Di2 Ultegra - laddar inte

MickeHolmberg

Ny medlem
Av okänd anledning gick batterikontakten sönder. Ja just den kontakten som sitter i sadelstolpen. (batteriet i sadelstolpen) Ingen kan förklara varför "hylsan" på sladden som sitter mot batteriet plötsligt var sprucken. Butiken bytte i vart fall sladden och även sladden mellan kopplingsboxen och boxen under styrstammen.(De tyckte den var lite för kort och då hade ändå samma butiken byggt cykeln för 1½ år sedan).

Skulle ladda cykeln igår och nu fungerar inte laddningen. Har testat alt med "biten utanför cykeln". Olika laddare och sladdar. Kontrollerat att uttaget har ström. Lånat en komplett laddare av en kompis. Fungerar inte.

Känns som om någon sladd inte sitter helt ok inne i cykeln men allt annat fungerar. Var börjar jag?

8070 komponenter och byggd april 2019.

stralle

Medlem
Känns som om någon sladd inte sitter helt ok inne i cykeln men allt annat fungerar. Var börjar jag?

Börja med att ladda ned Shimanos E-Tube programvara som har en felsökningsfunktion som lätt kan se ifall kablaget sitter ihopkopplat som det ska och var någonstans eventuella kabelbrott finns. Passa även på att uppgradera firmware på komponenterna.

MickeHolmberg

Ny medlem
Varken jag eller butikens cykelmek blev klokare. Uppdaterat batteriet Firmware. Kollat med nytt batteri och ny box (den under styrstammen) Plötlsigt så funkade allt i butiken. Ham och plugga i. Stendöd. Föröskte ladda via datorn. Stendöd. Kopplade upp den igen mot programvaran och fick felmeddelandet. Klickade på Cancel och testade igen. Ingen förbättring. Klickade på OK och sedan slutade allt att fungera. Växlade ner på lilla klingan och ut på 7:e kransen.
20201105_111319.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer