[Din bikt] Trimma din vikt till 2023 (2022)

Spindelbenen

Aktiv medlem
Ner tre hekto sen i måndags. Trots att jag inte har kört SÅ strikt under veckan (ätit ute på ett par luncher och så lite bira, godis och ost igår). Har dock hojat på rätt bra och det borde ju bränna lite. Så låga 89 nu (89,3). Känner mig nöjd med det. Nu väntar 50-årsfest så vi får väl se vad vågen säger på måndag.

JPL

Aktiv medlem
Har funderat på ”responstid” för viktpendlingen. Alltså säg 3 dagar m träning och lågkaloriintag osv, 2 dagars slapphet och geléhallon till lunch. Vilken fördröjning har viktminskning resp ökning?

Senast ändrad:

JPL

Aktiv medlem
Vilodag igår pga jobb och vatten från ovan. Uppehåll nu under fm och har precis intagit sen frukost m två ägg, grapejuice, kaffe och 2 st Wasa sport m makrill i tomatsås.

I onsdags: bottennotering om 73,0 kg
Igår fredag: tillbakastuds till 73,5 kg
Hela veckan fram till fredag har jag hållit träning/motion med förbrukning av kalorier som borde ha överskridit intaget. Så gårdagens vägning var en överraskning och besvikelse.

JPL

Aktiv medlem
Minns att det är lätt att ligga 1 kilo + eller - i vätska utan att man tänker på det. Så att väga kroppsviktskilon med decimal är lite mer noggrant än man egentligen kan dra slutsatser av.
Jo, det låter rimligt. Men finns det någon tumregel om ”eftersläpande effekt” både vad gäller tillväxt som avveckling av fett? Hur lång tid tar det när jag öser i mig geléhallon tills kolhydraterna i dessa sitter som fett i bilringarna?

Jag killgissar att kroppen tar emot kolhydraterna och signalerar tillbaka att energidepåerna i musklerna är fulla, så nu får gänget uppe vid midjan hantera skiten och göra reserver i form av fett. Kan man mota Olle i grind genom att inom en viss tid efter geléhallon-frossa sticka ut och bränna av lite energi innan gänget vid midjan lyckas trolla om godsakerna till fett?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Har funderat på ”responstid” för viktpendlingen. Alltså säg 3 dagar m träning och lågkaloriintag osv, 2 dagars slapphet och geléhallon till lunch. Vilken fördröjning har viktminskning resp ökning?
Laddar du på med kolhydrater och annat som kräver vätska får man räkna med ett kilo direkt.

bearthefear

Aktiv medlem
Dagens invägning 90,1 kg (-4,9 kg). Midjemått 99,5 (-5,5 cm).

Nosar upp strax över 90 igen efter en vecka med fokus på inskolningar och uppstart av jobb. Lätt att trilla dit när det går åt mycket energi för annat i livet. Som att man på nåt sätt inbillar sig att man behöver lite extra energi för att hjärnan gör av med mer.

Midjemåttet följer dock trenden neråt och även om viktkurvan är lite avstannande neråt så går det ju generellt åt rätt håll. Så jag jobbar på!

JPL

Aktiv medlem
Misär! Stuvade makaroner med falukorv. Omöjligt att bara äta lagom mycket.

Vågen stampar kvar på 73,0-73,5. Helt klart någon magisk gräns för mig.
Det blir hård diet i veckan för att knäcka motståndet.

MrSthlm

Aktiv medlem
Vilodag. Har längre tjänstgöring vid grillen ikväll. Ska in till saluhallen nu.
Började dagen lite under 83kg.
När du skapade tråden vägde du 94, starkt jobbat. Är ca 83 lite av din optimala matchvikt tror du eller har du reviderat dina mål nu? Vet ju att du inte bara är road av att cykla långt utan att du också är en explosiv rackare och då kanske det kan vara lynnigt gå ner för mycket?

Radiac

Aktiv medlem
Den här sommaren blev ju inte så bra, även om senvåren kanske inte heller var exemplarisk...

Men nu måndag och tillbaka efter semestern, så nya tag
Vägde in mej på 85,2 kg igår kväll, full med onyttigheter

Så, mindre med onyttigheter och mer träning så kanske det blir lite framgång :-)

Stumpy

Aktiv medlem
Tog mig precis under 80 kg till semestern. Väl tillbaka var det upp till 81+/- igen. I morse första sub-80-noteringen igen. Skall försöka hålla det på 80+/- lite fram till julskinkan.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
När du skapade tråden vägde du 94, starkt jobbat. Är ca 83 lite av din optimala matchvikt tror du eller har du reviderat dina mål nu? Vet ju att du inte bara är road av att cykla långt utan att du också är en explosiv rackare och då kanske det kan vara lynnigt gå ner för mycket?
Mja, vill nog ner en bit under 80 för matchvikt. Tack för feedbacken. Släpar nog fortsatt med mig närmare 10kg onödigt fläsk. Ja, just nu gillar jag att köra rätt explosiva pass. Kul med racefart på morgonen. Även längre rundor med bitvis bra tempo emellanåt. Under denna period jagar jag inte vikten utan försöker se till att både få i mig energi inför som protein efter.

Ev viktmål sätter jag försiktigt. Som jag skrivit tidigare ser jag dock en trend med försiktigt och stadigt viktmiskande som mål. Runt 1 kg/mån vilket jag har hållit rätt bra nu.

lundatok

Aktiv medlem
Efter en helg med fest i dagarna två så är det skönt att vara tillbaka på banan, inte äta efter middag, hojade en sväng med lite backsprätt igår och gymmade en kortis idag för att hålla uppe förbränningen.
Ska lägga på lite mer protein, kanske på kvällen eller mellanmål i form av kasein eller yoghurt, beroende på hur hungrig och trött jag blir.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Ska rulla igång igen. Förra veckan fylld med hårda pass. Valde, nåja något hängig, helg m vila. Sedan flytthjälp och 90 mil köra igår när ena sonen deporterades för tre år i Växjö. Hålla dig pigg med snask funkar.

__jp

Aktiv medlem
Dagens invägning 90,1 kg (-4,9 kg). Midjemått 99,5 (-5,5 cm).

Nosar upp strax över 90 igen efter en vecka med fokus på inskolningar och uppstart av jobb. Lätt att trilla dit när det går åt mycket energi för annat i livet. Som att man på nåt sätt inbillar sig att man behöver lite extra energi för att hjärnan gör av med mer.

Midjemåttet följer dock trenden neråt och även om viktkurvan är lite avstannande neråt så går det ju generellt åt rätt håll. Så jag jobbar på!
Igenkänning på det där…

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Från 71,6->70,5. Värmen gör säkert sitt med vätskebalansen så man får ta det med en nypa salt.

Tänker att önskad vikt är 70-69,5 kanske
I dag visade vågen på 70,5->70. En dag extran att nå målet pp då det blev lite bråttom till föris igår, så nästa vecka blir det svårare.
Tack för "viktstrava", en icke -underskattad komponent i viktprojektet. Nu ska jag satsa på vargläge!

lundatok

Aktiv medlem
Förra helgens festande verkar sitta kvar nu när jag väger mig, ligger kvar ungefär där jag legat senaste veckorna.

Något som går bra, är att undvika sött och inte äta efter middagen. Har också kommit igång med att träna, som vanligt tar jag i för mycket när jag väl kommer igång så jag får försöka lägga lite band på mig, det har blivit två kortare cykelpass och idag blir det veckans andra gympass för hela kroppen. Ska försöka komma ut en längre runda på lördag om vädret tillåter för att det är gött.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Har (inte förvånande) gått upp närmare ett kg sen förra fredagen men det är "planerat" då den här veckan har bestått av diverse restaurangbesök +ANNAT. Misstänker dock att det är vätska så jag är inte så orolig. Efter ikväll så är det back to Lifesum..

Senast ändrad:

lundatok

Aktiv medlem
Äntligen tillbaka på samma vikt som innan förra helgens festande, tog 10 dagar att gå ner vätskan och maten igen, lite satte väl sig på bilringen men jag misstänker att mycket var just vatten och lite för mycket mat som skulle åka genom kroppen.

Har haft lite huvudvärk, så jag tror att jag ligger lite under vad jag borde äta. Har köpte Larsa's fettfria grekiska yoghurt med 10 % protein som jag tänkte ta med lite musli på kvällen för att inte gå för tom.

Nu är jag ner totalt 1,5 kg sen mitten av augusti, lite mer än 0,5 kg per vecka verkar vara genomförbart med allt som pågår runt omkring.

JPL

Aktiv medlem
Helgen: Matfestival på byn med gott utbud av mat och dryck, samt 80-årskalas för svärfar. Till detta adderas pissväders påverkan på solskenscyklist.
Så, jag sällar mig till vägra-väga-grupperingen närmaste dagarna.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Har legat på 83 en tid nu. Så även i morse. Får signaler om ev överträning, se annan tråd så äta sova ett par dagar nu. Får se vad det gör på vikten.

JPL

Aktiv medlem
+ 1kg senaste veckan enligt gårdagens vägning (74,0 kg) . Tröstade mig med stor lunchlåda sushi till lunch idag. Blir vatten och vatten torsdag-fredag.

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
I dag visade vågen på 70,5->70. En dag extran att nå målet pp då det blev lite bråttom till föris igår, så nästa vecka blir det svårare.
Tack för "viktstrava", en icke -underskattad komponent i viktprojektet. Nu ska jag satsa på vargläge!
Fail! Vägde mig idag, 70,4 och kom ihåg det som att jag vägde in på 70,5 förra veckan och var mallig hela dan (kändes för bra för att vara sant),tills jag läste mitt förra inlägg.
Det skulle visa sig att kombination med en helg hos brorsan med god mat och alkohol, två dagars VOB (ingen pendling) hade sin effekt. Bättre lycka nästa vecka och lite skönt att det ändå var illa som jag trodde (dvs jag hade rätt men är ett för dåligt minne/önsketänkande)

JPL

Aktiv medlem
Ligger och stampar på 74 kg istället för 73 kg. Det krävs uppryckning i helgen.
Kött med oceaner av bea på koppargrillen i vänersborg till lunch, och en arraksboll nu till em-kaffet. Blir en kompenserande löptur nu fredag kväll.

Tycker att denna klassiker ligger i tiden på flera sätt just nu.

1662135629801.png

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Måndag vänner!
Jag har dagligen vägt in på 83 kg över helgen och i morse. På den vikten kunde jag prestera bra på träningstävlingen i lördags. Då pulsen fortfarande inte vill krypa upp hela vägen tar jag det som en föraning om ev. överträning (gubbe med skakig basträning). Kommer inte heller driva viktminskningen just nu.

Radiac

Aktiv medlem
Dom här två veckorna blev ju inte någon bra start, tvärtom (gjort med flit) men vägde in på 84,9 kg
Minus 0,3 kg senaste två veckorna (kanske inte statistiks säkerhetsställt...)
Kunde varit värre, nu bättring....(igen)

Källis

Aktiv medlem
Börjar väl lägga ut lite här för att sätta lite extra press på mig 🙂

Vägde mig förra veckan... -20kg sedan 1a Januari, trögt och omotiverad till en början. Men från 1a April mer " SKÄRPNING!" så -17kg från då till förra veckan. -4 kg till och jag är nöjd fram till årsskiftet eller våren och det känns okej.

Sakta men säker uppgång under 3 år pga sjukdom som medfört 6 olika mediciner. Många och mindre roliga biverkningar tyvärr var av 3 stycken har "ökad aptit och ökad vikt" som "mycket vanlig" biverkning.
Screenshot_20220905_112743_com.garmin.android.apps.connectmobile.jpg

Väger mig inte regelbundet för att sätta för stor press, det blir när det blir. Invägning blir det i alla fall slutet på månaden då jag ska in till sjukhuset för undersökningar, får uppdatera här då.

Använder Lifesum premium för att regga mat/kcal/träning brända kcal, inte livsviktigt men lite roligt att hålla koll och se över tid vad som fungerar eller ej.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Börjar väl lägga ut lite här för att sätta lite extra press på mig 🙂

Vägde mig förra veckan... -20kg sedan 1a Januari, trögt och omotiverad till en början. Men från 1a April mer " SKÄRPNING!" så -17kg från då till förra veckan. -4 kg till och jag är nöjd fram till årsskiftet eller våren och det känns okej.

Sakta men säker uppgång under 3 år pga sjukdom som medfört 6 olika mediciner. Många och mindre roliga biverkningar tyvärr var av 3 stycken har "ökad aptit och ökad vikt" som "mycket vanlig" biverkning.
Visa bilaga 579480
Väger mig inte regelbundet för att sätta för stor press, det blir när det blir. Invägning blir det i alla fall slutet på månaden då jag ska in till sjukhuset för undersökningar, får uppdatera här då.

Använder Lifesum premium för att regga mat/kcal/träning brända kcal, inte livsviktigt men lite roligt att hålla koll och se över tid vad som fungerar eller ej.
Låter tufft. Sjukdom och mediciner som driver ökad vikt och aptit då. -20 på ett drygt halvår låter som, om det är avsikten, en rejäl prestation.

xyz-saft

Aktiv medlem
Vågen visade samma som förra veckan. Besök på Liseberg istället för planerad långcykling i söndags och hemmagjord björnbärspaj i kylskåpet gjorde väl inte underverk precis.

Mange.

Aktiv medlem
Så fort jag äter ostrukturerat hamnar jag runt 66.5, med lite ordnung så tappar jag vikten fort.
Så kan äta mer i perioderna av ordning så jag blir viktstabilare. Men har legat runt 65-66.5 senaste månaderna så jag är inom målet fortfarande och det känns inte jobbigt längre att tänka och planera kring detta, det kommer naturligare nu.

xyz-saft

Aktiv medlem
När jag tränar hårt tappar jag lite snabbare. Går det trots allt att cykla sig smal?
Rostmackor som handbroms funkar sådär.
Jag upplever att det är lättare att hålla mat-disciplinen när jag också tränat strukturerat. De går hand i hand. Jag tror inte att bara träning fungerar, däremot är det ju knappast en nackdel.

Topp