[Din bikt] Trimma din vikt till 2022

JALS

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Ni som mäter er fettprocent, hur gör ni det?
Just fettprocent är något som är notoriskt svårmätt. Ska du ha ett riktigt tillförlitligt värde är det väl sådana där stora vattenfyllda tankar som man sänks ned i. Kostar en smärre förmögenhet har jag hört.

Är man mer intresserad av ett relativt värde och hur det förändras upp eller ner finns det ju lite mer avancerade badrumsvågar. Ger sannolikt inte ett speciellt rättvisande värde men du ser ju om det går upp eller ner. Har själv en Withings Body+ och eftersom den ger ett rätt lågt värde för mig litar jag ju självklart på den till 100%. ;-)
 

simson

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Jag skyller såklart på andra och annat men en höst med tre-fyra förskoleimporterade förkylningar samt en magsjuka har inte gjort flåset eller vikten gott.

Dock kommer jag köra på som vanligt; vikten går nog ner från ca 69 när jag väl hinner börja jobba på kondisen.
App app app magsjukan måste väl ändå räknas som fusk och positiv FÖR viktnedgång 😜🤪
 

roller

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Jag har både våg med impedansmätning och sedan använder jag kalipermätning som jag utför själv. Vågen är enklare modell och har inga handtag. Värdena jag får är inte i närheten av verkligheten. Kalipermätning kör jag med trepunktsmätning. Dock vet jag inte hur nära verkligheten jag hamnar. Borde kanske testa mig på något lämpligt ställe för att kalibrera mina egna mätningar.
 

Mashimaro

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Några noteringar jag gjort själv med min egen viktnedgång;
1. Maten är det viktiga. Träningen är sekundärt.
2. Använd små tallrikar. Du kommer äta mindre automatiskt.
3. Ta aldrig backning på mat. Lägg på nog så du tror du inte är hungrig (inte samma sak som mätt). Portion 1 + backning är garanterat mera mat än om du tar "rätt" mängd från början.
4. Väg dig dagligen. Det gör skillnad att se tydliga trender.
5. Vikt tappas i segment. Du kommer stå och "stampa" på en viss vikt trots du gör allt rätt. Bara kämpa på så kommer du en dag vakna och se hur du hoppat ner i vikt. Kan dock ta upp till 2v enlig egen erfarenhet.
6. Ska du synda så ta i. Ät ett kilo godis. Du kommer må dåligt och ångra dig och vips är man tillbaka på banan.
7. Promenader är underskattade. Ihop med en ljudbook går tiden fort. De sliter lite på kroppen och du kan hålla igång det väldigt lång tid.
8. De flesta orkar inte hålla igång en "aktiv" viktnedgång mera än 8-10 veckor. Bättre att köra en fixed tid och sedan hålla vikten. Samla energi och motivation en period och sedan köra igen.
Bra inlägg! I alla fall för mig :)

Det är viktigast att fokusera på matintaget, inte på träningen. Och att hitta en strategi som fungerar i det långa loppet, och inte bara under en bantningsperiod. Jag är ganska smal, men för ett par år sedan märkte jag att jag började få en mage som stack ut lite. 177 cm lång och då vägde jag ca 72-74 kg. Jag bestämde mig för att äta mindre portioner, aldrig ta mer mat efter första portionen, om jag åt mellan måltider så var det bara vid bestämda mellanmål (inget småätande) och att fokusera på att äta så att jag inte var hungrig längre istället för att försöka bli mätt vid varje måltid. Det fungerade väldigt bra. Utan att lida allt för mycket gick jag ner till 66 kg. Jag har tyvärr inte riktigt hållt mig till strategin, och jag har därför gått upp lite igen och väger idag 68 kg, men det känns helt ok. Jag behöver aldrig vara jättehungrig, jag äter vad jag vill och jag orkar träna. Angående träningen kan jag dock säga att jag varken tränar så mycket eller jättehårt. Svårt att få tid till det i vardagen med småbarn och jobb m.m. Kör två Race-bmx-pass i veckan med grabben, och ytterligare ett cyklingspass.

Med detta sagt så är mitt mål att nå 65 kg innan sommaren, så nu får jag vara mer strikt med min strategi och inte fuska. Jag kommer dock fortsätta att äta det jag vill. Hemlagade pommes minst en gång i veckan, pizza då och då, och chips och popcorn på lördag kväll med ungarna. Samt en restauranglunch i veckan där jag får äta vad jag vill och hur mycket jag vill :)
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Jag hade ett viktigt telefonmöte, om min framtid, så jag stillade cravingen med en proteinkaka och naproxen idag. Ville inte sluddra. Bra erfarenhet av dem när man kör diet. Naproxenet när ett ryggskott annonserade sin ankomst i morse. Gårdagens trainerpass blev visst ganska tufft.

Så, nu har jag biktat...
 

SIE

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Jag hade ett viktigt telefonmöte, om min framtid, så jag stillade cravingen med en proteinkaka och naproxen idag. Ville inte sluddra. Bra erfarenhet av dem när man kör diet. Naproxenet när ett ryggskott annonserade sin ankomst i morse. Gårdagens trainerpass blev visst ganska tufft.

Så, nu har jag biktat...
Kör själv Naproxen mot ett överansträngt knä, bra grejer!
 

Hälsingland

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Den smaksatta är ju sockrad till förbannelse.
Osötat och tillsätt sedan fun light för smak, är tipset från sånna därna fitness poddar
Den är sötad men inte sockrad du får ju välja med skallen och inte röven 😉

Att krångla med fun Light gjorde man för 10-20 år sedan, nya tider nu.

 

Bamsebjörn

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Jag ska gå upp i vikt! Har dragits med en dum magsjuka i två vändor under senhösten. Gått ned från 83 till 77,5 kg. Målsättningen är senast nyår ligga på 83 kg igen. Receptet är styrketräning, inga långa distanspass och en lagom dos alkohol och god mat till på helgerna och däremellan äta mycket vanlig mat, kanske en del glass o godis oxå.

Framåt slutet av mars ska jag försöka ligga på 86 kg. Drar ned på cyklingen vintertid o byter två-tre cykelpass i veckan mot styrketräning då. Kör längdskidor när det är snö och cyklar inte mer än jobbpendling året runt o kanske ett spinningpass i veckan. Min vikt går upp av sig självt då. Sen under cykelsäsongen går jag ned mot 80-83 kg enbart av cykelträningen. Viktnedgången är nog mest muskelmassa i överkropp och en del fett. 183cm lång.

Har man mer ambitiösa planer kring sin cykelprestation har jag full respekt för att man vill skrapa bort övervikt.
 
Senast ändrad:

Bamsebjörn

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Vikt är ju väldigt individuellt, är det för att du mår bättre vid din vanliga vikt du vill gå upp igen eller av annan orsak?
Jag tycker att jag är alldeles för smal sub 80kg. För just mig med mina förutsättningar är ca 83kg rätt optimalt. Vikten är då inte gränssättande i förhållande till mitt konditionstränande på motionsnivå. Samtidigt har jag ändå kvar skaplig överkroppstyrka och känner mig snygg då. Givetvis är detta individuellt. Man har olika kropp, tycke smak och ämnesomsättning.
 

Earlslick

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Jag har syndat. Sitta hemma har varit för bra för mig och jag har närt mig.

Ställde mig på vågen som gnydde fram 94 kg, fördelat på 181 cm, och fick en förklaring varför jag fick slita ont i lördags. Detta är ledigt 10 kg jag inte behöver om jag ska tampas med norska berg i sommar. Jag har nu ställt in frukostarna jag verkligen älskar.

Vilka mål har ni? Vilka utmaningar? Vilka strategier. Här är en tråd för bikt och stöd. Invägning varje vecka.
Välkomna!
Startvikt i mitten av september ca 109kg fördelat på 193cm.
Ett rökslut i kombination med hemmaarbete gjorde att vikten krupit upp från ca 95 kg sedan maj 2020.
Målet var ursprungligen under 90 men jag stannade vid 94,5kg 23 oktober. Missade med 4,5kg men nästan 15 kg på 1,5 månad känns ändå ok.
Körde en strikt vlcd-diet med runt ca 750kcal/dag.
Just nu är strategin att köra matlådor för att få ett mer kontrollerat matintag och proteindrinkar till mellanmål för att undvika småätandet. Målet är alltjämt att komma under 90kg men tar det lite lugnare och låter träning och kost göra sitt.
 

SIE

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Startvikt i mitten av september ca 109kg fördelat på 193cm.
Ett rökslut i kombination med hemmaarbete gjorde att vikten krupit upp från ca 95 kg sedan maj 2020.
Målet var ursprungligen under 90 men jag stannade vid 94,5kg 23 oktober. Missade med 4,5kg men nästan 15 kg på 1,5 månad känns ändå ok.
Körde en strikt vlcd-diet med runt ca 750kcal/dag.
Just nu är strategin att köra matlådor för att få ett mer kontrollerat matintag och proteindrinkar till mellanmål för att undvika småätandet. Målet är alltjämt att komma under 90kg men tar det lite lugnare och låter träning och kost göra sitt.
Kettlebells plus armhävningar har funkat bra för mig sedan hemmajobb påbörjades. Man blir inte he-man men det går snabbt, typ 20 min inkl småpauser innan lunchintag kan trötta ut en precis lagom. Finns bra guider online, jag minns nerdfitness som pedagogiskt och o-bro:igt (nytt ord?).
 

