[Din bikt] Trimma din vikt till 2023 (2022)

SIE

Aktiv medlem
Stabil på 85 i veckan.
Svårt att träna när jullovsledig son inrättat sovplats alldeles bredvid trainern, vädret är soppigt med snorhala hällar. Kanske lika bra att dricka öl och steka köttbullar istället?
1-2 snabba timmar Z2 på trainern så kommer den där ölen smaka riktigt gött 👍

cubefritzz

Aktiv medlem
Vill man gå ner i vikt snabbt testa årets infuensa eller Corona. lovar att man går ner i vikt snabbt =). Tappade själv ett par kilo och jag slapp köra trainern =). Å andra sidan tappade jag även kondition när jag blev frisk pga detta =). Finns fördelar och nackdelar med alla träningsmetoder =). Ät mindre = och du tappar vikt, bli sjuk och du tappar vikt. Äter man mindre så äventyrar man också immunförsvaret. Med mindre intag av normal nyttig mat menar jag att du halverar din normala frukost och du halverar din normala middag. Svårare än så är det inte =). På köpet kan du istället kanske få att du äventyrar immunförsvaret om du har otur men du kommer garanterat gå ner i vikt =).

bearthefear

Aktiv medlem
Lite jojo ända sen augusti, men har ändå etablerat mig runt 89 kg vilket är 6 kg mindre än när jag började. Hade som mål att vara nere på BMI 25 till jul, vilket skulle betyda ca 3,5-4 kg till ner. Men har inte riktigt kunnat hitta motivationen. Är uppenbarligen rätt nöjd med att bara tappat dom där 6 kg…

Men jag får väl försöka leva på någon nyårs-löftes-våg fram till våren där motivationen inför badsäsongen kanske kommer (även om det sällan påverkat så mycket tidigare).

Nu är det julledighet, julmat och fest. Nya tag nästa år!

Fransosen

Aktiv medlem
Hur gör man för att gå ner i vikt och hålla sig där utan att bli undernärd? Jag har hållit mig kring 75 kg ett tag (173 cm lång för den som undrar) och väger nu efter någon vecka med mer mat något kilo mer. 79 kg vägde jag in på igår kväll. Jag sökte sjukvård eftersom jag varit så fruktansvärt trött och där det visade sig enligt blodprov att jag hade blodbrist. Märkte även av att jag hade något förstorade pupiller, kanske pågrund av den extrema tröttheten? Jag misstänker att det berodde på att jag varit undernärd då jag nu mår så väldigt mycket bättre med högre intag av mat. Vad tror ni? Något ni känner till eller märkt av?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Hur gör man för att gå ner i vikt och hålla sig där utan att bli undernärd? Jag har hållit mig kring 75 kg ett tag (173 cm lång för den som undrar) och väger nu efter någon vecka med mer mat något kilo mer. 79 kg vägde jag in på igår kväll. Jag sökte sjukvård eftersom jag varit så fruktansvärt trött och där det visade sig enligt blodprov att jag hade blodbrist. Märkte även av att jag hade något förstorade pupiller, kanske pågrund av den extrema tröttheten? Jag misstänker att det berodde på att jag varit undernärd då jag nu mår så väldigt mycket bättre med högre intag av mat. Vad tror ni? Något ni känner till eller märkt av?
Låter dramatiskt med symptom på undernäring. Hur många kg har du gått ner? Hur snabbt gick det? Hur lite har du ätit på vägen? Räknar du kalorier? 75 kg på 173c låter inte som undernäring i sig.

Det blir lätt frågor när man skriver som du gör.

SIE

Aktiv medlem
Det känns som utmärkta frågor att ställa till just sjukvården. Hoppas du hittar en bra balans!

Fransosen

Aktiv medlem
Låter dramatiskt med symptom på undernäring. Hur många kg har du gått ner? Hur snabbt gick det? Hur lite har du ätit på vägen? Räknar du kalorier? 75 kg på 173c låter inte som undernäring i sig.

Det blir lätt frågor när man skriver som du gör.

Jag vet att 75kg på 173 cm inte låter som undernäring. Har hållit mig på 75kg sedan slutet av sommaren i alla fall. Kalorier räknar jag inte men jag är medveten om att jag inte äter speciellt kaloririk mat, men har inte sett det som ett bekymmer då jag inte gått ner något i vikt ytterligare från mina 75 kg. Då jag har ätit mer så brukade jag väll väga kring 76 kg till 77 kg kanske. Ska göra ytterligare ett blodprov som uppföljning någon gång i februari och få då se om mitt blodvärde ökat. Värt att nämna är att jag inte tycks haft brist på varken vitaminer eller mineraler.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag vet att 75kg på 173 cm inte låter som undernäring. Har hållit mig på 75kg sedan slutet av sommaren i alla fall. Kalorier räknar jag inte men jag är medveten om att jag inte äter speciellt kaloririk mat, men har inte sett det som ett bekymmer då jag inte gått ner något i vikt ytterligare från mina 75 kg. Då jag har ätit mer så brukade jag väll väga kring 76 kg till 77 kg kanske. Ska göra ytterligare ett blodprov som uppföljning någon gång i februari och få då se om mitt blodvärde ökat. Värt att nämna är att jag inte tycks haft brist på varken vitaminer eller mineraler.
Undernäring/näringsbrist kan man väl åka på även om vikten säger något annat. Är du vegetarian/vegan och inte får i dig tillräckligt med protein?

Försök se över kvalitén på det du äter, jag levde i yngre dagar på makaroner, micropizza, pulvermos och fiskpinnar min första säsong i Åre. Sen mängder med sprit och öl på det och skidåkning 7 dgr i veckan. Jag såg ut som Iggy pop i Maj när säsongen var slut. År två åt jag bättre, festade lika mycket och åkte lika mycket men liknade inte Iggy efteråt 😁

Senast ändrad:

qma

Aktiv medlem
Gick i mål med mitt bantningsprojekt imorse. 80,0 kg på vågen. Väger mig alltid naken på morgonen innan frukost/dryck så det är kanske ett par kilo kvar tills arbetsvikten dagtid är 80. (När jag vägde såhär för några år sen så vägde jag mig vid slumpvis tidpunkter.)

Jag är så pass nöjd med hur det funkar med halverad måltid (relativt hur jag åt under viktuppgång alltså - orkar inte hålla på och räkna, eller hålla mig till mer detaljerade koncept) att jag fortsätter tills vidare.

Sidonot om spåret näringsbrist. Att ha ett litet energiunderskott är ju inte farligt så länge man har nån ynka fettreserv och äter någorlunda vettiga saker. Näringsbrist får man ju snarare av att inte äta tillräckligt näringsrik mat, så att man får brist på vitaminer, mineraler, fibrer, etc. Det är ju inte direkt kopplat till energi-intag.

Fransosen

Aktiv medlem
Undernäring/näringsbrist kan man väl åka på även om vikten säger något annat. Är du vegetarian/vegan och inte får i dig tillräckligt med protein?

Försök se över kvalitén på det du äter, jag levde i yngre dagar på makaroner, micropizza, pulvermos och fiskpinnar min första säsong i Åre. Sen mängder med sprit och öl på det och skidåkning 7 dgr i veckan. Jag såg ut som Iggy pop i Maj när säsongen var slut. År två åt jag bättre, festade lika mycket och åkte lika mycket men liknade inte Iggy efteråt 😁

Är inte vegetarian men försöker att inte äta allt för mycket kött. Kvalitet kan jag nog inte förbättra… Är nykterist och köper inte snabbmat eller dylikt. :-)

Hälsingland

Aktiv medlem
Är inte vegetarian men försöker att inte äta allt för mycket kött. Kvalitet kan jag nog inte förbättra… Är nykterist och köper inte snabbmat eller dylikt. :-)
Är kvaliteten bra och balansen protein, kolhydrat och fetter bra får du nog sätta hoppet till vården och söka en dietist om inte vc föreslår det? Men så brukar det ju tyvärr sällan vara utan man får jaga på själv.

Fransosen

Aktiv medlem
Är kvaliteten bra och balansen protein, kolhydrat och fetter bra får du nog sätta hoppet till vården och söka en dietist om inte vc föreslår det? Men så brukar det ju tyvärr sällan vara utan man får jaga på själv.

Jag slogs bara av hur fort jag kände mig bra av att äta mer än jag brukar! Får se hur det utvecklas och hoppas på att jag inte får bakslag! För jag har verkligen inte mått bra… Tack allesammans! ☺️

Fransosen

Aktiv medlem
Du har inte haft en kolhydratfattig kost ev?
Det kan nog stämma! Brukar som sagt inte räkna kolhydrater så har inte så jättebra koll på den fronten. Brukar välja baljväxter framför potatis exempelvis och en portion med bara grönsaker och lite tonfisk har jag inget emot att äta. Nu lever jag inte på det ovannämnda men tänkte ge det som exempel bara! :-)

HåkanC

Aktiv medlem
Syftar du på dig själv?
Nej
Om jag kommer ihåg rätt nämndes det i åtminstone en av delarna i det här programmet
Där sade de att det ffa var de som bytte från lågkolhydratkost => vegansk som kände sig piggare och orkade mer
Men det är över tre år sedan så jag kan mkt väl komma ihåg fel.

