Dilemma... vilken hade ni valt?

Peppe_L

Medlem
Står inför ett så kallat i-landsproblem. Har kört mest xc men gillar verkligen lättare och snabba stigar så blir rätt mycket sådant när jag sticker ut ett par timmar. Vad gäller tävling så blir det max 1-2 lopp per år i motionsklass utan ambitioner om om pallplaceringar och då framför allt xc. Tänker nu byta ut min 26" hardtail i kolfiber mot en 29" FS hoj.

Var helt inställd på en Scott Spark RC 900 Team från 2019 enligt nedan:

Nu har jag dock blivit erbjuden att köpa något jag inte ens tittat på och därför har rätt begränsad erfarenhet av, vilket är en Specialized S-works Camber av 2016 års modell:

Så ni ser... i-landsproblem. Cambern är ju från början en nära nog dubbelt så dyr cykel som Scotten, men begagnade kan jag nu få dem för samma pris typ. Problemet är att jag inte fått möjligheten att köra någon av dessa på annat än hyfsat släta underlag så vet inte hur de uppför sig i skogen.

Plus och minus med Scott:
+Nyare modell och cykel (2019 mot 2016)
+Nyare = fortfarande ramgaranti
+Får plats med en stor vattenflaska
+Gillar twin lock och att den blir nära nog stum i bak i låst läge
+Nära nog alla ger den lysande omdömmen
+Gillar den hyfsat lätta och rappa känslan
+Bekväm

-Kommer vilja eftermontera dropper
-Tyngre än Cambern (11,4kg UTAN dropper)

Plus och minus med Specialized:
+Lättare än Scotten (runt 10,4kg MED dropper)
+Upplevdes som som lätt och rapp
+Bekväm
+Högre spec på komponenter
+120mm slaglängd vilket borde gynna stigkörning, men kändes ändå rätt fast och inte svampig
+SWAT-förvaringen är grymt smart

-Verkar inte bli lika stum bak som Scott då dämparen inte går att läsa
-Brain... ingen erfarenhet men känns som att de flesta vill vara utan den funktionen. Ska dock vara rejält omarbetad till denna modellen, men svårt att veta om den funkar bra då jag inte kunde köra lite tuffare terräng
-Får bara plats men en LITEN vattenflaska
-Osäker på hur den jämför sig i fart på xc-tävlingar mot Scott som bevisligen äter motståndare på den globla xc-arenan
-Äldre modell och cykel. Troligen ingen garanti om det inte tas på goodwill. Saknar den några tekniska funktioner som kommit senare och som ger några större fördelar? Har någon "standard" ändrats som gör att nya komponenter inte är kompatibla med denna cykeln?

Känner mig rätt osäker nu från att tidigare varit säker på Scotten. Hur hade ni valt om ni tänkt använda den som mig?

jonte987

Aktiv medlem
Ja, hjulen är inte kompatibla med nyare cyklar.
Till bra pris hade jag nog varit frestad. Snart kommer väl en ny spark och då faller den gamla i värde skulle jag tro.

Peppe_L

Medlem
Ja, hjulen är inte kompatibla med nyare cyklar.
Till bra pris hade jag nog varit frestad. Snart kommer väl en ny spark och då faller den gamla i värde skulle jag tro.
Ahh... du ser... har dålig koll på sådant. Kolfiberhjulen som sitter på Cambern är ju kanon, men mindre bra att de inte funkar på nyare cyklar.

Peppe_L

Medlem
Specialized från 2016 har den gamla dåliga Brain, tror den nya braiga Brain kom med 2018.
Ok. Verkar som att detta är den bästa av de gamla så att säga då inertia-ventilen inte ger sig in i leken förrän bortom 25% sag och positionen gör funktionen bättre än tidigare... men känner mig lite fundersam till Brain då jag läst så mycket negativt som den.

Peppe_L

Medlem
Done. Längtar ut i skogen!

20200127_200432.jpg

bokaj

Aktiv medlem
Med tanke på din begränsade erfarenhet av andra liknande cyklar tror jag det ska mycket till för att du inte ska gilla den där, det är en riktigt fin cykel! Men om du trots allt bestämmer dig för att den inte duger så hjälper jag dig självklart att "bli av med problemet" på ett smidigt (läs billigt) sätt!

Peppe_L

Medlem
Med tanke på din begränsade erfarenhet av andra liknande cyklar tror jag det ska mycket till för att du inte ska gilla den där, det är en riktigt fin cykel! Men om du trots allt bestämmer dig för att den inte duger så hjälper jag dig självklart att "bli av med problemet" på ett smidigt (läs billigt) sätt!

Haha! Tackar! Skönt att veta att man har vänner som ställer upp 😂

Jo du har rätt. Ska mycket till för att jag inte ska gilla denna tror jag. Min första FS blev ju inte direkt en instegsmodell 😬😂

Topp