DHL - vad skall man göra för att få sitt paket?????

ForesterGuy

Aktiv medlem
Vernersson sa:
ForesterGuy sa:
Vernersson sa:
ForesterGuy sa:
Vernersson sa:
Arsozath sa:
Sen är det inte så konstigt att vi upplever det lika för vi bor ju typ 3 mil från varandra.
ASG....
Nej då är det inte konstigt! :-D

Cheers fellow highlander ;)
ASG? Det var väl länge sen de bytte namn? :-D
Den där skulle du lagt i "kassa skämt-tråden" ;)
Från Wikipedia:
"År 2000 köpte Deutsche Post (den tyska posten) via dotterbolaget Danzas upp hela ASG som då bytte namn till Danzas. År 2002 köpte tyska posten upp DHL, vilket sedermera valdes som namn då det ansågs mera känt världen över än vad Danzas var, så från och med hösten 2003 heter det tidigare ASG alltså DHL."
Jo jag vet hur asg blev dhl....
tycker ändå att den där platsade i kassa skämt :P
*DHL*

Fritz78

Ny medlem
Får väl slänga lite mer bränsle på elden, och pysa ut lite ånga hos mig;)

Beställde ett klocka från Wiggle i måndags. Beställ innan 16 och få leverans dagen efter om du väljer DHL express stod det på sidan. Behövde ha paketet innan söndag så jag vågade därmed inte chansa på gratisfrakten utan valde express för 178kr. Följde paketet på nätet. På onsdagen stod det att paketet skulle levereras på torsdagen. Ringde därför tidigt på torsdag morgon för att kolla status. Paketet låg då tydligen på omsortering då det hade ändrats från express till inrikesleverans och hade då även fått ett nytt försändelse nummer. Blev därmed kopplad till DHL freight. Hos dem fick jag veta att utkörning skulle bli på fredag. Ringde vanliga DHL nu idag och frågade om status. Då menade tjejen att min adress ej var komplett då det saknades ett nummer på min "gata". Förklarade att jag bor på en gård och att det inte finns något nummer. Tjejen knapprade då lite på datorn och förklarade att paketet skulle köras ut omgående, och hon tog även mitt mobilnummer utifall chaffisen behövde hjälp att hitta. Då min dotter som var hemma inte var gammal nog att ta emot paketet( minst 14 år tydligen) så skyndade jag mig hem. Tog en titt i brevlådan när jag kom hem och hittade där ett brev från DHL. I brevet stod det att jag skulle höra av mig till DHL freight för att bestämma en tid. Hade ju precis pratat med DHL och paketet var ju på g, men för säkerhets skull ringde jag numret i brevet. Förklarade att jag precis hade pratat med dem och att paketet redan var påväg ut. Men killen svarade att där har dom nog sagt fel för paketet ligger här hos oss i Uddevalla. Jag fick gärna komma och hämta det, annars kunde dom köra ut det på måndag mellan 9-12. Har ingen större lust att köra 10 mil tur och retur för att hämta ett paket där utkörning ingår, men frågar om möjligtvis frugan kan hämta det då hon jobbar hyfsat nära. Men hon var tvungen att ha med mitt leg eller pass och det var inte möjligt att lösa på något annat sätt. Så nu får min dotter tyvärr en av sina födelsedagspresenter en dag för sent:(

Är helt ok service att man kan beställa fraktfritt från England, och då kanske får vänta en vecka. Men när man erbjuder snabbfrakt och det tar längre tid än gratisfrakt, samt kräver en uppsjö av telefonsamtal, då kokar det över lite lätt hos mig.

Ett litet ljus i tunneln var att efter jag klagade hos Wiggle fick en ny faktura utan expressfrakt. Och de ursäktade sig för alla problem. Så all heder åt Wiggle:)

andrewmtb

Ny medlem
gått och väntat på ett paket, och sökte efter det på dhl.se, där står nu dels att de försökt leverera med kurir (skitsnack då jag var ledig det datumet..) samt följande "Försändelsen väntar på upphämtning av mottagare enligt överenskommelse"
Jag har inte fått ett knyst i sms eller mal / telefonsamtal gällande detta.

blir så trött :/

ooms

Aktiv medlem
andrewmtb sa:
gått och väntat på ett paket, och sökte efter det på dhl.se, där står nu dels att de försökt leverera med kurir (skitsnack då jag var ledig det datumet..) samt följande "Försändelsen väntar på upphämtning av mottagare enligt överenskommelse"

Kollat din skräpmail?
Om inte där, så är de hjälpsamma när man ringer dem.

andrewmtb

Ny medlem
ooms sa:
andrewmtb sa:

Kollat din skräpmail?
Om inte där, så är de hjälpsamma när man ringer dem.
Kollade där, men inget. Jag tror ärligt talat det inte finns någon email eller telefonnummer registrerade på paketet, därför undrar jag hur de har kommit överrens om upphämtnng.
Ska ringa lite senare.

andrewmtb

Ny medlem
DHL är helt j&&&a omöjliga att nå via telefon, och tar enbart emot mail från företagskunder....
lagom less nu!

någon som vet om man kan se var paket befinner sig så man kan hämta det själv?
Enda info jag får på dhl.se är "Försändelsen väntar på upphämtning av mottagare enligt överenskommelse STOCKHOLM - SWEDEN"

C-dale

Aktiv medlem
Jag var hemma. Jag hade godkänt att de lämnade paketet utanför dörren om jag inte svarade. Hjälpte det? Nej, vanliga meddelandet om att de gjort ett utlämningsförsök och att paketet fanns att hämta på Service point.
Man blir trött.

Martinmat

Aktiv medlem
Hellre det än att de gör som postnord å Dumpar det i snöslasket på trottoaren....

Rattnalle

Aktiv medlem
UPS var iaf smidiga senast. Helt utan att jag bett om det och utan påskrift eller kontakt med mig. Hade det försvunnit hade det väl varit deras problem inte mitt. Men inget direkt spring i min uppgång så kändes inte direkt oroligt heller.

Bilagor

Salabaladala

Aktiv medlem
På tal om DHL och så... Nån annan som får hemleverans av postnord när ni beställer med DHL från utlandet? Inte så att man klagar eller nåt, undrar bara.

simson

Aktiv medlem
Japp, spårbart en stund sen försvinner det i postnords underbara värld för att nån vecka senare dyka upp på utlämningsstället
förstås efter att de ”försökt” lämna vid dörren.
Mange

Clark

Aktiv medlem
Fick precis meddelande från DHL att min cykel från Wiggle är på väg. När jag ska välja service point för utlämning finns endast Örebro?! Någon annan med liknande erfarenhet?

Salabaladala

Aktiv medlem
simson sa:
Japp, spårbart en stund sen försvinner det i postnords underbara värld för att nån vecka senare dyka upp på utlämningsstället
Mange
Åfan. Jag har fått vid dörren varje gång.

Clark

Aktiv medlem
Valhalla_ sa:
Örebro? Beror väl på var du bor...
Nej, verkar inte som det. Örebro är enda service point jag kan välja, oavsett vilken stad eller vilket postnummer jag söker på. Kanske bara DHL som har lite tekniska problem just nu, annars får det bli en liten tur med bilen senare i veckan...

Senast ändrad:

Salabaladala

Aktiv medlem
Clark sa:
Valhalla_ sa:
Nej, verkar inte som det. Örebro är enda service point jag kan välja, oavsett vilken stad eller vilket postnummer jag söker på. Kanske bara DHL som har lite tekniska problem just nu, annars får det bli en liten tur med bilen senare i veckan...
Vet du om att du har en service point nära dig så ska du ju insistera på att få den dit. Du har ju betalat för det. Avtalat är avtalat. Testa ring kundtjänst kanske?

Senast ändrad:

frause

Aktiv medlem
Clark sa:
Valhalla_ sa:
Det där var jag också med om med DHL. Tydligen vill de att man ska registrera sig på deras sajt så man får ge samtycke till att de kan samla in epostadresser, ens förstfödda och annat grejs. Gör man det får man möjlighet att välja andra utlämningsställen. Detta gick inte att läsa sig till nånstans vad jag hittade iallafall.

kais01

Aktiv medlem
konstigt hur dhl på en konkurrensutsatt marknad kan fortsätta år efter år med sina minst sagt suboptimala och stelbenta rutiner kring utlämning.

man undrar om det är så ute i världen eller om det är dåligt chefsskap bara i sverige...

tips: hos en del internetsäljare kan man utan kostnad välja bort dhl.

sdx

Aktiv medlem
Jag förstår inte vad ni har för problem mina paket kommer fram med både Dhl,Schenker,Postnord,Bring
Dhl är snabbast om man beställer vid tysken även Postnord som levererar till dörren om det är ett EPG paket.
Eller är det bara för gnällandets skull som det gnälls.

kais01

Aktiv medlem
det är inget gnäll för sakens skull. kan man inte står i givakt ett antal timmar på leveransadressen och befinner sig dagtid i annan stad saknar de vettiga alternativ för upphämting utanför kontorstid.

och även noll servicekänsla kring detta.

Clark

Aktiv medlem
I mitt fall verkar det som att det är Wiggle som inte tillåtit att paketet hämtas någon annan stans än på flygplatsen. Alternativet är hemleverans, någon gång kl 8-17. Svårt när man inte kan få mer exakt tid och känns sådär att de skulle lämna cykeln utanför dörren

ooms

Aktiv medlem
Clark sa:
I mitt fall verkar det som att det är Wiggle som inte tillåtit att paketet hämtas någon annan stans än på flygplatsen. Alternativet är hemleverans, någon gång kl 8-17. Svårt när man inte kan få mer exakt tid och känns sådär att de skulle lämna cykeln utanför dörren
Iom att det är en cykel kan det vara så att de vanliga servicepunkterna inte har utrymme för den, och därför måste den hämtas på DHL-terminalen (som jag tror de påstår också är en service point). Här i Uppsala får iaf jag när det rör sig om stora paket avisering att de finns på deras service point som ligger i anslutning till DHL-terminalen, vilken har de idiotiska öppettiderna vardagar kl 8-17, medan mindre paket går till min närmsta service point som har betydligt bättre öppettider.

Clark

Aktiv medlem
ooms sa:
Clark sa:
Iom att det är en cykel kan det vara så att de vanliga servicepunkterna inte har utrymme för den, och därför måste den hämtas på DHL-terminalen (som jag tror de påstår också är en service point). Här i Uppsala får iaf jag när det rör sig om stora paket avisering att de finns på deras service point som ligger i anslutning till DHL-terminalen, vilken har de idiotiska öppettiderna vardagar kl 8-17, medan mindre paket går till min närmsta service point som har betydligt bättre öppettider.
Jo, det är klart. Men att det inte finns någonstans i Linköping som kan hålla paketet känns konstigt. Har aldrig varit problem med Bring, Postnord etc. att få större paket.

simson

Aktiv medlem
Hej!
Paketet lastat på bil 9.25 , gumman är hemma så vi får se i eftermiddag hur utkörningen gick?
Mange

sdx

Aktiv medlem
kais01 sa:
det är inget gnäll för sakens skull. kan man inte står i givakt ett antal timmar på leveransadressen och befinner sig dagtid i annan stad saknar de vettiga alternativ för upphämting utanför kontorstid.

och även noll servicekänsla kring detta.
Om du befinner dig i en annan stad så får du väl finna dig i att du får gå till ombudet så varför gnälla eller vill du ha en snuttefilt att trösta dig med när Dhl,Postnord ,Schenker,Bring har varit stygg mot dig.Och inte leverat hem till dig men du kanske skall kolla vad paketet har för status det är inte alla paket som är hemkörning på och det gäller både Dhl.Schenker.postnord, Bring
Dhl 0771-345 345 kundservice
https://www.dbschenker.com/se-sv/om-oss/kundservice/ring
Schenker privat paket 0340-59 61 14
Postnord 0340-59 61 14 postnord kan man även göra avtal med att dom lämnar paketet utan för dörren jag har ett sådant
Bring 0770-11 33 00 ägare norska Posten
Så här finns några att välja och braka i mellan nu tog jag inte med tnt dpd ups och några fler utan bara dom störta aktörena på svenska marknaden.

simson sa:
Mange
Hahaha känns så väl igen!

Senaste var i förrgår när jag äntligen lyckades hämta ut ett par hjul som fastnat i Postnords vinkelvolt. Inget avi/sms/mail om att det fanns på ett utlämningsställe.

sdx

Aktiv medlem
MiniGordini sa:
simson sa:
Mange

Senaste var i förrgår när jag äntligen lyckades hämta ut ett par hjul som fastnat i Postnords vinkelvolt. Inget avi/sms/mail om att det fanns på ett utlämningsställe.
men man kan spåra via en app eller på deras hemsida du har väl en smarttelefon eller en 8810 men vänta du skriver här så då har du tillgång till en pc eller en smarttelefon så varför gnäller du om sms och mail det är väl din skyldighet att du håller koll på dina varor .

simson

Aktiv medlem
Jag har postnordappen där syntes ingenting förrens igår då meddelandet om leverans idag ,
när man väljer dhl express (det alternativet fanns inte) så funkar det alltid och kostar bara en tjuga mer men det gick som sagt inte att välja....
Men ringa å fråga, bah , då får man ju inte va med å gnälla här?....
Mange

sdx

Aktiv medlem
simson sa:
Jag har postnordappen där syntes ingenting förrens igår då meddelandet om leverans idag ,
när man väljer dhl express (det alternativet fanns inte) så funkar det alltid och kostar bara en tjuga mer men det gick som sagt inte att välja....
Men ringa å fråga, bah , då får man ju inte va med å gnälla här?....
Mange
det brukar stå leverans till dörren om det är ett sådant paket annars så blir det ombud.

ooms

Aktiv medlem
sdx sa:
MiniGordini sa:
simson sa:
Mange

men man kan spåra via en app eller på deras hemsida du har väl en smarttelefon eller en 8810 men vänta du skriver här så då har du tillgång till en pc eller en smarttelefon så varför gnäller du om sms och mail det är väl din skyldighet att du håller koll på dina varor .
I helvete heller, det ska inte ligga på mottagaren att hålla koll på vart transportören för tillfället har varan. Avsändaren har köpt tjänsten att det ska levereras, alltså ansvarar transportören för varan tills den levereras och framförallt att den levereras. Det finns namn och adress på mottagaren, oftast går det då att få fram ett tel.nummer för avisering (om det inte angivits av avsändaren), eller så är det bara att avisera per brev.

Bikzz

Aktiv medlem
Egentligen är det ett väldigt kasst system med leverans till dörren, utan att det finns möjlighet att komma överens om en leveranstid. Hur tänkte dom där ?? Såklart är dom flesta på jobbet eller borta osv.

Och såklart så vet ju leverantörerna detta, att det i 95% av fallen inte finns någon hemma när dom kommer förbi. Så det behövs ett system för att komma överens om tid till hemmet, annars alltid till ombud.

Men håller med, spårbarheten funkar perfekt från tex Tyskland till Swe, där går det fort, sen blir det tyst någon vecka el 2, innan det dyker upp hos något ombud.

sdx

Aktiv medlem
ooms sa:
sdx sa:
MiniGordini sa:
simson sa:
Mange

I helvete heller, det ska inte ligga på mottagaren att hålla koll på vart transportören för tillfället har varan. Avsändaren har köpt tjänsten att det ska levereras, alltså ansvarar transportören för varan tills den levereras och framförallt att den levereras. Det finns namn och adress på mottagaren, oftast går det då att få fram ett tel.nummer för avisering (om det inte angivits av avsändaren), eller så är det bara att avisera per brev.
Och vad gnäller då mottagaren för när det är avsändaren som köpt tjänsten då är det väl för mottagaren att vänta tills det dimper ner en avisering i brevlådan.
Speditören har ingen skyldighet att telefonerna till mottagaren om inte avsändaren har köpt tjänsten.

C-dale

Aktiv medlem
Men problemet är ju att chaufförerna skiter i att traska iväg o lämna över paketet. Istället kör de bara förbi så att det syns på gpsen att de varit i närheten. Eller analfabeter som inte kan läsa instruktionerna för resp. paket.

ooms

Aktiv medlem
Bikzz sa:
Egentligen är det ett väldigt kasst system med leverans till dörren, utan att det finns möjlighet att komma överens om en leveranstid. Hur tänkte dom där ?? Såklart är dom flesta på jobbet eller borta osv.

Och såklart så vet ju leverantörerna detta, att det i 95% av fallen inte finns någon hemma när dom kommer förbi. Så det behövs ett system för att komma överens om tid till hemmet, annars alltid till ombud.

Men håller med, spårbarheten funkar perfekt från tex Tyskland till Swe, där går det fort, sen blir det tyst någon vecka el 2, innan det dyker upp hos något ombud.
+1
Ofta önskar man ju att de skitit i att fejka leveransförsök och kört direkt till ombud, så hade en dags väntan sparats in.
Ang spårning fr utlandet till swe så är det ofta så att det utländska numret även funkar på postnords sida, åtminstone när postnord sköter leveransen i swe.

ooms

Aktiv medlem
sdx sa:
ooms sa:
sdx sa:
MiniGordini sa:
simson sa:
Mange

Och vad gnäller då mottagaren för när det är avsändaren som köpt tjänsten då är det väl för mottagaren att vänta tills det dimper ner en avisering i brevlådan.
Speditören har ingen skyldighet att telefonerna till mottagaren om inte avsändaren har köpt tjänsten.
Nä, de har ingen skyldighet, men det skulle underlätta för båda parter. Det borde vara värt en hel del att snabbt bli av med paketen, istf att ha dem liggande och vänta på att avi på nåt sätt skall nå fram. Gissar att det är ganska stora lagringsutrymmen i Sverige som slösas bort på det.

ooms

Aktiv medlem
C-dale sa:
Men problemet är ju att chaufförerna skiter i att traska iväg o lämna över paketet. Istället kör de bara förbi så att det syns på gpsen att de varit i närheten. Eller analfabeter som inte kan läsa instruktionerna för resp. paket.
Jag tror också att mycket av problemen sitter längst ut i leveranskedjan, dvs chaufförerna.

sdx

Aktiv medlem
ooms sa:
C-dale sa:
Jag tror också att mycket av problemen sitter längst ut i leveranskedjan, dvs chaufförerna.
Det har du helt rätt i då det många gånger är underleveratörer som kör åt PostNord.
men man måste ha i åtanke att det är fan inte lätt att köra ut paket till folk som inte är hemma fast dom påstår det eller portkoder som inte finns på paket .
Dom som beställer i från tysken som skickar med DHL och PostNord tar över i Sverige där är det i regel import paket (EPG) vilket körs ut till dörren .
Alla andra paket i från Tysken eller någon annan som inte är EPG körs till ombud.
Sen dom paket som folk sitter och väntar hemma på som dom missar och få gå till ombud brukar sitta en stor jävla RÖD lapp på som står (SÖKT) med datum & klockslag & signatur.

Örjan Lax

Aktiv medlem
sdx sa:
ooms sa:
C-dale sa:
Det har du helt rätt i då det många gånger är underleveratörer som kör åt PostNord.
men man måste ha i åtanke att det är fan inte lätt att köra ut paket till folk som inte är hemma fast dom påstår det eller portkoder som inte finns på paket .
Dom som beställer i från tysken som skickar med DHL och PostNord tar över i Sverige där är det i regel import paket (EPG) vilket körs ut till dörren .
Alla andra paket i från Tysken eller någon annan som inte är EPG körs till ombud.
Sen dom paket som folk sitter och väntar hemma på som dom missar och få gå till ombud brukar sitta en stor jävla RÖD lapp på som står (SÖKT) med datum & klockslag & signatur.
Problemet är ju att det där drabbar även dom som ÄR hemma och väntar på paketet. Tycker du det är okej? Ja just ja, PostNord gör ju aldrig fel, bara inhyrda chaufförer...

Örjan Lax

Aktiv medlem
För övrigt anser jag att PostNord borde gå ut med en informationskampanj till ALLA nätbutiker i EU (eller om det nu är DHL/Deutsche Post I Europa i sin tur som väljer "FEL" med EPG utanför nätbutikens kontroll?) om att välja RÄTT tjänst vid upphandlingar, dvs att paket levereras direkt till ombud, eller till terminal/Företagscenter vid skrymmande leveranser. Det är det bedrägliga beteendet med rena lögner om påstådda icke utförda leveransförsök som många stör sig mest på.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
sdx sa:
ooms sa:
C-dale sa:
Och på vilket sätt bevisar den röda lappen att nån faktiskt varit på plats och försökt leverera? Finns ju otaliga vittnesmål här på happy om fejkade leveransförsök, jag själv har egen erfarenhet av det.
Det lustiga är att det verkar bara vara Postnord som har det här problemet med portkoder och telefonnummer, övriga som DHL och UPS brukar alltid kunna lösa det. Det är lite märkligt.

sdx

Aktiv medlem
Örjan Lax sa:
sdx sa:
ooms sa:
C-dale sa:
Problemet är ju att det där drabbar även dom som ÄR hemma och väntar på paketet. Tycker du det är okej? Ja just ja, PostNord gör ju aldrig fel, bara inhyrda chaufförer...
Har inga problem med varken PN Dhl Schenker mina paket kommer som dom skall utdelas som dom skall men på den orten jag bor så är det anställd personal i från PN som delar ut paketen och det är detsamma för Dhl Schenker .
Så det verkar vara mest ett storstads problem och dom som gnäller mest är tydligen dom som bor i storstad
Då är det bättre att speditörerna kör paketen direkt till ombud och då finns det inget att gnälla över .men man kan lura sig själv och tro att det skall leverans ett paket till dörren om man ser hur det ser ut i nätversionen av sökningen men ser man i stället hur det står i Appen/hemsidan.
mypack home= boka tid för leverans mellan kund& pn
Mypack collekt= hämtas vid ombud
postpaket= hämtas vid ombud
parcel 09=körs ut före 0900 och det görs ett försök till innan kl 1700 till kund
Epg= import paket körs ut till kund
Det här är taget ur chaufförs handboken för postnord.

Örjan Lax

Aktiv medlem
sdx sa:
Örjan Lax sa:
sdx sa:
ooms sa:
C-dale sa:
Har inga problem med varken PN Dhl Schenker mina paket kommer som dom skall utdelas som dom skall men på den orten jag bor så är det anställd personal i från PN som delar ut paketen och det är detsamma för Dhl Schenker .
Så det verkar vara mest ett storstads problem och dom som gnäller mest är tydligen dom som bor i storstad
Då är det bättre att speditörerna kör paketen direkt till ombud och då finns det inget att gnälla över .men man kan lura sig själv och tro att det skall leverans ett paket till dörren om man ser hur det ser ut i nätversionen av sökningen men ser man i stället hur det står i Appen/hemsidan.
mypack home= boka tid för leverans mellan kund& pn
Mypack collekt= hämtas vid ombud
postpaket= hämtas vid ombud
parcel 09=körs ut före 0900 och det görs ett försök till innan kl 1700 till kund
Epg= import paket körs ut till kund
Det här är taget ur chaufförs handboken för postnord.
Det är knappast endast ett storstadsproblem hörru du...

Jag bor i en småstad och har haft fejkade leveransförsök av Postnord-chaufförer så att fingrarna inte räcker till att räkna med, under flera års tid. Trots korrekta adresser och portkoder etc. Och det gäller EPG-paket och ingenting annat, jag vet mycket väl vad dom andra olika paketvarianterna betyder. Men att storstadsborna verkar gnälla eller höras mest kan ju ha att göra med att det helt enkelt bor ett större antal människor där. Basal matematik.

På forumet https://www.byggahus.se/forum/threa...ans-far-det-verkligen-ga-till-sa-haer.249855/ finns en just nu 76 sidor lång tråd med inlägg från bl.a. många privatpersoner på landsbygden som inte fått hemkört sina EPG-paket trots att man följt spårningen och varit hemma och väntat dagtid, för att senare plötsligt upptäcka att chauffören prioriterat annat och snidat till en lögn om att "det inte gick att leverera"...

Men det är bra att du är så lojal mot din nuvarande (eller tidigare) arbetsgivare PostNord. Synd att inte fler anställda är det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer