Gällande
@snoogans fråga:
Ni som faktiskt räknar på kalorier och annat - finns det verkligen någon här som genom att räkna och väga saker uppnått långsiktig viktstabilitet? Med långsiktig menar jag likvärdig, önskvärd vikt under flera år - inte hur det gick under senaste bantarperioden!
Som referens känner jag väldigt många som slutat snusa, flera gånger, och kan sluta igen "bara de vill". Är man sådan men med sin vikt får man inte svara.😛
Jag frågar eftersom jag inte tror på den grejen som långsiktigt hållbar. Dels är förbrukningsmätning rena gissningsleken, dels är det ett jäkla jobb att hålla koll vad man faktiskt får i sig, och inte heller där är det speciellt noggranna angivelser eftersom ingen lär veta den exakta sammanstättningen på livsmedlet de äter.
Givet att man både gissar på in- respektive uttaget förmodar jag att det är ganska mycket av en pseudovetenskap. Man ska nog inte underskatta räknandet och vägandet som en motivationshöjare, men just när det gäller vikten bör man ha högt ställda krav på att uppnå långsiktiga resultat - annars har man ingen nytta av dem.
Som jämförelse vill jag då ställa att man analyserar sin vikt. Är den för hög skruvar man ner intaget lite. Är den för låg skruvar man upp. Tränar man VÄLDIGT mycket kan man ta med det i beräkningen, eller om man motsatt rör sig EXTREMT lite. De flesta äter förmodligen bara för mycket socker och annat gött, varpå de förblir överviktiga. Gudarna ska veta att det är jäkligt svårt med fri tillgång på sådant som hjärnan älskar, det gäller i allra högsta grad för mig med och jag är grymt avis på de som aldrig behöver fundera över att inte äta för mycket.
Jag ställer frågan eftersom jag själv emellanåt har svårigheter att hålla mig där jag vill vara. Jag kan inte lägga i friläge, för då går det lätt åt fel håll. Har sedan några år ganska bra balans, men skulle mått ännu bättre av att ta av ett par kilo till men har svårt att nå hela vägen fram. Letar lite inspiration!