00 men den är sannolikt betydligt sämre än en godkänd. Visst kanske fick fail med 5% marginal eller 50%. Lite av en kvalitetsstämpel att de har ASTM F1952-00.

Använda uttalande så som "jag krashade med den och det gick bra" som någon typ av indikator att en hjälm är bra är strunt.

Folk får göra som dom vill :). Har man råd med en DH/Enduro hoj så kan man betala för bra skydd också ;).

implor

Aktiv medlem
Hittade förresten den här svenska köpguiden om downhill-hjälmar och där rekommenderas faktiskt ovanstående Kali-hjälm som "bästa budgetval". Vet ej vem som står bakom sidan (någon Tobias? Kanske finns här på happy också?) men det verkar ju onekligen som en person med rätt bra koll. Betydligt bättre än mig iaf.

Ingen review, Ingen genomgång av de enskilda hjälmarna. Lite av ett skämt.

Men har du inte 2000kr så är det väl bara att köpa. Lite dom pengarna som krävs för en ASTM godkänd hjälm med mips.

33% rea och den är ASTM godkänd. Dock ej mips. 1100-1300kr.

Stervelo

Aktiv medlem
Mips pips, har du hår så tror jag annat spelar större roll, hur den passar exempelvis.

IXS, schweizare, finns det något mer analt land, har high end hjälmar utan mips.
Med mips, det kan knaka, låta, hjälmen blir större, vilken är en nackdel, det i sig ger mer rotationskraft.

Jag har ganska mycket hår, ska köpa luftig endurokruka, mips eller inte är ganska egalt.

Däremot sitter inte avtagbara hakskydd kvar, i en hård smäll, något vidare, så det tänker jag undvika.

implor

Aktiv medlem
Mips pips, har du hår så tror jag annat spelar större roll, hur den passar exempelvis.

IXS, schweizare, finns det något mer analt land, har high end hjälmar utan mips.
Med mips, det kan knaka, låta, hjälmen blir större, vilken är en nackdel, det i sig ger mer rotationskraft.

Jag har ganska mycket hår, ska köpa luftig endurokruka, mips eller inte är ganska egalt.

Däremot sitter inte avtagbara hakskydd kvar, i en hård smäll, något vidare, så det tänker jag undvika.
IXS har MIPS...

och dom modeller som saknar mips har istället X-rail.

"Xmatter™ inserts positioned across major impact zones act as a buffer between shell and EPS, deforming on soft impacts and stiffening on harder impacts to both increase helmet longevity and aid in dissipation of rotational forces"

Fundadores

Aktiv medlem
Viktigaste med skydd är att man litar på dem. Vissa vill ha mips, andra vill ha hårdplast på bröst och ryggskydd. Jag tycker man ska välja mips om man känner sig tryggare med det. Och som sagts innan snåla inte på skydd utan köp det du har råd med.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer