[Din bikt] Trimma din vikt till 2023 (2022)

SIE

Aktiv medlem
Legat på 85-86 kg senaste månaderna, men fett blir till muskler hela tiden! :-)
85,7 kg i söndags morse, muskel massa 73,3 kg.
Fan du, där ligger man i lä.
B264AB0E-E17F-499B-8C75-70BF7C2702E3.jpeg

josofin

Aktiv medlem
Nej, just nu är viktnojan inte så aktuell (det går ju bara åt ett håll i några veckor till). Rekommenderad viktuppgång för min del är mellan 14-16 kg. Men jag känner att det är mycket extravikt redan nu och att det ska bli skönt att bli av med många av de kilona ganska så snabbt.
Jag misstänker att du har ungefär lika mycket myror i brallan som jag, och då kommer det inte bli några problem! Du kommer inte vilja sitta still bara för att du har en bebis. Jag gick upp 15-20 kg vid båda graviditeterna och ner till utgångsläge innan jag hann tänka på att väga mig. Bebis behöver inte betyda soff-läge. Du är van att vara aktiv, då kommer du vara det sen också. Det gäller bara att vara lite kreativ och flexibel med vilken aktivitet som funkar med bebisen. Lycka till 🍼🧸!

SIE

Aktiv medlem
Som sagt va en väldigt seriös tråd detta😊
Nja 😊 men jag tror nog alla i tråden är pålästa nog att veta att kroppsvikt inte är representativt för att avgöra fysiskt välmående. Men vill man mäta/trimma vikt, dvs det tråden behandlar, så är vågen snudd på oslagbar bland hemmets apparater 🙃

roller

Aktiv medlem
Felet många gör är att titta på vågen
Vågen i sig är väl inte fel att använda? Men man kan använda den fel. Dels om man använder enbart vågen för att mäta sin progression utan att använda t.ex. måttband, kaliper eller spegel. Men även om man drar för långtgående slutsatser av små viktförändringar. Man behöver förstå hur stor den normala variationen är utan att men egentligen har ändrat kroppskompositionen.

TinyTemper

Aktiv medlem
Jag misstänker att du har ungefär lika mycket myror i brallan som jag, och då kommer det inte bli några problem! Du kommer inte vilja sitta still bara för att du har en bebis. Jag gick upp 15-20 kg vid båda graviditeterna och ner till utgångsläge innan jag hann tänka på att väga mig. Bebis behöver inte betyda soff-läge. Du är van att vara aktiv, då kommer du vara det sen också. Det gäller bara att vara lite kreativ och flexibel med vilken aktivitet som funkar med bebisen. Lycka till 🍼🧸!
Det var det bästa jag hört på länge (y). Tack ☺️.

anderski

Aktiv medlem
Det är inte fettfri vikt du menar och inte muskelmassa
Vet ej, withings specar det som muskelmassa:
sen har de med ben massa som är 3,3 kg i mitt fall.

Muscle mass

Muscle mass indicates the weight of muscle in your body. Muscle mass is composed of 3 types of muscles: skeletal, smooth, and cardiac muscle.

Skeletal muscle is also called striated muscle and is under voluntary control. As an example: the biceps are a skeletal muscle.

Smooth muscle is an involuntary non striated-muscle that contracts autonomously without any voluntary thought. The gut is an example of a smooth muscle.

Cardiac muscle is a mix between skeletal and smooth muscle: it is an involuntary striated muscle.

The normal ranges for muscle mass are as follows:

AgeWomenMen
20-3963% - 75,5%75% - 89%
40-5962% - 73,5%73% - 86%
60-7960% - 72,5%70% - 84%

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Nej, just nu är viktnojan inte så aktuell (det går ju bara åt ett håll i några veckor till). Rekommenderad viktuppgång för min del är mellan 14-16 kg. Men jag känner att det är mycket extravikt redan nu och att det ska bli skönt att bli av med många av de kilona ganska så snabbt.

Jag, som man, gick upp några kg i vikt efter födelsen av var son. Allt extravikt var i muskler i armarna. På den tiden åkte jag nästan bara lvgcykel och skridsko och lite längd/turskidor. Då hade jag ganska veka muskler i armarna. Sonen gav mig "gratis" armträning. Då kunde jag plötslig köra tredje växel vid längd-skate åkning utan problem (trodde att det var en teknik-problem, men det visade sig vara en kraft-problem). Nu sonen är större får jag "gratis" arm-träning av stökig-stig-körning istället.

Lite mer relevant för dig kan jag meddela att min fru efter (problematiska) förlossningen var snabbt tillbaka på hennes vikt innan graviditeten. Som @josofin skrev, om man är aktiv förbli man det efter födelsen. Kanske måste man anpassa aktiviteten lite. I var fall krävde det ingen anpassning: vandring, springa, lvg-cykling med cykelkärran, långfärdsskridsko och längd/turskidsåkning med skidor under cykelkärran.

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag har haft en trevlig offseason, ökade ca 3,5-4 kg på några månader men nu försöker jag skärpa mig. 🙃 Det är dock jul strax, hmmm.

SIE

Aktiv medlem
Vet ej, withings specar det som muskelmassa:
sen har de med ben massa som är 3,3 kg i mitt fall.

Muscle mass

Muscle mass indicates the weight of muscle in your body. Muscle mass is composed of 3 types of muscles: skeletal, smooth, and cardiac muscle.

Skeletal muscle is also called striated muscle and is under voluntary control. As an example: the biceps are a skeletal muscle.

