Diamond Back Apex. Vad hände med era ?

mikal

Aktiv medlem
Ohoj!
Här kommer lite vingslag från historien (kan man verkligen säga så?): Första årsmodellen av Apex som hade TT-Lite-ramen. (Tror jag, rätta mig gärna) En -94:a för er kalenderbitare som behöver veta allt.
vintercykel.jpg

Här uppbyggd som vintercykel med självklara utrustningsdetaljer som heldragna vajerhöljen, rejäla växel- och bromsreglage som passar vantklädda händer, stora, platta pedaler, nav med smörjnippel och handtag i lysorange så att det blir lättare att hitta cykeln i djup snö. Total kostnad: 50kr (pedaler)+ 60kr (vajrar)=110kr. Dubbdäcken sitter inte på än, men det beroro mest på göteborgsvintern.

Med tanke på DBR-hysterin som råder på forumet kanske man skall våga sig på att utlysa en auktion på denna:
dbrtroja.jpg

Hörde jag 500 kr? ;)

/mikal

Skogling

Aktiv medlem
Frame looks like mine actually, besides from the colour...or lack of colour. :)

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:

Daner

Aktiv medlem
Jag har tagit bort alla icke clear-coated klistermärken förutom kedjestagsskyddet, men har inte börjat att samla komponenter ännu. Ingenting att se, det är bara ram och gaffel här hemma tills jag återkommer från CA.

Buddha

Aktiv medlem
So far...

PICT0003.JPG

När jag har införskaffat lite verktyg ska den byggas om till SS. Fälgarna och sadelklämman kommer att bytas mot svarta dito.
Jag är lite kluven till gaffeln, och det lutar åt att montera den stela istället, för att komma ner lite.
Ingen som vill byta mot någon likvärdig gaffel med mindre slaglängd? Det är en -04 Black Comp 120 TPC.

Micke S

Aktiv medlem
ramen är ju kanske inte designad för att användas med en hög gaffel heller.

föresten.. vad där det för någonting bakom kassetten där på bilden?

Skogling

Aktiv medlem
En så där läcker platskiva som är med dom billigare hjulen när man köper... Den är jättebra den fick mitt frihjul att försvinna i somras.. Gissa om jag tog bort den !

Kultram va Micke S ? :o)

edit:Stavfel

//Skogling

Buddha

Aktiv medlem
Jo, det är sisådär en 10 centimeter i skillnad... Det måste ju nästan vara hot-rod stuk med orginalgaffeln?
Därför vore det mumma om nå'n satt på en 80 mm gaffel och ville byta. Eller kanske en så'n här... ;)
Pace%2BRC31.jpg

Visst är styret högt nu. Om jag får behålla gaffeln kommer jag kapa styrröret en bit. Just nu sitter det 4 cm spacers under stammen -ser rätt lattjo ut. Men det är mest standover-måttet jag vill minska.

Micke S

Aktiv medlem
vid överskottbolaget har ju polisen utförsäljning av upphittade cyklar lite då och då. maxpriset var satt till 3000 kr på den tiden. så jag var där, ca 3 min efter öppningsdags, och vilken tabbe. när jag gick in mötte jag en kille ledandes en årets specialized i min storlek med hayskivor, xt/xtr med 3000 kr-prislappen på styret.

Skogling

Aktiv medlem
Fy bubblan ! Lite otur m.a.o. När var detta ? Apexen är iof inte köpt på ÖB utan en separat affär.

//Skogling

Micke S

Aktiv medlem
jo. bakom ÖB. cykelexpo eller nåt sådant. jag har varit där några gånger förr om åren.

det var väl... kanske... 2000 elelr 2001

silfver76

Medlem
Varsågod Skogling!!

Nu har jag uppdaterat min lista om vilka komponenter som ska på ramen. Beställning är gjord från cyclecomponents alldeles nyss :)

Gamla grejer som ska på ramen: XT 750 vevparti, XTR v-bromsar och handtag, XTR bakväxel, Spinergy Xyclone hjul, Hg 93 kedja, xt kasett och ett par Hutchinson Mosquito.

Nya grejer: Hone framväxel, Lx växelreglage, FSA The Pig Styrlager, Tranz X sadelstolpe, Shimano 520 pedaler, Ritchey comp styrstam och styre 31.8, Selle San Marco ODS Race Gel sadel och Lizard Skins handtag.

//fredde

rikard

Aktiv medlem
Den var inte ful. Jag gillade speciellt gaffeln. Finns det någon som tillverkar nya stela gafflar med den designen?

/rikard

Micke S

Aktiv medlem
inte vad jag vet. hela kittet. ram, gaffel, styrlager, styre/styrstamscombo är ett och samma specialpaket. reservdelar är nog knepiga att få tag i. special är ordet.

Skogling

Aktiv medlem
En såndär hade man span på i början på 90-talet. Den fanns i grönt oxå, kommer ej ihåg vilken modell men den var spräcklig ! Ascoola är dom ! Vajrarna är dragna i ramen.

Nu sitter en XT-framväxel monterad på Apexen i alla fall. Tack swerider ! :o)

//Skogling

Buddha

Aktiv medlem
Har någon monterat styrlagret på orginalgaffeln än?
I nederkant på styrröret brukar det ju expandera en aning i diameter så den nedre lagerbanan pressas fast. På denna gaffel är det mera som en hylsa med en skarp kant. Ska lagerskålen bara vila mot kanten, eller tvingas ner över den? Känns som man kommer göra skrot av den om den tvingas dit.

Skogling

Aktiv medlem
Jag fick svar på den frågan och det var att den skulle ner helt och hållet.
På nyare dämpargafflar har man bara gjort det snyggare men en mjuk kant. Men det skall funka enligt... ,
jag tror det var Jon på Evalds som sa att det funkar. Berätta hur det gått sedan ! :o)

//Skogling

Buddha

Aktiv medlem
Okej? Hmm...får nog försöka hitta ett rör att trä över styrröret och banka på. Slår man med hammaren + en mejsel lite vackert på ena sidan, så lossnar det på den andra, osv...

rikard

Aktiv medlem
Buddha: Montera på styrlagret och stamen och dra ihop allting med stjärnan. Det funkar att sätta dit lagerskålarna så iallafall...

/rikard

Buddha

Aktiv medlem
He, he! Hittade ett gammalt dammsugarrör i källaen. Trädde på lagerskålen, röret och bankade... nu sitter lagerskålen nästan hela vägen ner och dammsugarröret har kilat fast sig mellan störrört och lagerskålen! Tjo-fucking-hoo! Värsta långgaffeln, om jag bara kan komma på hur jag ska sätta fast styret... =/

Buddha

Aktiv medlem
Skogling Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag fick svar på den frågan och det var att den
> skulle ner helt och hållet.

Finns inte en sportkeps!! De enda som händer är man trasar sönder kragen på gaffeln. Säger sig självt iofs, när ett kantigt objekt ska pressas över ett större, åxå kantigt, objekt.

Buddha

Aktiv medlem
Skogling Skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kanske skall bli cykelmek ? = )
>
> //Skogling

Nå't du behöver hjälp med? -Buddha fixar! -Billi't!!

Skogling

Aktiv medlem
Du kanske skall skaffa en limpa till din Hotrod ! LOL!!!

P.s. har du inte en foto på hotroden ? D.s

//Skogling

Buddha

Aktiv medlem
Tjabbo!

Dammsugarröret e väck.
Filade ner kanten lite, fettade in en aning å pressade på så gott det gick såsom rikard tipsade om. Sitter inte helt på plats, det fattas ca 2 mm, men det får duga så!

Berätta gärna om ni misslyckades... ;)

ED; Skit! Det funkar inte. Klonk, klonk, klonk...

Skogling

Aktiv medlem
Jag hoppas atT mina prylar kommer från CC imorgon så att jag kan dra dit skiten. Kedja, bakväxel,växelreglage och däck/slang är det enda som saknas nu.

//Skogling

Topp