[Din bikt] Trimma din vikt till 2023 (2022)

Totteman

Aktiv medlem
Jag ställde mig på vågen i morse. Den visade att jag gått ned 3,7 eller 4,7 kg sedan nyårsafton. Jag tänker mig ca 1 kg i veckan, vilket är enligt plan. Varför jag säger 3,7 eller 4,7 kg beror på att min vikt varierade ungefär 1 kg kring nyår. Nu spelar det ingen roll, då det ser ut att vara 1 kg/vecka som jag gått ned i januari.
Jag ska väga mig om en vecka igen. Då ska det vara 1 kg mindre.

Om någon är nyfiken på min plan så är den enkel:
1. Ät frukost, lunch och middag.
2. Uteslut ingenting i matväg, och ät mindre portioner.
3. Unna dig någonting ibland, och se till att det inte blir frosseri.
4. Skriv matdagbok, så du vet vad du äter och dricker.
5. Var beredd på att vikten kan komma att variera, så väg dig gärna ofta, men låt inte dagsformen stjälpa din viktresa.
6. Var tålmodig, och se detta som ett långt projekt, med dalar och toppar.

Mitt mål är midsommar. När jag är där ska jag fira stort. Däremellan firar jag mina små delmål, vilket jag tycker är viktigt.

Olmo

Aktiv medlem
Januari gick lite sådär för mig. Nästintill obefintlig viktminskning (-0,2 kg) fast att jag tränat något regelbundet och undvikit söta grejer (förutom när det är fest eller fika). Troligen pga och tre AW, en stor middag med mycket alkohol och en flaska Fernet Branca som jag tag med från utlandsresan i Jul, och ett par sjukdagar.

lundatok

Aktiv medlem
Har slutat med fikabröd och godis, belönar mig med en burk folköl och en liten skål med chips som lördagsgodis.
Hojar ett par gånger i veckan och kompletterar med gym det som hinns med.
Lite mer plats i byxor och skjortor, har inte vägt mig på ett par veckor. Ska ta tag i det på fredag, mest för att se hur det går.

fiskarn

Aktiv medlem
Har slutat med fikabröd och godis, belönar mig med en burk folköl och en liten skål med chips som lördagsgodis.
Hojar ett par gånger i veckan och kompletterar med gym det som hinns med.
Lite mer plats i byxor och skjortor, har inte vägt mig på ett par veckor. Ska ta tag i det på fredag, mest för att se hur det går.

En burk folköl är ju inte så mycket energi. Se upp så det inte blir för mycket chips bara.. tror inte chips är bättre än godis om jag får gissa.

lundatok

Aktiv medlem
Det är mest för att jag inte vill äta sockret i godis, läsk eller fikabröd. Chipsen är väl inte så bra men på totalen borde det funka, jag och frun brukar dela på en liten skål.

lundatok

Aktiv medlem
Jag tror att för min del så är det viktigare att se till portionsstorlekar och småätande än just den där skålen chips. När jag har allt annat under kontroll så kanske den och ölen får stryka på foten.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag tror att för min del så är det viktigare att se till portionsstorlekar och småätande än just den där skålen chips. När jag har allt annat under kontroll så kanske den och ölen får stryka på foten.

Ja alltså man behöver knappast göra allt perfekt för att få resultat. Det gäller att hitta en balans som gör att det går åt rätt håll, eller blir kanske obalans då..

Radiac

Aktiv medlem
Har gått lite upp och ner senaste veckorna. "Unnar" mej lite för mycket dåligt...

Men... enligt vägningen igår kväll, så ner 1,5 kg sen nyårsdagen i alla fall

Jacke89

Aktiv medlem
Mäter 175cm över havet med en vikt i skrivande stund på 87kg. Vart väldigt mycket fokus på gym och styrka denna vinter. Så väger åtminstone 10kg för mycket, kreatinet gav mig några vatten kilo med. Men nu ska man sakta gå ner till en bit under 80 strecket. Vägde för några årsedan 72-73 kg men då var mest skinn och ben.

Mer cykling mindre alkohol ska vara melodin.

MAMTB

Aktiv medlem
68,6kg i fredags. Har nu nått mitt mål som var sub70. Detta på 175cm. Gått ner från 89-90kg förra våren.
Namnlös 2.png

qma

Aktiv medlem
Min bantning går fortsatt trögt (om än åt rätt håll) sen jag kom ner från senaste årens förfall och in på gamla fettlagren som jag burit större delen av livet. Det verkar som att jag lyckas hålla svajet till ett snitt på 78.0 kg (174 cm lång) till helgen iaf.

Nya målet sen jag nådde 80 kg är att få ner tjockleken på underhudsfettet på magen och love handles, vilket jag aldrig nånsin riktigt försökt med. Gillar fortfarande läget med att sluta äta innan jag blir riktigt mätt och spara det som blev över till nästa måltid. Njuter minst lika mycket av måltiderna nu, kanske netto plus där t.o.m. då det lämnar en fräsch och laddad känsla istf. matkoma.

Skippe

Aktiv medlem
Jag är lite inne på o testa 16:8... Hur funkar det? Kör man fasta 16h per dygn 7 dagar i veckan tills man nåt sin målvakt eller brukar man köra det ett visst antal dagar per vecka o sen äta som vanligt? Nån med erfarenhet av 16:8?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag är lite inne på o testa 16:8... Hur funkar det? Kör man fasta 16h per dygn 7 dagar i veckan tills man nåt sin målvakt eller brukar man köra det ett visst antal dagar per vecka o sen äta som vanligt? Nån med erfarenhet av 16:8?
Körde 16/8 genom förra vintern och våren. Iaf de dagar jag inte skulle köra långa och/eller hårda cykelpass. Fick bra effekt med -12 kg som bäst. Nu tycker jag det biter sämre. Kanske är jag inte lika duktig längre.

Stortomat

Medlem
Det är dags att bekänna färg: efter utlandsresa, förkylning och covid med utebliven cykelpendling i december stod det nästan 100 kg (196cm) på vågen vid årsskiftet.

Då jag redan testat tresiffrigt förut var det dags för förändring (igen). Nya friska tag med Lifesum och kaloriräkning påbörjades vecka 2. Målsättningen är att komma ner under 90 kg.

Loggen just nu ser ut såhär:
V2: 99.60kg
V3: 98.55kg
V4: 97.55kg
V5: 97.35kg
V6: 96.30kg

Min stora svaghet är eftermiddagsfikat och milen hem från jobbet. Det är inte alls lika kul att cykla hem hungrig och trött. Att inte småäta innan middagen kräver viljestyrka.

Masjevel

Aktiv medlem
Det är dags att bekänna färg: efter utlandsresa, förkylning och covid med utebliven cykelpendling i december stod det nästan 100 kg (196cm) på vågen vid årsskiftet.

Då jag redan testat tresiffrigt förut var det dags för förändring (igen). Nya friska tag med Lifesum och kaloriräkning påbörjades vecka 2. Målsättningen är att komma ner under 90 kg.

Loggen just nu ser ut såhär:
V2: 99.60kg
V3: 98.55kg
V4: 97.55kg
V5: 97.35kg
V6: 96.30kg

Min stora svaghet är eftermiddagsfikat och milen hem från jobbet. Det är inte alls lika kul att cykla hem hungrig och trött. Att inte småäta innan middagen kräver viljestyrka.
Enkelt uttryckt är det den totala energimängden du stoppar i dig över tid som måste minska (utan att du sabbar basalmetabolismen) för att du ska gå ner i vikt. Självklart kan du stoppa i dig lite energi innan du cyklar hem och även efter att du kommit hem bara det totalt sett över tid inte gör att du får i dig mer energi än den plan du följer säger.
Ät något innan middagen men ät sen lite mindre av middagen. För att något ska fungera över tid måste det vara hållbart.

anderski

Aktiv medlem
Jag brukar köra 1-2 dar i veckan, men då 20-24 timmar fasta , i övrigt lchf. 16:8 ska funka varje dag
Just nu kör jag 20-22 timmar fasta 1 dag i veckan, och kör lchf oxå.

n3wton

Aktiv medlem
Enkelt uttryckt är det den totala energimängden du stoppar i dig över tid som måste minska (utan att du sabbar basalmetabolismen) för att du ska gå ner i vikt. Självklart kan du stoppa i dig lite energi innan du cyklar hem och även efter att du kommit hem bara det totalt sett över tid inte gör att du får i dig mer energi än den plan du följer säger.
Ät något innan middagen men ät sen lite mindre av middagen. För att något ska fungera över tid måste det vara hållbart.
Medhåll kring detta! Om man har cykelpendling på agendan kanske ett lite rejälare mål en stund innan dess gör att man orkar hålla humöret uppe och skiter i att småäta. Eller att man vräker i sig mat senare på kvällen.

Mellanmålet kräver ju dock precis som @Masjevel säger att man äter lite mindre av kvällsmålet. Det är totalen som räknas - fördelningen handlar nog mer om hur man mår under tiden (om man inte ska hålla på att plojja med 8/17 och 9/15 eller vad det nu heter då😛).

Hållbarheten kan ju inte heller påtalas för lite. Man vill inte vara en jojobantare.

Stortomat

Medlem
Det är just detta jag har utmaningar med. Att kontrollera portionen vid middagen så att den matchar det jag bör stoppa i mig totalt. Knepet för tillfället är att försöka vänja mig vid att vara lite hungrig ibland. Något som jag annars inte riktigt står ut med.

Tänker också att denna utmaning är både viktigare och något enklare sedan när vikten ska vara oförändrad ( eller ja, mängden fett snarare). Jag borde inte vara lika tom på energi om jag inte ligger på underskott.

qma

Aktiv medlem
Det är just detta jag har utmaningar med. Att kontrollera portionen vid middagen så att den matchar det jag bör stoppa i mig totalt. Knepet för tillfället är att försöka vänja mig vid att vara lite hungrig ibland. Något som jag annars inte riktigt står ut med.

Tänker också att denna utmaning är både viktigare och något enklare sedan när vikten ska vara oförändrad ( eller ja, mängden fett snarare). Jag borde inte vara lika tom på energi om jag inte ligger på underskott.
Jag var känslig / van att försöka stoppa alla tecken på hunger direkt innan jag började banta i somras.

Det började med att jag garvade åt det där tipset/skämtet tidigare i tråden om att man ska känna sig som en ulv, men efter nån dags funderingar så bestämde jag mig för att prova på skoj (kapade alla måltider på hälften).

Då visade det sig att det aldrig blev nån hungersnöd, blodsockerfall eller annan katastrof. Det känns rentav bättre i snitt utslaget på dygnet, och det tjänas lite tid och pengar om än marginellt. Har även andra positiva effekter men de kan ju bero på att jag gått ner i vikt eller annat löst relaterat. Käkar proteintillskott innan läggdags och vitaminer med frukosten för att inte få såna brister. Så klart högst anekdotiskt, men ändå.

Radiac

Aktiv medlem
Vägde mej två gånger igår, första upp 0,25 kg sen förra veckan, sen lite senare med mindre mängd vätska i kroppen, ner 0,3 kg sen förra veckan. Så vi säger väl att jag legat still sen förra veckan... :-)

Topp