[Din bikt] Trimma din vikt till 2022 (ej träningsfrågor)

Totteman

Aktiv medlem
1655839124863.png

Typ såhär kommer mina middagar att se ut framöver. En mindre tallrik proppfull med grönsaker, och igår var det kyckling med ostsås till det...idag en veggie burger spenat&ost. Jag hade olivolja på idag.
Vågen sade 90 pannor i måndags och typ samma idag. Får se på måndag om något hänt.
Till frulle var det igår och idag havregrynsgröt, mjölk och lingon. Dagens lunch var en repris av gårdagens middag. Gårdagens lunch var keso och ett ägg.

Det känns bara bra.

Gano2

Medlem
Blir trött och grinig om jag inte får äta. Kör -1000 kalorier per dag på cykeln istället och hoppas att vikten minskar, väger 90-91 på 185 cm, alltså typ 10 kg för mycket. Kör pulsband och effektmätning och hoppas Garmin räknar ”rätt”.

Mange.

Aktiv medlem
64.8 imorse. Veckosnittet samma. Senaste 4v har jag snittat 65.8
64.1 imorse.
64.2 snitt senaste veckan.
Har kontaktat VC och behöver en dietist, jag häller lätt 400kcal i olja på tillbehörssalladen nu. Extra klick smör på bulguren på tallriken.
Blandar ner grädde i kefiren till frukosten.
Fler mellanmål som frukt och proteinbars.
Fattar inte varför jag fortfarande går ner i vikt.
Borde ha nått en platå där mitt intag och energibehovet för den lättare kroppen tangerar.

Freddie L

Aktiv medlem
64.1 imorse.
Har kontaktat VC och behöver en dietist, jag häller lätt 400kcal i olja på tillbehörssalladen nu. Extra klick smör på bulguren på tallriken.
Borde ha nått en platå där mitt intag och energibehovet för den lättare kroppen tangerar.
Du har inte retat upp en äldre kvinna av romskt ursprung nyligen? Hon bjöd på paj av någon anledning? Bara en tanke.

glitch

Aktiv medlem
Blir trött och grinig om jag inte får äta. Kör -1000 kalorier per dag på cykeln istället och hoppas att vikten minskar, väger 90-91 på 185 cm, alltså typ 10 kg för mycket. Kör pulsband och effektmätning och hoppas Garmin räknar ”rätt”.

Effektmätaren mäter "rätt" vad beträffar arbetet som utförts, men det säger inget om hur din energiförbrukning under dygnet ser ut.

BFS

Aktiv medlem
64.1 imorse.
Be careful what you wish for...?

Totteman

Aktiv medlem
IMG_20220623_194934.jpg

Lite lagom middag. Färskpotatis och egen inlagd sill, lite ägg och kaviar, avokado samt knäckte med ost.
Till lunch idag blev det lite kyckling och massor av grönt, rester från gårdagens middag.
Frullen var havregrynsgröt med mjölk och lingon.
Jag har gått ned i vikt, vilket känns riktigt bra. På måndag blir det bikt på vågen.

mamme1

Aktiv medlem
Den här veckan kör jag tre hårda fartpass. Släpper på 16/8 och mosar i mig för detta.
Hattigt!
Om man kör intermittent fasta (0/24, 2/22, 4/20, 6/18 ei.dyl) så ger det ju resultat över tid i.o.m att kroppen "lär" sig att förbränna fett i.s.f för glykogen/kolisar även vid högt energiuttag.
Det du håller på med verkar mellanmjölk.
Men kudos till de tappade kilona!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Hattigt!
Om man kör intermittent fasta (0/24, 2/22, 4/20, 6/18 ei.dyl) så ger det ju resultat över tid i.o.m att kroppen "lär" sig att förbränna fett i.s.f för glykogen/kolisar även vid högt energiuttag.
Står på minus de dagar/veckor jag kör 16/8 men märker att jag då har svårt att stå på blodrött i varenda backe, viket krävs på fartpassen när tjocka farbrorn ska åka med. Därför käkar jag upp mig lite dagen innan och äter frukost när passen körs. Då kan jag ta att viktminskningen stannar av.

mamme1

Aktiv medlem
Står på minus de dagar/veckor jag kör 16/8 men märker att jag då har svårt att stå på blodrött i varenda backe, viket krävs på fartpassen när tjocka farbrorn ska åka med. Därför käkar jag upp mig lite dagen innan och äter frukost när passen körs. Då kan jag ta att viktminskningen stannar av.
Exakt.
Citerar DH-proffsen här..."if you gonna brake, brake like you mean it"
Fullt ut på delfasta, eller käka som "vanligt" men bra skit och rimlig mängd, det tror jag är framgångsreceptet.
Själv har jag helt tappat kolhydratsuget och intresset för något annat än lunch & (tidig) middag efter ca. 3 veckors delfasta.
(Men så är jag ju numera en övertygad kedjevaxare också) 😃

Totteman

Aktiv medlem
Midsommarafton var så trevlig. Vi hälsade på hos mina föräldrar och hade en fin dag hos dem. Energiintaget denna dag var helt klart mer än en vanlig fredag, men det får man ta. Det blev i alla fall ingen alkohol, läsk och godis, och inte heller snacks.
Idag, midsommardagen, är det återigen en dag med god mat.
Vatten är det som dricks i mängder...
Glass å gubbar...det hör också sommaren till.

Gla missommar!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Grilltråden säger det mesta om våra excesser. Alkohol oxå. Glad att vågen stannade på 87.
Idag vilodag. Imorgon blir det 4 tim Z2.

bearthefear

Aktiv medlem
91,7 på midsommaraftons morgon, 92,9 nu. Får se vad det landar i när jag återgår till det normala igen. Mycket trevlig midsommar var det dock, med god mat, vänner och barn i mängder :)

Radiac

Medlem
Har dom senaste två månaderna pendlat mellan ca 86 till ca 83 kg, har väl inte tagit det på riktigt allvar (gjorde det i början i vintras), men nu i alla fall i det lägre spannet (82,7 kg i går kväll)

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Helgen är slut. Nu kör vi igen!
Jag vägde in på 85,7 i morse. Detta efter 4 tim distans m klubben igår samt ett par hundprommenader och en grillmiddag. Det är 7 hg från målet jag satte i november. Nåja. Det har jag omdefinierat till fortsatt -1kg/mån mot visionen 75 kg nästa säsong.

I morse blev det hundprommenad och 1 hård timme i nya utegymmet innan keso&frukt-frukost… +2 rostmackor.
Två steg framåt och ett bakåt.😀

Edit: 85:2 kg innan lunch. Värmeslag?

Senast ändrad:

zodah

Aktiv medlem
Helgen är slut. Nu kör vi igen!
Jag vägde in på 85,7 i morse. Detta efter 4 tim distans m klubben igår samt ett par hundprommenader och en grillmiddag. Det är 7 hg från målet jag satte i november. Nåja. Det har jag omdefinierat till fortsatt -1kg/mån mot visionen 75 kg nästa säsong.

I morse blev det hundprommenad och 1 hård timme i nya utegymmet innan keso&frukt-frukost… +2 rostmackor.
Två steg framåt och ett bakåt.😀

Edit: 85:2 kg innan lunch. Värmeslag?
75 säger du. Då blir du svårslagen i motluten. 🥵🥵

glitch

Aktiv medlem
Hattigt!
Nja.....däremot om inget annat bränsle finns kommer kroppen nyttja det som finns dvs. muskler och fett. Typiskt obra att kannibalisera fett och vid hög intensitet är fett ett rätt så kasst bränsle = sänkt intensitet mot vad den kunde varit.

Att hålla på med olika fastetider funkar för det är ett sätt att begränsa kaloriintaget. Men du kommer knappast prestera på topp efter 16 timmars fasta vilket kommer leda till att du börjar passet förtömd på glykogen.

Det finns en anledning till att även många av de som tävlar på hög nivå i t.ex. triathlon intar rikligt med kolisar i samband med tävling, fett duger helt enkelt som enda bränsle vid max prestation.

Sen beror det så klart på vad målet är och hur "opti" man orkar / måste vara :) Visst kan man bli mer fettdriven även högre upp i intensiteten men vid en maxinsats är det inte fettet som kommer vara bästa bränslet.

För viktnedgång som tråden handlar om är principen med intermittent fasta samma som med alla "Dieter" det är ett sätt att begränsa totala kaloriintaget över en period.
Är det det som funkar för dig och dina mål, för all del kör på.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Ryggskottet slog till igen i tisdags. Nu i rehabläge med cykel och styrketräning.
Ligger och pendlar mellan 85,5 och 86 kg. Testar keso och proteinladdad turkisk yoghurt till frukost men blir gärna småhungrig när jag käkar frulle. Nåja, får hugga tag i viktminskningen när ryggjäkeln är med på tåget igen.

Peth

Aktiv medlem
Ryggskottet slog till igen i tisdags. Nu i rehabläge med cykel och styrketräning.
Ligger och pendlar mellan 85,5 och 86 kg. Testar keso och proteinladdad turkisk yoghurt till frukost men blir gärna småhungrig när jag käkar frulle. Nåja, får hugga tag i viktminskningen när ryggjäkeln är med på tåget igen.
Surt med ryggskott, kämpa på!

izzianity

Medlem
Trettioårskrisen har tagit den tredje siffran på vågen i hand och tillsammans har de äntrat mitt liv. Tufft. Åren blir svåra att putsa bort, men vikten borde jag kunna göra något åt.

• Följaktligen blir detta sommaren då det vänder. Planen är som följer:Istället för att äta nyttigt - försöka fokusera aktivt på att inte äta onyttigt. Det är en approach som funkat tidigare i livet för mig. Alltså inte räkna riskorn, utan istället låta bli att svulla i sig en påse chips. Och alltid handla mätt och med förskriven lista!
  • Ingen alkohol (jag har officiellt tippat över toppen där bakfyllan överväger kul-indexet. Inte värt det längre).
  • Träna lite men ofta. Mitt problem är att jag ofta blir sugen på att pusha mig, cykla mer än 10 mil osv, och sedan inte orka göra något på en vecka.
Vad tror ni?

Totteman

Aktiv medlem
IMG_20220630_185056.jpg

Kvällens middag! Gott!
Nöjd med att vikten går åt rätt håll. Viktmålet har delmål. Det första är att gå ned lite i vikt till den 24 juli, den andra är att gå ned lite till, till slutet av v34.

Varför dessa mål? Jo, det första målet är att komma i vandringsbyxorna igen, och det andra ett mål att ha gått ned 10 kg. Ska vandra både den 25 juli såväl som vecka 35.

Bra mål...och jag känner att jag kan nå dem.

bearthefear

Aktiv medlem
Dagens invägning 91,3 kg (-3,7). Midjemått 101,5 (-3,5).

Fortsätter sakta nedåt. Men nu börjar den riktiga utmaningen, sex veckors semester.

Men bara 1,3 kg kvar till målet sub90 efter sommaren. Och dessutom börjar det kännas lättare att äta lagom utan att räkna kalorier. Det är väl det som är den hållbara lösningen i längden.

Och hoppas så klart på att få till en hel del cykling under sommaren också!

izzianity

Medlem
Dagens invägning 91,3 kg (-3,7). Midjemått 101,5 (-3,5).

Fortsätter sakta nedåt. Men nu börjar den riktiga utmaningen, sex veckors semester.

Men bara 1,3 kg kvar till målet sub90 efter sommaren. Och dessutom börjar det kännas lättare att äta lagom utan att räkna kalorier. Det är väl det som är den hållbara lösningen i längden.

Och hoppas så klart på att få till en hel del cykling under sommaren också!
-3,7kg? Över hur länge?!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
85,5 kg på morgonen. Känns bra att kunna hålla i vikten trots ryggproblem, sommarmiddagar och en och annan belgare. Grekisk Yoghurt med 10% prot laddad med frukt, nyplockade blåbär och aningen musli står man sig på länge. Idag blev det mobilisering av höfter och bryta rygg på rullen. Imorgon ska jag cykla.

Topp