[Din bikt] Trimma din vikt till 2022 (ej träningsfrågor)

Cyklar'n

Aktiv medlem
Intervaller går inte så bra utan kolhydrater. Detta har jag testat på gymmet. Jag har aldrig tävlat, är bara glad cykelpendlare och kör lite helgrundor. Tänker mig att man kan ta lite kolhydrater vid intervaller. Har helt glömt av att köra intervaller pga det. Men normal cykling typ 200 watt (min normal) går alldeles utmärkt, brukade köra 35 km/tim 2 minuters intervaller på gymmet men det var omöjligt utan kolhydrater. Jag läste att Chris Froom kört lowcarb men inte på tävlingar. För min del handlade detta om att ta ner min vikt, vilket inte gick på vanligt sätt med kalorirestriktion. Besvärligt att lägga sig hungrig. Nu är formen dock god. Är 53 år gammal.

Mange.

Aktiv medlem
Det jag försökte påpeka var att inget av det du sa var unikt för ketos.
Att det fungerar bra för just dig är väl toppen.
För mig fungerar det inte, dels måste jag tillföra kolhydrater i träning och långdistanslopp.
Samt att jag äter störstadels växtbaserat.
Vilket fungerar otroligt bra för mig, men kanske inte för alla.

Cyklar'n

Aktiv medlem
Ja. Det funkar inte för alla såklart. Jag lever för mycket i min egen bubbla ibland. Växtbaserat försökte jag lite grand men barnen stretade emot. Jag tycker plocksalladen på Coop/Ica är väldigt enkelt och gott. Gissar att du tränar mer än mig och på högre nivå. Min träning är väldigt allround, kör också styrketräning. Alltså ingen 100% satsning på varken det ena eller andra.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag har kört mina viktminskningar på målet 1kg/månad. Ibland fortare/står still/går åt fel håll. Skapar mitt minus med 16/8 och lite återhållet beteende i övrigt. Helgerna är lite annorlunda. En utmaning är att jag gillar att cykla långt och hårt. Då blir jag straffad när jag står på minus. Därför viktminskar jag lite lugnare under säsong.

Mange.

Aktiv medlem
tappade ett kilo mellan dagsinvägningarna efer den långrundan igår.
det ger sig nog snart.
Har varit väldigt stabil på 66,5 senaste månaden och har börjar smyga in mer mat och fika igen.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Mellanvägning på 85,8 (-1,2 från förra veckan och -8,2 från trådstart) innebär säsongslägsta och lägsta på 20 år.😮 Det är 0,8 från målet i november.

Vän av ordning kan påpeka att jag körde långt fartpass igår och kommer gå upp men idag är jag lite glad. 🙂

Senast ändrad:

Freddie L

Aktiv medlem
Har tappat fokus lite efter att ha fastnat på 81-82 kg en tid. Men i förra veckan var jag under 81, och i morse visade vågen 79,9kg. Jag är alltså framme vid målet! Minus ca 5kg sen i januari.
Min metod har varit att undvika ta om mat, byta ut fredags-lunch hamburgare ett par gånger i månaden mot nudlar, och nästan eliminera smågodis. Dessutom noll alkohol till vardags. Men jag har alltså både fikat, ätit snabbmat, ätit chips och druckit alkohol i vänners sällskap. Jag gissar att det inte går lika enkelt för alla, jag är väldigt tacksam.
Jag trivs med livet såhär, gissar jag kommer tappa ytterligare nästa halvår.

Simon_

Aktiv medlem
Blandat och gett intagsmässigt även sista veckorna, om det varit vinter och mörkt året runt hade jag kunnat vara duktig nästan jämt men nu är det ju alltid saker som lockar. Kört mycket alkoholfritt, halv istället för hel pizza och sitta längst bort från godisskålen, men säkert i snitt 250 mer kalorier per dag än januari - påsk. Skjutit upp min invägning länge nu men på söndag får det vara dags.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Blandat och gett intagsmässigt även sista veckorna, om det varit vinter och mörkt året runt hade jag kunnat vara duktig nästan jämt men nu är det ju alltid saker som lockar. Kört mycket alkoholfritt, halv istället för hel pizza och sitta längst bort från godisskålen, men säkert i snitt 250 mer kalorier per dag än januari - påsk. Skjutit upp min invägning länge nu men på söndag får det vara dags.
Låter som du bygger upp motivationen igen, bra.

bearthefear

Aktiv medlem
Dagens invägning 93,2 kg (-1,8). Midjemått 102,5 (-2,5).

Nöjd med långsam konstant viktnedgång. Trots aw på jobbet och skolavslutning i veckan fortsätter det nedåt. Visar på att det funkar för mig med att bara hålla lite koll på in/ut. Än så länge i alla fall! Känner inte att jag gör några större uppoffringar nu, bara lite mer måttlighet i livet.

