[Din bikt] Trimma din vikt till 2023 (2022)

anderski

Aktiv medlem
Ligger på 86-87 kg, blir av med en del fett, men får ännu mer muskler, så går inte ned direkt.
men muskler är ju bättre än fett då. Har inte börjat nån planerad viktnedgång än, men gick inte upp under Jul & nyårs helgerna i alla fall. Ska bli av med en 3-4 kg fett massa typ.
Det blev typ ingen Julmat, alhohol under jul nyårs helgerna,2 carlsberg hof, en irish coffe special hemmagjord, 2 små glas vin på nyår. Köpte en Julöl, men den var kass så den åkte i vasken.

Bilagor

• Screenshot_20230109_165524_Health Mate.jpg
    Screenshot_20230109_165524_Health Mate.jpg
    128.4 KB · Besök: 20

n3wton

Aktiv medlem
Ligger på 86-87 kg, blir av med en del fett, men får ännu mer muskler, så går inte ned direkt.
men muskler är ju bättre än fett då. Har inte börjat nån planerad viktnedgång än, men gick inte upp under Jul & nyårs helgerna i alla fall. Ska bli av med en 3-4 kg fett massa typ.
Det blev typ ingen Julmat, alhohol under jul nyårs helgerna,2 carlsberg hof, en irish coffe special hemmagjord, 2 små glas vin på nyår. Köpte en Julöl, men den var kass så den åkte i vasken.
Betänk att man, utan otillåtna preparat, bara kan lägga på sig ytterst lite muskelmassa mätt i kilo över tid. Är det ett kilo som max per år man pratar om?

nisseson

Aktiv medlem
Betänk att man, utan otillåtna preparat, bara kan lägga på sig ytterst lite muskelmassa mätt i kilo över tid. Är det ett kilo som max per år man pratar om?
Det finns gränser men ett kilo per år gäller nog (?) någon som redan ligger ganska nära sitt max. Går man från superspinkig till bara spinkig så kan man lägga på ett antal kilon.

n3wton

Aktiv medlem
Det finns gränser men ett kilo per år gäller nog (?) någon som redan ligger ganska nära sitt max. Går man från superspinkig till bara spinkig så kan man lägga på ett antal kilon.
Nu kan jag ganska lite i sak egentligen, men man ska nog betänka att muskelmassan står för en förhållandevis liten del av kroppsvikten, så om man lägger på sig "ett antal kilon" så är det nog extremt stor procentuell ökning. Tror det är lätt att överskatta hur mycket muskelmassa man faktiskt lägger på sig.

Att man blir galet mycket starkare på väldigt kort tid i början är ju inte direkt proportionellt mot den faktiska muskelmassan utan beror på tusen andra saker. En som kan bänka 100 kg har inte nödvändigtvis dubbelt så mycket muskler mot när hen bara klarade 50 kg i bänk.

Vad jag ville komma fram till var att det är lätt att dra till med att man "tappar fett men lägger på sig muskler" när vågen inte går nedåt, vilket förmodligen oftast är en försköning av situationen. Åtminstone gäller detta för mig.😛

Simon_

Aktiv medlem
Spännande! Detta har jag inte haft koll på förut, även om förstått att ökad styrka och ökad muskelmassa inte är samma sak.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Klev upp med en vikt jag inte vill ha.
Fan detta trendar i fel riktning. Undrar vad att göra. Så jäkla illa sköter jag mig inte. Inga onödiga mellanmål, inga kvällsmackor, knappt några snacks, hundprommenader 1-3 ggr/dag, träning 3-4/v. Någon god öl/vin fre-lö.

Nåja, nu ser det väl ut som jag kan börja cykelpendla, ca 5 mil/dag, så kanske hoppas på det.

Fredrik Å

Aktiv medlem
-8kg sen toppnoteringen någon gång i våras.
Slutat köpa det där goda som åkte ner i kundkorgen vid kassan,äter 5 av 7 luncher hemma, slutat köra massa Z3 och fokuserar på Z2 och Z4-pass istället.
Når snart min målvikt men sen gäller det att stanna kvar där vilket förmodligen är det svåraste.

MAMTB

Aktiv medlem
Vägde in på 89,5kg i början av maj förra året (2022) och tog då tag i träningen igen efter ett uppehåll på ca 2 år. Hade då en FTP på 180w (2,02w/kg). Nu 8,5 månader senare med 6-8h cykel i veckan (4pass/vecka) samt några styrkepass så är jag nere på 70,2kg vid senaste invägningen och en FTP runt 265w (3,77w/kg). Gått från BMI 29,2 till BMI 22,9.

Förutom att jag började träna igen så minskade jag födointaget på kvällarna under vardagarna när jag jobbar. Så måndag till Torsdag äter jag frukost, lunch, mellanmål och sedan middag runt kl 17-18. Därefter äter jag inget mer förrän frukost dagen efter. På helgerna äter jag oftast nåt mer på kvällen samt klämmer in nån fika varje dag.
vikt.png
bmi.png

Senast ändrad:

Radiac

Aktiv medlem
Inte varit helt frisk den här veckan heller, så ingen träning, och ganska dåligt med mat, så vet inte hur jag ligger till egentligen
Men.... vi säger väl ner ett kilo senaste två veckorna :-)

bearthefear

Aktiv medlem
Nytt år nya möjligheter sägs det ju. Har som sagt harvat runt 90 kg senaste månaderna. Lyckades hålla mig där över julen också.

Har väl gömt mig lite bakom att jag faktiskt gått ner 5 kg från sämsta läget. Så jag tänker att jag börjar om nu.

I lördags vägde jag in mig på 90,0 kg vilket blir årets startvikt. Målet är 82 kg. Första delmål är BMI under 25, vilket skulle innebära 85,56 kg. Vi avrundar väl till 85,5 kg för att vara på säkra sidan.

BMI-målet till sommaren känns som en rimlig utmaning!

anderski

Aktiv medlem
Började seriös deff igår, vikt idag 86,8 kg (bmi 25,6), midja 95cm, höft 100cm.
Siktar på 80 kg, fas 1 83 kg.
Det blir korttidsfasta 1-2 dar/vecka och lchf och ingen Öl, det brukar vara effektivt.

Senast ändrad:

me.I.am

Aktiv medlem
Nu så, nu är det dags. Tog en cold turkey med fika, inget sen i fredags (semlan i semmeltråden? bevisa att jag åt den!).

Fikat rätt mycket dagligen ett bra tag, tänkte dra ner på det rejält, och börja med en snabb maxpulsrunda som start på dagen. Det var receptet när jag gick ner 15 kg några år sedan. Förhoppningen är att jag skall kunna njuta lite av semmelperioden ändå.

88 kg.

Geluten

Medlem
Man kan lägga på sig mer beroende på förutsättningar och hur van man styrketränare man är.

"Det är som sagt inte ovanligt att en nybörjare ökar sin fettfria massa med cirka 2–3 kg under sina första månader av träning. En person som är van vid träning kan ofta öka med 1–2 kg om träningsupplägget och förutsättningarna är bra."
Källa: https://www.styrkelabbet.se/hur-snabbt-kan-man-bygga-muskler/

me.I.am

Aktiv medlem
Nu så, nu är det dags. Tog en cold turkey med fika, inget sen i fredags (semlan i semmeltråden? bevisa att jag åt den!).

Fikat rätt mycket dagligen ett bra tag, tänkte dra ner på det rejält, och börja med en snabb maxpulsrunda som start på dagen. Det var receptet när jag gick ner 15 kg några år sedan. Förhoppningen är att jag skall kunna njuta lite av semmelperioden ändå.

88 kg.

Ett litet tillägg.
"Snabb maxpulsrunda" är en väldigt kort runda, typ mellan 2-5 km. Dels för att få igång förbränningen (vet dock inte om det är så), men framförallt för att jag liksom @geologen (är han inte kvar på Happy?) inte känner något sug efter fika eller äta något på ett tag, även efter en kort runda, om jag fått upp pulsen.
Samt att jag vaknar till och jobbar bättre.

roller

Aktiv medlem
Ett litet tillägg.
"Snabb maxpulsrunda" är en väldigt kort runda, typ mellan 2-5 km. Dels för att få igång förbränningen (vet dock inte om det är så), men framförallt för att jag liksom @geologen (är han inte kvar på Happy?) inte känner något sug efter fika eller äta något på ett tag, även efter en kort runda, om jag fått upp pulsen.
Samt att jag vaknar till och jobbar bättre.
Är det EPOC du syftar på med att få igång förbränningen? Den effekten är ju väldigt liten. Men du har ju en massa andra bra anledningar till att genomföra din "pulsrunda", så kör på!

snoogans

Aktiv medlem
Har någon här googlat ner sig i hur man kan tillgodoräkna sig de kalorier man bränner på ett pass?

Efter lite snabb undersökning idag kan man som aktiv person räkna bort ca 30-50% av det som står på klockan, vilket jag tycker låter som ytterst rimligt. Använder sällan sportdrycker eller annat uppåttjack när jag tränar men dessa får ju räknas med i balansen för ett pass då de används.

Frågar egentligen för när jag håller ett något stramare intag så känner jag att kroppen skriker efter lite mer käk de dagar jag tränar, men samtidigt vill jag inte belöna sönder dagen utan behöver hitta någon form av beräkningsmodell som kan funka.

grondahl

Aktiv medlem
Har någon här googlat ner sig i hur man kan tillgodoräkna sig de kalorier man bränner på ett pass?

Efter lite snabb undersökning idag kan man som aktiv person räkna bort ca 30-50% av det som står på klockan, vilket jag tycker låter som ytterst rimligt. Använder sällan sportdrycker eller annat uppåttjack när jag tränar men dessa får ju räknas med i balansen för ett pass då de används.

Frågar egentligen för när jag håller ett något stramare intag så känner jag att kroppen skriker efter lite mer käk de dagar jag tränar, men samtidigt vill jag inte belöna sönder dagen utan behöver hitta någon form av beräkningsmodell som kan funka.

Garmin har börjat skilja på totala mängden kcal och aktiva kcal. Är rätt skeptisk till kcal-förbrukningen jag får vid cykling (för att inte tala om styrketräning) men den för löpning känns rimlig (det finns en rätt tydlig energikostnad för att en människokropp ska studsa fram en viss distans).

Men det finns en del forskning som visar på att kroppen drar ner förbrukningen i övrigt om man tränar mycket, den strävar konstant mot homeostas. Tror det har varit uppe tidigare i tråden med.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Gällande @snoogans fråga:

Ni som faktiskt räknar på kalorier och annat - finns det verkligen någon här som genom att räkna och väga saker uppnått långsiktig viktstabilitet? Med långsiktig menar jag likvärdig, önskvärd vikt under flera år - inte hur det gick under senaste bantarperioden!

Som referens känner jag väldigt många som slutat snusa, flera gånger, och kan sluta igen "bara de vill". Är man sådan men med sin vikt får man inte svara.😛

Jag frågar eftersom jag inte tror på den grejen som långsiktigt hållbar. Dels är förbrukningsmätning rena gissningsleken, dels är det ett jäkla jobb att hålla koll vad man faktiskt får i sig, och inte heller där är det speciellt noggranna angivelser eftersom ingen lär veta den exakta sammanstättningen på livsmedlet de äter.

Givet att man både gissar på in- respektive uttaget förmodar jag att det är ganska mycket av en pseudovetenskap. Man ska nog inte underskatta räknandet och vägandet som en motivationshöjare, men just när det gäller vikten bör man ha högt ställda krav på att uppnå långsiktiga resultat - annars har man ingen nytta av dem.

Som jämförelse vill jag då ställa att man analyserar sin vikt. Är den för hög skruvar man ner intaget lite. Är den för låg skruvar man upp. Tränar man VÄLDIGT mycket kan man ta med det i beräkningen, eller om man motsatt rör sig EXTREMT lite. De flesta äter förmodligen bara för mycket socker och annat gött, varpå de förblir överviktiga. Gudarna ska veta att det är jäkligt svårt med fri tillgång på sådant som hjärnan älskar, det gäller i allra högsta grad för mig med och jag är grymt avis på de som aldrig behöver fundera över att inte äta för mycket.

Jag ställer frågan eftersom jag själv emellanåt har svårigheter att hålla mig där jag vill vara. Jag kan inte lägga i friläge, för då går det lätt åt fel håll. Har sedan några år ganska bra balans, men skulle mått ännu bättre av att ta av ett par kilo till men har svårt att nå hela vägen fram. Letar lite inspiration!

qma

Aktiv medlem

Ni som faktiskt räknar på kalorier och annat - finns det verkligen någon här som genom att räkna och väga saker uppnått långsiktig viktstabilitet? Med långsiktig menar jag likvärdig, önskvärd vikt under flera år - inte hur det gick under senaste bantarperioden!

Som referens känner jag väldigt många som slutat snusa, flera gånger, och kan sluta igen "bara de vill". Är man sådan men med sin vikt får man inte svara.😛

Jag frågar eftersom jag inte tror på den grejen som långsiktigt hållbar. Dels är förbrukningsmätning rena gissningsleken, dels är det ett jäkla jobb att hålla koll vad man faktiskt får i sig, och inte heller där är det speciellt noggranna angivelser eftersom ingen lär veta den exakta sammanstättningen på livsmedlet de äter.

Givet att man både gissar på in- respektive uttaget förmodar jag att det är ganska mycket av en pseudovetenskap. Man ska nog inte underskatta räknandet och vägandet som en motivationshöjare, men just när det gäller vikten bör man ha högt ställda krav på att uppnå långsiktiga resultat - annars har man ingen nytta av dem.

Som jämförelse vill jag då ställa att man analyserar sin vikt. Är den för hög skruvar man ner intaget lite. Är den för låg skruvar man upp. Tränar man VÄLDIGT mycket kan man ta med det i beräkningen, eller om man motsatt rör sig EXTREMT lite. De flesta äter förmodligen bara för mycket socker och annat gött, varpå de förblir överviktiga. Gudarna ska veta att det är jäkligt svårt med fri tillgång på sådant som hjärnan älskar, det gäller i allra högsta grad för mig med och jag är grymt avis på de som aldrig behöver fundera över att inte äta för mycket.

Jag ställer frågan eftersom jag själv emellanåt har svårigheter att hålla mig där jag vill vara. Jag kan inte lägga i friläge, för då går det lätt åt fel håll. Har sedan några år ganska bra balans, men skulle mått ännu bättre av att ta av ett par kilo till men har svårt att nå hela vägen fram. Letar lite inspiration!
Bra postat. Jag undviker att räkna då jag inte kan njuta av det och extra bokföringsartat jox är verkligen inget jag behöver i livet, även om en app kanske kan göra det så enkelt som möjligt.

Åkte ner i "friläge" i samband med min hårda pendlarregim 2013-2016 då jag cyklade minst två stenhårda pass på 50 minuter varje veckodag (morgonen innan frukost och kvällen därefter, oftast innan middagen). Hade ingen våg då men tyckte jag såg trådsmal ut när jag var klar, trots mängd-ätande av kolhydrater, jätteportioner och en hel del dessert. När det lagts ner och fulldämpad stighoj införskaffats så gick det snart skarpt utför med fettansamling tills jag köpte våg, blev lite chockad och började banta i somras.

snoogans

Aktiv medlem

Ni som faktiskt räknar på kalorier och annat............
Jag vet inte om jag svarar på din fråga, men såhär går mina tankar om varför jag måste mäta för att veta!

Tävlat i Enduro och Motocross på hyggligt snabb motionsnivå i över 15 år och tränat/cyklat regelbundet bredvid. Haft bra flås och tempo men har aldrig sett att det bitit något på märkbart på vikten.
Det är aldrig något jag lidit av innan jag testade på och cykla ett par XCO-tävlingar och sen nu i höst börjat köra lite Zwift, då föll poletten ner så att säga.
Jag skulle vilja bli snabbare, men ser inte det som rimligt att öka så mycket på flåset eller effekten som jag skulle önska, utan det är vikten som är the path of least resistance.

Att lita på att jag förstår vad jag kan äta utan att mäta har jag provat, det funkar inte! Jag tränar nog mest av alla jag känner och mår väldigt bra i allmänhet men ser inte reslutaten jag vill.
Då är min tanke att jag måste förstå vad jag kan och inte kan äta, hur stora portioner är rimligt för mig även i perioder utan intensiv träning.
Hårdbanta i en kortare period som min fru gjorde för att blir av med mammakilona är ingen ide då skiter jag hellre i det, jag har inte psyke för det. Jag måste kunna ta ett par öl och äta gott på helgen.

Så det jag gjort är en excelmall(ja jag älskar excel) med de varorna/rätterna som vi i familjen äter en normal vecka.Detta för att kunna enligt livsmedelsverkets rekommendationer kunna kombinera 4-5 mål om dagen som jag kan äta utan att det sticker iväg.

Men det som jag inte har fått kläm på är hur jag ska få in träningen i detta. Jag vill egentligen ha en verkningsgrad på hur bra träningen är, om klockan säger 800kcal är det säkra då att räkna bort 50%?

n3wton

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag svarar på din fråga, men såhär går mina tankar om varför jag måste mäta för att veta!

Tävlat i Enduro och Motocross på hyggligt snabb motionsnivå i över 15 år och tränat/cyklat regelbundet bredvid. Haft bra flås och tempo men har aldrig sett att det bitit något på märkbart på vikten.
Det är aldrig något jag lidit av innan jag testade på och cykla ett par XCO-tävlingar och sen nu i höst börjat köra lite Zwift, då föll poletten ner så att säga.
Jag skulle vilja bli snabbare, men ser inte det som rimligt att öka så mycket på flåset eller effekten som jag skulle önska, utan det är vikten som är the path of least resistance.

Att lita på att jag förstår vad jag kan äta utan att mäta har jag provat, det funkar inte! Jag tränar nog mest av alla jag känner och mår väldigt bra i allmänhet men ser inte reslutaten jag vill.
Då är min tanke att jag måste förstå vad jag kan och inte kan äta, hur stora portioner är rimligt för mig även i perioder utan intensiv träning.
Hårdbanta i en kortare period som min fru gjorde för att blir av med mammakilona är ingen ide då skiter jag hellre i det, jag har inte psyke för det. Jag måste kunna ta ett par öl och äta gott på helgen.

Så det jag gjort är en excelmall(ja jag älskar excel) med de varorna/rätterna som vi i familjen äter en normal vecka.Detta för att kunna enligt livsmedelsverkets rekommendationer kunna kombinera 4-5 mål om dagen som jag kan äta utan att det sticker iväg.

Men det som jag inte har fått kläm på är hur jag ska få in träningen i detta. Jag vill egentligen ha en verkningsgrad på hur bra träningen är, om klockan säger 800kcal är det säkra då att räkna bort 50%?
Det låter som en vettig bakgrund till frågan! Typ räkna för att lära sig, och därefter ha nått en ny nivå där man kan hålla ut långsiktigt?

Jag kan ytterst lite om kalorier och annat, så man får ta det jag skriver med en nypa salt.

När det gäller vikt brukar man väl säga att träning gör gram medan energiintaget gör kilon. Hade jag varit i din situation och haft en någorlunda regelbunden träningsmängd hade jag nog främst funderat över hur stor mängd energi jag får i mig på veckobasis eller dylikt, för att därefter dra ner lite grann tills jag började se resultat på vikten. Gör du för stora ändringar lär det gå ut över träningen i lite för stor utsträckning för att det ska vara värt det tror jag.

Sen ska man nog ha med i beräkningarna att om man vill gå ner i vikt måste man ligga på energiunderskott, och det är svårt att kombinera med hård träning.

För egen del har jag träffat ganska rätt med matintaget tror jag, men hårda träningsperioder eller mycket stress driver så jäkla mycket hunger och sötsug att det är svårt att hålla i regelbundenheten...

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Bra resonemang. Med 4,5 mil pendling har jag lyckas stabilisera viktuppgången jag drabbades av i decembermörkret. Att jag käkar mer gör att jag kollar vikten dagligen. Detta med en aning om att matintaget kan vara något överdrivet (god mat här).

Den långsiktiga strategi jag tror på är att
a) äta bra, medhavskost är det enda som med vetenskaplig evidens leder till lägre vikt och bättre hälsa.
b) äta mindre, tex inte backa och ta mer utan hålla igen, väga kan vara en väg dit men magen måste vänja sig.

Det finns olika former av bantning radical som hjälper oss igång, i bästa fall. Långsiktigt är det, som många framhåller, en livstilsförändring.

fiskarn

Aktiv medlem
Angående vad som funkar i längden och inte kan man ju se allt som en lång period. Lyckades man gå ner i vikt är det nog ändå troligare att man väger mindre i framtiden även om man gått upp igen och tyckt att "det inte fungerar" osv. Lyckades man hindra en viktuppgång är det nog rätt troligt att nästa viktuppgång blev mindre än vad den annars skulle blivit om man vägt mer från början. Eller nåt..

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Ska testa, vi får väl börja göra äckligare mat…😀
Inte helt enkelt med en timme pendling i benen.😮
Sket sig, tomatsåsen, med parmesanstumpen i, hade fått gå i pannan efter pancettan, innan fläsket fick åka i igen. Blev inte klar första varvet då…

Kampen går vidare.

Totteman

Aktiv medlem
Min målsättning förra året lyckades inte, och jag har startat om vid årsskiftet. Jag är lite fåfäng och har bestämt mig för att använda BMI-skalan för att gå ned i vikt, från gränsen röd/gul till att passera gränsen gul/grön och landa i grön. Så, gå från gränsen till fetma, till att "passera "överviktig och landa i normalviktig. Målen är midsommar och min plan håller än.
Det är dock ganska lätt att stanna upp i viktminskningen om man slarvar med det man petar i sig. Det går fort i början, men sedan får man ha disciplin.
Vägning på söndag morgon, och då ser jag fram mot att se vad som har hänt på knappt en månad.
Angående BMI så har jag koll på skalan och vet att den inte är till för alla, kanske inte ens mig. Men det är lite kul att se skalan och jämför den med hur jag ser ut och mår.
Måendet är viktigt, kanske det viktigaste.
Nu kämpar vi på och ser till att vi äter och dricker bra grejer.

Totteman

Aktiv medlem
När det gäller vikt brukar man väl säga att träning gör gram medan energiintaget gör kilon.
Detta stämmer så bra. Träning bryter ned, återhämtning bygger muskler. Träning kräver energi, och det man petar i sig avgör om vikten går upp eller ned. Man kan ganska lätt säga till sig själv att man har varit duktig efter ett träningspass och belöna sig med fika.
Bättre att unna sig fika för att det är gott, och se det för vad det är. Ska man göra en viktförändring ska det ske över tid. Att tappa ett halvkilo i vecka är rimligt, och ska man tappa mer än det krävs det än mer planering, där fikat inte är en daglig grej, inte med bulle i alla fall.
Ska inte grotta ned mig i detta nu. På söndag ska vågen visa mig om jag skött mig denna månad.

anderski

Aktiv medlem
Min målsättning förra året lyckades inte, och jag har startat om vid årsskiftet. Jag är lite fåfäng och har bestämt mig för att använda BMI-skalan för att gå ned i vikt, från gränsen röd/gul till att passera gränsen gul/grön och landa i grön. Så, gå från gränsen till fetma, till att "passera "överviktig och landa i normalviktig. Målen är midsommar och min plan håller än.
Det är dock ganska lätt att stanna upp i viktminskningen om man slarvar med det man petar i sig. Det går fort i början, men sedan får man ha disciplin.
Vägning på söndag morgon, och då ser jag fram mot att se vad som har hänt på knappt en månad.
Angående BMI så har jag koll på skalan och vet att den inte är till för alla, kanske inte ens mig. Men det är lite kul att se skalan och jämför den med hur jag ser ut och mår.
Måendet är viktigt, kanske det viktigaste.
Nu kämpar vi på och ser till att vi äter och dricker bra grejer.
Jag kikar en del på denna https://bmiraknare.se/midjematt.html bmi är nog inte optimalt för oss som tränar.
Mäter midjan på 3 ställen varje vecka, midja, 1 cm under naveln och höften för att ha koll. bra komplement til vågen

Bellyboy

Aktiv medlem
Sket sig, tomatsåsen, med parmesanstumpen i, hade fått gå i pannan efter pancettan, innan fläsket fick åka i igen. Blev inte klar första varvet då…

Kampen går vidare.
Tycker du gjorde helt rätt. Om man kan äta god mat ska man äta god mat! Så tänker jag iaf och det verkar fungera. La på mig 5kg rätt snabbt under min pappaledighet och blivit av med dom sen regelbunden träning kom igång i augusti.

Mattias Lundqvist

Aktiv medlem
Brukar alltid ligga runt 68-69 och 9-11% kroppsfett men nu envisas siffrorna lite med mig. Dags att ta tag i saken då tävlingssäsongen närmar sig... :)

Bilagor

• 327928861_893332455349312_8345242659850269771_n.jpg
    327928861_893332455349312_8345242659850269771_n.jpg
    263.7 KB · Besök: 44

Köp & Sälj

Topp