[Din bikt] Trimma din vikt till 2023 (2022)

zodah

Aktiv medlem
När jag tränar hårt tappar jag lite snabbare. Går det trots allt att cykla sig smal?
Rostmackor som handbroms funkar sådär.
Logiskt bör det ju funka så men forskning visar att man kompenserar den hårda träningen på ett eller annat sätt.
Trots det upplever jag samma som du, de veckor jag verkligen kör mycket så tappar jag lite mer i vikt. Men risken är väl överhängande att jag går upp det igen veckorna efter om jag inte håller i kosten.

Astraboy

Aktiv medlem
Började med periodisk fasta i maj vilket jag försökt hålla under arbetsveckan. På helgerna äter jag som vanligt. Cyklingen har tyvärr fått stå tillbaka det sista året på grund av husköp, men kör styrketräning några gånger i veckan och försöker hålla mig fysiskt aktiv under dagarna.
Anledningen till fastan är att min vikt sakta men säkert krypit uppåt under det gångna året med en toppnotering på 86 kilo i maj. Jag har en del muskelmassa från träningen, men vill ändå helst hålla mig runt 80 som känns bra för mina 181 centimeter. Har alltså inte ändrat så mycket förutom att jag fastar 5 av 7 dagar mellan 20:30 och ca 10:30. I praktiken blir det att jag skippar frukost. Kvällsmacka var det länge sen jag la av med :)
Ligger nu på 83,5kg och har haft en långsam men stabil nedgång.
Jag har precis börjat cykelpendla till jobbet, så jag förväntar mig att det kommer öka takten något, men mitt mål är inte att rasa i vikt, utan hitta en ny stabil vikt mellan 79-80.

Jag har inte märkt att jag tappat i varken styrka eller energi av att fasta, jag inbillar mig att jag faktiskt känner mig något mer energisk under dagen, trots avsaknaden av "dagen viktigaste mål".

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Fail! Vägde mig idag, 70,4 och kom ihåg det som att jag vägde in på 70,5 förra veckan och var mallig hela dan (kändes för bra för att vara sant),tills jag läste mitt förra inlägg.
Det skulle visa sig att kombination med en helg hos brorsan med god mat och alkohol, två dagars VOB (ingen pendling) hade sin effekt. Bättre lycka nästa vecka och lite skönt att det ändå var illa som jag trodde (dvs jag hade rätt men är ett för dåligt minne/önsketänkande)
Långrunda igår och självspäkning har gett utdelning, går från 70,4->69,4. Om man gör sig av med en 600-800g så kanske man kan stanna där?

implor

Aktiv medlem
Idag var invägningen på 85,5kg. Trodde jag hade skött mig hyggligt men bara gått upp. Blir rejäla tag nu gällande mat och träning.

Har lite problem att orka träna mycket mera. Kör cykling (ca 2h) Tisdagar, Torsdag + En helgdag och det är vila där i mellan.

Blir att sikta på små nåbara delmål.

83 -> 80 -> 78 -> 75

Någon som testat få hjälp (coaching)?

Har gått från 130 ->70kg en gång tidigare så ingen nybörjare men svårt att hålla fokus nu med barn.

bearthefear

Aktiv medlem
Slarvat lite med invägningarna nu efter semestern när det varit mycket annat att fokusera på. Pendlat strax över/under 90 kg som var målet för sommaren.

Nu börjar det bli dags att komma in i vardagslunken igen. Slut på glass en tisdag och fika med bulle bara för att det är tråkigt att jobba hemma.

Ger mig på kaloriräkningen igen någon vecka eller två för att med hjälp av tristess döda suget.

Invägning igen till helgen, då är det under 90 som gäller och sedan fortsatt -0,5 kg/vecka.

Radiac

Aktiv medlem
Ingen perfekt vecka när det gäller mat och godis, men cyklat till jobbet och ett par pass på trainern

Blev i alla fall minus 0,7 kg enligt vågen på en vecka

Mange.

Aktiv medlem
tokslarv med fika både hemma och på jobbet och stillasittande med vab gav vågen en skjuts uppåt. Ny vecka, nya möjligheter

MrSthlm

Aktiv medlem
Hmmm, sedan jag tillfälligt slutat cykla långt har vågen pekat uppåt, börjar bli dags att lugna sig lite med ätandet. 🙃 Men däremot vet i sjutton om jag inte blivit lite råstarkare. Gäller att hitta sin balans.

JPL

Aktiv medlem
Motgång i uppgång från den besvärliga tröskeln om 73 kg. Invägd igår 74,2 kg. Tog omedelbums en 9 km löprunda med relativt många höjdmeter, sedan invägning direkt efter rundan innan vätskepåfyllnad, 72,6 kg. Bra för självkänslan, även om jag vet att det efter dusch, dryck och mat studsade tillbaka.

Källis

Aktiv medlem
Börjar väl lägga ut lite här för att sätta lite extra press på mig 🙂

Vägde mig förra veckan... -20kg sedan 1a Januari, trögt och omotiverad till en början. Men från 1a April mer " SKÄRPNING!" så -17kg från då till förra veckan. -4 kg till och jag är nöjd fram till årsskiftet eller våren och det känns okej.

Sakta men säker uppgång under 3 år pga sjukdom som medfört 6 olika mediciner. Många och mindre roliga biverkningar tyvärr var av 3 stycken har "ökad aptit och ökad vikt" som "mycket vanlig" biverkning.
Visa bilaga 579480
Väger mig inte regelbundet för att sätta för stor press, det blir när det blir. Invägning blir det i alla fall slutet på månaden då jag ska in till sjukhuset för undersökningar, får uppdatera här då.

Använder Lifesum premium för att regga mat/kcal/träning brända kcal, inte livsviktigt men lite roligt att hålla koll och se över tid vad som fungerar eller ej.

Planen var ju att bara väga mig 1 gång/månade eftersom jag börjar känna mig nöjd med resultatet/framgången från 1a April till 1a September som ovan.

Men idag 13 dagar senare blev jag tvungen att frångå min genialiska plan eftersom jag varit in på sjukhuset för undersökningar och då behövde dom en dagsfärsk vikt.

-1.9kg sedan 1a September så mina "dags för nya tag" verkar hålla i sig.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Trots (ännu) en tveksam vecka så tappar jag nio hekto sen förra fredagen. Klart nöjd med det. Spräckte 89-kilosvallen och ligger nu på 88,7kg.
Det är lite för många event med leverantörer som gör att det riskerar att gå åt fel håll men lyckades tydligen ändå på något sätt denna vecka.

bearthefear

Aktiv medlem
Dagens invägning 88,5 kg (-6,5). Midjemått 98,5 cm (-6,5).

Har varit platå efter semestern när jag fokuserat på inskolning av två barn på förskola och skolstart för det tredje. Samtidigt som min egen uppstart efter semester.

Nu en veckas skärpning vilket direkt ger resultat. Tacksamt att det ger resultat snabbt, inte alltid det är så. Haft några dagsnoteringar uppåt 91 kg, så är mycket nöjd med dagens siffra!

Idag barnkalas och mental övning i måttlighet!

Radiac

Aktiv medlem
Vägde mej två gånger i går, ena gången + 0,2 kg sen förra veckan, andra gången - 0,2 kg sen förra veckan....

Får väl se nästa vecka då, eller om jag vägen mej ikväll

anderski

Aktiv medlem
Inte vägt mig sedan början på Juni, vilket vart skönt, efter super strikt vinter och vår, ätit det jag känt för i sommar, cyklat som vanligt, förkyld 2 veckor. vägde 84,8 kg i Måndags morse, 5 juni 78,5 kg. Dags för lite mer ordnung nu. Körde korttidsfasta 22 timmar i Söndags och 19 timmar i Måndags.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Trots ett flertal bitar tunnbrödspizza på Knut inkl både veteöl, stouts samt groggar igår kväll vägde jag in på 88,8kg i morse, dvs upp 100gr sen förra veckan. Misstänker (och hoppas) att jag var lite kolhydratssvullen och att jag egentligen väger mindre.

bearthefear

Aktiv medlem
Helgen invägning 89,5 kg (-5,5), midjemått 99 cm (-6).

B5919EB3-9A1C-420A-B7FB-309CE178E347.jpeg

Har en platå vid strax under 90 kg. Är väl en kombo av att det är nån form av (inbillad?) tröskel och lite bristande motivation just nu.

Slarvar dessutom lite med den kaloriräkning jag tänkt återuppta och fuskar till följd av det också med en extra kvällsmacka och gofika när det egentligen inte finns utrymme. Så den där tröskeln kanske mest är mental…

Sam

Aktiv medlem
Jag vill inte göra reklam. Men eftersom många här snackar om kost för viktnedgång så väljer jag att visa min viktkurva. Detta är enligt recept och mängd framtaget av Weekly Revolt. Mängden är jobbig i början men maten är nyttig och man vänjer sig efter ett par dagar. Har legat stadigt på kring 92 kg senaste året efter att ha pendlat mellan 85 och 88 senaste 7 åren.

Jag har alltså tappat nästan 3 kg på drygt en vecka. Får se om det fortsätter i samma takt.

B3AA4F15-A4C5-45F7-9F5D-93CF38742EA2.jpeg

Biffbertil

Ny medlem
Jag vill inte göra reklam. Men eftersom många här snackar om kost för viktnedgång så väljer jag att visa min viktkurva. Detta är enligt recept och mängd framtaget av Weekly Revolt. Mängden är jobbig i början men maten är nyttig och man vänjer sig efter ett par dagar. Har legat stadigt på kring 92 kg senaste året efter att ha pendlat mellan 85 och 88 senaste 7 åren.

Jag har alltså tappat nästan 3 kg på drygt en vecka. Får se om det fortsätter i samma takt.

Visa bilaga 583941
Högst troligen så är det mest vatten.

Var redo på att det inte kommer fortsätta i den takten.

Räkna med att en hållbar minskning av fett är cirka 0,5-1% av din kroppsvikt per vecka.

bearthefear

Aktiv medlem
Dagens invägning 88,2 kg (-6,8 kg). Midjemått 99 cm (-6 cm).

Nu går det är rätt håll igen. Ner 1,4 kg sen förra lördagen som väl var på en topp då verkar det som. Varit mer strikt med kaloriräkningen den här veckan. Dock lite småsjuk, så träningen har dock uteblivit. Tycker egentligen att det är lättare att hålla kosten bra när man också får träna ordentligt. Men verkar gå mycket skit nu och jag har en bra spridning med tre ungar i olika barngrupper på skola/förskola…

Topp