Mange.

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Den är sötad men inte sockrad du får ju välja med skallen och inte röven 😉

Att krångla med fun Light gjorde man för 10-20 år sedan, nya tider nu.

När jag kollade kvarg sortimentet för några år sedan så var det sockrat.
Nu ser jag att lindahls har varianter utan tillsatt socker, vilket är toppen.
 

Peth

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Kvarg utan socker eller sötningsmedel måste ju va det optimala bantningsmedlet. Nåt torrare är ju svårt att hitta
Köpte persimoner förra helgen, och det var fan i mig det värsta jag ätit. Hela munnen torkade ihop och det blev en sträv beläggning som satt kvar länge. Bägge de två persimonerna var likadana, och persimon som brukar vara så gott. Marmite och koriander kommer inte ens i närheten av den känslan – som om Satan spottat en i munnen. Perfekt för viktnedgång!
 

fiskarn

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Köpte persimoner förra helgen, och det var fan i mig det värsta jag ätit. Hela munnen torkade ihop och det blev en sträv beläggning som satt kvar länge. Bägge de två persimonerna var likadana, och persimon som brukar vara så gott. Marmite och koriander kommer inte ens i närheten av den känslan – som om Satan spottat en i munnen. Perfekt för viktnedgång!
Ah det vet jag inte vad det är men det låter äckligt, det är säkert bra
 

Mange.

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Köpte persimoner förra helgen, och det var fan i mig det värsta jag ätit. Hela munnen torkade ihop och det blev en sträv beläggning som satt kvar länge. Bägge de två persimonerna var likadana, och persimon som brukar vara så gott. Marmite och koriander kommer inte ens i närheten av den känslan – som om Satan spottat en i munnen. Perfekt för viktnedgång!
Ja omogen sharon/kaki/persimon är hemskt. Samma med träig apelsin.
Men koriander och marmite är ju helt fantastiskt gott, inte tillsammans kanske. Men båda två äts regelbundet i mitt hushåll.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
När jag kollade kvarg sortimentet för några år sedan så var det sockrat.
Nu ser jag att lindahls har varianter utan tillsatt socker, vilket är toppen.
Lindahl har ju haft en osockrad rätt länge nu, minns inte när den kom men fem år måste den funnits. Jag brukar ha tex hallonkvarg istället för sylt på pannkakor eller bara äta kvargen direkt som tillskott.
 

bjorkkis

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Jag har kört med appen ”Lifesum” sedan 101 dagar, har gått från 87.5 till 76.5kg, målvikt 75-74kg.

Jag har legat på 1800-1950kcal/dag.

Provade keto innan men var inget för mig så jag mådde för dåligt av det och det är krångligt rent socialt.

Att köra kaloriminus har varit helt grymt, kan äta vad jag vill när jag vill, bara jag har koll på hur mycket. För att vara tydlig, du måste väga det mesta du äter, går nästan inte ha koll annars.

Jag har druckit alkohol och ätit godsaker på resan, så inte känt mig begränsad på något sätt. Mitt mål är såklart att nå min målvikt men även att tvinga mig till bättre vanor när det gäller mängd mat/godsaker och träning.

Här är ett exempel på vad jag äter till lunch:

4141791A-F1E3-4481-879B-BA5EDC2932E1.jpeg
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Dag 3 och nu med ryggskott. Det gäller att göra det lätt för sig.

Kvarg som bukfylla har jag testat tidigare. Fördelen med kaloritomma mellanmål är att det går att dra ner på måltiderna. Jag har hittat en proteinkaka som som funkar till fikat.
 

Masjevel

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Jag har kört med appen ”Lifesum” sedan 101 dagar, har gått från 87.5 till 76.5kg, målvikt 75-74kg.

Jag har legat på 1800-1950kcal/dag.

Provade keto innan men var inget för mig så jag mådde för dåligt av det och det är krångligt rent socialt.

Att köra kaloriminus har varit helt grymt, kan äta vad jag vill när jag vill, bara jag har koll på hur mycket. För att vara tydlig, du måste väga det mesta du äter, går nästan inte ha koll annars.

Jag har druckit alkohol och ätit godsaker på resan, så inte känt mig begränsad på något sätt. Mitt mål är såklart att nå min målvikt men även att tvinga mig till bättre vanor när det gäller mängd mat/godsaker och träning.