Redigerat: Förtydligande

Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
86,7 nu på morgonen.
Får väl sätta den noteringen på julkontot. Bara ta nya tag. Käka som en gris och lalla runt i skogen funkar inte.

Radiac

Aktiv medlem
Glömde att väga mej i söndags (kör veckovägning) Så ny vägning på söndag, och misstänker jag, dags för nya tag efter den... :-)

Radiac

Aktiv medlem
Då "nollställer" jag och börjar om, så ska vi se om det går att lyckas bättre nu. Fortsatt vägning en gång i veckan
(eller om jag ska gå förslaget om årsvis vägning :-)

I den bästa av värdar så ner 8 kg, men är nöjd med 5-6 kg

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Gnuggar på, nåja, och får effekt därefter. 86,5 något förstoppad i morse är 4 kg mer än i somras. Mycket mat och dryck över helgerna gör så med mig. Normal cykling och träning räcker inte.

Äta mindre får bli 2023 års motto.

mattihp

Aktiv medlem
Inte vågat väga mig efter sommaren. Danmarks alla bakverk slog hårt. Nu kom julen också. Har nog trillat upp till 90-95 eftersom inte alla L-skjortor sitter så bra längre.. Vill verkligen inte gå tillbaka till några X!

Nu blir det mindre snask och hårdare disciplin på cyklandet, fler matlådor med till jobbet!
Slutade på 11507km. Ska jag slå det så måste jag hitta motivationen till våren igen!

Den stora utmaningen har varit att ta mig upp på morgonen nu när det är mörkt ute.

Olmo

Aktiv medlem
Jobbresor, sjukdom, helger och att jag börjar bli en gammal gubbe gjorde att jag blev 73,något från 69,9 i somras (fördelade på 173 cm), och med mindre muskelmassa. Behövde inte ens väga mig eftersom det syns tydligt i spegeln...

Nu är det styrketräning som gäller... + stopp på sötsaker fram till Påsk 😱

Astraboy

Aktiv medlem
Min stabila nedgång har stannat av lite de senaste par månaderna. Kan ju bero på en massa saker, där jul är en av dom. Ligger kvar runt 83,5. Har inte blivit att jag cyklat till jobbet så mycket som jag velat beroende på väder och lathet. Min tanke är ju att det ska räcka med periodvis fasta, men nu känner jag att jag måste nog öka min förbränning något om jag ska nå mitt mål på 79kg

SIE

Aktiv medlem
Jag köpte en Garmin Index-våg för någon månad sedan. Smidigt om man redan befinner sig i Garmin-ekosystemet med alla dess brister då invägningar laddas upp i molnet/appen, redovisar även kroppsfett, muskelmassa mm. De måtten är ju lite godtyckliga men det viktiga är väl att man kan se vad som ökar och vad som minskar, och att hålla koll på sin (tynande) muskelmassa känns nog aktuellt för en och annan farbror.

mattihp

Aktiv medlem
Min stabila nedgång har stannat av lite de senaste par månaderna. Kan ju bero på en massa saker, där jul är en av dom. Ligger kvar runt 83,5. Har inte blivit att jag cyklat till jobbet så mycket som jag velat beroende på väder och lathet. Min tanke är ju att det ska räcka med periodvis fasta, men nu känner jag att jag måste nog öka min förbränning något om jag ska nå mitt mål på 79kg
Köp ett bra regnställ och börja köra Turf. Det börjar med en kvarts omväg till jobbet och en till kvarts omväg från jobbet på hojen, sen helt plötsligt är du besatt...

Radiac

Aktiv medlem
Åkte på Influensan, eller vad det nu var (har inte testat mej) i onsdags
Legat knockad med 40-grader i helgen, så gårdagens vägning, som ju var väldigt trevlig, kanske inte har helt med verklighetens överstämmande att göra :-)
Börjar kvickna till nu, så kommer väl igång i mitten av veckan, så kanske kommande söndagsvägning blir mer rättvis...

cubefritzz

Aktiv medlem
Mycket havregrynsgröt, skippa socker ersätt med honung. Kör mycket zwift hellre kortare intervall sträckor med Zwift fast flera ggr i veckan. Rygg, ben och magträning. Får
man en förkylning så rasar man i vikt.

Köp & Sälj

Topp