Diff i effekt mellan Kickr och Kickr Core - vad är acceptabelt

Peter A

Medlem
Köpte förra året en Wahoo Kickr trainer. Dyr, men jag ville ha en bra trainer med god nogrannhet för Zwift racing. Med nya trainern sänkte jag dock min FTP jämfört med föregående trainer med 20-30 Watt. Föregående trainer var dock en Tacx modell enklare så jag trodde nu att jag hade korrekt värde och att jag var så "dålig" helt enkelt. Frustrerande dock att bli ifrånkörd av folk jag kör ifrån ute...
Till i år investerade jag i en Kickr Core då min son börjat köra Zwift. Insåg efter ett tag att jag presterade bättre på den. Och FTP-test till slut visade att jag där fick en FTP på 305W jämfört med 285W på min Kickr. Så en skillnad på ~7%.
Jag gör Spindown regelbundet men det gör varken till eller från.

Tog kontakt med Wahoo support. De ansåg att detta var inom felmarginalen på +-5%. Ska man acceptera det? Dessa 20W skillnad gör stor skillnad vid racing och hemskt tråkigt. Och jag investerade i bra grejer med en noggrannhet på 2-2.5% trodde jag.

Finns det något annat än Spindown jag kan göra?

xzbatt

Aktiv medlem
Av intresse så skulle jag vilja veta hur du kan veta att det är en skillnad på 7% mellan dina trainers?
Att du presterar olika på FTP test känns inte som en korrekt jämförelse, eller brukar dina FTP test alltid ha samma resultat?

Utan att veta vad respektive trainer har för felmarginal så kan man ju anta att båda ligger på maximal tillåten felmarginal polariserat mot respektive, det skulle ju kunna ge en felmarginal på 2-?%

mzi

Aktiv medlem
Tidigare när en trainer var för träning så spelade ju inte FTP så stor roll mer än att det skulle vara konsekvent. Nu är det används för att tävla med så blir det ju direkt annorlunda vilket vi också sett med "dopingfallen" för Zwift. Vet du vad du har för FTP på riktigt? Det kan ju vara att det är din Kickr som visar rätt och att de andra är trasiga...

Peter A

Medlem
Av intresse så skulle jag vilja veta hur du kan veta att det är en skillnad på 7% mellan dina trainers?
Att du presterar olika på FTP test känns inte som en korrekt jämförelse, eller brukar dina FTP test alltid ha samma resultat?

Utan att veta vad respektive trainer har för felmarginal så kan man ju anta att båda ligger på maximal tillåten felmarginal polariserat mot respektive, det skulle ju kunna ge en felmarginal på 2-?%
Du har rätt, det är förstås fel att jämföra FTP-test. Kände bara att det bekräftade det jag upplevt dvs en ganska stor diff. Har sett att jag på ena trainern ligger långt upp i "B-klass" men på den andra får kämpa för att komma på övre häften. Och så är det genomgående. Så skillnad är det, men fel av mig att anta att det var 7% baserat på min FTP.
Kan vara inom felmarginalen, visst, men hemskt tråkigt när man köper ganska dyra grejer och upplever sådan skillnad.

Peter A

Medlem
Tidigare när en trainer var för träning så spelade ju inte FTP så stor roll mer än att det skulle vara konsekvent. Nu är det används för att tävla med så blir det ju direkt annorlunda vilket vi också sett med "dopingfallen" för Zwift. Vet du vad du har för FTP på riktigt? Det kan ju vara att det är din Kickr som visar rätt och att de andra är trasiga...
Så kan det absolut vara. Har inget annat sätt att mäta FTP. Antar att jag behöver investera i någon form av effektmätare? Eller tar mig till något "idrottslab"? Så nej, det vet jag inte. Det jag vet är att jag på min Kickr inte hänger med dem jag kör ifrån ute. Trots att jag numera är van "zwiftare".

mzi

Aktiv medlem
Och det kan ju vara för att de kör på motsvarande Tacx, om det är så att din Kickr visar rätt.

