[Din bikt] Trimma din vikt till 2023 (2022)

BFS

Aktiv medlem
Tycker våren är lite för kort för att tappa vikt. Då vill jag kunna cykla på utan onödiga kilon. Därav att jag vill gneta nu. Sub 80, eller en bit till, till våren skulle smaka fågel.
Du är ju inte förbjuden att gå ner mer under vintern. En eventuell viktminskning (fram till våren) blir en bonus istf ett måste.

JPL

Aktiv medlem
Du är ju inte förbjuden att gå ner mer under vintern. En eventuell viktminskning (fram till våren) blir en bonus istf ett måste.
Ju mer man väger under våren, desto bättre benträningen i klättringarna? Jag tänker att det finns en optimal punkt där kurvorna för ”benstyrka pga hög vikt vid träning” och ”nedåtgående vikt” skär varandra. (Säg nu inte emot detta, det är ett nästintill hållbart argument för dekadent leverne under de mörka månaderna.)

BFS

Aktiv medlem
Ju mer man väger under våren, desto bättre benträningen i klättringarna? Jag tänker att det finns en optimal punkt där kurvorna för ”benstyrka pga hög vikt vid träning” och ”nedåtgående vikt” skär varandra. (Säg nu inte emot detta, det är ett nästintill hållbart argument för dekadent leverne under de mörka månaderna.)
Viktvästar kostar ju pengar. Varför inte äta på sig en (som dessutom är mycket fördelaktig i kristider)!?

anderski

Aktiv medlem
Hemma efter 14 magiska dagar på Mallis, vikt 85,3 kg, -0,1. Känns ju rätt bra med tanke alla goda målltider och fika :-)
Dags att börja lite med lite stukturerad kost. lchf, korttisfasta 1-2 dagar i veckan mm.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Hur kinkig är du under förmiddagen innan lunch? Tycker hjärnan illa om det hela och sätter stopp på ngt vis?
Brukar normalt klara mig på en kopp havremjölkscappuccino fram till lunch. Dvs hjärna och humör håller ihop. Idag en bit in i veckan med mycket cykling kände jag, redan igårkväll att kroppen gick in nästa läge så i morse blev det att käka något. Idag med 2h på trainern och 22600 steg med hunden fick jag även käka mellanmål (proteinyoghurt m lite müsli).

Ska jag träna på får jag balansera med ätande.

Radiac

Aktiv medlem
Minus 0,15 kg senaste veckan, kanske inte så mycket att skryta med :-)

Sanningen är väl att jag inte försöker ordentlig, men ger inte upp än...

Longines

Medlem
En vecka i Paris är inte bra för vikten och det mjuka runt midjan. Detta j-a år har jag dessutom joggat mer än vad jag har cyklat, suck.
Jag ska cykla drygt en vecka på GC (fråga mig inte varför jag köpte en cykelväska och tillägg på flyget) i januari så jag får väl fixa trainern om det inte ska bli olidligt - eller är det bättre att nöta lite mtb? Kommer jag ens att orka att cykla längs kusten och upp till Fataga med omnejd?
Testade 5:2 i början av året och det var nog inte så bra för mig, tvärtom ledde det till en osund hållning till mat, vin och sötsaker. Jag äter skapligt, mkt fiber, frukt och grönt samt baljväxter - men för mkt ost, choklad och nötter. Det bästa är kanske att jag inte är lika frusen längre :) men jag vill inte ha daller i midjan, över kalsongerna och/ eller putmage. Handlar det bara om karaktär och att inte ge efter för suget på kvällarna?

qma

Aktiv medlem
Jag kör än så länge utan krav på träning och cykling, fokus på justera intaget och vänta ut förbränning av överflödet istället.

Solskenscyklar och cyklar nåt ärende då och då bara. Ser fram emot att börja hoja ordentligt i skogen igen 15 kg lättare än denna säsong.

Min approach är bara halverade portioner frukost, lunch, middag, inget extra utöver det. Hmm dricker några öl då och då dock. Tillåter enstaka mindre fusk ibland.

Det är en ganska njutbar omväxling ändå.

Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Ryggskottet börjar ge sig för denna gång. Kunde sitta av en timme på trainern utan återfall igår. Ska försöka mig på klubbrundan imorgon bitti. Lättare att ta tag i livsföringen när träningen funkar.

Mindre portioner tror jag oxå på. Lite för god mat bara…

anderski

Aktiv medlem
Testade 5:2 i början av året och det var nog inte så bra för mig, tvärtom ledde det till en osund hållning till mat, vin och sötsaker. Jag äter skapligt, mkt fiber, frukt och grönt samt baljväxter - men för mkt ost, choklad och nötter. Det bästa är kanske att jag inte är lika frusen längre :) men jag vill inte ha daller i midjan, över kalsongerna och/ eller putmage. Handlar det bara om karaktär och att inte ge efter för suget på kvällarna?
Prova korttidsfasta tycker det är enklare än 5:2, sen funkar lchf bra för mig i längre perioder.
En plan, och diciplin kommer man långt med ja och lite htfu.
Kostregistrering kan vara bra i början, så man blir medveten om hur mycket man får i sig, och vad vissa livsmedel innehåller
Gick ned 12kg vinternt 2019/2020 på 6 månader, genom detta, samt ingen Öl. Alltså strikt lchf, korttidsfasta 1-2 dar/vecka.

Senast ändrad:

Simon_

Aktiv medlem
Lång frånvaro i tråden. Efter en sommar med mycket träning och mycket onyttigt blev det en höst med mycket träning och mycket onyttigt. Visserligen liten frukost och liten lunch, men så mycket pizza, glass och godis att jag inte riktigt vågat mig nära vågen. Men idag vaknade jag och kände att det var dags, och blev både väldigt förvånad och väldigt lättad av att ha gått ner 0,4 kg sedan mitten av juni.

qma

Aktiv medlem
Min vikt vandrar några hundra gram upp och ner över ett par dagar, antar att det är kolhydrater som binder vätska lite fluktuerande. Senaste tre dagarna har den snittat 82 dock, vilket är gött - ner drygt 80 gram / dag i snitt sen mitten av Juni om jag räknar rätt. Två kilo kvar till målet.

TinyTemper

Aktiv medlem
Har tänkt att göra ett litet avtryck i denna tråden (men vet inte om min "viktresa" riktigt kan räknas, se nedan). Väger normalt mellan 61-63 kg (lite beroende på tidpunkt i månaden). Vägde idag in mig på 72 kg. Ska tilläggas att jag är gravid i vecka 33 och antagligen inte kommer att stanna på 72 kg... Förväntar mig ett rejält vikt-dropp i samband med förlossningen (men undrar om jag kan lyckas med att gå tillbaka helt till min ursprungsvikt). Det är nog mest därför jag outar mig här, för ytterligare motivation om det skulle bli så att det segar sig kvar några kilon trots att bebisen är ute.

Kostmässigt gäller just nu det som tolereras för dagen samt intag enligt "lite och ofta". Att äta ett större mål resulterar garanterat i andningssvårigheter.

Träningsmässigt har jag ett mål på 2 timmar och 30 minuter per vecka som minimum. I detta ingår styrketräning med kettlebells eller gummiband samt lättare stigcykling. Vardagsmotionen består av cirka tre promenader med livlig unghund i varierande terräng/dag.

Ska göra mitt bästa för att hålla i träningsmålet fram till det är bebisdags. Hoppas att det underlättar för kommande rehabilitering och viktnedgång.

lundatok

Aktiv medlem
Härligt! Vi har en 8 veckors bebis som aammar ordentligt, kilona rinner av frun hemma.

För egen del så har jag tappat en hel del motivation runt cyklingen, hoppas på att tända till igen när kaoset släpper lite mer.

TinyTemper

Aktiv medlem
Härligt! Vi har en 8 veckors bebis som aammar ordentligt, kilona rinner av frun hemma.

För egen del så har jag tappat en hel del motivation runt cyklingen, hoppas på att tända till igen när kaoset släpper lite mer.
Tror också att det tar lite tid att komma tillbaka till sig själv och egna intressen efter stora livsförändringar med mycket stök. Tur att det är lite av lågsäsong när det gäller cyklingen snart iaf (om man nu inte älskar att köra i snö dvs.)