Smooth muscle is an involuntary non striated-muscle that contracts autonomously without any voluntary thought. The gut is an example of a smooth muscle.

Cardiac muscle is a mix between skeletal and smooth muscle: it is an involuntary striated muscle.

The normal ranges for muscle mass are as follows:

AgeWomenMen
20-3963% - 75,5%75% - 89%
40-5962% - 73,5%73% - 86%
60-7960% - 72,5%70% - 84%
Vill man mäta i syfte att påverka så känns det isf som att endast ”Skeletal muscle” är värt att beakta?

anderski

Aktiv medlem
Vågen i sig är väl inte fel att använda? Men man kan använda den fel. Dels om man använder enbart vågen för att mäta sin progression utan att använda t.ex. måttband, kaliper eller spegel. Men även om man drar för långtgående slutsatser av små viktförändringar. Man behöver förstå hur stor den normala variationen är utan att men egentligen har ändrat kroppskompositionen.
Jo, mäter normalt med måttband på 3 ställen, midja, navel och höft.

qma

Aktiv medlem
Min viktminskning planade ut vid senaste noteringen (82 kg). Vissa dagar står det 81,5 men pendlar upp igen. Inne på sista få jobbdagarna nu, med full release-hets. Tar ledigt över jul och nyår från tisdag. Upplever att jag har bättre fokus på sånt här periferalt utan detta hetsiga jobbläge.

qma

Aktiv medlem
Jag ska fanimig stå emot julen i år. Alltjämt still på 82 kg men det är ju årslägsta iaf. Har trillat dit några gånger på sötsaker, men håller fast vid halverad portionsstorlek och gillar det verkligen. Större delen av njutningen är ändå i den halvan.

TinyTemper

Aktiv medlem
Invägning hos barnmorskan idag 72,4 kg. Planat ut något och hon misstänkte att det kunde vara lite muskelmassa jag tappat (å nej). Kan eventuellt vara lite lår som försvunnit nu när jag inte cyklar lika mycket som vanligt.

Berk

Aktiv medlem
Här har hela familjen (haft) ett virus där man nästan inte vill äta (för att man har ont i magen) i ett eller två dagar. Det måste väl tar ned vikten med omkring ett kg. Men vi väger oss inte, så tyvärr har jag ingen siffror.

Bonzo

Aktiv medlem
Har tidigare i tråden skrivit att jag i slutet av förra året började gå på gym, men att viktnedgången lät sig väntas på. Nu har det gått ganska precis ett år sedan jag började gymma och jag ligger på -10 kg jämfört med för ett år sedan så på det stora taget känner jag mig ändå rätt nöjd.
Utöver träningen har jag väl egentligen inte gjort några enorma ansträngningar. Jag har kanske tänkt lite mer på vad jag stoppar i mig men jag känner ändå inte att jag gjort avkall på något som jag saknar särskilt mycket.

Kan även nämna att jag faktiskt kunde knäppa byxorna till skinnstället i somras, något som inte gick sommaren -21. Jag skulle dock önska att jag kunde tappa ytterligare några kilo och några cm i midjemått innan jag är helt nöjd.

En lite rolig sak är att jag var på semester i Australien under hela november och där slarvades det med kosten varje dag i fyra veckor, så jag blev rätt förvånad när jag kom hem och vågen visade -1,6 kg jämfört med när jag åkte.

Radiac

Aktiv medlem
Kan även nämna att jag faktiskt kunde knäppa byxorna till skinnstället i somras, något som inte gick sommaren -21. Jag skulle dock önska att jag kunde tappa ytterligare några kilo och några cm i midjemått innan jag är helt nöjd.

Mitt skinnställ har en tendens att krympa till våren.... :-)

Makten

Aktiv medlem
Här har hela familjen (haft) ett virus där man nästan inte vill äta (för att man har ont i magen) i ett eller två dagar. Det måste väl tar ned vikten med omkring ett kg. Men vi väger oss inte, så tyvärr har jag ingen siffror.
Förmodligen samma här: Rejäl magknip i 3-4 dar och feber. Sen hux flux borta.
Funderar på om det kunde vara salmonella. :unsure:

Makten

Aktiv medlem
Om det är samma som många har haft nyligen måste det väl vara en virus.
Kanske, men jag läste förra veckan att det varit ett salmonellautbrott i Norge och Sverige. Symptomen passar perfekt. Åt dessutom norsk lax förra fredan precis innan det bröt ut. 😬

Skitsamma, det gick i alla fall över ganska kvickt även om det var riktigt jobbigt ett tag. :giggle:

Berk

Aktiv medlem
Kanske, men jag läste förra veckan att det varit ett salmonellautbrott i Norge och Sverige. Symptomen passar perfekt. Åt dessutom norsk lax förra fredan precis innan det bröt ut. 😬

Skitsamma, det gick i alla fall över ganska kvickt även om det var riktigt jobbigt ett tag. :giggle:

Hade missat det. Jag har dock inte ätit lax och några dagar emellan sjukdom av olika familjemedlemmar visar på något som inte sprids via mat.

lundatok

Aktiv medlem
Håller fast vid att inte äta efter middagen, har smyger igång på gymmet och zwift för att få upp förbränningen lite.

Händer inte mycket på vågen, det känns bättre och jag är lite piggare. Får nog skruva ner mellanmål och storlek på portioner över tid, just nu fokuserar jag på att hitta tillbaka till ett hållbart mönster.

Köp & Sälj

Topp