Jag förstår att det känns surt, man vill ju tävla på lika villkor. Jag tror att Zwift kommer fortsätta vara stort och man kommer komma fram till någon form av kalibrering mellan mätare så att det blir mer rättvist. Men det hjälper ju inte dig just nu. Ett sätt att fuska är ju såklart att minska vikten på dig själv. En liten fjäder på 45kg som trycker ut 285W kommer ju cykla snabbt...

Peter A

Medlem
Och det kan ju vara för att de kör på motsvarande Tacx, om det är så att din Kickr visar rätt.

Jag förstår att det känns surt, man vill ju tävla på lika villkor. Jag tror att Zwift kommer fortsätta vara stort och man kommer komma fram till någon form av kalibrering mellan mätare så att det blir mer rättvist. Men det hjälper ju inte dig just nu. Ett sätt att fuska är ju såklart att minska vikten på dig själv. En liten fjäder på 45kg som trycker ut 285W kommer ju cykla snabbt...
Så sant.
Ja, det är nog bara att gilla läget kanske. Utgå från att det är inom felmarginalen. Och hoppas att man kommer på något sätt att få det mer rättvist.

xzbatt

Aktiv medlem
Du har rätt, det är förstås fel att jämföra FTP-test. Kände bara att det bekräftade det jag upplevt dvs en ganska stor diff. Har sett att jag på ena trainern ligger långt upp i "B-klass" men på den andra får kämpa för att komma på övre häften. Och så är det genomgående. Så skillnad är det, men fel av mig att anta att det var 7% baserat på min FTP.
Kan vara inom felmarginalen, visst, men hemskt tråkigt när man köper ganska dyra grejer och upplever sådan skillnad.

Jag håller helt med dig, det är ju knappast raketforskning att tillverka en trainer som faktiskt ligger inom toleranserna.
Av egen erfarenhet kan jag dessvärre bara bekräfta att det förekommer endel differenser, du kan säkerligen genom att göra en "advanced spindown" på dina Wahoo trainers få bättre och mer likvärdiga effektmätningar.

Lycka till och låt det inte ta udden av din träning, mitt tips är att köra på den trainern som motiverar dig mest till att utvecklas. Nu svär jag i stugan och säger att det ändå bara är lek (det kommer från en A+ åkare i Zwift)

Peter A

Medlem
Jag håller helt med dig, det är ju knappast raketforskning att tillverka en trainer som faktiskt ligger inom toleranserna.
Av egen erfarenhet kan jag dessvärre bara bekräfta att det förekommer endel differenser, du kan säkerligen genom att göra en "advanced spindown" på dina Wahoo trainers få bättre och mer likvärdiga effektmätningar.

Lycka till och låt det inte ta udden av din träning, mitt tips är att köra på den trainern som motiverar dig mest till att utvecklas. Nu svär jag i stugan och säger att det ändå bara är lek (det kommer från en A+ åkare i Zwift)
Tack. Ja, jag får väl acceptera det helt enkelt. Funderade väl egentligen mest på om jag borde agera innan garantitiden går ut. Men det låter som om det är ganska vanligt med avvikelser i effekt.
"Advanced spindown" har jag faktiskt inte gjort,det pga att Wahoo Utility App inte finns att ladda ner till min androidtelefon - det var den appen jag fick lära mig att man skulle använda.Finns den appen inte till Android på svenska marknaden, eller är problemet att den inte finns till min Samsung Galaxy Note 9?

jolov

Aktiv medlem
Nu får jag väl antagligen stryk för det här. Men ni får komma ihåg att det skrivs av någon som egentligen inte bryr sig och aldrig kommer att swifta.