Freddie L

Aktiv medlem
Tror också att det tar lite tid att komma tillbaka till sig själv och egna intressen efter stora livsförändringar med mycket stök. Tur att det är lite av lågsäsong när det gäller cyklingen snart iaf (om man nu inte älskar att köra i snö dvs.)
Man kan t.o.m. få acceptera att man INTE kommer tillbaka till sig själv och egna intressen. Inte riktigt som tidigare, inte inom överskådlig tid. Men i fallet med att skaffa barn är det ett lågt pris att betala, imho. Och sen kan det komma oväntade belöningar, den bästa tiden i mitt cykelliv var faktiskt när det var barncykling i närområdet under några år. Ingen puls, inga häftiga upplevelser, ingen utveckling (för mig) men massor av härliga minnen och stolta ögonblick.
Så ha inte för bråttom att ”komma tillbaka”, passa på att utforska de nya möjligheterna. Cykla själv kan man göra när barnen är stora. Och det går i ett ögonblick.

SIE

Aktiv medlem
Jag fick hem en garmin index s2-våg idag. Mitt viktproblem är inte antal kilon utan snarare kilonas fördelning över muskler/fett/vatten/skelett etc. Får jag va med ändå?
What gets measured gets done sägs det ju, automagisk loggning över wifi borde ju underlätta.

Bellyboy

Aktiv medlem

Lågan kommer tillbaka! Man är så sliten den första tiden men det blir verkligen enklare. Har en liten på 17månader och kan få till 2-3 träningspass i veckan utan att det stör på hemmafronten.

n3wton

Aktiv medlem
Lågan kommer tillbaka! Man är så sliten den första tiden men det blir verkligen enklare. Har en liten på 17månader och kan få till 2-3 träningspass i veckan utan att det stör på hemmafronten.
Instämmer! Det var några mörka år i början, men sen kommer ork, tid och (tränings)glädje tillbaks. Idag när mina är 6 och 8 är tillvaron bra mycket enklare av flera anledningar.

TinyTemper

Aktiv medlem
Äger ingen våg, men brukar i normala fall väga mig på jobbet varannan vecka. Alltid exakt likadana kläder (landstingspyjamas) och samma våg. Nu får jag nöja mig med att väga mig hos barnmorskan. Nästa tid för detta är på måndag (blir spännande och otäckt att se vad som hänt sedan sist 😳). Just nu känns det ungefär som att kuska runt i stridsutrustning dygnet runt, och värre lär det bli om man ska tro de lärda 😅.

n3wton

Aktiv medlem
Äger ingen våg, men brukar i normala fall väga mig på jobbet varannan vecka. Alltid exakt likadana kläder (landstingspyjamas) och samma våg. Nu får jag nöja mig med att väga mig hos barnmorskan. Nästa tid för detta är på måndag (blir spännande och otäckt att se vad som hänt sedan sist 😳). Just nu känns det ungefär som att kuska runt i stridsutrustning dygnet runt, och värre lär det bli om man ska tro de lärda 😅.
Du får inte glömma av att det är fullt normalt och önskvärt att gå upp i vikt vid graviditet!

Se till att inte balla ur med sockerintaget, släpp viktnojan och ta tag i sådana detaljer när du och barnet har landat efter födseln. Imho!

TinyTemper

Aktiv medlem
Du får inte glömma av att det är fullt normalt och önskvärt att gå upp i vikt vid graviditet!

Se till att inte balla ur med sockerintaget, släpp viktnojan och ta tag i sådana detaljer när du och barnet har landat efter födseln. Imho!
Nej, just nu är viktnojan inte så aktuell (det går ju bara åt ett håll i några veckor till). Rekommenderad viktuppgång för min del är mellan 14-16 kg. Men jag känner att det är mycket extravikt redan nu och att det ska bli skönt att bli av med många av de kilona ganska så snabbt.

anderski

Aktiv medlem
Legat på 85-86 kg senaste månaderna, men fett blir till muskler hela tiden! :-)
85,7 kg i söndags morse, muskel massa 73,3 kg, ben massa 3,3 kg, Fett masa 9 kg, vatten 47,4 kg

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp