[Din bikt] Trimma din vikt till 2022 (ej träningsfrågor)

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag har svårt att trimma min vikt uppåt. Måndag-fredag äter jag ca 2700 kalorier, lördag & söndag 3200-3500 kalorier och idag har jag gått ner jämfört med förra veckan. Det är rätt jobbigt att trycka i sig så mycket.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag har svårt att trimma min vikt uppåt. Måndag-fredag äter jag ca 2700 kalorier, lördag & söndag 3200-3500 kalorier och idag har jag gått ner jämfört med förra veckan. Det är rätt jobbigt att trycka i sig så mycket.
Oj då, jag är närmast ostoppbar när helgen kommer. Senast i lördags när jag dräller i soffan (fotboll och girot) ställde ❤️ fram en stor godisskål… Dock höll jag igen en aning på rostmackorna med brie och fikonmarmelad något på frukosten😱

Nu måndag, 16/8 med sopplunch🙄

Hälsingland

Aktiv medlem

Hade det problemet som ung, ville bli tungbiffkriminell på gymmet men vägde som en sparris. Tyckte jag åt allt som inte satt fast men det gick trögt. Jag är inte så kräsen av mig så jag tänkte att jag får göra en smoothie då med mycket kcal.

mjölk+proteinpulver+olivolja+havregryn i mixern sen sörpla i sig, inte jobbigt att äta men ger beroende på mängden olja väääldigt mycket kcal.. :LOL:

Det funkade med råge och jag peakade på 96kg innan jag kom på att det är roligare att väga mindre så då slutade jag. Så testa det någon månad så ligger du nog något kg plus sen

Mange.

Aktiv medlem

Enkla tips om viktnedgång och hur man behåller musklerna och kan göra det hållbart över tid.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem

Enkla tips om viktnedgång och hur man behåller musklerna och kan göra det hållbart över tid.
Jag har kört en del styrka för att behålla muskler. Deras viktminskningsmål tycker jag luktar bantning. Som någon vän sa en gång, ”man vill ju kunna sätta sig och resa sig själv på toa när man kommer till åren”

Mange.

Aktiv medlem
Man kan ju välja vilka delar man följer. Men dom generella råden för vad som fungerar och hur kroppen reagerar och anpassar sig över tid är värt att lyssna på.

anderski

Aktiv medlem
79,0 kg efter morgonens depåstop. Midja 90 cm, höft 91 cm. Fett massan minskar hela tiden!
Börjar likna nåt! :-) Kör strikt kost 1 vecka till minst.

Radiac

Medlem
Har typ stått still i en måndag nu, och inte så konstigt då jag inte har försökt särskilt mycket, eller snarare lite....
Får se om jag orkar göra ett nytt ryck, sommaren lockar ju en del annat också
Men åtminstone -5 kg sen det var som värst
Litet försök får det nog bli i alla fall....

bearthefear

Aktiv medlem
Jahopp, då var det dags att göra intåg i den här tråden. Jojo-vikt delux senaste året. Min viktnedgång var inte bara hälsosam med mycket stress i livet. Har tagit ikapp det med råge, på ett kanske inte helt hälsosamt sätt heller.

Pandemi, tre ungar under 7 år, föräldraledighet, husrenovering… Träning och kosthållning har inte direkt haft högsta prio.

Dags att bryta trenden och jobba ner mot målvikten på 82 kg. Första delmål att vara tillbaka på rätt sida 90-sträcket efter sommaren. Wish me luck…

68AAD013-32D6-4489-A248-64EF94386A3E.jpeg

Masjevel

Aktiv medlem
Jahopp, då var det dags att göra intåg i den här tråden. Jojo-vikt delux senaste året. Min viktnedgång var inte bara hälsosam med mycket stress i livet. Har tagit ikapp det med råge, på ett kanske inte helt hälsosamt sätt heller.

Pandemi, tre ungar under 7 år, föräldraledighet, husrenovering… Träning och kosthållning har inte direkt haft högsta prio.

Dags att bryta trenden och jobba ner mot målvikten på 82 kg. Första delmål att vara tillbaka på rätt sida 90-sträcket efter sommaren. Wish me luck…

Visa bilaga 556114
Önskar dig såklart lycka till och att du når dina mål men det viktigaste kan jag tycka är att du får balans på din stress först innan du lägger på ytterligare saker i ditt liv annars är det nog lätt att viktnedgången blir en ytterligare stress.

Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Har lite svårt att köra 16/8 viktktkontroll när jag, som nu tränar nästan dagligen. De dagar jag lägger på last (aerobt) efter fasta bonkar jag. Var sak har väl sin tid.

anderski

Aktiv medlem
Har lite svårt att köra 16/8 viktktkontroll när jag, som nu tränar nästan dagligen. De dagar jag lägger på last (aerobt) efter fasta bonkar jag. Var sak har väl sin tid.
ok, är nog en vanesak. Äter du fett när du korttidsfastar ?
Har inga problem med det, jag har t ex cyklat mtb 5 mil( mest grus) efter 21 timmars fasta och tagit pers på nåt segment.
men som regel hoppar jag bara frukost när jag korttidsfastar brukar ju bli 15+ timmar utan mat, men då kaffe & 1 tesked kokos fett till frukost. Kör det 1-2 dar i veckan, inte alla veckor. Ibland är det enklare att hoppa över middagen.

Senast ändrad:

TRIckard

Medlem
Det bästa med hunger är att det endast är en känsla, d v s inget händer om du inte stoppar i dig något och utan mat kan man vara i minst tre veckor, eller cykla geniom Sverige utan att äta något.

BFS

Aktiv medlem
Att vara lite hungrig är inte farligt. Att vara lite törstig är inte farligt heller.

BFS

Aktiv medlem
Så är det. Det krävs energi för att prestera maximalt. Det krävs ett litet underskott för att gå ner i vikt. Tränar man hårt måste man äta tillräckligt, så det blir ju en naturlig konflikt. Jag tror det löser sig med tiden. En förändring (som ger resultat) har du ju gjort.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag är inte orolig över att gå hungrig. Detta handlar om att ha energireserver för hårt arbete i Z4 och Z5. Fett har begränsningar som energikälla där. Jag vill kunna köra igenom fartpassen hela vägen. Då bränner man socker.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
De räcker inte hur länge som helst heller (men oväntat långt).
Vet, när de där lätta typerna går iväg i backarna behöver jag mobilisera all ATP jag någonsin kan.😅

Jag märker en direkt effekt när jag har stått på på -500kcal/dygn jämfört med när jag är välmatad. Idag räckte det inte riktigt ändå…

BFS

Aktiv medlem
Vet, när de där lätta typerna går iväg i backarna behöver jag mobilisera all ATP jag någonsin kan.😅

Jag märker en direkt effekt när jag har stått på på -500kcal/dygn jämfört med när jag är välmatad. Idag räckte det inte riktigt ändå…
Och på platten väger de där lätta typerna lätt!

Maten är viktig. Det är bara att acceptera. Och att hitta en bra balans mellan att äta kakan (kakorna=kcal) och ha kvar den (och gå ner i vikt) är inte en i närheten av att vara enkelt.

bearthefear

Aktiv medlem
Önskar dig såklart lycka till och att du når dina mål men det viktigaste kan jag tycka är att du får balans på din stress först innan du lägger på ytterligare saker i ditt liv annars är det nog lätt att viktnedgången blir en ytterligare stress.
Tack, livet är betydligt mer balanserat nu. Men jag ska absolut inte ha för höga ambitioner här.

Simon_

Aktiv medlem
På grund av lite förändrade planer så har jag kunnat skjuta upp bokslutet för vårterminen till 5:e juni, gött med lite extra tid att jobba med även om det inte lär göra jättestor skillnad. Imponerad av er som gör invägning ofta, kanske varje dag, jag tror jag skulle bli lite knäpp.

DarkMatter

Aktiv medlem
Har undvikit denna tråd ett tag. "Jag är väl inte så tung".
Men i helgen märkte jag att cykelregnjackan har krympt av att hänga för sig själv i garderoben i två år.
Dags att försöka omfördela lite vikt tror jag...

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Upp till knappa 88 idag. Efter en vecka på 87 via lite stram diet panikkäkade jag upp mig för ett långt och hårt lördagspass. En trög mage gör sitt nu.

Tänkte köra hårt i mitten av veckan så idag blir enda dagen på 16/8. Att jag är välmatad är viktigt för träningen.

Masjevel

Aktiv medlem
Batteriet är ännu inte bytt i vågen så jag får gissa min vikt igen. Eftersom jag varit förkyld och knappt tränat senaste en och en halv veckan och istället fokuserat på att äta glass om kvällarna så gissar jag att jag gått upp i kilo. Fan!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
87,1 (-6,9)
Efter gårdagen med fartpass och grötfrukost, lunch och middag vaknade jag med mancold. Inställd träning och körde fasta fram till lunch. Varje dag med 16 tim fasta känns lite som att bota om systemet.

Köp & Sälj

Topp