Här är ett exempel på vad jag äter till lunch:

Visa bilaga 525452
inte mycket grönt där inte... ;-)
 

bjorkkis

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Har loggat i Lifesum idag.
Har målet 2 kg/mån så jag har ca 2000kcal/dag att leva på
Just nu 10kcal för mycket efter lite familjetaco
Känns helt ok
Toppen 👍🏻
Jag har legat på ca: 3000-3200 förbrända kcal/dag, då är det BMR + aktiva.

Gör det inte för krångligt nu bara, ät sådant du tycker är gott men ser bara till att ligga runt 2k kcal, så kommer det gå bra.

Två bra saker att tänka på dom kanske är självklara men var inte för mig.
Kroppen tar åt sig 100% av de kcal du stoppar i dig och skippa ”ätardagar” vill du äta mer någon dag, se till att träna mer.
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Felmarginalen är ändå säkert 20%. Innehålla förteckningar har inte höga krav på exakta siffror av energi innerhåll.
Kul att streckkodsscanna käket i appen. Jag har kopplat till stegräknaren i Hälsa. Hundprommenaden på berget var på 2000 steg och kostade 81kcal.

Med ryggskottet minst sagt närvarande är det hundpromenader och rehabstyrka som står för förbränningen.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Kul att streckkodsscanna käket i appen. Jag har kopplat till stegräknaren i Hälsa. Hundprommenaden på berget var på 2000 steg och kostade 81kcal.

Med ryggskottet minst sagt närvarande är det hundpromenader och rehabstyrka som står för förbränningen.

Kör också den appen till och från. Nackdelen är att man lätt bara äter samma sak för det blir enklare att skriva in =). Och så få olika saker som möjligt på kvällens tallrik.
 

fiskarn

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Kör också den appen till och från. Nackdelen är att man lätt bara äter samma sak för det blir enklare att skriva in =). Och så få olika saker som möjligt på kvällens tallrik.

Är inte det en av fördelarna med att logga intag också. Man vet ju ofta vad som är dåligt att man hoppar det om det "måste" redovisas.
 

bjorkkis

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Två hundprommenader och 45 min styrke/rehab. Quinoasallad med makrill till lunch. Det gäller att hänga i.

Invägning på måndag.

Trevlig helg!
Alla funkar olika men knepet för mig för att kunna köra på under en längre tid (103) dagar har varit att inte ändra min kost till att börja äta saker som man tänker att man ska äta under en begränsad tid. Jag har ätit i princip samma som tidigare, dock såklart mindre portioner 👍🏻

En annan sak är att om du börjar med ett kraftigt underskott av kalorier är att effekten kan dröja 2-3veckor, det gjorde det för mig. Då gäller det att ha tålamod.

Ett annat tips är att skaffa en träningsklocka som synkar med Lifesum. Jag kör med Apple Watch, fördelen är att du får in alla aktivt brända kalorier vilket gör att du kan äta mer men ändå ha koll på att du inte överstiger det som appen säger är ok.
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Alla funkar olika men knepet för mig för att kunna köra på under en längre tid (103) dagar har varit att inte ändra min kost till att börja äta saker som man tänker att man ska äta under en begränsad tid. Jag har ätit i princip samma som tidigare, dock såklart mindre portioner 👍🏻

En annan sak är att om du börjar med ett kraftigt underskott av kalorier är att effekten kan dröja 2-3veckor, det gjorde det för mig. Då gäller det att ha tålamod.

Ett annat tips är att skaffa en träningsklocka som synkar med Lifesum. Jag kör med Apple Watch, fördelen är att du får in alla aktivt brända kalorier vilket gör att du kan äta mer men ändå ha koll på att du inte överstiger det som appen säger är ok.
Jo, jag vet. Har tidigare kört diet radicale med Tarzan-dieten med gott resultat. Det tar tid att ställa om metabolismen. Hitta den långsiktiga modellen är den ännu större utmaningen.

Jag har kopplat Lifesum till mobilen för stegräkning. Passen läggs in manuellt.
 

Peth

Aktiv medlem
[Din bikt] Trimma din vikt till 2022
Mitt recept för att inte lägga på mig vikt är morötter – har skrivit det förr.

En eller ett par morötter innan lunch och middag gör det enklare att undvika den där andra portionen. Morötter innehåller mycket vatten, en del fibrer som jämnar ut energiupptaget, lite nyttiga vitaminer och mineraler, men inte särskilt mycket energi. Gick för en fyra år sedan ner från 84 kg till 67 kg genom att minska mängden mat och dra ner på sötsaker – morötterna var perfekta för att fylla ut. Ingen specialdiet eller så, bara mindre av det mesta.

Har gått bra att hålla i den kostförändringen, ända fram till i somras då för mycket jobb och stress gjorde att det blev svårt att stå emot sötsuget och vikten började klättra uppåt. Nu är det tillbaka till mer morötter och mindre fika.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer