[Din bikt] Trimma din vikt till 2023 (2022)

Mange.

Aktiv medlem
Har ätit eller snarare frossat jordgubbar under semestern. Det har gjort kaoz med mitt sötsug. Ett knep jag har är att äta tuggummi då. det hjälper.
Eller ska jag bara ha något litet söttigt på maten så är en 1/4 av dom mindre tortillabröden med smör och honung på fantastiskt gott.
Men att ha regelbundna tider för målen, mellanmål och mindre kvällsmat något som fungerat förut för mig. Försöker få i mig 70-80% av dagens kolhydrater i frukosten och lunchen, sen mer fokus på protein till middagen, oftast en klick hommus (ca60-80g beroende på hunger och aktivitet under dagen) och avokado och några körsbärstomater.
65,9 idag. 66,1/veckan
nu handlar det mest att få till bra rutiner och behålla vikten.

Totteman

Aktiv medlem
9 augusti...har varit nere på under 85 kg, och är nu på typ 86 kg. Det går åt rätt håll. Målet är 78-79 kg...senare i år.
Man får tänka på det här med vad man petar i sig under dygnet...det får vara slut med glassarna nu, eller rättare sagt så får det bli Piggelin om man vill ha en glass.

JPL

Aktiv medlem
Har ätit eller snarare frossat jordgubbar under semestern. Det har gjort kaoz med mitt sötsug. Ett knep jag har är att äta tuggummi då. det hjälper.
Eller ska jag bara ha något litet söttigt på maten så är en 1/4 av dom mindre tortillabröden med smör och honung på fantastiskt gott.
Men att ha regelbundna tider för målen, mellanmål och mindre kvällsmat något som fungerat förut för mig. Försöker få i mig 70-80% av dagens kolhydrater i frukosten och lunchen, sen mer fokus på protein till middagen, oftast en klick hommus (ca60-80g beroende på hunger och aktivitet under dagen) och avokado och några körsbärstomater.
65,9 idag. 66,1/veckan
nu handlar det mest att få till bra rutiner och behålla vikten.
Bra eller dåligt, men jag lyckas mellan varven tämja sötsuget genom att alltid ha några cola zero stående i kylen. Började med det förra sommaren och lyckades på något vis dämpade det sötsuget. Kanske lite på samma vis som i sommar när släckt törst är sådan belöning så att sötsuget blir lågprioriterat, men med zero så får man någon form av "sötbelöning" samtidigt, som sitter i ett tag.

BFS

Aktiv medlem
Bra eller dåligt, men jag lyckas mellan varven tämja sötsuget genom att alltid ha några cola zero stående i kylen. Började med det förra sommaren och lyckades på något vis dämpade det sötsuget. Kanske lite på samma vis som i sommar när släckt törst är sådan belöning så att sötsuget blir lågprioriterat, men med zero så får man någon form av "sötbelöning" samtidigt, som sitter i ett tag.
Jag försökte samma trick. En burk kall cola har varit en sorts belöning (som jag sparat till "speciella" (sanning med modifikation, iofs) tillfällen). Bytte mot Zero. Det blev definitivt mindre cola drucket. Sen gick jag tillbaka till vanlig cola. Som tappat lite av den sköna "belöningsfaktorn". Vilket är bra. Drack inte direkt mycket cola innan men nu är det lite mindre. Många bäckar små.

Psyclist

Aktiv medlem
Underbar tråd…konstant viktminskning funkar inte för mig, blir kortare perioder hård bantning utan hårdare träningspass. Har nog stått still i vikt länge, trots att jag vill ner 6 kg till 75. Så, funkar bantningspiller?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Wasa sport med makrill i tomatsås fyller en del ”luckor” för min del. Knäcke helt ensamt fungerar icke.
Brukar klara mig på en dl havremjölk i kaffet på förmiddagen. Idag liten musli då jag skulle köra grusintervaller.
Behöver hålla tillbaka lite nu. Noterar en liten viktökning pga god mat. Ska dock fylla på lite till Le Peloton imorgon.

JPL

Aktiv medlem
Brukar klara mig på en dl havremjölk i kaffet på förmiddagen. Idag liten musli då jag skulle köra grusintervaller.
Behöver hålla tillbaka lite nu. Noterar en liten viktökning pga god mat. Ska dock fylla på lite till Le Peloton imorgon.
Havremjölk vänder i magen, lättmjölk gäller! Musli är bra skit. Jag lyxtoppar ibland muslin med grovhackade valnötskärnor och lite mörk kvalitetschoklad. Igår sprang/joggade jag en lång runda och kom in i fettförbrännings-läge de lux, energin bara flödade till kontinuerligt och det rullade bara på. Tyvärr var jag för sent ute och var tvungen att ta mig hem för mörkrets skull, annars kändes det som att jag kunde ha sprungit av mig en sisådär 5 kg fett i ett svep! :)

lundatok

Aktiv medlem
Lyssnade på en dietist som hävdade att sötsug var ett tecken på att man börjar få lågt blodsocker, så det kan ju vara en idé att fylla på med långsamma kalorier om slutna av fibrer.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Lyssnade på en dietist som hävdade att sötsug var ett tecken på att man börjar få lågt blodsocker, så det kan ju vara en idé att fylla på med långsamma kalorier om slutna av fibrer.
Sötsuget drivs av sötsaker som jag har förstått det. Den dipp som kommer när sockret även aktiverar det man har kräver kroppen kompensation för.

När jag nu dragit ner på sötsaker upphör även mycket av sötsuget. Det bästa är fasta. Då bromsar även hungern in. Man börjar förstå hur lite man kan gå runt på. Dock vissa svagheter som träningsnutrition.

Jag har en ny favvo i Arlas grekiska yoghurt med 9-10 % pruttein och 0 % fett. Den med jordgubbssmak går att äta. Kommer i 1 litersburkar.

HåkanC

Aktiv medlem
Jag har en ny favvo i Arlas grekiska yoghurt med 9-10 % pruttein och 0 % fett. Den med jordgubbssmak går att äta. Kommer i 1 litersburkar.
Är det den här
acuvfdccirv5xo3q5xq4uq45f4000000.Png

__jp

Aktiv medlem
Är det den här

Vad är skillnaden på den där och kvarg?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Är det den här

Ja, mindre spackelupplevelse än kvarg. Den utan smak får man ladda med musli eller frukt för någotsånär behagliga smakupplevelser.

JPL

Aktiv medlem
Är det den här

Den där i citron-varianten stod i kylen häromdagen via bonussonens försorg. Den var oförskämt god. Jag är svag för den sträva smaken av lättfil, så den kommer inte fram dagligen men är ett särdeles gott alternativ att alternera med då och då. Men då utan müsli och övriga tillbehör för min del, utan bara för sig själv.

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Fest på jobbet igår så mätvärdet är kanske inte helt rättvisande, men vad ska man göra?
Gick från 72,3->71,2 men vad hjäpler det när man är sådär härligt ölpluffsig? Konstigt nog är jag riktigt sugen på sallad...blir nog lunch på Spiskroken i Västberga Industriområde idag, där vet de hur man lever!
Första invägningen efter semestern och är ändå ganska nöjd med 71,2->71,6. Forza salladsbuffé!

Spindelbenen

Aktiv medlem
Åt en kula glass på lunchen. Enligt Lifesum så hade jag "råd" med den. Får se på måndag om jag kommer ångra den resten av livet 😊

Det räckte ju gott och väl med en kula kan jag tillägga. På tal om sötsuget som diskuterades ovan så var den inte så god som jag hade hoppats på efter 2,5 veckor utan sötsaker. Den var just oerhört sötsliskig.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Spammar lite nu, dock lite kul.
Vaknade 05:00 på 83,5 efter pasta till lunch samt räk- ock quinoasallad till middag. Tryckte i mig lättyoghurt, müsli och mackor. Stack ut på 11 mil fartdistans med klubben. En glass och 1,5 liter vatten på rundan. Grekisk Proteinyoghurt och mackor+ vatten. Vägde in på 82,8. Vet, det studsar tillbaka men det är bara kul att se siffran. 😀

JPL

Aktiv medlem
Spammar lite nu, dock lite kul.
Vaknade 05:00 på 83,5 efter pasta till lunch samt räk- ock quinoasallad till middag. Tryckte i mig lättyoghurt, müsli och mackor. Stack ut på 11 mil fartdistans med klubben. En glass och 1,5 liter vatten på rundan. Grekisk Proteinyoghurt och mackor+ vatten. Vägde in på 82,8. Vet, det studsar tillbaka men det är bara kul att se siffran. 😀
Jag väger mig ofta direkt efter ett pass, innan jag klunkar i mig en massa vätska. Det är gott för självförtroendet att se låga siffror på vågen, även om man vet att sanningen korrigeras efter en kort stund!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Det är måndag. Vad har semestern gjort med er? Det finns inget att dölja. Sjung ut så känns det bättre. Resan mot 2023 börjar på allvar nu.

Nyuppstigen vägde jag in på 83,1. Det är -11 från november. Det känns bra. Jag ser möjligheter att ta mig SUB 80 under hösten.

bearthefear

Aktiv medlem
Jahopp, då var det dags att göra intåg i den här tråden. Jojo-vikt delux senaste året. Min viktnedgång var inte bara hälsosam med mycket stress i livet. Har tagit ikapp det med råge, på ett kanske inte helt hälsosamt sätt heller.

Pandemi, tre ungar under 7 år, föräldraledighet, husrenovering… Träning och kosthållning har inte direkt haft högsta prio.

Dags att bryta trenden och jobba ner mot målvikten på 82 kg. Första delmål att vara tillbaka på rätt sida 90-sträcket efter sommaren. Wish me luck…

Visa bilaga 556114
Målet för sommaren var sub 90. Dagens invägning 89,7 (-5,3 kg). Midjemått 100 cm (-5 cm). Målet således uppfyllt.

Har de senaste veckorna tillåtit lite mer utsvävningar för sista semesterveckorna. Upplever att det gör lite positivt för humöret. Har ändå haft dagar ner mot 88,5 kg, så mina 89,7 idag är ändå i det högre spannet.

Nu börjar jobb och vardag igen, vilket gör det lättare att kontrollera sig lite mer. Sommaren har jag generellt sett alltid gått upp i vikt tidigare. I år ett tydligt trendbrott. Lite över 5 kg på 4 månader känns riktigt bra. Ska fundera lite på nästa delmål…

JPL

Aktiv medlem
Vågade inte väga in i morse efter en helg i dekadens. Tar en 2-timmars bastu utan dryck ikväll innan vågen.
Lite mer seriöst kan man säga att senaste 2 veckorna har jag insett att jag har en tröskel på 73 kg som är svår att passera.

Grapejuice hemma vid uppstigning, Kaffe med fralla på jobbmöte 08:30, affärslunch haloumisallad dock toppad med kaffe m hallongrotta. När jag kommer hem finns det rester från gårdagens grill i kylen, fan.

BFS

Aktiv medlem
Jag har gått ner ett kilo under semestern (efter bla lite cykling med packning). Men det kilot har jag tänkt ta tillbaka.

__jp

Aktiv medlem
Nu har jag lurkat länge nog i den här tråden. Inser att jag med efter-semestern-invägningen, trots en hyfsat aktiv semester, slog nytt viktrekord med råge. Dags att ändra på det.

Vikt: 97,5 kg
Mål: 88 kg
Tid: 2023-03-01

Motivering: Det som motiverar mig är generella hälsovinster och att känna mig lättare och starkare på cykeln och när jag springer. Helt enkelt att på både lång och kort sikt orka göra mer av det jag tycker är roligt.

Strategi: Har en mer detaljerad strategi men den korta versionen: Förbättra kosten. Träna mer styrketräning som komplement till konditionsträning.

Vikt: 97,0 kg (hyfsat stabilt)
Ned: 0,5 kg

Detta trots mer styrketräning än vad jag är van vid. Kalas i helgen med god mat och tårta gjorde nog sitt för att hålla vikten uppe.

0,5kg i veckan känns som ett rimligt tempo även om det säkert kommer gå snabbare i början. Men vill samtidigt inte rivstarta.. långsiktigt ska det ju vara..

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Har kommit igång bra med att inte äta efter middagen, vi brukar äta 17.30 för dotterns skull.

Ska bli intressant med invägning på fredag, verkar inte hända något i midjan än men det tar nog någon vecka innan kroppen fattar.
Bra, för mig brukar det ta veckor för kroppen att ställa om och börja gnaga på fläsket. När den väl har släppt taget kan det rulla på.

Wahlman_84

Ny medlem
Tyckte cykelvasan var lite tung... ställde mig på vågen igår, 99,9kg - åtminstone under tresiffrigt.. Målet är någonstans 92-93 kg utan att tappa muskler, bara börja slita..

Makten

Aktiv medlem
Ner två kilo under semestern till 77. Nära idealvikt nu, trots att jag rört mig mindre.

Snart ett år med LCHF och jag ser ingen som helst anledning att släppa det. Tänk bara att få mumsa grekisk yoghurt med 10% fett istället för 0%. :love: Edit: Fast det börjar bli lite väl sabla dyrt nu; uppåt 40:- för en liter (om man vägrar tysk då). :cautious:

Senast ändrad:

Freddie L

Aktiv medlem
Det är måndag. Vad har semestern gjort med er? Det finns inget att dölja. Sjung ut så känns det bättre. Resan mot 2023 börjar på allvar nu.
Katt-a-strof! Verkar ha gått upp typ hälften av det jag gick ned!!! Tänker inte ställa mig på vågen igen innan jag klämt några veckor av bättre kost och normal mängd motion. Måste erkänna att jag känner mig rätt förvånad och lite knäckt, faktiskt. Ska en viktnedgång vara så skör? Min bild av idealvikt skiljer sig tydligen från min kropps bild av idealvikt, och kroppastollen verkar ha sugit åt sig flera kilo fett bara jag tittade bort ett par veckor…
Men nya tag!

JPL

Aktiv medlem
Ursprung vår 2022: 80 kg
Senaste vägning idag: 73,1 kg.

Nytt konstaterande idag efter snabblunch på donken, att en burgare (mcfeast, bigm, qp) ligger på ca 500 kcal. Löpning tidigare i år pekar mot beräknat att jag förbrukar 100 kcal per km.
Så för att balansera dagens burgare blev det 7km löpning trots att det egentligen var träningsledigt idag.

Dagens vägning visade 73,1 kg efter löpning samt påfylld med mat o vätska. Vilket innebär att om jag hade vägt in direkt efter löpningen men innan mat och vätska så hade jag fått ett värde under 73 kg, vilket är en svår gräns att passera för mig. Fläsket brinner?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Hade ingen matlåda så det fick bli en pasta arrabiata med lite mozzarella på den lokala italienaren till lunch. Verkar vara helt ok jämfört med de andra rätterna men funderar såklart om jag har "pajat" dagen nu.. Helt sjukt hur lätt det är att bli lite "störd", även fast jag såklart någon gång ska kunna äta en pasta ute till lunch... Skippade iaf brödet.. Sen är det firande för frugan som bastar 50 i helgen. Får väl blunda när jag ställer mig på vågen på måndag. Tur att det är några månader kvar till speedosäsongen 2023.

Topp