Skönt att tydligt ha vänt en uppåtgående trend, med 10 kg plus senaste året. Nu är det på väg åt rätt håll igen!

Radiac

Medlem
Står still, inte konstigt eftersom jag varit sjuk, och inte ens försökt.....

Får väl ta ett beslut nu, men sommaren lockar till lite annat också.... :-)

Stumpy

Aktiv medlem
79,5 kg i morse. Första gången under 80 kg på några år.
Tror tyvärr det är mest låg vätskenivå, efter att ha varit ute hela dagarna i helgen (spelat golf, jobbat på tomten och sprungit en mil trail/grus.) Kan lätt slå 0,5-1 kg från dag till dag, beroende på hur välfyllda depåerna är. Morgonen innan maran för en vecka sedan, så låg jag på 81,5 kg, om jag minns rätt.

WFD

Medlem
Tänkte tappa typ femton i år. Kanske inte är realistiskt men, det är en målsättning och förhoppningsvis håller kroppen för den träning den ska få stå ut med framöver :)

Simon_

Aktiv medlem
Bokslut för våren 2022! 15:e januari - 13:e juni / 149 dagar.

Aktiv tjockis hela vuxenlivet, men allvarlig skada/sjukdom 2021 gjorde att vikten drog iväg väl mycket. Målet var att fokusera på input snarare än resultat. Bra info är 0 ungar, förstående partner, bra kontroll på arbetsmängd och tid.

Träning

Styrkepass: 72
Cardiopass: 59

Stor utveckling på båda områden. Tränat väldigt lite styrka tidigare, men rehabbat mycket under 2021 så rutinen att komma iväg fanns redo att gå vidare med. Stor skillnad i hållning och utseende på överkroppen. Under samma period ökat FTP med 10%, förmodligen mest på grund av att jag fortfarande cyklat förhållandevis kort period och utvecklat pannbenet. Inte helt hållbar kvantitet över tid, det har också varit en strategi för att inte ta dumma andra beslut och har kostat lite för mycket socialt. Men tänker ge mig själv 5 av 5 i betyg.

Mat

Superbra insats första två månaderna, godkänt plus de andra tre. Finns massor av onödiga kalorier jag hade kunnat undvika, men ändå stor skillnad mot tidigare. Även mindre alkohol, vilket hjälpt på alla möjliga sätt. Mycket riskakor, mycket soppa, mycket morötter, men också mer lösgodis och pizza än jag tänkte i januari. Ger mig själv 4 av 5 i betyg.

Resultat

116 kg på vågen, alltså -13 kg. Har inte mätt midjan, vilket hade varit smart eftersom det också borde ha blivit lite skillnad i förhållande mellan fett och muskler. Nu nästan dags att byta viktgrupp på Strava och det är nästan pinsamt hur mycket jag tror det kommer motivera mig under sommar och höst.

Bra hjälp av tråden, även om jag varit betydligt mer aktiv som läsare än skribent. Framåt!

Stumpy

Aktiv medlem
79,5 kg i morse. Första gången under 80 kg på några år.
Tror tyvärr det är mest låg vätskenivå, efter att ha varit ute hela dagarna i helgen (spelat golf, jobbat på tomten och sprungit en mil trail/grus.) Kan lätt slå 0,5-1 kg från dag till dag, beroende på hur välfyllda depåerna är. Morgonen innan maran för en vecka sedan, så låg jag på 81,5 kg, om jag minns rätt.
Så, tillbaka på mer normala 81 kg ett dygn senare. Man kan inte ta en dags värde som någon sanning.

Peth

Aktiv medlem
Känns som att det, med hjälp av fika, kalas, godis etc, inte går åt rätt håll. Har ingen lust att väga mig därför. Men igår så utfördes i alla fall en viktminskande åtgärd när vinterpälsen på benen drogs bort. Måste ha förlorat en par tre hekto, minst. Synd att det inte växer lika bra på huvudet.
3EC04F6D-B1EC-4606-A131-FEAE66D08004.jpeg

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Fest på jobbet igår så mätvärdet är kanske inte helt rättvisande, men vad ska man göra?
Gick från 72,3->71,2 men vad hjäpler det när man är sådär härligt ölpluffsig? Konstigt nog är jag riktigt sugen på sallad...blir nog lunch på Spiskroken i Västberga Industriområde idag, där vet de hur man lever!

me.I.am

Aktiv medlem
Nu så, dags att ta tag i det. 90,4 kg imorse, bukmått 110 cm (usch).
Och kommit igång med träningen så smått. Intervall i tisdags och gubbtempo torsdag. Och ska ta lite längre runda imorgon i zenzonen.
(gubbtempo = intention att köra intervall men efter första försöker man slå rekordet på rundan istället och kör på rött hela rundan med dalande tempo så det blir mellanmjölksträning)

När jag var ganska trimmad för några år sedan var jag nere på 78 kg och 96 cm Då började jag på 96 kg och 113 cm, då var det 106 cm när jag kom ner på 90 kg, så bukmåttet nu känns inte bra.

me.I.am

Aktiv medlem
Nu så, dags att ta tag i det. 90,4 kg imorse, bukmått 110 cm (usch).
Och kommit igång med träningen så smått. Intervall i tisdags och gubbtempo torsdag. Och ska ta lite längre runda imorgon i zenzonen.
(gubbtempo = intention att köra intervall men efter första försöker man slå rekordet på rundan istället och kör på rött hela rundan med dalande tempo så det blir mellanmjölksträning)

När jag var ganska trimmad för några år sedan var jag nere på 78 kg och 96 cm Då började jag på 96 kg och 113 cm, då var det 106 cm när jag kom ner på 90 kg, så bukmåttet nu känns inte bra.

Gick inget bra, hjärtproblem efter 3 mil, skulle cyklat 12 i lugnt tempo.
Så det blir tröstätning framöver. Börjar med detta:
godis.jpg

me.I.am

Aktiv medlem
Hjärtproblem låter verkligen inte bra. Vet du vad det är?

Förmaksflimmer antagligen, så egentligen inget allvarligt mer än att man måste vila tills det går över typ, minsta ansträngning så blir jag svimfärdig. Inte så skoj 3 mil hemifrån.

Och har precis investerat 10K+ i leksaker till cykeln, tänkte komma igång igen... :confused:

Peth

Aktiv medlem
Förmaksflimmer antagligen, så egentligen inget allvarligt mer än att man måste vila tills det går över typ, minsta ansträngning så blir jag svimfärdig. Inte så skoj 3 mil hemifrån.

Och har precis investerat 10K+ i leksaker till cykeln, tänkte komma igång igen... :confused:
Ok, hoppas du mår efter förutsättningarna bra och att du kan komma igång snart igen.

HåkanC

Aktiv medlem
Gick inget bra, hjärtproblem efter 3 mil, skulle cyklat 12 i lugnt tempo.
Så det blir tröstätning framöver. Börjar med detta:
Trist med hjärtproblemen, jag hoppas att du blir fri från dem så snabbt som möjligt
Men chokladtipset!
Om innehållet speglas av det utrikiska namnet så kommer jag så snart som möjligt att köpa mig en (eller flera) egna kakor! Detta trots att jag inte har köpt ngt från Marabou på flera år!

me.I.am

Aktiv medlem
Trist med hjärtproblemen, jag hoppas att du blir fri från dem så snabbt som möjligt
Men chokladtipset!
Om innehållet speglas av det utrikiska namnet så kommer jag så snart som möjligt att köpa mig en (eller flera) egna kakor! Detta trots att jag inte har köpt ngt från Marabou på flera år!

Nu vet jag inte vad du gillar, men tänk Kexchoklad men mer choklad och mindre kex.

EDIT: Till det facila priset av 30 kr.

Började cykla "på riktigt" för lite drygt 2 månader sedan i just syftet att gå ner i vikt.
Ligger även på ett kaloriunderskott 2000 kcal om dagen då jag började på 130kg.
Första månaden gick jag ner 5kg och gick från att knappt ta mig runt sjön i närheten på lite drygt 1 mil utan att dö till att köra den med lätthet och utöka turen med 5 och 10km.
Månad två har inte gett något resultat i from av vikt men hoppas på att beror på att jag fått mer muskler i benen då jag gått från 139cm midjemått till 134cm så något har ju hänt...
Kommer fortsätta på samma sätt framöver 1-3 mil 4-5 gånger i veckan med lite överkropps övningar för att stärka upp rygg, armar och mage så får vi se vad som händer.

bearthefear

Aktiv medlem
Dagens vikt 92,6 kg (-2,4). Midjemått 102 (-3).

Går fortfarande långsamt nedåt trots lite varierande motivation. Hade dock en topp på 93,4 kg igår, så vikten är ju egentligen svår att utvärdera sådär. Trenden fortfarande bra dock.

Utmaningen blir sommaren, en tid jag normalt gått upp lite. Vanligtvis har det nog berott på utebliven pendling under semestern, men i år har jag jobbat en hel del hemma, så förhoppningsvis ökar jag träningsmängden under sommaren.

Fortsätter med kaloriräkningen ett tag till, det gör ändå lite för motivationen. Eller i alla fall det dåliga samvetet när man misslyckas…

Topp