Kan du inte bara fuska med vikten för att "justera" så att du matchar din prestation mot den du upplever när du cyklar utomhus? Förutsatt att du nu bara swiftar med samma människor som du brukar cykla ute med

Peter A

Medlem
Nu får jag väl antagligen stryk för det här. Men ni får komma ihåg att det skrivs av någon som egentligen inte bryr sig och aldrig kommer att swifta.

Kan du inte bara fuska med vikten för att "justera" så att du matchar din prestation mot den du upplever när du cyklar utomhus? Förutsatt att du nu bara swiftar med samma människor som du brukar cykla ute med
Haha, nu svär du i kyrkan :D
Klart det skulle gå att justera vikten för att prestera bättre (eller mer korrekt?) i racen. Men tre saker som gör det till en mindre bra lösning:
- Mina närmsta konkurrenter har säkert redan järnkoll på min vikt via zwiftpower :) Och skulle därmed inte uppskatta en sådan lösning alls :D
- FTP-baserade blir fortfarande inte korrekta med denna lösning. Kör jag på den "elaka" trainern med FTP:n jag körde till mig på den andra blir passen "ap-tuffa".
- Och återigen, med trainers i den prisklassen borde det bli rätt... Tycker jag.

Eapea

Aktiv medlem
Kan du inte ge den fina dyra Kickrn till Sonen och ta den enklare Core till dig? :)

Edit: annars försök att göra lite mer "noggranna" tester. Kör typ 5min på 250w och om möjligt byt fram och tillbaka och kika på puls-skillnader. Och när du har möjlighet skaffar du ändå effektmätare så du har effekt ute och inte bara den tråkiga delen av året. (och så kan du börja dubbel-mäta på zwift)

jolov

Aktiv medlem
Haha, nu svär du i kyrkan :D
Klart det skulle gå att justera vikten för att prestera bättre (eller mer korrekt?) i racen. Men tre saker som gör det till en mindre bra lösning:
- Mina närmsta konkurrenter har säkert redan järnkoll på min vikt via zwiftpower :) Och skulle därmed inte uppskatta en sådan lösning alls :D
- FTP-baserade blir fortfarande inte korrekta med denna lösning. Kör jag på den "elaka" trainern med FTP:n jag körde till mig på den andra blir passen "ap-tuffa".
- Och återigen, med trainers i den prisklassen borde det bli rätt... Tycker jag.

Men nu har du för många felkällor för att kunna lägga all skuld på just den här trainern.

Vad kör dina vänner med för trainers?
Det behöver inte nödvändigtvis vara den här som visar fel, det kan lika gärna vara den enklare som är för snäll.

Jag tycker att du ska köpa dig ett par effektmätande pedaler och en vevarmsbaserad effektmätare också, så att du kan verifiera dina resultat och sen ta genomsnittet ;)

Peter A

Medlem
Men nu har du för många felkällor för att kunna lägga all skuld på just den här trainern.

Vad kör dina vänner med för trainers?
Det behöver inte nödvändigtvis vara den här som visar fel, det kan lika gärna vara den enklare som är för snäll.

Jag tycker att du ska köpa dig ett par effektmätande pedaler och en vevarmsbaserad effektmätare också, så att du kan verifiera dina resultat och sen ta genomsnittet ;)

Jag vet att det likaväl kan vara den andra trainern som är korrekt. Och att min uppskattning på ~7% inte alls hade vetenskapliga belägg, tyckte den siffran när jag fick den som skillnad i FTP kändes rimlig med vad jag upplevt hela vintern. Jag har dessutom vägt in en vinters magkänsla i det hela samt en massa andra ickevetenskapliga belägg och dragit slutsatsen att den "snälla" trainern stämmer bäst.
Allt detta trots att jag är ingenjör. :)

Lingon

Aktiv medlem
Zwiftracing är bara en kul lek/träning. Det skiljer alldeles för mycket mellan olika effektmätare för att det någonsin skall bli rättvist om man inte kör på riktigt kalibrerad utrustning.
Se bara senaste Zwift-VM, flera av zwiftstjärnorna tappade 10% effekt när dom fick rejsa på en tilldelad neo2-trainer.

Peter A

Medlem
Zwiftracing är bara en kul lek/träning. Det skiljer alldeles för mycket mellan olika effektmätare för att det någonsin skall bli rättvist om man inte kör på riktigt kalibrerad utrustning.
Se bara senaste Zwift-VM, flera av zwiftstjärnorna tappade 10% effekt när dom fick rejsa på en tilldelad neo2-trainer.
Bra och intressant svar. :)

jolov

Aktiv medlem
Hur skiljer sig din sons FTP ifall han kör ett test på dom olika trainersen? (trainrarna? ja du fattar)

Marknadsför företagen trainern med en noggrannhet på 2-2.5% (+-1.25% ?) men supporten säger att +-5% är okej?
Eller är det du som tyckte att noggrannheten borde vara 2-2.5% ?
Förstod inte riktigt det. Ifall det är så att dom marknadsför det så, så borde det ju gå att göra något reklamationsmässigt tycker man

jonte987

Aktiv medlem
Nu har jag inte doktorerat på detta heller men blir inte 2.5% =5% om man jämför två trainers....medan diffen mot verkligheten står kvar på 2.5?

Peter A

Medlem
Hur skiljer sig din sons FTP ifall han kör ett test på dom olika trainersen? (trainrarna? ja du fattar)

Marknadsför företagen trainern med en noggrannhet på 2-2.5% (+-1.25% ?) men supporten säger att +-5% är okej?
Eller är det du som tyckte att noggrannheten borde vara 2-2.5% ?
Förstod inte riktigt det. Ifall det är så att dom marknadsför det så, så borde det ju gå att göra något reklamationsmässigt tycker man
Ska be sonen köra FTP-test på andra trainern också :)

Jag minns bara att när jag sonderade marknade inför förra årets inköp så läste jag mig till att det var en noggrannhet på 2% på Wahoo Kickr och 2.5% på Wahoo Kickr Core. Om det var ett oberoende test som visade det eller ett påstående från Wahoo minns jag inte. Troligtvis inte från Wahoo eftersom deras support säger +/-5%. Ska kolla upp det.

mzi

Aktiv medlem
Men nu sa ju supporten (enligt det ovan) ±5%, vilket ju är 10% mellan två trainers.

earnstrom

Aktiv medlem
Köpte förra året en Wahoo Kickr trainer. Dyr, men jag ville ha en bra trainer med god nogrannhet för Zwift racing. Med nya trainern sänkte jag dock min FTP jämfört med föregående trainer med 20-30 Watt. Föregående trainer var dock en Tacx modell enklare så jag trodde nu att jag hade korrekt värde och att jag var så "dålig" helt enkelt. Frustrerande dock att bli ifrånkörd av folk jag kör ifrån ute...
Till i år investerade jag i en Kickr Core då min son börjat köra Zwift. Insåg efter ett tag att jag presterade bättre på den. Och FTP-test till slut visade att jag där fick en FTP på 305W jämfört med 285W på min Kickr. Så en skillnad på ~7%.
Jag gör Spindown regelbundet men det gör varken till eller från.

Tog kontakt med Wahoo support. De ansåg att detta var inom felmarginalen på +-5%. Ska man acceptera det? Dessa 20W skillnad gör stor skillnad vid racing och hemskt tråkigt. Och jag investerade i bra grejer med en noggrannhet på 2-2.5% trodde jag.

Finns det något annat än Spindown jag kan göra?

Alla utom de värsta hävdar ju i marknadsföring +-2%. Så om din Core är 2% plus så har du ett riktigt FTP på 300, och Kickr pure med -2% skulle visa 294W eller så. Så jag tycker Wahoo support borde örfilas för att säga att 7% skulle vara ok, då kan man ju köra Stages istället liksom...

Har du möjlighet att testa med en hoj med effektmätare? Lite beroende på renhets-status på kedjan så har jag oftast Power2Max och Tacx Flux S inom 1-2%.

MrSthlm

Aktiv medlem
Intressant tråd, det är väl bäst att se Zwift som ett riktigt bra träningsverktyg men kanske inte dra alltför dramatiska slutsatser av tävlingarna.

Är nybörjare på Zwift och inte cyklat så mycket racer heller i mina dar men mitt första intryck var ändå att det är en jäkla massa bra cyklister, märks att Zwift blivit poppis. Sedan är det väl som så att cykling är en större sport i många länder än i Sverige vilket också märks på Zwift.

mzi

Aktiv medlem
Då låter det som @Peter A har ett case. Kanske kan byta till en trainer som i alla fall ligger lite närmare "rätt".

moros

Aktiv medlem
När jag rekade trainer så läste man ju de här siffrorna om nogrannhet, men vad är nogrannheten jämfört mot? "Sig själv", dvs att när du kör så skall du kunna lita på att du ligger inom X% mot vad du tidigare kört. Eller är det mot en faktiskt "riktig" kalibrerad utrusning, typ aktivitusmonark (eller kan det bli ännu bättre). Eller är det mot andra likadana enheter i samma serie? När man ser tester på tuben så verkar de ju lite testa mot sina "kända" vevarmar eller pedaler och bedöma om de ligger inom påstådd avvikelse mot den utrustningen.

För mig som bara kör effekt inomhus så är det ju bara viktigt att det är konsekvent. Jag hoppade ju ner ca 20w i FTP på typ samma ramptest på min Elite trainer jämfört med Body Bike som de har på gymmet. Vem som har rätt kan ju kvitta så länge jag baserar min träning på den FTP som jag också mätt in mig på. Men skall man rejsa så är det ju viktigare såklart. Men +/- 1-2% kan ju aldrig bli 5% :)

landen

Aktiv medlem
1% är väl bara på den specifika trainern från gång till gång. Kan ju fortfarande visa mindre/mer än en annan trainer. Eller har jag missuppfattat "accuracy"...

jolov

Aktiv medlem
1% är väl bara på den specifika trainern från gång till gång. Kan ju fortfarande visa mindre/mer än en annan trainer. Eller har jag missuppfattat "accuracy"...

:)

Skärmavbild 2021-03-03 kl. 15.32.39.png

earnstrom

Aktiv medlem
Fantastisk bild! Har vi ngn aning om vad trainers har för precision? High accuracy low precision skulle vara rätt svårt att träna efter... Och Dcrainmaker tycker jag ändå visar i sina test att man ska kunna förvänta sig nästan exakt matchning mellan alla moderna riktiga effektmätare och trainers.

xzbatt

Aktiv medlem
1614782250561.png

Här är några av mätningarna jag gjort, det enda jag utgår från är att mina pedaler mäter konsekvent. Neon gick ju inte att kalibrera och Kickrn har haft lite olika resultat pga. Spindowns och Advanced Spindowns.

Gällande Anvanced Spindown så gör du det iaf på min Iphone genom Wahoo fitness appen, eller den heter bara wahoo.
Starta en Workout - Setting - Kickr - Spindown - klicka på texten 5ggr - då dyker advanced spindown upp - följ anvisningar.

Har aldrig gjort det på android däremot.

hm

Aktiv medlem
En trainer borde ju va mycket lättare att göra och ha större chans att den mäter rätt än pedaler eller vevarmar ...
Eller alla andra mobila system man kan cykla ute med .
Kan jag tycka .

Flurken

Aktiv medlem
Bara anekdotiskt då jag ännu inte har effektpedaler, men..
Min core gick sönder. Fick låna LBS kickr så länge. Alla pass i trainerroad blev plötsligt tyngre och nästa FTP-test sänkte jag mig 5w. Oklart vem av dem som har fel.. Trodde att det var rätt lika mellan trainers.. Får se om hur det blir då min nya core kommer..

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer